Neri & Hu: Arkitektparet som tar världen med storm är i Stockholm
Årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair pratar med Houzz om inredning, influenser – och deras drömhem.
Shanghaibaserade arkitekterna Lyndon Neri och Rossana Hu är välkända i designkretsar och besöker just nu Sverige för Stockholm Furniture and Light Fair. Houzz Spaniens chefredaktör Rafael Bermejo fick chansen att träffa dem, och talade med det gifta paret om design, inredning och arkitektur. Men också om deras eget hem och hur de arbetar tillsammans.
Stolar från Neri & Hus Industry kollektion för Stellar Works, där de varit creative directors sedan 2015
Märker man av det som du just nämnde i ert eget hus? Hur ser ert hem ut?
Lyndon: Vi bor i Shanghais franska kvarter. Vi har ett trevåningshus och ett envåningshus som ligger bredvid varandra och kommunicerar med varandra; de formar ett L, som L:et i mitt namn. Dessutom har vi en stor trädgård, som är vildvuxen för att vi inte tar hand om den, och ett litet gästhus. Vårt hus är som en rad lådor: man går in i ett rum och vidare in i nästa. Det går inte att cirkulera.
Märker man av det som du just nämnde i ert eget hus? Hur ser ert hem ut?
Lyndon: Vi bor i Shanghais franska kvarter. Vi har ett trevåningshus och ett envåningshus som ligger bredvid varandra och kommunicerar med varandra; de formar ett L, som L:et i mitt namn. Dessutom har vi en stor trädgård, som är vildvuxen för att vi inte tar hand om den, och ett litet gästhus. Vårt hus är som en rad lådor: man går in i ett rum och vidare in i nästa. Det går inte att cirkulera.
Rossana Hu och Lyndon Neri vid Gans monter på Salone del Mobile 2018
Ni har båda bott, studerat och arbetat i USA. Är ert hem en blandning av kulturerna i väst och öst? Vad tycker ni om dagens hem?
Rossana: Jag tycker att dagens hus i allmänhet är väldigt västerländska. Det beror på att ‘modernitet’ är ett västerländskt koncept. Vi har moderna kök, moderna badrum och duschar, men i vårt fall kommer mycket av vår inredning från hela världen. Vårt arbete är också influerat av många kulturer. Om man tittar på våra möbler kommer en del stolar till exempel från Eames och Jacobsen, men det finns också stolar, bänkar och bord från Java och Filippinerna…I vårt hem har vi lika många österländska som västerländska element.
LÄS MER: Fem saker du inte ska missa på Formex 2018
Ni har båda bott, studerat och arbetat i USA. Är ert hem en blandning av kulturerna i väst och öst? Vad tycker ni om dagens hem?
Rossana: Jag tycker att dagens hus i allmänhet är väldigt västerländska. Det beror på att ‘modernitet’ är ett västerländskt koncept. Vi har moderna kök, moderna badrum och duschar, men i vårt fall kommer mycket av vår inredning från hela världen. Vårt arbete är också influerat av många kulturer. Om man tittar på våra möbler kommer en del stolar till exempel från Eames och Jacobsen, men det finns också stolar, bänkar och bord från Java och Filippinerna…I vårt hem har vi lika många österländska som västerländska element.
LÄS MER: Fem saker du inte ska missa på Formex 2018
En detalj från Lan, en kollektion designad av Neri & Hu för Gan
Lyndon: Husen i Shanghais franska område byggdes av fransmännen på 1930-talet.
Byggnaderna är anpassade till en västerländsk topologi, men det intressanta är att husens layout har asiatiska inslag och trädgårdar som grannarna kan se in i från sina hus (i de franska kvarteren är husen kända för att blanda den allmänna och privata sfären.) I vårt hus är det formella språket västerländskt men dess innersta väsen är asiatiskt, vilket är väldigt typiskt för Shanghai.
Lyndon: Husen i Shanghais franska område byggdes av fransmännen på 1930-talet.
Byggnaderna är anpassade till en västerländsk topologi, men det intressanta är att husens layout har asiatiska inslag och trädgårdar som grannarna kan se in i från sina hus (i de franska kvarteren är husen kända för att blanda den allmänna och privata sfären.) I vårt hus är det formella språket västerländskt men dess innersta väsen är asiatiskt, vilket är väldigt typiskt för Shanghai.
Bord på stativ av Neri & Hu för Stellar Works
Berätta vad var och en gör i företaget? Hur kompletterar ni varandra?
Rossana: Lyndon lägger gärna till, medan jag tycker om att redigera och ta bort. Därför arbetar vi så bra tillsammans; vi skapar på olika sätt.
Lyndon: När jag inser att jag har arbetat för länge med ett projekt, lämnar jag över det till Rossana. Jag tycker också att vi förstår varandra genom våra skisser. Ibland pratar hon och jag skissar, och ibland tvärtom. Det är ett intressant sätt att samarbeta på.
Se fantastiska arkitektritade hem i vårt bildarkiv
Berätta vad var och en gör i företaget? Hur kompletterar ni varandra?
Rossana: Lyndon lägger gärna till, medan jag tycker om att redigera och ta bort. Därför arbetar vi så bra tillsammans; vi skapar på olika sätt.
Lyndon: När jag inser att jag har arbetat för länge med ett projekt, lämnar jag över det till Rossana. Jag tycker också att vi förstår varandra genom våra skisser. Ibland pratar hon och jag skissar, och ibland tvärtom. Det är ett intressant sätt att samarbeta på.
Se fantastiska arkitektritade hem i vårt bildarkiv
Installation av Neri & Hu för Stellar Works på Salone del Mobile 2018
Vi på Houzz är intresserade av arkitektur, design och, naturligtvis, inredning. Vad betyder inredning för Neri&Hu?
Rossana: Intressant. Det är första gången någon har frågat oss om det…
Lyndon: Vänta lite…jag försöker att formulera om din fråga. Låt oss säga att vi är arkitekter som inte tror på inredning, eller snarare, vi försöker att inte inreda. Men att skapa rymd och föra samman olika objekt, vare sig det är en stol, en lampa eller något annat, är inte att inreda.
För att uppskatta både tingen och ytan måste de få utrymme. Just för att vi tror på ytor vill jag inte använda ordet “inredning”. Om inredning betyder att ställa lite blommor här, ett objekt där, en gul lampskärm i ett hörn och en vit i det andra för att göra en inredning intressant, är vi inte dem man letar efter. Men om du är ute efter en dialog mellan möbler och färger, om du vill att din inredning ska berätta en historia – vilken som helst – är vi det rätta valet.
Vi på Houzz är intresserade av arkitektur, design och, naturligtvis, inredning. Vad betyder inredning för Neri&Hu?
Rossana: Intressant. Det är första gången någon har frågat oss om det…
Lyndon: Vänta lite…jag försöker att formulera om din fråga. Låt oss säga att vi är arkitekter som inte tror på inredning, eller snarare, vi försöker att inte inreda. Men att skapa rymd och föra samman olika objekt, vare sig det är en stol, en lampa eller något annat, är inte att inreda.
För att uppskatta både tingen och ytan måste de få utrymme. Just för att vi tror på ytor vill jag inte använda ordet “inredning”. Om inredning betyder att ställa lite blommor här, ett objekt där, en gul lampskärm i ett hörn och en vit i det andra för att göra en inredning intressant, är vi inte dem man letar efter. Men om du är ute efter en dialog mellan möbler och färger, om du vill att din inredning ska berätta en historia – vilken som helst – är vi det rätta valet.
“The Waterhouse” av Neri & Hu i Shanghai, Kina
Rossana: Som jag sade innan så är det ingen som har frågat oss om det tidigare. För arkitekter är för mycket inredning och “utsmyckningar,” som arkitekten Adolf Loos definierade det, nästan ett brott. Men för oss betyder ordet inredning just utsmyckning. Men å andra sidan, om du tänker på vad inredning är, verkar det vara ännu ett lager i designprocessen, och jag tycker det är det sista lagret.
Först arbetar man med strukturen och med arkitekturen som helhet, och det sista steget är inredningsdesignen, som för övrigt är djupt historiskt rotad. Tänk bara på hur man dekorerade väggarna i gamla kulturer. Vi har nyligen varit i Kambodja och tittat på hur de dekorerade väggarna och berättade historier. Det jag menar är att inredningen är en del av historien, en del av rummet. Det är inte något som har kommit till av en slump. Dekoration kan vara ett mycket djupt begrepp – allt beror på betraktaren.
Lyndon: Exakt. Det är inte så att vi inte gör inredningar. Vi tror på en inredning med rumslig kvalitet, som är en del av rummets berättelse och det dagliga livet.
Här finns arkitekter nära dig
Rossana: Som jag sade innan så är det ingen som har frågat oss om det tidigare. För arkitekter är för mycket inredning och “utsmyckningar,” som arkitekten Adolf Loos definierade det, nästan ett brott. Men för oss betyder ordet inredning just utsmyckning. Men å andra sidan, om du tänker på vad inredning är, verkar det vara ännu ett lager i designprocessen, och jag tycker det är det sista lagret.
Först arbetar man med strukturen och med arkitekturen som helhet, och det sista steget är inredningsdesignen, som för övrigt är djupt historiskt rotad. Tänk bara på hur man dekorerade väggarna i gamla kulturer. Vi har nyligen varit i Kambodja och tittat på hur de dekorerade väggarna och berättade historier. Det jag menar är att inredningen är en del av historien, en del av rummet. Det är inte något som har kommit till av en slump. Dekoration kan vara ett mycket djupt begrepp – allt beror på betraktaren.
Lyndon: Exakt. Det är inte så att vi inte gör inredningar. Vi tror på en inredning med rumslig kvalitet, som är en del av rummets berättelse och det dagliga livet.
Här finns arkitekter nära dig
Rossana: Jag tycker om ditt sätt att uttrycka dig. Jag tror att det vi behöver göra nu är att få ner dina idéer på papper.
Lyndon: Jag gillar också sättet du säger det på, och det låter verkligen som oss. Men om en idé inte blir något påtagligt, inte förverkligas, är den inte värd ett dugg. Det jag skulle vilja trycka på är att i ett projekt måste man uppleva den där taktila sensationen som du talar om. Dessutom handlar möblering inte alls om slumpen, det handlar om medvetna val. Enligt mig är sektionen (en 2D-ritning av ett vertikalt snitt igenom byggnaden som visar golv, bjälklag, tak, skorsten, med mera) det viktigaste i huset, viktigare än fasadritningen (en 2D-representation av byggnadens utsida.)
Folk lägger ofta märke till fasaden, alltså hur byggnaden ser ut från utsidan. Som arkitekter är inte det intressant; vi är mycket mer intresserade av sektionen och övergångarna mellan ytorna.