Hur skapar man en designklassiker?
Vi får svaren från Anne-Louise Sommer, chef på Design Museum Danmark.
Blunda och tänk på en designikon. Kanske dyker en dansk klassiker först upp i tankarna, som Hans Wegners CH24 Y-stol daterad 1949, eller Arne Jacobsens ikoniska Ägget och Svanen-stolar från 1958. Danskarna tar sitt designarv på största allvar, och vårdar sina klassiker – vare sig de är ärvda eller nyinköpta.
Men hur blir en möbel då en ikon? Vi frågade Anne-Louise Sommer, chef för Designmuseum Danmark och domare i danska tv-serien `Danmarks nästa klassiker´ för att få veta mer om vad som utmärker en designklassiker.
Här finns svenska inredare som kan ge dig råd och hjälp
Här finns svenska inredare som kan ge dig råd och hjälp
Foto: Magnus Ekstrøm för Designmuseum Danmark
“Jag anser att två saker definierar en klassiker,” säger Anne-Louise Sommer. “Å ena sidan reflekterar produkten eran då den ritades och uttrycker den tidens behov. Men å andra sidan är den tidlös.” Hon tillägger att tidsandan kan hitta sitt uttrycksmedel i valet av material, designfilosofi och tillverkningsmetoder.
“Jag anser att två saker definierar en klassiker,” säger Anne-Louise Sommer. “Å ena sidan reflekterar produkten eran då den ritades och uttrycker den tidens behov. Men å andra sidan är den tidlös.” Hon tillägger att tidsandan kan hitta sitt uttrycksmedel i valet av material, designfilosofi och tillverkningsmetoder.
PH 3/2 Pendant
Anne-Louise Sommer menar att ett bokstavligt talat lysande exempel på den här extraordinära kombinationen är PH-lampan. Poul Henningsen började rita på lampskärmar runt 1925, som utvecklades och till slut blev PH-lampan som nu finns i hem världen över.
“Poul Henningsen var först med att betrakta glödlampan – en relativt ny uppfinning för tiden –på ett nytt sätt,” säger hon. “Till att börja med gömdes glödlampan under traditionella lampskärmar, men PH tog sig an saken: hur kan man använda skärmar för att hantera och använda glödlampan på bästa möjliga sätt?”
Samtidigt poängterar Anne-Louise Sommer att PH-lampans skärmar är så enkla och geometriska att estetiken aldrig kommer att kännas föråldrad, utan behålla skönheten år efter år. Det gör lampan till ett storartat exempel på en designklassiker.
Samtidigt poängterar Anne-Louise Sommer att PH-lampans skärmar är så enkla och geometriska att estetiken aldrig kommer att kännas föråldrad, utan behålla skönheten år efter år. Det gör lampan till ett storartat exempel på en designklassiker.
Arne Jacobsens Myran-stol är ett annat exempel på hur kombinationen av den tidens kvalitéer och tidlösheten skapar en unik klassiker.
“Myran var den första industriellt producerade stapelbara stolen, och den öppnade för ett nytt sätt att använda trä. Därför nådde massproduktionen en helt ny nivå. Dessutom är stolen praktisk och lätt att flytta runt, så den svarar mot alla behov som kan komma att uppstå över tid,” säger Anne-Louise Sommer. Stolen designades ursprungligen för Novo Nordisks lunchrum 1952. “Dessutom är den enkel, ärlig och ändå tidlös i sin design. Den har en referens till en myra inbyggd i sitt uttryck.”
Test: Kan du sina svenska designklassiker?
“Myran var den första industriellt producerade stapelbara stolen, och den öppnade för ett nytt sätt att använda trä. Därför nådde massproduktionen en helt ny nivå. Dessutom är stolen praktisk och lätt att flytta runt, så den svarar mot alla behov som kan komma att uppstå över tid,” säger Anne-Louise Sommer. Stolen designades ursprungligen för Novo Nordisks lunchrum 1952. “Dessutom är den enkel, ärlig och ändå tidlös i sin design. Den har en referens till en myra inbyggd i sitt uttryck.”
Test: Kan du sina svenska designklassiker?
Danska designmöbler är eftertraktade runt världen, och det är lätt att tro att klassikerna alltid kommer att vara populära. Men så är inte alltid fallet: Finn Juhls möbler är ett bra exempel.
“Finn Juhl var enormt stor på 1950- och 60-talen, när hans möbler kom ut på marknaden,” säger Anne-Louise Sommer. “Han hyllades och berömdes och hans möbler var oerhört populära. Men på 1970-och 80-talen ville ingen längre ha dem. De såldes billigt på auktioner och man hittade dem på second handaffärer för nästan inga pengar alls.”
“Finn Juhl var enormt stor på 1950- och 60-talen, när hans möbler kom ut på marknaden,” säger Anne-Louise Sommer. “Han hyllades och berömdes och hans möbler var oerhört populära. Men på 1970-och 80-talen ville ingen längre ha dem. De såldes billigt på auktioner och man hittade dem på second handaffärer för nästan inga pengar alls.”
Men under de senaste årtiondena har Finn Juhls design, karaktäriserad av bland annat rena skandinaviska linjer med svepande former, fått en renässans och idag har möblerna status som dyra klassiker.
“Klassiker har ofta sin egen vibe, för det handlar inte bara om designavtryck och estetik utan också om samhällsinfluens och tidens trender,” säger hon.
Vill du ha mer inspiration? I Houzz stora bildgalleri kan du söka bland miljontals bilder och spara ned dem i dina idéböcker
“Klassiker har ofta sin egen vibe, för det handlar inte bara om designavtryck och estetik utan också om samhällsinfluens och tidens trender,” säger hon.
Vill du ha mer inspiration? I Houzz stora bildgalleri kan du söka bland miljontals bilder och spara ned dem i dina idéböcker
Om man tittar på dagens klassiker, borde många ha nått högsta nivån av berömmelse. Men när det kommer till att förutse vilken ny design som blir morgondagens klassiker, “är det oerhört svårt att förutspå,” säger hon.
“När en möbel är designad och tillverkad, kan ingen bestämt veta om den kommer att bli en klassiker. Man kan jobba mot det målet, man kan följa särskilda regler och kombinera tidlösa element med det som reflekterar tidsåldern, men om möbeln verkligen når toppen och blir en klassiker, kan bara tiden utvisa,” säger Anne-Louise Sommer.
Detsamma gäller konst, mode och litteratur. “Ingen kunde förutspå att till exempel Picasso skulle bli så stor som han är idag,” säger hon.
Detsamma gäller konst, mode och litteratur. “Ingen kunde förutspå att till exempel Picasso skulle bli så stor som han är idag,” säger hon.
Om man slår upp ordet `klassisk´ i en ordbok, är definitionen ofta ett stycke litteratur, musik eller konst som anses ha bestående kvalité eller signifikans. Dessa kvalitéer är naturligtvis avgörande parametrar för en designs popularitet under en lång tidsperiod, och därför är de också viktiga faktorer när Anne-Louise Sommers analyserar designföremål.
“Vi letar efter den ultimata kvalitén och beständigheten ur många olika aspekter, både vad gäller hantverk och i relation till material och designspråk. Man måste fråga sig själv: “Skulle jag kunna titta på den här lampan eller stolen väldigt länge?” säger hon. “En design måste ha toppkvalité.”
Läs mer om designklassiker och annat i Houzz Magasin
Läs mer om designklassiker och annat i Houzz Magasin