Lagom är hett – det svenska ordet tar över internationella medier
Nu snackas det överallt om lagom som en symbol för balans i livet. Men vad tycker vi om att bli brandade Landet Lagom?
Och visst kan vi svenskar skriva under på att det är rätt sätt att leva, men inte alla vill att vi definieras som folk av ett ord som känns ganska beige och mellanmjölk. Inredningsexperten André Schievink på Amsterdam Living (till vänster i bild) bor och verkar i Sverige, men har en stil som är så långt borta från lagom man kan komma. Han tycker ordet är negativt. “Som inredare vill jag absolut inte bli kallad lagom, det viktigaste i mitt jobb är ju att stå ut från mängden och synas. Min design får gärna kallas annorlunda, djärv, nytänkande, spännande och vacker – men INTE lagom.”
Det är inte alltid lätt för André Schievink att få igenom sina mest vågade idéer. Enligt honom är svenskar generellt ganska försiktiga med sina inredningar, och slutresultatet blir ofta just lagom – inte för mörkt, inte för färgglatt, och helst ljust och fräscht. Men han tror heller inte att lagom kommer få samma genomslagskraft som hygge. “Nej, det finns ju en negativ ton i ordet. Varför skulle det vara en positiv sak att ha ett hem som var ‘inte för mycket, inte för lite’? Om man bara tänker på vad som är accepterat av den stora massan så får man ju ingen personlighet hemma.”
På vårt Forum tycker flera Houzzanvändare att lagom är något negativt. På Örebro Tapetserarverkstad säger man: “För mig är lagom lika med begränsning, alltså negativt…..men svensk design är inte lagom alls, vi har så många duktiga designers, inredare och arkitekter som hela tiden tänker “outside the box” och skapar utan att förlora den nordiska “grunden”.”
En annan svensk formgivare man genast tänker på som motsatsen till lagom är Ulrica Hydman-Vallien, med hennes vilda, färgsprakande glaskreationer för Kosta Boda. “För mej betyder lagom det förväntade, mittemellan, snällt och tråkigt. Mellangrått svenskt. Min design går ofta ut på att skapa uppmärksamhet, med det oförväntade. Den kan gärna reta upp, skrika ut och överraska!” I stort tycker Ulrica Hydman-Vallien att “svensk formgivning skall helst hålla sig inom ramarna” och att ordet lagom känns säkert och prydligt – inte något hon strävar mot alltså.
Open Minds vas från Kosta Boda av Ulrica Hydman-Vallien
Men kreatörerna bakom det brittiska magasinet Lagom tycker att det är ett ord vi kan vara stolta över. “Vi har svenska vänner som nämnde ordet, och när jag och min fru Samantha bestämde oss för att starta ett magasin som handlar om att hitta en balans i livet, tyckte vi det var perfekt,” säger chefredaktören Elliot Stocks. Magasinet vill hitta läsare över hela världen som söker ett nytt sätt att leva, med fokus på hållbarhet, sammanhållning och en bra balans mellan jobb och fritid – de som vill jobba för att leva, och inte lever för att jobba. “Men det är viktigt att ordet lagom inte görs till en kommersiell sak, så att vi inte får en ny hyggeboom där allt säljs på grund av ordet,” säger Elliot.
Kanske är det dags att starta en motreaktion på ordet lagom i Sverige? “JA!” säger André Schievink. “Och om ni behöver en talesman för rörelsen är det bara att ringa mig!” Han tycker vi ska fortsätta exportera den så populära skandinaviska stilen, men uppdatera den genom att göra svenska hem varmare, mer bekväma och särskilt kul och lyckliga – kanske en trend att försöka sälja in 2018?
BERÄTTA!
Vad tycker du om lagom som trendord? Är det bra att Sverige ses som Landet Lagom? Dela med dig i kommentarsfältet!
BERÄTTA!
Vad tycker du om lagom som trendord? Är det bra att Sverige ses som Landet Lagom? Dela med dig i kommentarsfältet!
Kanske började trenden hos Ikea UK and Ireland som 2015 startade ett treårsprojekt under namnet LiveLAGOM. De knöt samman ordet med ett hållbarhetstänk på en lättillgänglig nivå – sänk temperaturen ett par grader, återvinn mer, närodla och så vidare. Just the right amount är parollen.