Inredning & dekoration
Ny nordisk design: Varför är den så het just nu?
Arkitekt- och designbyrån Studio Esinam frågar branschfolk från Muuto, Dwell och Austere varför den nordiska estetiken är så inne just nu.
Våra designtraditioner har visserligen alltid varit starka, men just nu verkar det som om världen inte kan få nog av den enkla men slående estetik som kommer från de nordiska länderna, ibland kallad New Nordic. Men vad är det då som gör den nynordiska stilen så populär, från Los Angeles till Beijing? Är det en inställning till hur vi lever snarare än färger och material? Eller är det en designtradition som baseras på funktion och form som känns nydanande i en tid när slit och släng känns förlegat och ur led med tiden? Vi ställde frågan till tre insiders som känner branschen väl.
Vad tänker du när du hör uttrycket New Nordic?
“Det är ett exceptionellt populärt uttryck just nu. Designdemokratin står i centrum för New Nordic, och är antagligen grundstenen bakom dess popularitet. Att så många kan äga vacker och funktionell modern design är en demokratisk syn på samhället. På Muuto är demokrati ett ledord när vi utvecklar nya produkter. Vi har också gått från den rena minimalism som länge var nordisk designs utmärkande egenskap till en mjukare och mer färgrik stil.”
“Det är ett exceptionellt populärt uttryck just nu. Designdemokratin står i centrum för New Nordic, och är antagligen grundstenen bakom dess popularitet. Att så många kan äga vacker och funktionell modern design är en demokratisk syn på samhället. På Muuto är demokrati ett ledord när vi utvecklar nya produkter. Vi har också gått från den rena minimalism som länge var nordisk designs utmärkande egenskap till en mjukare och mer färgrik stil.”
FREDRIK CARLSTRÖM
grundare av Los Angeles och New York-baserade inredningsbutiken Austere samt C&CO
Varför är nordiska varumärken och design populära i USA?
“Jag har läst en hel del Ellen Key på sistone, den svenska filosofen, feministen och kritikern. Hon var en av grundarna till det som nu går under namnet skandinavisk design och skrev år 1899 texten Skönhet För Alla (översatt och publicerad i USA av MoMA år 2008).”
grundare av Los Angeles och New York-baserade inredningsbutiken Austere samt C&CO
Varför är nordiska varumärken och design populära i USA?
“Jag har läst en hel del Ellen Key på sistone, den svenska filosofen, feministen och kritikern. Hon var en av grundarna till det som nu går under namnet skandinavisk design och skrev år 1899 texten Skönhet För Alla (översatt och publicerad i USA av MoMA år 2008).”
“Att år 1899 leva i Sverige – och att dessutom vara kvinna – kan inte ha varit lätt. Ellen Key ville använda design för att förändra och förbättra samhället. Hon argumenterade för färre men bättre saker, saker som fungerar bra och är vackra. Jag tycker att hennes idéer är ytterst relevanta idag, och är en av orsakerna till att så många är intresserade i skandinaviska produkter och livsstil.”
På vilket sätt skiljer sig nordisk design från andra länders?
“Det finns en hel del internationella designers som skapar ‘skandinavisk’ design: Ilse Crawford, Jasper Morrison, Marc Newson och Ross Lovegrove har alla inspirerats av men också starkt påverkat nordisk design.”
“Det finns en hel del internationella designers som skapar ‘skandinavisk’ design: Ilse Crawford, Jasper Morrison, Marc Newson och Ross Lovegrove har alla inspirerats av men också starkt påverkat nordisk design.”
Hur uppfattas nordisk design och varumärken i USA?
“För många betyder skandinavisk design mest ljusa träslag och minimalistiska hem. Men verklighetens hem i Norden är varma, avslappnade och välkomnande, fulla av möbler och saker som är praktiska, funktionella och vackra. Vår miljö formar vår design. Jag tror inte att det är ett sammanträffande att några av de bästa lamporna i världen till exempel skapats i land som ligger i mörker stora delar av året.”
“För många betyder skandinavisk design mest ljusa träslag och minimalistiska hem. Men verklighetens hem i Norden är varma, avslappnade och välkomnande, fulla av möbler och saker som är praktiska, funktionella och vackra. Vår miljö formar vår design. Jag tror inte att det är ett sammanträffande att några av de bästa lamporna i världen till exempel skapats i land som ligger i mörker stora delar av året.”
Josh Mintz
inköpschef, Dwell Media / Dwell Store
Varför tror du nordisk design är så populär på den amerikanska marknaden?
“Nordisk design har stått sig så väl delvis tack vare gångbarheten i minimalistisk design, den kommersiella lockelsen i funktionalismen och traditionen med högkvalitativa varumärken. Under 80- och 90-talen såg vi här i USA hur masskonsumtionen blev mer och mer likformig. Lyckligtvis kom internet till räddningen i slutet av 90-talet och fick pendeln att svänga åt andra hållet. Detta markerade starten på en ny kreativ era som uppmuntrade individualism och uttryckande av våra personligheter genom hur vi konsumerade – till och med genom vad vi åt.”
inköpschef, Dwell Media / Dwell Store
Varför tror du nordisk design är så populär på den amerikanska marknaden?
“Nordisk design har stått sig så väl delvis tack vare gångbarheten i minimalistisk design, den kommersiella lockelsen i funktionalismen och traditionen med högkvalitativa varumärken. Under 80- och 90-talen såg vi här i USA hur masskonsumtionen blev mer och mer likformig. Lyckligtvis kom internet till räddningen i slutet av 90-talet och fick pendeln att svänga åt andra hållet. Detta markerade starten på en ny kreativ era som uppmuntrade individualism och uttryckande av våra personligheter genom hur vi konsumerade – till och med genom vad vi åt.”
Hur skiljer den nordiska designen sig från amerikansk?
“Våra ikoniska designers från Mid-Century Modern eran som bäst representerar amerikansk design, som paret Ray och Charles Eames, har sina rötter i nordisk design. Den nya vågen som nu årligen visas på NYCxDesign (ICFF, Wanted Design etc) bygger på samma grund. De använder helt nya teknologier men strävar efter att uppnå samma tidlösa, eftertänksamma resultat. Så kanske är det helt enkelt så att vi i Amerika ligger ett par generationer efter våra nordiska kollegor och fortfarande jobbar på att se design som en framtida investering snarare än att låta kostnad komma före kvalitet.”
“Våra ikoniska designers från Mid-Century Modern eran som bäst representerar amerikansk design, som paret Ray och Charles Eames, har sina rötter i nordisk design. Den nya vågen som nu årligen visas på NYCxDesign (ICFF, Wanted Design etc) bygger på samma grund. De använder helt nya teknologier men strävar efter att uppnå samma tidlösa, eftertänksamma resultat. Så kanske är det helt enkelt så att vi i Amerika ligger ett par generationer efter våra nordiska kollegor och fortfarande jobbar på att se design som en framtida investering snarare än att låta kostnad komma före kvalitet.”
grundare av Muuto
Vilka karaktärsdrag från nordisk design tror du gör estetiken så populär runt jorden idag?
“Skandinavisk design kallas ju ofta demokratisk design, eftersom den riktar sig till massorna med produkter som är tillgängliga och som de har råd med. Men även om detta är massdesign, så är formen alltid i centrum. Att lägga fokus på funktion och samtidigt skapa skönhet är en viktig men svår balansgång – det är grundprincipen i nordisk design. De mörka vinterdagarna och få timmar med dagsljus uppmuntrar designers att skapa ljusa och praktiska rum med traditionella metoder och smart utnyttjande av de råmaterial som finns. De här historiska principerna används i den nya nordiska designen, med användbarhet och enkelhet i fokus, och en medmänsklig estetik.”