Hur man bäst kommunicerar runt Covid-19 med kunderna
En design coach föreslår hur man jobbar på distans och regelbundet upplyser kunderna om hur projekt fortgår.
Med coronaviruset ständigt i fokus är det fullt förståeligt om du och dina kunder känner er oroliga. Nu är det tid att ta proaktiva steg för att försäkra att ditt företag flyter på och att dina kommunikationskanaler är öppna.
Uppmuntra dina kunder att träffas på distans
Myndigheterna uppmanar oss att begränsa den sociala kontakten, och om du måste träffa folk, håll avstånd på minst 1.5-2 meter. Även om din klient vill träffas, så kanske inte du vill det själv. Själv har jag kontakt via mobil och mail; på grund av viruset uppmuntrar jag till så mycket nätkontakt som möjligt.
Tack och lov är ju datoriseringen en norm idag. Att dela idéböcker på Houzz är det perfekta sättet att starta ett projekt på distans. Här kan ni tillsammans spara ned egna ritningar och bilder från Houzz som ni även kan kommentera. På så sätt har kunderna tillgång till sina projekt 24/7.
För att gå igenom planritningar föredrar jag att prata med kunden på telefon eller använda en plattform med gemensam skärm, eftersom många inte riktigt förstår hur man läser en planskiss. Om du har anställda, fungerar det bra med konferenssamtal eller skärmdelning så att inga detaljer missas.
Myndigheterna uppmanar oss att begränsa den sociala kontakten, och om du måste träffa folk, håll avstånd på minst 1.5-2 meter. Även om din klient vill träffas, så kanske inte du vill det själv. Själv har jag kontakt via mobil och mail; på grund av viruset uppmuntrar jag till så mycket nätkontakt som möjligt.
Tack och lov är ju datoriseringen en norm idag. Att dela idéböcker på Houzz är det perfekta sättet att starta ett projekt på distans. Här kan ni tillsammans spara ned egna ritningar och bilder från Houzz som ni även kan kommentera. På så sätt har kunderna tillgång till sina projekt 24/7.
För att gå igenom planritningar föredrar jag att prata med kunden på telefon eller använda en plattform med gemensam skärm, eftersom många inte riktigt förstår hur man läser en planskiss. Om du har anställda, fungerar det bra med konferenssamtal eller skärmdelning så att inga detaljer missas.
Val av material som textilier är svårt. Om du fungerar som jag, vill du känna på materialet innan du väljer och uppmuntra kunderna att göra detsamma. I starten av ett projekt, presenterar vi massor av textilprover för att få en bättre känsla för vad kunden tycker om. Jag vill se kundens reaktion på vissa textilier för att mäta intresse och känslomässig respons. Det är omöjligt om man inte ser kundens ansikte.
Förr brukade vi skicka ett urval textilprover märkta med våra egna koder till geografiskt avlägsna kunder och arrangera ett möte online för att gå igenom urvalet. Nu är ett bra tillfälle att utvidga det även till lokala kunder – just för social distansering.
Förr brukade vi skicka ett urval textilprover märkta med våra egna koder till geografiskt avlägsna kunder och arrangera ett möte online för att gå igenom urvalet. Nu är ett bra tillfälle att utvidga det även till lokala kunder – just för social distansering.
Om du har ett möte med kunder så var tydlig med att visa vilka försiktighetsåtgärder du tar
Om du beslutar dig för att träffa en kund, ska ni förstås inte skaka hand och komma ihåg att tvätta händerna före och efter mötet.
Om mötet sker på ditt kontor, kan du placera snygga engångshanddukar och ett tänt ljus på toaletten för att göra processen trevligare. Om du är i kundernas hem bör du tvätta händerna när du kommer och innan du går. Många kunder känner förståelig oro just nu, och det hjälper om du visar att du bryr dig om deras hälsa också.
Om du beslutar dig för att träffa en kund, ska ni förstås inte skaka hand och komma ihåg att tvätta händerna före och efter mötet.
Om mötet sker på ditt kontor, kan du placera snygga engångshanddukar och ett tänt ljus på toaletten för att göra processen trevligare. Om du är i kundernas hem bör du tvätta händerna när du kommer och innan du går. Många kunder känner förståelig oro just nu, och det hjälper om du visar att du bryr dig om deras hälsa också.
Kommunicera med andra experter på avstånd så mycket som möjligt
Nu är tiden inne att arbeta skilda från andra så mycket vi kan. För designproffs finns det plattformar med program som tillåter flera användare att ha tillgång till data så att anställda kan jobba på distans samtidigt. Plattformarna visar en logga om vem som har arbetat på vilket område och när, så du kan vara säker på att du får den senaste informationen. Om du arbetar tillsammans med en arkitekt kan du bifoga ritningen till din egen som en Auto CAD Xref så att ändringar de gör och laddar ner eller skickar till dig, uppdateras på din skiss utan att det påverkar ditt arbete.
Projektmöten med entreprenören eller underleverantörer kan hållas på distans i realtid genom Skype eller Zoom. Det är enkelt att fråga om de kan panorera så att du kan se en detalj till exempel i taket eller tejpa ett område som behöver extra uppmärksamhet. Skicka specifikationer via e-mail och uppdatera genomförda ändringar. Kom ihåg att skicka reviderade skisser som stämmer med uppdateringarna.
Ta hand om dig! Och kom ihåg att vi alla behöver social kontakt under den här oroliga tiden – håll kontakt med nära och kära på FaceTime, Skype och WhatsApp och alla andra fantastiska sociala medier.
Beth Whitlinger har varit i designbranschen i nästan 40 år. När hon inte guidar inredningsdesigners i sin roll som coach i The Interior Design Coach, är hon chefsdesigner på Beth Whitlinger Interior Design.
DELA MED DIG!
Har du tankar eller idéer för hur man som inredare, designer eller arkitekt kan jobba under Covid-19 restriktioner? Lägg in en kommentar i fältet nedan!
Nu är tiden inne att arbeta skilda från andra så mycket vi kan. För designproffs finns det plattformar med program som tillåter flera användare att ha tillgång till data så att anställda kan jobba på distans samtidigt. Plattformarna visar en logga om vem som har arbetat på vilket område och när, så du kan vara säker på att du får den senaste informationen. Om du arbetar tillsammans med en arkitekt kan du bifoga ritningen till din egen som en Auto CAD Xref så att ändringar de gör och laddar ner eller skickar till dig, uppdateras på din skiss utan att det påverkar ditt arbete.
Projektmöten med entreprenören eller underleverantörer kan hållas på distans i realtid genom Skype eller Zoom. Det är enkelt att fråga om de kan panorera så att du kan se en detalj till exempel i taket eller tejpa ett område som behöver extra uppmärksamhet. Skicka specifikationer via e-mail och uppdatera genomförda ändringar. Kom ihåg att skicka reviderade skisser som stämmer med uppdateringarna.
Ta hand om dig! Och kom ihåg att vi alla behöver social kontakt under den här oroliga tiden – håll kontakt med nära och kära på FaceTime, Skype och WhatsApp och alla andra fantastiska sociala medier.
Beth Whitlinger har varit i designbranschen i nästan 40 år. När hon inte guidar inredningsdesigners i sin roll som coach i The Interior Design Coach, är hon chefsdesigner på Beth Whitlinger Interior Design.
DELA MED DIG!
Har du tankar eller idéer för hur man som inredare, designer eller arkitekt kan jobba under Covid-19 restriktioner? Lägg in en kommentar i fältet nedan!
Ett av de viktigaste steg du kan ta under den här tiden är att visa omsorg för dina kunder och deras hälsa. Du kan t ex skicka ett mejl till kunderna och låta dem veta att du följer den lokala virussituationen och uttrycka omtanke om deras och familjens hälsa. Olika delar av landet får olika hälsouppdateringar, så var uppdaterad och ta till dig vad som händer i din egen omgivning. En del människor har sina barn hemma. Somliga kan vara stressade. Håll din reaktionsnivå lugn och uppmuntrande.
Det här är också ett tillfälle att låta dina klienter få reda på förändringar du har gjort i dina normala affärskontakter, som till exempel att mestadels ha möten på distans. Om arbetet flyter på nästan som normalt; informera om även mindre ändringar när det gäller säkerhetsåtgärder vid projekt.