Made In Sweden: Lokalpatrioti och nytänkande i glasriket Målerås
När Målerås glasbruk hotades av uppköp slog sig lokalbefolkningen ihop och räddade det. Nu blomstrar företaget.
Sveriges landsbygd avfolkas allt mer, men det finns några orter som fortfarande sticker ut när det gäller företagande och uppfinningsrikedom. En av dem är Målerås i Glasriket Småland, som varje år lockar 70 000 turister. Byns invånare hyser närmast lokalpatriotiska känslor för sitt glasbruk, som de tillsammans räddade från en säker undergång på 80-talet.
Vi har pratat med Mats Jonasson, Målerås ansikte utåt och designern bakom svenska glasklassiker som “Masq”, spännande ansikten skildrade genom färgat glas. Mats är född och uppvuxen i byn och började på Målerås Glasbruk som 15-årig gravyrlärling på 60-talet, innan han gick vidare till Kosta Boda. “På Kosta fick jag gravera och jobba med gips åt formgivarna. Det var en perfekt skola. Sedan fick jag erbjudande om att göra kristallreliefer för Målerås och på så vis kom jag tillbaka”, säger Mats.
Vi har pratat med Mats Jonasson, Målerås ansikte utåt och designern bakom svenska glasklassiker som “Masq”, spännande ansikten skildrade genom färgat glas. Mats är född och uppvuxen i byn och började på Målerås Glasbruk som 15-årig gravyrlärling på 60-talet, innan han gick vidare till Kosta Boda. “På Kosta fick jag gravera och jobba med gips åt formgivarna. Det var en perfekt skola. Sedan fick jag erbjudande om att göra kristallreliefer för Målerås och på så vis kom jag tillbaka”, säger Mats.
Design Mats Jonasson
De fjorton kollegorna skrapade tillsammans ihop alla pengar de kunde, men fick nej från Industriverket på grund av för lågt aktiekapital. Efter lite klurande vände man sig till patriotiska bybor – och därefter blev man 105 aktieägare och räddade glasbruket.
Nu ägs glasbruket till största delen av Mats Jonasson med familj, men många bybor är fortfarande aktieägare och entusiaster som varje år ser fram emot att ses på bolagsstämman.
“I april 1981 startade vi i egen regi. Tänk att så många i byn satsade på detta, mest med hjärtat och inte plånboken, för att man ville att det skulle vara ett glasbruk i byn. Det är väldigt starkt när alla engagerar sig och vill. Många av jobbarna var ju delägare och kom in och frågade hur mycket vi sålt för under dagen. Även de gamla agenterna som sagts upp kom tillbaka och stödköpte för oss, så vi fick luft under vingarna direkt. Vi var ägare hela högen!”, berättar Mats entusiastiskt.
Nu ägs glasbruket till största delen av Mats Jonasson med familj, men många bybor är fortfarande aktieägare och entusiaster som varje år ser fram emot att ses på bolagsstämman.
“I april 1981 startade vi i egen regi. Tänk att så många i byn satsade på detta, mest med hjärtat och inte plånboken, för att man ville att det skulle vara ett glasbruk i byn. Det är väldigt starkt när alla engagerar sig och vill. Många av jobbarna var ju delägare och kom in och frågade hur mycket vi sålt för under dagen. Även de gamla agenterna som sagts upp kom tillbaka och stödköpte för oss, så vi fick luft under vingarna direkt. Vi var ägare hela högen!”, berättar Mats entusiastiskt.
Design Mats Jonasson
“Jag försöker hålla i gång så länge det är kul och man kan stå på benen. Jag är över 70 år så tiden går – jag försöker stoppa den ibland men misslyckas”, säger Mats Jonasson.
Nästa hot kom från Orrefors 1988. “Då hade vi arbetat upp oss och var många fler, och Orrefors ville förvärva bruket. Nu ägde ju fortfarande byborna en stor del av företaget. Jag har ett designbolag där min royalty gick in och köpte för att rädda Målerås. Jag var lite initiativtagare och hade nyckeln till lösningen, men för att lyckas i en sådan här verksamhet måste man vara flera som drar sitt strå till stacken. Mitt bud var 14 gånger pengarna medan Orrefors bjöd 52 gånger pengarna, ändå sålde inte en enda av aktieägarna till Orrefors. Det är ju en solskenshistoria som är värd att nämna”, menar Mats.
Design Ludvig Löfgren
I början var det kristallrelieferna som var huvudkollektionen på Målerås. Nu finns här fler formgivare med olika uttryck. “Jag är noga med att vi ska ha alla tekniker för att behålla kunskapen som är en garant för framtida formgivare. De flesta outsourcar och kunskapen försvinner. Vi tycker det är viktigt här i Glasriket att behålla det vi kan innanför väggarna. Den hårda domaren är ekonomin som hyvlar av det som är olönsamt – men med lite förändring kan det i själva verket bli den lönsammaste biten.”
Målerås mest kända produkter är “Masq“ och “Wildlife“ av Mats Jonasson. Och Robert Ljubez typiskt svenska motiv, som Dalahästen, är redan klassiker.
I sitt team på Målerås har Mats ytterligare tre designers: Ludvig Löfgren, som levererar allsidigt klarglas vid sidan av påfåglar och apansikten med smågalna uttryck, Lina Lundberg, som designar lika modernt och trendigt som tidlöst, samt Morgan Persson, vars experimentella verk har en psykedelisk underton.
I sitt team på Målerås har Mats ytterligare tre designers: Ludvig Löfgren, som levererar allsidigt klarglas vid sidan av påfåglar och apansikten med smågalna uttryck, Lina Lundberg, som designar lika modernt och trendigt som tidlöst, samt Morgan Persson, vars experimentella verk har en psykedelisk underton.
Design Ludvig Löfgren
“För mig är det tillfredställande att sälja produkter världen över som genererar arbete. Det kan vara en lika stor tillfredsställelse som när en kulturskribent skriver fint om ett konstobjekt”, menar Mats.
Design Mats Jonasson
Målerås har två konceptbutiker i Stockholm och återförsäljare i många länder och på flygplatser. Hälften av Målerås omsättning är export och den största kunden finns i Prag, en exklusiv butik som säljer stora skulpturer signerade Mats Jonasson.
“Vi når det resande folket både i butiker runt om i världen, på plats i Glasriket och på flygplatsen. Vi har väl ungefär 70 000 turister per år, som kan kika på hela sortimentet i butiken och i en utställningshall med exklusiva glaskonstverk. En turist från Colombia travade rakt in i vår utställningshall och köpte en skulptur för runt 90 000 kronor. Sedan valde han ut något annat för 40 000 kronor, blev nöjd och åkte i väg. En bil med asiater köper lika mycket som en busslast med svenska pensionärer. Men alla segment är lika viktiga för oss. Vi vill verkligen har något för alla plånböcker och stilar.”
“Vi når det resande folket både i butiker runt om i världen, på plats i Glasriket och på flygplatsen. Vi har väl ungefär 70 000 turister per år, som kan kika på hela sortimentet i butiken och i en utställningshall med exklusiva glaskonstverk. En turist från Colombia travade rakt in i vår utställningshall och köpte en skulptur för runt 90 000 kronor. Sedan valde han ut något annat för 40 000 kronor, blev nöjd och åkte i väg. En bil med asiater köper lika mycket som en busslast med svenska pensionärer. Men alla segment är lika viktiga för oss. Vi vill verkligen har något för alla plånböcker och stilar.”
Design Ludvig Löfgren
Dricksglas har alltid varit en stor marknad, men numera gör ju maskiner formmässigt eleganta champagneglas. “Om en glasblåsarmästare från år 1910 såg ett maskingjort glas hade den personen sagt: åh, vem har kunnat blåsa ett sådant här fantastiskt glas? Nej, nu måste vi vara finurliga och annorlunda i vår design så kunden upplever handgjort som prisvärt,” säger Mats. Hans engagemang har smittat av sig på familjen och tre av fyra barn arbetar med Målerås som glasblåsare, ekonomiansvarig och marknadskoordinator.
Så, vad tror Mats är anledningen till att Målerås fungerar så bra, förutom kärleken från byborna? “Det har funnits en viss kunskap innanför väggarna och vi har satsat på produktutveckling. Här i Målerås tillverkar vi allt från souvenirer till exklusivt konstglas, som har fördubblats i omsättning två år i rad. Om vi bara satsade på konstglas kunde vi vara 10 som jobbade här, men istället är vi över 50 anställda. Det finns ett värde i att det blir fler arbetstillfällen och det innebär inte att man måste göra dåliga saker utan på ett riktigt sätt och att produkterna fyller sin funktion. Vi behärskar alla tekniker, vilket gör att vi kan utvecklas på ett tryggt sätt utan kompromisser.”
LÄS MER: Från idé till succé: Kristina Lindhe, Lexington
Från idé till succé: Layered-mattorna intar våra golv
Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
LÄS MER: Från idé till succé: Kristina Lindhe, Lexington
Från idé till succé: Layered-mattorna intar våra golv
Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
År 1981 var Målerås det enda blomstrande företaget i en koncern som gick i konkurs. Bruket hade många spekulanter, varav Kosta Boda var den starkaste. Mats och tretton kollegor bestämde sig för att rädda Målerås för bygdens skull, och för att hindra många års kunskap från att gå förlorad. Enligt Mats ville Kosta Boda ta över tillverkningen och köpa upp Målerås Glasbruk, för att sedan stänga ner det som funnits på orten sedan 1890. Men man hade inte räknat med bybornas kärlek till glasbruket…