Välj de rätta sociala medierna – vilka passar ditt företag?
Jobbar du med marknadsföring av ditt företag på sociala medier? Den här guiden hjälper dig göra succé online.
I den första delen i vår guide till marknadsföring på sociala medier tar vi en titt på vad det faktiskt innebär – och varför det är bra för små företag. Vi kollar också närmare på vilka olika plattformar som finns, och hjälper dig bestämma vilka av dem som passar bäst för dina affärsmål.
Varför bör du använda det?
De flesta av dina kunder kommer att använda internet för att hitta dig. När man letar efter en hantverkare, designer eller annan specialist kollar folk numera så gott som alltid på nätet först, så det hjälper om sökmotorerna kan hitta din hemsida eller profil snabbt.
Vill du att din hemsida ska komma upp först på söksidorna? Då behöver du bygga upp dess SEO (search engine optimisation), och ett av de bästa sätten att göra det på är med hjälp av sociala medier. När du får fler följare kan du leda trafiken till din hemsida eller profil, vilket förbättrar din statistik hos sökmotorerna.
En annan fördel med sociala medier? De är ett bra sätt att få reda på vad dina kunder är ute efter, vilket hjälper dig att erbjuda en bra service och behålla dina kunder. Du kan givetvis också använda dem för att se vad dina konkurrenter har för sig, och oftast är sociala medier det snabbaste sättet att nå nya kunder, oavsett var de bor.
Jemima Gibbons, som arbetar som strateg för sociala medier, har ett bra tips: “Fokusera på att bygga upp ett nätverk, snarare än att försöka sälja mer meddetsamma. Kom ihåg att på sociala medier handlar det om att bygga långvariga förhållanden. Ofta jämför man sociala medier med en bar eller en fest – du travar inte bara in och börjar prata om vad du vill sälja direkt.”
De flesta av dina kunder kommer att använda internet för att hitta dig. När man letar efter en hantverkare, designer eller annan specialist kollar folk numera så gott som alltid på nätet först, så det hjälper om sökmotorerna kan hitta din hemsida eller profil snabbt.
Vill du att din hemsida ska komma upp först på söksidorna? Då behöver du bygga upp dess SEO (search engine optimisation), och ett av de bästa sätten att göra det på är med hjälp av sociala medier. När du får fler följare kan du leda trafiken till din hemsida eller profil, vilket förbättrar din statistik hos sökmotorerna.
En annan fördel med sociala medier? De är ett bra sätt att få reda på vad dina kunder är ute efter, vilket hjälper dig att erbjuda en bra service och behålla dina kunder. Du kan givetvis också använda dem för att se vad dina konkurrenter har för sig, och oftast är sociala medier det snabbaste sättet att nå nya kunder, oavsett var de bor.
Jemima Gibbons, som arbetar som strateg för sociala medier, har ett bra tips: “Fokusera på att bygga upp ett nätverk, snarare än att försöka sälja mer meddetsamma. Kom ihåg att på sociala medier handlar det om att bygga långvariga förhållanden. Ofta jämför man sociala medier med en bar eller en fest – du travar inte bara in och börjar prata om vad du vill sälja direkt.”
Vilken plattform passar dig bäst?
Det finns så många olika kanaler inom sociala medier nu att det kan kännas överväldigande att behöva bestämma sig för vilken man ska välja att marknadsföra sig på. Snarare än att försöka synas överallt bör du satsa på att lägga upp inlägg på bara en eller två plattformar till att börja med.
För att välja vilken sorts sociala medier som passar dig bäst bör du fundera på vad du vill ha ut av dem, och ta reda på vilka som används av dina blivande kunder. Vill du öka den allmänna kunskapen om ditt företag är det smart att välja en stor och väletablerad plattform; vill du satsa mer nischat på kunder som är redo att renovera, till exempel, så är det bra att använda en plattform som Houzz som är särskilt inriktad mot den kundkretsen.
Ett bra sätt att ta reda på var dina kunder kan finnas är att se vad dina konkurrenter har för profiler på sociala medier. Kolla vad de lägger ned energi på, och tänk på numret följare de har på varje plattform som en guide till vilka som passar bäst för just ditt företag och arbetsområde.
LÄS MER: Så här hittar du nya kunder
Det finns så många olika kanaler inom sociala medier nu att det kan kännas överväldigande att behöva bestämma sig för vilken man ska välja att marknadsföra sig på. Snarare än att försöka synas överallt bör du satsa på att lägga upp inlägg på bara en eller två plattformar till att börja med.
För att välja vilken sorts sociala medier som passar dig bäst bör du fundera på vad du vill ha ut av dem, och ta reda på vilka som används av dina blivande kunder. Vill du öka den allmänna kunskapen om ditt företag är det smart att välja en stor och väletablerad plattform; vill du satsa mer nischat på kunder som är redo att renovera, till exempel, så är det bra att använda en plattform som Houzz som är särskilt inriktad mot den kundkretsen.
Ett bra sätt att ta reda på var dina kunder kan finnas är att se vad dina konkurrenter har för profiler på sociala medier. Kolla vad de lägger ned energi på, och tänk på numret följare de har på varje plattform som en guide till vilka som passar bäst för just ditt företag och arbetsområde.
LÄS MER: Så här hittar du nya kunder
Lär känna de olika plattformarna
Här kommer en snabb sammanfattning av de olika plattformar som finns för sociala medier, för att hjälpa dig välja rätt.
Facebook är nog den plattform som de flesta känner till. Det är en av de första som fanns och den är fortfarande stark med sina två miljarder användare. Om du lägger upp relevant material som är användarvänligt och kan delas så har du potentialen att nå en stor mängd människor, och Facebook erbjuder också ett effektivt sätt att rikta reklam till dina kunder. Plattformen är inte lika populär hos en yngre målgrupp som den brukade vara, dock, så vill du nå kunder som är under 25 ska du välja något annat.
Twitter låter dig dela inlägg på max 280 tecken, så den passar bäst om du vill posta kortare meddelanden eller länka till annat innehåll. Fördelen med Twitter är att det är lätt att ta del i andras konversationer och retweeta andras innehåll, så det kan vara ett bra ställe att hitta nya kunder. Men det tar tid att göra ett bra intryck på Twitter och det är viktigt att du svarar på kunders frågor på plattformen omedelbart, så om du inte vill lägga mycket tid på dina sociala medier så är Twitter inget för dig. Plattformen lämpar sig heller inte lika bra för riktad reklam.
Instagram växer snabbt och enligt vissa rapporter har den ett större engagemang mellan kunder och varumärken än andra plattformar, så den är ett bra val för små företag. Både yngre och äldre gillar Instagram, och här kan du länka direkt till dina produkter på ett snyggt sätt. Eftersom den är bildbaserad är Instagram perfekt för dig som har inspirerande projekt att visa upp!
LinkedIn är bra för att hitta nya kunder och bygga upp ett nätverk, samt för att dela tips och kunskap med andra företagare inom samma verksamhet som dig. Gå med i olika grupper för att etablera dig som en expert inom ditt område.
Houzz är, som du förhoppningsvis vet, en användbar plattform för experter på allt som har med hem och hemrenovering att göra, och ger dig chansen att få kontakt med kunder som aktivt letar efter hjälp inom de områdena. Det finns en mängd sätt att engagera sig på Houzz – användare kan till exempel skapa idéböcker med bilder som du eller andra experter har laddat upp på plattformen, och dessa länkar automatiskt till profilen för den som laddade upp dem. Du kan också hjälpa folk genom att svara på frågor i forumet, och kunder kan hitta dig genom att söka efter experter inom ditt område.
Oavsett hur du väljer att marknadsföra dig online är det viktigt att du, innan du börjar, gör din research, bestämmer dig för vad du vill uppnå och har en långtidsstrategi för ditt företag. Vi tar en titt på hur du gör det här i nästa del i vår serie om marknadsföring på sociala medier.
BERÄTTA! Har du ett eget företag? Hur använder ni er av sociala medier? Dela gärna med dig av tips i vårt kommentarsfält!
Här kommer en snabb sammanfattning av de olika plattformar som finns för sociala medier, för att hjälpa dig välja rätt.
Facebook är nog den plattform som de flesta känner till. Det är en av de första som fanns och den är fortfarande stark med sina två miljarder användare. Om du lägger upp relevant material som är användarvänligt och kan delas så har du potentialen att nå en stor mängd människor, och Facebook erbjuder också ett effektivt sätt att rikta reklam till dina kunder. Plattformen är inte lika populär hos en yngre målgrupp som den brukade vara, dock, så vill du nå kunder som är under 25 ska du välja något annat.
Twitter låter dig dela inlägg på max 280 tecken, så den passar bäst om du vill posta kortare meddelanden eller länka till annat innehåll. Fördelen med Twitter är att det är lätt att ta del i andras konversationer och retweeta andras innehåll, så det kan vara ett bra ställe att hitta nya kunder. Men det tar tid att göra ett bra intryck på Twitter och det är viktigt att du svarar på kunders frågor på plattformen omedelbart, så om du inte vill lägga mycket tid på dina sociala medier så är Twitter inget för dig. Plattformen lämpar sig heller inte lika bra för riktad reklam.
Instagram växer snabbt och enligt vissa rapporter har den ett större engagemang mellan kunder och varumärken än andra plattformar, så den är ett bra val för små företag. Både yngre och äldre gillar Instagram, och här kan du länka direkt till dina produkter på ett snyggt sätt. Eftersom den är bildbaserad är Instagram perfekt för dig som har inspirerande projekt att visa upp!
LinkedIn är bra för att hitta nya kunder och bygga upp ett nätverk, samt för att dela tips och kunskap med andra företagare inom samma verksamhet som dig. Gå med i olika grupper för att etablera dig som en expert inom ditt område.
Houzz är, som du förhoppningsvis vet, en användbar plattform för experter på allt som har med hem och hemrenovering att göra, och ger dig chansen att få kontakt med kunder som aktivt letar efter hjälp inom de områdena. Det finns en mängd sätt att engagera sig på Houzz – användare kan till exempel skapa idéböcker med bilder som du eller andra experter har laddat upp på plattformen, och dessa länkar automatiskt till profilen för den som laddade upp dem. Du kan också hjälpa folk genom att svara på frågor i forumet, och kunder kan hitta dig genom att söka efter experter inom ditt område.
Oavsett hur du väljer att marknadsföra dig online är det viktigt att du, innan du börjar, gör din research, bestämmer dig för vad du vill uppnå och har en långtidsstrategi för ditt företag. Vi tar en titt på hur du gör det här i nästa del i vår serie om marknadsföring på sociala medier.
BERÄTTA! Har du ett eget företag? Hur använder ni er av sociala medier? Dela gärna med dig av tips i vårt kommentarsfält!
Till att börja med ska vi ta en titt på vad det egentligen innebär att använda sig av marknadsföring via sociala medier, och vad det kan betyda för ditt företag. Processen kan definieras som ett sätt att göra ditt företag synligare med hjälp av sociala medier. Vilken strategi du använder dig av beror på vad du vill åstadkomma, men oftast vill företag göra kunder medvetna om en viss produkt eller service, driva trafik till sin hemsida och få nya kunder.