Houzz Tour: Sommarstugan blev drömhem på liten budget
Mette och Martin valde enkla material som ser exklusiva ut för att skapa en varm och lyxig känsla i det utbyggda huset.
HUSESYN
Här bor: Mette och Martin Wienberg och sonen Oscar på 10 år.
Yrke: Båda är arkitekter. Martin arbetar på arkitektfirman Friis og Moltke, medan Mette har sin egen studio, Wienberg Architects, som hon startade för fyra år sedan.
Huset: Utgångspunkten var ett 80 kvadratmeter stort fritidshus byggt 1942. Paret köpte huset för tio år sedan och satte kort därefter igång med en totalrenovering och omfattande utbyggnad av huset, som Wienberg Architects ritade.
Yta: 182 kvadratmeter
Läge: Ett villakvarter i Højbjerg, Århus, Danmark.
Här bor: Mette och Martin Wienberg och sonen Oscar på 10 år.
Yrke: Båda är arkitekter. Martin arbetar på arkitektfirman Friis og Moltke, medan Mette har sin egen studio, Wienberg Architects, som hon startade för fyra år sedan.
Huset: Utgångspunkten var ett 80 kvadratmeter stort fritidshus byggt 1942. Paret köpte huset för tio år sedan och satte kort därefter igång med en totalrenovering och omfattande utbyggnad av huset, som Wienberg Architects ritade.
Yta: 182 kvadratmeter
Läge: Ett villakvarter i Højbjerg, Århus, Danmark.
Enligt Martin Wienberg borde många fler tänka utanför (den vita) boxen, när man bygger och renoverar.
“Om jag skulle ge ett råd till andra, är det att lita på den egna känslan och vad som är rätt för en själv, i stället för att tänka; ‘Huset måste vara vitt, annars kan vi inte sälja det’. Ett personligt hus har överlag ett större värde både som upplevelse och på en pragmatisk nivå. Så ha modet att tro att det du tänker och känner är rätt i stället för att hålla dig till normerna,” säger arkitekten.
“Om jag skulle ge ett råd till andra, är det att lita på den egna känslan och vad som är rätt för en själv, i stället för att tänka; ‘Huset måste vara vitt, annars kan vi inte sälja det’. Ett personligt hus har överlag ett större värde både som upplevelse och på en pragmatisk nivå. Så ha modet att tro att det du tänker och känner är rätt i stället för att hålla dig till normerna,” säger arkitekten.
Det ursprungliga fritidshuset hade ett våningsplan. “Men när vi såg huset och kom på att vi kunde bygga på en våning, satte vi oss på taket och då gick det upp för oss att man ser horisonten i flera väderstreck, och utsikten är väldigt vacker,” säger Martin.
Just den potentialen medverkade til att paret slog till, köpte huset och byggde en extra våning med en stor terrass, som till fullo utnyttjar den maximalt tillåtna bygghöjden på 8,5 meter.
“Det är faktiskt inte många som vet att vi har en takterrass, för den syns inte utifrån. Och eftersom den är inredd med låga stolar, är det både lä och insynsfritt från grannarna och bara grönska som utsikt. Man kan låtsas att man är ute i skogen helt ensam, och det är fantastiskt,” säger arkitekten.
Just den potentialen medverkade til att paret slog till, köpte huset och byggde en extra våning med en stor terrass, som till fullo utnyttjar den maximalt tillåtna bygghöjden på 8,5 meter.
“Det är faktiskt inte många som vet att vi har en takterrass, för den syns inte utifrån. Och eftersom den är inredd med låga stolar, är det både lä och insynsfritt från grannarna och bara grönska som utsikt. Man kan låtsas att man är ute i skogen helt ensam, och det är fantastiskt,” säger arkitekten.
Bostaden är exklusiv på mer än ett sätt, och man kan tro att kostnaden återspeglar det. Men det stämmer inte. Det var viktigt för Mette och Martin, när de rev ena väggen på det då 80 kvadratmeter stora fritidshuset i trä, att bygget skulle kunna göras någorlunda budgetvänligt.
“Vi byggde till ett lågt kvadratmeterpris, bland annat för att vi hittade material som inte är så märkvärdiga i sig eller speciellt eleganta. Men när man använder dem på rätt sätt och på större ytor, så fungerar de faktiskt överraskande bra,” säger Martin Wienberg.
“Vi byggde till ett lågt kvadratmeterpris, bland annat för att vi hittade material som inte är så märkvärdiga i sig eller speciellt eleganta. Men när man använder dem på rätt sätt och på större ytor, så fungerar de faktiskt överraskande bra,” säger Martin Wienberg.
Bland det första man lägger märke till när man kommer in i huset, är en liten innergård som är den visuella mittpunkten i husets arkitektur.
“Det är ju inget rum man använder, utan bara ett `hål´ i huset. Men det drar in solljuset och är bra när man vill vädra ut,” säger Martin om atriet, som ursprungligen var ett tomrum mitt i det då u-formade huset.
“Det faktum att man kan se rakt igenom, ger en uppfattning om vad som händer i andra delar av huset,” tillägger han.
“Det är ju inget rum man använder, utan bara ett `hål´ i huset. Men det drar in solljuset och är bra när man vill vädra ut,” säger Martin om atriet, som ursprungligen var ett tomrum mitt i det då u-formade huset.
“Det faktum att man kan se rakt igenom, ger en uppfattning om vad som händer i andra delar av huset,” tillägger han.
Här syns den nybyggda delen av huset, köket, in mot det ursprungliga huset med entrén till höger och atriet till vänster.
Läs mer: Sara och Björn byggde eget A-hus
Läs mer: Sara och Björn byggde eget A-hus
På den motsatta sidan av det ljusa atriet ligger sovrummet, som har en genomförd vit inredning. “Sovrummet är vänt inåt huset, och har bara ett fönster in mot atriet. Men även om ljuset bara kommer från en sida, känns rummet ljust och inbjudande,” säger Martin.
Han berättar att valet av den rena färgen var ganska självklart: “Det inbjuder till mental rening innan man somnar, när man ligger i ett ostört rum. Och så är jag nöjd med att man kan ligga och titta på de gröna växterna, och följa med i årstidernas och vädrets växlingar. Ibland lyser månen upp allt genom glasen i atriet – det är helt magiskt,” säger han.
Han berättar att valet av den rena färgen var ganska självklart: “Det inbjuder till mental rening innan man somnar, när man ligger i ett ostört rum. Och så är jag nöjd med att man kan ligga och titta på de gröna växterna, och följa med i årstidernas och vädrets växlingar. Ibland lyser månen upp allt genom glasen i atriet – det är helt magiskt,” säger han.
Med den genomgående vita färgpaletten lägger sovrummet ribban för stilen i resten av huset. Inte för att man hittar den vita färgen överallt – tvärtom – utan för att varje enskilt rum har ett konsekvent utförande.
Det är en av huvudidéerna med huset, att skapa både upplevelser och övergångar som ger ett slags spänning. Det gör att man växlar mellan sinnestillstånden, beroende på vilket rum man är i, säger Martin och fortsätter: “Utvändigt är huset helt svart och allt i sovrummet är vitt. När man går därifrån till vardagsrummet, som är klätt med trä, är inte bara rumsupplevelsen utan också känslan i materialen helt olika.”
Det är en av huvudidéerna med huset, att skapa både upplevelser och övergångar som ger ett slags spänning. Det gör att man växlar mellan sinnestillstånden, beroende på vilket rum man är i, säger Martin och fortsätter: “Utvändigt är huset helt svart och allt i sovrummet är vitt. När man går därifrån till vardagsrummet, som är klätt med trä, är inte bara rumsupplevelsen utan också känslan i materialen helt olika.”
Husets badrum ligger också i den ursprungliga delen av huset.
“Visserligen ser badrummet enkelt ut, men jag tror att det är det rum som vi har skissat på mest, för det var svårt att lösa,” säger Martin.
En av de mest lyckade lösningarna är den djupa fönstersmygen som har plats för en sittnisch mellan badkaret och tvättstället. Idén kläcktes när paret arbetade på att hitta plats för den vägghängda toaletten, som sitter till höger om tvättstället (inte i bild).
“Så istället för att bara göra en anpassad lösning med att skjuta fram väggen bakom toaletten, valde vi att dra ut hela muren, så att den får en enda harmonisk och enhetlig linje. Samtidigt var det då möjligt att göra en djup nisch med sittplats i fönstret och en inbyggd nisch med spegel och hyllplats ovanför tvättstället. Så blir det en del av helheten, och vi slipper extra vägghyllor,” säger han.
“Visserligen ser badrummet enkelt ut, men jag tror att det är det rum som vi har skissat på mest, för det var svårt att lösa,” säger Martin.
En av de mest lyckade lösningarna är den djupa fönstersmygen som har plats för en sittnisch mellan badkaret och tvättstället. Idén kläcktes när paret arbetade på att hitta plats för den vägghängda toaletten, som sitter till höger om tvättstället (inte i bild).
“Så istället för att bara göra en anpassad lösning med att skjuta fram väggen bakom toaletten, valde vi att dra ut hela muren, så att den får en enda harmonisk och enhetlig linje. Samtidigt var det då möjligt att göra en djup nisch med sittplats i fönstret och en inbyggd nisch med spegel och hyllplats ovanför tvättstället. Så blir det en del av helheten, och vi slipper extra vägghyllor,” säger han.
Kaklet som täcker hela badrummet är ett kompositmaterial från Stark. “Det är kanske inte så märkvärdigt i sig, men just för att vi har täckt rummet med kaklet, fungerar det faktiskt riktigt bra”, säger Martin och förklarar: “Det känns nästan som att stå i ett enda uthugget block -– tryggt och homogent. Och när man ligger i badkaret och slappnar av och tittar ut på det gröna, kan livet inte bli mycket bättre.”
När man går tre steg ner till köket, är mötet med färger såväl som material ännu en upplevelse av husets kontraster.
“Här är det massiva betonggolvet och köksön de primära elementen,” säger Martin. “Själva köksön är från Ikea, medan stålfronterna är pålimmade på MDF-skivor. Vi tycker att stålet ger fina reflexioner i samspel med det gjutna betonggolvet,” säger han.
Köksbänken är måttbeställd från bordplade.dk och hyllorna på bakre väggen är från Svane Køkkener.
Köksbänken är måttbeställd från bordplade.dk och hyllorna på bakre väggen är från Svane Køkkener.
Medan köksön har en naturlig tyngd har paret försökt skapa en neutral kontrast till bakre väggen, där de vita ytorna skapar ett lugnt intryck. En anmärkningsvärd detalj med köket är belysningen, som bara utgörs av bordslampor, en i var ända av köksön.
“Min fru är ljuskänslig, och jag är inte heller tänd på varken taklampor eller spots i ett kök. Det funkar som arbetsbelysning, men när man använder smålampor som primärt arbetsljus, som vi har valt, blir stämningen i köket mycket mer hemtrevlig,” säger Martin.
De två lamporna på köksön är från Artemide.
“Min fru är ljuskänslig, och jag är inte heller tänd på varken taklampor eller spots i ett kök. Det funkar som arbetsbelysning, men när man använder smålampor som primärt arbetsljus, som vi har valt, blir stämningen i köket mycket mer hemtrevlig,” säger Martin.
De två lamporna på köksön är från Artemide.
Om man tittar på den totala planlösningen i det relativt stora köket/allrummet, kan man tycka att det är oproportionellt mycket plats för köksön och passagen på bägge sidor medan spisytan är ganska liten. Men det är ett helt medvetet val, berättar Martin.
“Till vardags är vi aldrig många runt bordet, och om vi har gäster täcker vi upp med ett längre bord framför köksön. Så inredningen här handlar egentligen om hur vi vill leva i vardagen – och vi tycker om att det är lite mindre och mer intimt än normalt, i stället för ett långbord med åtta stolar, som ibland är standardlösning.”
“Till vardags är vi aldrig många runt bordet, och om vi har gäster täcker vi upp med ett längre bord framför köksön. Så inredningen här handlar egentligen om hur vi vill leva i vardagen – och vi tycker om att det är lite mindre och mer intimt än normalt, i stället för ett långbord med åtta stolar, som ibland är standardlösning.”
Med hårda material som betong och stål blir akustiken lätt en utmaning, men det har paret försökt råda bot på, bland annat med hjälp av gardiner, som täcker mer än fönstren.
“De hänger från golv till tak och är tillräckligt breda för att vi ska kunna svepa in hela rummet i dem. Ibland när vi har varit ett större sällskap, till exempel på nyårsafton, så har vi dragit för dem hela vägen runt rummet, tänt ljus och dukat ett snyggt bord. Det händer något när allt skärmas av – man skapar en helt annan scen, det blir nästan en kuliss,” säger Martin.
“De hänger från golv till tak och är tillräckligt breda för att vi ska kunna svepa in hela rummet i dem. Ibland när vi har varit ett större sällskap, till exempel på nyårsafton, så har vi dragit för dem hela vägen runt rummet, tänt ljus och dukat ett snyggt bord. Det händer något när allt skärmas av – man skapar en helt annan scen, det blir nästan en kuliss,” säger Martin.
Husets mest spektakulära rum är tveklöst det träklädda vardagsrummet, som ligger i förlängningen av köket/allrummet.
“I motsats till sovrummet är vardagsrummet ett ganska utåtriktat rum, både i storlek och höjd, men också materialvalet. Vi har använt det organiska träet för att skapa ett naturligt samspel med naturen utanför,” säger arkitekten.
“I motsats till sovrummet är vardagsrummet ett ganska utåtriktat rum, både i storlek och höjd, men också materialvalet. Vi har använt det organiska träet för att skapa ett naturligt samspel med naturen utanför,” säger arkitekten.
Från start gick paret in för trä som det rätta materialet i vardagsrummet, men i början föreställde de sig en ljusare variant i stil med björkfanér.
“Men när vi skulle välja fönster, hittade vi inget ljust trä som matchade. Vid det laget upptäckte vi träramar i ek, och de här skivorna i fanerad MDF, som faktiskt är standardvara och kan köpas på byggmarknader. När vi såg det tillsammans med fönsterramarna, insåg vi att det matchade och blev helt homogent. Vi hade hittat lösningen,” säger han.
“Men när vi skulle välja fönster, hittade vi inget ljust trä som matchade. Vid det laget upptäckte vi träramar i ek, och de här skivorna i fanerad MDF, som faktiskt är standardvara och kan köpas på byggmarknader. När vi såg det tillsammans med fönsterramarna, insåg vi att det matchade och blev helt homogent. Vi hade hittat lösningen,” säger han.
Inredningen och möbleringen av det flersidiga, asymmetriska vardagsrummet är noga genomtänkt med hänsyn till rummets sociala funktion.
“Det är ritat och möblerat på så sätt, att man tvingas sitta tillsammans. Om väggarna hade varit parallella skulle man sitta långt från varandra, men här sitter man mer i en form av gemenskap, och stämningen blir automatiskt mer informell, så det är mycket medvetet gjort,” berättar Martin.
“Det är ritat och möblerat på så sätt, att man tvingas sitta tillsammans. Om väggarna hade varit parallella skulle man sitta långt från varandra, men här sitter man mer i en form av gemenskap, och stämningen blir automatiskt mer informell, så det är mycket medvetet gjort,” berättar Martin.
Den inbyggda soffan, som följer väggen i stort sett runt hela rummet, inbjuder till social aktivitet för både stora och små, berättar arkitekten: “Vi upplever ofta att när barn kommer in i rummet, springer de runt på soffan, och ibland lägger sig vuxna spontant ner på den. Det är supercoolt att ha ett rum där gästerna känner att de kan lägga sig ner om de har lust.”
Den specialbyggda bänksoffan har plats till förvaring under sittdynorna, som är skräddarsydda av Brdr. Petersens Polstermøbelfabrik.
Den specialbyggda bänksoffan har plats till förvaring under sittdynorna, som är skräddarsydda av Brdr. Petersens Polstermøbelfabrik.
Från det varma vardagsrummet ser man kontrasten i både sovrummet och köket/allrummet.
Hitta arkitekter för ditt projekt här
Hitta arkitekter för ditt projekt här
Martin Weinbergs 3 bästa råd för att bygga och renovera budgetvänligt:
Ljuset i första hand. Se helheten i ett större perspektiv, och sätt fokus på rummen som helhet och på ljuset – då behöver inte materialen vara så dyra. Ofta spelar ljuset den största rollen, och då betyder det inte så mycket, om det är ett dyrt trägolv, en billigare variant eller ett rått betonggolv.
Prioritera. Var selektiv i förhållande till budget, man måste inte ha dyra material överallt. Fokusera inte på varenda liten detalj från start, för då kan det dra iväg ekonomist. Tänk efter: Vad är viktigast i varje enskilt rum?
Håll det enkelt. Se de stora detaljerna, och värdera vilka detaljer som egentligen är viktiga. Använd enkelheten. Spela med några överraskningar i kontraster, och ta bort det överflödiga.
Ljuset i första hand. Se helheten i ett större perspektiv, och sätt fokus på rummen som helhet och på ljuset – då behöver inte materialen vara så dyra. Ofta spelar ljuset den största rollen, och då betyder det inte så mycket, om det är ett dyrt trägolv, en billigare variant eller ett rått betonggolv.
Prioritera. Var selektiv i förhållande till budget, man måste inte ha dyra material överallt. Fokusera inte på varenda liten detalj från start, för då kan det dra iväg ekonomist. Tänk efter: Vad är viktigast i varje enskilt rum?
Håll det enkelt. Se de stora detaljerna, och värdera vilka detaljer som egentligen är viktiga. Använd enkelheten. Spela med några överraskningar i kontraster, och ta bort det överflödiga.
Från vardagsrummet fortsätter den genomförda träinklädda känslan till övervåningen med husets hemmakontor.
“Tack vare att vi har använt ek så konsekvent, smälter ytorna liksom samman och resulterar i ett lugnt uttryck. Golven på övervåningen är också av ek,” säger Martin.
“Tack vare att vi har använt ek så konsekvent, smälter ytorna liksom samman och resulterar i ett lugnt uttryck. Golven på övervåningen är också av ek,” säger Martin.
Det är märkvärdigt få bilder och dekorationer på väggarna i parets hem.
“Jag tror att vi båda tänkte, att tavlor skulle vi ta itu med när det var dags. Men när man sen står här i rummet är det verkligen svårt att slå i spikar i väggen. Dessutom tycker jag att flera av sakerna i rummet spelar väl med rummet, till exempel den rosa stolen från Hay,” säger han.
“Jag tror att vi båda tänkte, att tavlor skulle vi ta itu med när det var dags. Men när man sen står här i rummet är det verkligen svårt att slå i spikar i väggen. Dessutom tycker jag att flera av sakerna i rummet spelar väl med rummet, till exempel den rosa stolen från Hay,” säger han.
Om man frågar Martin var paret har hittat inspiration till huset, nämner han särskilt två länder: “Vi har rest en del i Japan och vi har bott i Finland. Det är nog de japanska husen, som ligger oss närmast, för de anspelar på den konsekvens som vi har försökt införa i rummen, och så har de ofta träpaneler,” säger han.
BERÄTTA!
Vad tycker du är det mest inspirerande i arkitektparets drömhem?
BERÄTTA!
Vad tycker du är det mest inspirerande i arkitektparets drömhem?
“Det ursprungliga huset var svart, men det behövde rustas, så allt trä byttes ut och även tillbyggnaden kläddes med svartmålad furu. Men man kan säga att hela karaktären med det svarta fritidshuset mitt i det gröna, är bevarad,” säger Martin.