Made in Sweden: Arkitekten som drömde stort och satsade smått
Eduards-kollektion föddes ur ägaren och arkitekten Cecilia Eduards ständiga jakt på den perfekta väskan – till slut gjorde hon den själv.
“Jag har alltid älskat väskor, och har en stor fascination för läder,” säger arkitekten Cecilia Eduards, som är född och uppvuxen i Göteborg. “Så i mitt huvud skapade jag en bild på den perfekta väskan, och den ville verkligen inte försvinna. Jag letade efter väskan överallt i Sverige, utan att hitta den.”
Cecilia visste tidigt att hon ville jobba med något påhittigt och skapande, så det föll sig naturligt att hon valde att plugga till arkitekt på Chalmers. “Men jag tänkte också att jag utöver arkitekt-yrket skulle skapa något helt eget en dag, med snabbare vägar från idé till färdig produkt.” Och 2014 påbörjade hon sin nya resa där den perfekta handväskan i läder var fokuspunkten.
Cecilia jobbar idag som arkitekt på inobi, och ovan ser vi ett av hennes pågående projekt vid namn Kvarteret Piloten i Örebro.
“Jag skulle åka till New York och trodde att jag definitivt skulle hitta den perfekta väskan där, men tyvärr fanns den inte någonstans, och jag började ge upp hoppet om att någonsin hitta den. Räddningen kom när jag satt på ett café med mina kompisar och såg en skitcool tjej som stod och sålde smycken. En person går då fram till henne och frågar om hon har någon utbildning inom just smyckesdesign men hon svarar att hon är arkitekt. Där och då visste jag att om hon kan så kan jag också!”
“Jag skulle åka till New York och trodde att jag definitivt skulle hitta den perfekta väskan där, men tyvärr fanns den inte någonstans, och jag började ge upp hoppet om att någonsin hitta den. Räddningen kom när jag satt på ett café med mina kompisar och såg en skitcool tjej som stod och sålde smycken. En person går då fram till henne och frågar om hon har någon utbildning inom just smyckesdesign men hon svarar att hon är arkitekt. Där och då visste jag att om hon kan så kan jag också!”
När Cecilia kom hem från resan började hon direkt med att köpa material, bygga en liten studio hemma och gå en kurs i hur man arbetar med läder. “Det har aldrig varit tanken att det här projektet ska ersätta mitt jobb som arkitekt, det ska snarare vara ett komplement där båda delar drar nytta av varandra”, förklarar Cecilia. Idén var att ta arkitektoniska linjer och strukturer, som hon jobbar med varje dag, och integrera dem i produktdesignen. “Att sy i läder är väldigt svårt, materialet påminner mycket om papp, men för mig var det lite enklare eftersom det fungerar på samma sätt som det gör när man jobbar med modeller i arkitekturen.”
Efter ihärdigt arbete var väskan, som Cecilia så länge tänkt på, färdig. Designen, som främst inspirerats av naturen, beskrivs som en modern tolkning av traditionella nordiska barkflätningstekniker.
“Jag fick ganska snabbt kontakt med två danska märken som ville köpa och tillverka min modell, vilket var väldigt roligt och hedrande. Men när vi började prata om tillverkning så kände jag att det vore mycket bättre att ha den i Sverige, där jag själv kan ha kontroll över kvalitén.”
“Jag fick ganska snabbt kontakt med två danska märken som ville köpa och tillverka min modell, vilket var väldigt roligt och hedrande. Men när vi började prata om tillverkning så kände jag att det vore mycket bättre att ha den i Sverige, där jag själv kan ha kontroll över kvalitén.”
Hon fann en tillverkare i Småland och idag jobbar de nära ihop. “Jag syr alla prototyper för hand, det är en meditativ passion för mig. Jag åker till fabriken lite då och då, senast var i somras då jag skulle fixa till alla detaljer och mått på min senaste design, den unisexa ryggsäcken.”
“Många uppskattar att väskorna är gjorda i Sverige, det är en bra kvalitetsstämpel att ha på sin produkt”, berättar Cecilia som ställde ut sin kollektion, som fått namnet Näver, för första gången på Formex 2015. “Från början såldes mina väskor endast i storstäderna i Sverige men efter Formex så har intresset växt och idag kan man hitta Eduards-produkterna i Norge, Danmark, Schweiz, Japan och Storbritannien.”
“Väskor är väldigt personligt att bära, många använder samma modell dag ut och dag in – det är en extra viktig kompis som man har med sig jämt och ständigt. Jag tycker att det är så kul att människor uppskattar just min väskdesign och jag ser en strålande framtid för företaget, som kommer utvecklas en bit i taget.”
LÄS MER: Made in Sweden: AEO tar det svenska keramikarvet vidare
Made in Sweden: Den gamla fotogenlampan får nytändning i Karlskrona
Made in Sweden: Berättelsen om designföretaget Maze
LÄS MER: Made in Sweden: AEO tar det svenska keramikarvet vidare
Made in Sweden: Den gamla fotogenlampan får nytändning i Karlskrona
Made in Sweden: Berättelsen om designföretaget Maze