Hur man bäst kommunicerar runt Covid-19 med kunderna
En design coach föreslår hur man jobbar på distans och regelbundet upplyser kunderna om hur projekt fortgår.
Beth Whitlinger
27 mars 2020
Med coronaviruset ständigt i fokus är det fullt förståeligt om du och dina kunder känner er oroliga. Nu är det tid att ta proaktiva steg för att försäkra att ditt företag flyter på och att dina kommunikationskanaler är öppna.
Visa att du bryr dig och bekräfta den snabbt förändrade situationen
Ett av de viktigaste steg du kan ta under den här tiden är att visa omsorg för dina kunder och deras hälsa. Du kan t ex skicka ett mejl till kunderna och låta dem veta att du följer den lokala virussituationen och uttrycka omtanke om deras och familjens hälsa. Olika delar av landet får olika hälsouppdateringar, så var uppdaterad och ta till dig vad som händer i din egen omgivning. En del människor har sina barn hemma. Somliga kan vara stressade. Håll din reaktionsnivå lugn och uppmuntrande.
Det här är också ett tillfälle att låta dina klienter få reda på förändringar du har gjort i dina normala affärskontakter, som till exempel att mestadels ha möten på distans. Om arbetet flyter på nästan som normalt; informera om även mindre ändringar när det gäller säkerhetsåtgärder vid projekt.
Ett av de viktigaste steg du kan ta under den här tiden är att visa omsorg för dina kunder och deras hälsa. Du kan t ex skicka ett mejl till kunderna och låta dem veta att du följer den lokala virussituationen och uttrycka omtanke om deras och familjens hälsa. Olika delar av landet får olika hälsouppdateringar, så var uppdaterad och ta till dig vad som händer i din egen omgivning. En del människor har sina barn hemma. Somliga kan vara stressade. Håll din reaktionsnivå lugn och uppmuntrande.
Det här är också ett tillfälle att låta dina klienter få reda på förändringar du har gjort i dina normala affärskontakter, som till exempel att mestadels ha möten på distans. Om arbetet flyter på nästan som normalt; informera om även mindre ändringar när det gäller säkerhetsåtgärder vid projekt.
Uppmuntra dina kunder att träffas på distans
Myndigheterna uppmanar oss att begränsa den sociala kontakten, och om du måste träffa folk, håll avstånd på minst 1.5-2 meter. Även om din klient vill träffas, så kanske inte du vill det själv. Själv har jag kontakt via mobil och mail; på grund av viruset uppmuntrar jag till så mycket nätkontakt som möjligt.
Tack och lov är ju datoriseringen en norm idag. Att dela idéböcker på Houzz är det perfekta sättet att starta ett projekt på distans. Här kan ni tillsammans spara ned egna ritningar och bilder från Houzz som ni även kan kommentera. På så sätt har kunderna tillgång till sina projekt 24/7.
För att gå igenom planritningar föredrar jag att prata med kunden på telefon eller använda en plattform med gemensam skärm, eftersom många inte riktigt förstår hur man läser en planskiss. Om du har anställda, fungerar det bra med konferenssamtal eller skärmdelning så att inga detaljer missas.
Myndigheterna uppmanar oss att begränsa den sociala kontakten, och om du måste träffa folk, håll avstånd på minst 1.5-2 meter. Även om din klient vill träffas, så kanske inte du vill det själv. Själv har jag kontakt via mobil och mail; på grund av viruset uppmuntrar jag till så mycket nätkontakt som möjligt.
Tack och lov är ju datoriseringen en norm idag. Att dela idéböcker på Houzz är det perfekta sättet att starta ett projekt på distans. Här kan ni tillsammans spara ned egna ritningar och bilder från Houzz som ni även kan kommentera. På så sätt har kunderna tillgång till sina projekt 24/7.
För att gå igenom planritningar föredrar jag att prata med kunden på telefon eller använda en plattform med gemensam skärm, eftersom många inte riktigt förstår hur man läser en planskiss. Om du har anställda, fungerar det bra med konferenssamtal eller skärmdelning så att inga detaljer missas.
Val av material som textilier är svårt. Om du fungerar som jag, vill du känna på materialet innan du väljer och uppmuntra kunderna att göra detsamma. I starten av ett projekt, presenterar vi massor av textilprover för att få en bättre känsla för vad kunden tycker om. Jag vill se kundens reaktion på vissa textilier för att mäta intresse och känslomässig respons. Det är omöjligt om man inte ser kundens ansikte.
Förr brukade vi skicka ett urval textilprover märkta med våra egna koder till geografiskt avlägsna kunder och arrangera ett möte online för att gå igenom urvalet. Nu är ett bra tillfälle att utvidga det även till lokala kunder – just för social distansering.
Förr brukade vi skicka ett urval textilprover märkta med våra egna koder till geografiskt avlägsna kunder och arrangera ett möte online för att gå igenom urvalet. Nu är ett bra tillfälle att utvidga det även till lokala kunder – just för social distansering.
Om du har ett möte med kunder så var tydlig med att visa vilka försiktighetsåtgärder du tar
Om du beslutar dig för att träffa en kund, ska ni förstås inte skaka hand och komma ihåg att tvätta händerna före och efter mötet.
Om mötet sker på ditt kontor, kan du placera snygga engångshanddukar och ett tänt ljus på toaletten för att göra processen trevligare. Om du är i kundernas hem bör du tvätta händerna när du kommer och innan du går. Många kunder känner förståelig oro just nu, och det hjälper om du visar att du bryr dig om deras hälsa också.
Om du beslutar dig för att träffa en kund, ska ni förstås inte skaka hand och komma ihåg att tvätta händerna före och efter mötet.
Om mötet sker på ditt kontor, kan du placera snygga engångshanddukar och ett tänt ljus på toaletten för att göra processen trevligare. Om du är i kundernas hem bör du tvätta händerna när du kommer och innan du går. Många kunder känner förståelig oro just nu, och det hjälper om du visar att du bryr dig om deras hälsa också.
Kommunicera med andra experter på avstånd så mycket som möjligt
Nu är tiden inne att arbeta skilda från andra så mycket vi kan. För designproffs finns det plattformar med program som tillåter flera användare att ha tillgång till data så att anställda kan jobba på distans samtidigt. Plattformarna visar en logga om vem som har arbetat på vilket område och när, så du kan vara säker på att du får den senaste informationen. Om du arbetar tillsammans med en arkitekt kan du bifoga ritningen till din egen som en Auto CAD Xref så att ändringar de gör och laddar ner eller skickar till dig, uppdateras på din skiss utan att det påverkar ditt arbete.
Projektmöten med entreprenören eller underleverantörer kan hållas på distans i realtid genom Skype eller Zoom. Det är enkelt att fråga om de kan panorera så att du kan se en detalj till exempel i taket eller tejpa ett område som behöver extra uppmärksamhet. Skicka specifikationer via e-mail och uppdatera genomförda ändringar. Kom ihåg att skicka reviderade skisser som stämmer med uppdateringarna.
Ta hand om dig! Och kom ihåg att vi alla behöver social kontakt under den här oroliga tiden – håll kontakt med nära och kära på FaceTime, Skype och WhatsApp och alla andra fantastiska sociala medier.
Beth Whitlinger har varit i designbranschen i nästan 40 år. När hon inte guidar inredningsdesigners i sin roll som coach i The Interior Design Coach, är hon chefsdesigner på Beth Whitlinger Interior Design.
DELA MED DIG!
Har du tankar eller idéer för hur man som inredare, designer eller arkitekt kan jobba under Covid-19 restriktioner? Lägg in en kommentar i fältet nedan!
Nu är tiden inne att arbeta skilda från andra så mycket vi kan. För designproffs finns det plattformar med program som tillåter flera användare att ha tillgång till data så att anställda kan jobba på distans samtidigt. Plattformarna visar en logga om vem som har arbetat på vilket område och när, så du kan vara säker på att du får den senaste informationen. Om du arbetar tillsammans med en arkitekt kan du bifoga ritningen till din egen som en Auto CAD Xref så att ändringar de gör och laddar ner eller skickar till dig, uppdateras på din skiss utan att det påverkar ditt arbete.
Projektmöten med entreprenören eller underleverantörer kan hållas på distans i realtid genom Skype eller Zoom. Det är enkelt att fråga om de kan panorera så att du kan se en detalj till exempel i taket eller tejpa ett område som behöver extra uppmärksamhet. Skicka specifikationer via e-mail och uppdatera genomförda ändringar. Kom ihåg att skicka reviderade skisser som stämmer med uppdateringarna.
Ta hand om dig! Och kom ihåg att vi alla behöver social kontakt under den här oroliga tiden – håll kontakt med nära och kära på FaceTime, Skype och WhatsApp och alla andra fantastiska sociala medier.
Beth Whitlinger har varit i designbranschen i nästan 40 år. När hon inte guidar inredningsdesigners i sin roll som coach i The Interior Design Coach, är hon chefsdesigner på Beth Whitlinger Interior Design.
DELA MED DIG!
Har du tankar eller idéer för hur man som inredare, designer eller arkitekt kan jobba under Covid-19 restriktioner? Lägg in en kommentar i fältet nedan!
Liknande artiklar
Stanna hemma
Så kan Houzz hjälpa dig att jobba på distans
Med dessa digitala verktyg på Houzz kan du fortsätta samarbeta med kunder och marknadsföra ditt företag.
Läs artikeln
Tips för experter
Så får du dina kunder att skriva ett bra omdöme om ditt jobb
Nöjd kund? Så här uppmuntrar du dem att rekommendera dig till andra på Houzz.
Läs artikeln
Tips för experter
Knep för småföretagare att spara tid – som faktiskt fungerar
Tid är ju pengar, inte minst om man har ett litet företag med en massa saker att göra. Så här blir du mer effektiv!
Läs artikeln
Design
Hur skapar man en designklassiker?
Vi får svaren från Anne-Louise Sommer, chef på Design Museum Danmark.
Läs artikeln
Tips för experter
5 saker som hindrar din firma från att växa
Undvik de här vanliga misstagen och se till att ditt företag fortsätter att expandera.
Läs artikeln
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Tips för experter
8 saker du kan göra just nu för att stärka ditt företag
Av Erin Carlyle
Lär dig att jobba mer digitalt, håll kontakten med kunder och investera i mer marknadsföring.
Läs artikeln
Stanna hemma
Snygg på skärmen: Tips för riktigt proffsiga digitala möten
Av Sara Norrman
Allteftersom vi jobbar och umgås mer på nätet, vill vi ge ett både personligt och proffsigt intryck – 3 experter ger råd
Läs artikeln
Stanna hemma
Svenska experter: Så påverkas branschen av Covid-19
Av Sara Norrman
Vi bad experter inom bygg, inredning och arkitektur berätta hur viruset slår mot deras jobb, och hur de tacklat det.
Läs artikeln
I'm hastily rearranging meetings with Microsoft Teams with screen share so I can still walk clients through the 3D model. Not fully sure what to do about new job leads and meetings that I have booked in yet that I need to attend, may have to do meetings at distance.
Zoom meetings have been an absolute life saver, our clients love it as well our trades. With receiving samples, we have been utilizing MATERIAL BANK. Stay safe and healthy out there.
Hi Beth, it’s great that, via the internet, it is indeed possible to do a lot remotely. The selection of fabrics will always be “tricky” as it’s so important to cater to the way clients make decisions - visual, auditory and kinaesthetic. Joy