Designern Piet Hein Eek tar Ikea mot nya hållbarhetshöjder
Nederländske formgivaren Piet Hein Eek pratar med Houzz Magasin om konsumtionsfrågor, Ikea-samarbete och gamla ruiner.
Cajsa Carlson
17 januari 2018
Snart är det dags för Stockholm Furniture & Light Fair igen (6-10 februari), och den stora möbelmässan bjuder alltid på mängder av inspiration och intressanta besökare från hela designvärlden. Vi tog ett snack med en av dem – holländska Piet Hein Eek – om hans föredrag på mässan och det nya samarbetet med Ikea.
Foto: Lutz Hilgers
Återvinningsveteranen
Holländaren Piet Hein Eek grundade sin egen studio 1992 och har alltså arbetat som designer i över 25 år. Veteranen kommer att hålla föredrag på mässan under Stockholm Design & Architecture Talks, vilket i år har temat Visionary Thinking. Piet Hein berättar att hans föredrag kommer att handla om hållbarhet – men från en annan vinkel än vad vi är vana vid.
“Många känner till mitt arbete med återvunnet trä, eftersom jag var en av de första som använde gamla material för att tillverka möbler, åtminstone på den här skalan. Jag har blivit placerad i nån slags fack som ‘kungen av återvinning,’ men jag har aldrig känt mig bekväm med det,” berättar han.
Återvinningsveteranen
Holländaren Piet Hein Eek grundade sin egen studio 1992 och har alltså arbetat som designer i över 25 år. Veteranen kommer att hålla föredrag på mässan under Stockholm Design & Architecture Talks, vilket i år har temat Visionary Thinking. Piet Hein berättar att hans föredrag kommer att handla om hållbarhet – men från en annan vinkel än vad vi är vana vid.
“Många känner till mitt arbete med återvunnet trä, eftersom jag var en av de första som använde gamla material för att tillverka möbler, åtminstone på den här skalan. Jag har blivit placerad i nån slags fack som ‘kungen av återvinning,’ men jag har aldrig känt mig bekväm med det,” berättar han.
Piet Heins klassiska bästsäljande stol, gjord av återvunnet trä
“I Stockholm kommer jag att tala om vad jag kommit fram till av att arbeta med hållbarhet under 25 år. Ett problem är att vi sätter fokus på att kunna fortsätta konsumera genom att satsa på konsumtion som är mindre skadlig för miljön, istället för att förändra våra vanor. Samhället är så besatt av det som är nytt. Om man istället arbetar tillsammans som en grupp under en längre period, så får man ett bättre resultat.”
“I Stockholm kommer jag att tala om vad jag kommit fram till av att arbeta med hållbarhet under 25 år. Ett problem är att vi sätter fokus på att kunna fortsätta konsumera genom att satsa på konsumtion som är mindre skadlig för miljön, istället för att förändra våra vanor. Samhället är så besatt av det som är nytt. Om man istället arbetar tillsammans som en grupp under en längre period, så får man ett bättre resultat.”
INDUSTRIELL för Ikea
PHE för Ikea
Ett samarbete mellan Piet Hein Eek och Ikea, INDUSTRIELL, kommer att lanseras i april 2018. Kollektionen innehåller bord, stolar, hyllor, lampor, glas, keramik och kökshanddukar. Det kanske verkar konstigt att en designer som lägger så mycket vikt vid tillverkningsprocessen och materialens ursprung som Piet Hein väljer att arbeta med ett stort företag vars produkter tillverkas över hela världen, men det finns en anledning bakom.
PHE för Ikea
Ett samarbete mellan Piet Hein Eek och Ikea, INDUSTRIELL, kommer att lanseras i april 2018. Kollektionen innehåller bord, stolar, hyllor, lampor, glas, keramik och kökshanddukar. Det kanske verkar konstigt att en designer som lägger så mycket vikt vid tillverkningsprocessen och materialens ursprung som Piet Hein väljer att arbeta med ett stort företag vars produkter tillverkas över hela världen, men det finns en anledning bakom.
“Classical Cabinet in Scrapwood”, Piet Heins examensarbete från Design Academy Eindhoven 1989
“Det var en möjlighet att nå en större målgrupp. Det var viktigt att fokuset låg på en personlig nivå; så är det alltid. Men det var också intressant eftersom Ikea är så stort. För mig var det viktigt att det skulle vara ett fortgående samarbete – ofta är en kollektion bara till för en säsong eller några få veckor, och ändå lägger du ned så mycket tid på det. Ikea brukar också fortsätta producera vissa produkter om det verkar som om en lokal industri skulle kollapsa annars, det var en av anledningarna till att jag ville göra en kollektion i trä.”
“Det var en möjlighet att nå en större målgrupp. Det var viktigt att fokuset låg på en personlig nivå; så är det alltid. Men det var också intressant eftersom Ikea är så stort. För mig var det viktigt att det skulle vara ett fortgående samarbete – ofta är en kollektion bara till för en säsong eller några få veckor, och ändå lägger du ned så mycket tid på det. Ikea brukar också fortsätta producera vissa produkter om det verkar som om en lokal industri skulle kollapsa annars, det var en av anledningarna till att jag ville göra en kollektion i trä.”
INDUSTRIELL för Ikea
Piet Hein insåg också att det fanns en större möjlighet att göra skillnad om han jobbade med Ikea. “Den minsta upplagan av en av mina produkter för Ikea kommer att göras i 45,000 exemplar; min bästsäljande stol har sålts i 5,000 upplagor över tio år… Jag arbetar också mer effektivt än Ikea; en av produkterna jag skapade för företaget är en hylla som inte har något överblivet material från tillverkningsprocessen (se bilden.) I vanliga fall har man 5-10% spill. Att inte ha något spill från produkter som tillverkas för Ikea gör mycket större skillnad än för produkter som tillverkas för vårt eget märke. Det innebär att mina produkter har en större inverkan när de är en del av Ikeas tillverkningsprocess, vilket är väldigt intressant när man tänker på både effektivitet och miljö.”
Se vackra vardagsrum i vårt stora bildarkiv!
Piet Hein insåg också att det fanns en större möjlighet att göra skillnad om han jobbade med Ikea. “Den minsta upplagan av en av mina produkter för Ikea kommer att göras i 45,000 exemplar; min bästsäljande stol har sålts i 5,000 upplagor över tio år… Jag arbetar också mer effektivt än Ikea; en av produkterna jag skapade för företaget är en hylla som inte har något överblivet material från tillverkningsprocessen (se bilden.) I vanliga fall har man 5-10% spill. Att inte ha något spill från produkter som tillverkas för Ikea gör mycket större skillnad än för produkter som tillverkas för vårt eget märke. Det innebär att mina produkter har en större inverkan när de är en del av Ikeas tillverkningsprocess, vilket är väldigt intressant när man tänker på både effektivitet och miljö.”
Se vackra vardagsrum i vårt stora bildarkiv!
INDUSTRIELL för Ikea
Att arbeta med Ikea innebar också att Piet Hein var tvungen att anpassa sin design för att den skulle passa jättens metoder. “För att kunna hålla nere priserna måste Ikea kunna erbjuda kompakta transportlösningar, så man måste fokusera på att lösa det genom design. Hyllorna och stolen som jag designat är bara en hög trä i en väldigt liten låda när de fraktas! Jag tror att när många tänker på det här samarbetet så är det skillnaderna mellan oss och Ikea – storleken på våra marknader, till exempel – som de ser, men vi lägger båda stort fokus på hela processen, från råmaterialet till konsument. Jag förstod Ikeas process och den är rolig och annorlunda – men liknar också hur vi jobbar.”
Att arbeta med Ikea innebar också att Piet Hein var tvungen att anpassa sin design för att den skulle passa jättens metoder. “För att kunna hålla nere priserna måste Ikea kunna erbjuda kompakta transportlösningar, så man måste fokusera på att lösa det genom design. Hyllorna och stolen som jag designat är bara en hög trä i en väldigt liten låda när de fraktas! Jag tror att när många tänker på det här samarbetet så är det skillnaderna mellan oss och Ikea – storleken på våra marknader, till exempel – som de ser, men vi lägger båda stort fokus på hela processen, från råmaterialet till konsument. Jag förstod Ikeas process och den är rolig och annorlunda – men liknar också hur vi jobbar.”
INDUSTRIELL för Ikea
På Stockholm Light & Furniture Fair kommer Piet Hein att ta sig tid att gå runt och se vad som visas, men säger att han inte påverkas så mycket av andra: “Jag är inte så inne på design. I allmänhet tittar jag inte på vad andra designers gör, utan är upptagen av vad vi gör.” För tillfället arbetar företaget Piet Hein Eek mycket med att försöka skapa en ny arbetskultur för arkitektur, som ofta är ett område där alla inblandade har olika specialiteter, vilket designern vill komma bort ifrån. “Jag vill alltid vara involverad i hela processen, så att alla problem hamnar på mitt fat och jag kan lära mig från dem. Om man delar upp arbetet i bitar hamnar själva processen också i bitar.”
På Stockholm Light & Furniture Fair kommer Piet Hein att ta sig tid att gå runt och se vad som visas, men säger att han inte påverkas så mycket av andra: “Jag är inte så inne på design. I allmänhet tittar jag inte på vad andra designers gör, utan är upptagen av vad vi gör.” För tillfället arbetar företaget Piet Hein Eek mycket med att försöka skapa en ny arbetskultur för arkitektur, som ofta är ett område där alla inblandade har olika specialiteter, vilket designern vill komma bort ifrån. “Jag vill alltid vara involverad i hela processen, så att alla problem hamnar på mitt fat och jag kan lära mig från dem. Om man delar upp arbetet i bitar hamnar själva processen också i bitar.”
INDUSTRIELL för Ikea
För tio år sen köpte Piet Hein en ruin i Dordogne i Frankrike, en gammal vattenkvarn som var till 90% förstörd men som han nu byggt upp. “Jag insåg att ruiner är ett återkommande tema i mitt arbete – jag har älskat dem i hela mitt liv, hur man kan fantisera både om det som varit och hur de skulle kunna bli. Det är vad jag alltid gjort: använt något som redan finns för att skapa något nytt.”
Här hittar du en arkitekt nära dig
BERÄTTA! Håller du med Piet Hein om att vi måste ändra på inte bara vad vi konsumerar, utan att vi konsumerar överhuvudtaget?
För tio år sen köpte Piet Hein en ruin i Dordogne i Frankrike, en gammal vattenkvarn som var till 90% förstörd men som han nu byggt upp. “Jag insåg att ruiner är ett återkommande tema i mitt arbete – jag har älskat dem i hela mitt liv, hur man kan fantisera både om det som varit och hur de skulle kunna bli. Det är vad jag alltid gjort: använt något som redan finns för att skapa något nytt.”
Här hittar du en arkitekt nära dig
BERÄTTA! Håller du med Piet Hein om att vi måste ändra på inte bara vad vi konsumerar, utan att vi konsumerar överhuvudtaget?
Liknande artiklar
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Sverige
Designsverige – är vi så jämlika som vi tror?
Av Sara Norrman
Kvinnor köper möbler och inredning, men de som tillverkar och leder företagen är män – eller håller något på att hända?
Läs artikeln
Sverige
Topp 10 – nya svenska produkter du måste se från designveckan
Av Sara Norrman
Håll koll på vad som lanserades under SFLF och SDW, och vad som snart kommer ligga högt på inredningstokiga önskelistor.
Läs artikeln
Internationellt
Doshi Levien – Intervju med den dynamiska designduon
Av Sara Norrman
Nipa Doshi och Jonathan Levien är årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair, där Houzz träffade dem.
Läs artikeln
Design
Du är bjuden till en exklusiv – och hållbar – lyxupplevelse
Av Sara Norrman
Njut av vårt pop-up penthouse under Stockholm Design Week, fyllt av glädje, färg och hållbara produkter.
Läs artikeln
Tips för experter
Maison & Objet 2020: Högpunkter från vintermässan
Av Elen Pouhaer
Trä är hett, och färgerna får oss att må bra – men bäst är ändå de nya uppfinningarna. Data router i keramik, någon?
Läs artikeln
Internationellt
IMM Cologne: Trä, hantverk och lek med LEDs
Spännande belysning, danskt hantverk och multifunktionella möbler för små hem – allt finns här.
Läs artikeln
Internationellt
Årets designer: Intervju med Michael Anastassiades
Av Elen Pouhaer
Den stora Maison et Objet mässan utser ljusdesignens mästare Michael Anastassiades till årets designer.
Läs artikeln
Sverige
3 produkter du vill ha för att de är så snygga – och klimatsmarta
Av Sara Norrman
När etik möer estetik kan resultatet bli både hållbart och stilrätt. Här är innovatörerna att hålla ögonen på!
Läs artikeln
Internationellt
Hållbarhet blir verklighet på världens största textilmässa
Heimtextil i Frankfurt bjöd på nåbara lösningar och uppfinningar som ger hopp om industrins framtid.
Läs artikeln
Det är något med de här sju bilderna och färgerna som gör mig alldeles fascinerad. Ner på basnivå och upp i skyarna till alla färgerna.