Nystart hemma: Rensa ut oredan med 7 regler från experterna
Praktisk guide till hur du kan få ordning hemma med enkla tips – och behålla den för alltid.
I år, när vi inte bara skriver ett nytt år utan ett helt nytt årtionde, kan det vara en extra stor motivation att städa och göra sig av med saker, så du är redo att möta 2020 utan en massa överflödigt i gömmorna. Vi har talat med tre danska städexperter som ger sina bästa råd om hur du tar itu med saker, som du inte har någon anledning att behålla.
1. Fråga dig själv: Vem är du 2020?
Vi människor förändras med åren, och det ska förstås våra hem också göra. “Det är meningslöst att bo i ett hem, som visar vem du var för fem, tio eller tjugo år sedan. Hemmet ska passa den du är idag,” säger Kamille Sommer och tillägger:
Vi människor förändras med åren, och det ska förstås våra hem också göra. “Det är meningslöst att bo i ett hem, som visar vem du var för fem, tio eller tjugo år sedan. Hemmet ska passa den du är idag,” säger Kamille Sommer och tillägger:
“Ditt hem ska inte vara ett museum över den du en gång var. Kanske stickar du inte längre, och då finns det ingen anledning att behålla garn och stickor i lådorna. Kanske är det flera år sedan du studerade, men har fortfarande inte tagit ställning till om din studielitteratur ska kastas. Kanske har du gömt undan din farmors kaffeservis, men om du aldrig använder den är det tid att ställa frågan: Hur realistiskt är det att du börjar göra det, om den bara har stått där i åratal?”
Behöver du hjälp att organisera ditt hem? Här finns alla tänkbara experter! Bara att klicka och kontakta.
Behöver du hjälp att organisera ditt hem? Här finns alla tänkbara experter! Bara att klicka och kontakta.
Städkonsulent Lena Bentsen som står bakom företaget LeanLiving, förklarar att ett nytt år är en bra tid att tänka stort: “Fundera över vad du vill förbättra i ditt liv. Är det något som behöver förändras, så att allt inte bara fortsätter på autopilot?”
Hon poängterar att en grundlig städning inte bara handlar om att göra rent, det går djupare än så. “Det vi omger oss med avspeglar ofta hur vi har det. Därför handlar grundstädning om att fråga sig själv: Vad är det egentligen som berikar mitt liv och vad gör motsatsen, vad ska jag göra mig av med?” säger Lena Bentsen.
Hon poängterar att en grundlig städning inte bara handlar om att göra rent, det går djupare än så. “Det vi omger oss med avspeglar ofta hur vi har det. Därför handlar grundstädning om att fråga sig själv: Vad är det egentligen som berikar mitt liv och vad gör motsatsen, vad ska jag göra mig av med?” säger Lena Bentsen.
2. Sätt upp mål – och träna din städmuskel
Det kan verka oöverskådligt att städa hela hemmet på en gång, speciellt om det innehåller saker som har hopat sig under lång tid. För att komma igång och inte ge upp kan det vara klokt att sätta upp ett överordnat mål för städningen, prioritera den som en seriös arbetsuppgift och avsätta tid till den, berättar Kamille Sommer.
Det kan verka oöverskådligt att städa hela hemmet på en gång, speciellt om det innehåller saker som har hopat sig under lång tid. För att komma igång och inte ge upp kan det vara klokt att sätta upp ett överordnat mål för städningen, prioritera den som en seriös arbetsuppgift och avsätta tid till den, berättar Kamille Sommer.
Därmed inte sagt att man ska avsätta en hel helg från morgon till kväll. Det kan faktiskt vara en bra idé att dela upp städningen i delmål och ta den i små etapper. “Du kan inte springa ett maraton utan att löpträna innan, så vad får dig att tro att du kan omorganisera hela hemmet i ett svep, om du inte har värmt upp innan? För en del kan den bästa starten vara att bara städa en kvart åt gången. “Ju mer man tränar sin städmuskel, desto mer klarar man,” säger Kamille Sommer.
Och så är det viktigt att göra städningen till en bra och motiverande upplevelse. “Ge dig själv en belöning när rensingen är klar. Det kan vara en upplevelse med familjen eller en god middag på restaurang, som kan öka motivationen under resans gång,” säger hon.
Läs mer: 3 saker att sortera ut i varje rum för ett kaosfritt hem
Och så är det viktigt att göra städningen till en bra och motiverande upplevelse. “Ge dig själv en belöning när rensingen är klar. Det kan vara en upplevelse med familjen eller en god middag på restaurang, som kan öka motivationen under resans gång,” säger hon.
Läs mer: 3 saker att sortera ut i varje rum för ett kaosfritt hem
3. Gör städningen till en lek och en social aktivitet
Det måste inte vara en trist plikt att ta sig igenom storstädningen. Det kan faktiskt vara både trevligt, underhållande och utmanande på ett positivt sätt, förklarar inredningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen som står bakom Boligstil, och som bland annat specialiserar sig på städning.
Det måste inte vara en trist plikt att ta sig igenom storstädningen. Det kan faktiskt vara både trevligt, underhållande och utmanande på ett positivt sätt, förklarar inredningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen som står bakom Boligstil, och som bland annat specialiserar sig på städning.
“I min familj har vi gjort det till en tradition att leka städleken varje år i januari, som går ut på att varje familjemedlem ska hitta hundra saker, som vi inte använder längre,” berättar Anita Wodstrup Madsen, som bor tillsammans med sin man och tre tonårsdöttrar.
Men stopp, hundra saker! Det går bara inte, är en typisk reaktion, när inredningsarkitekten berättar om leken. Men när allt från strumpor med hål och väl använda hårsnoddar till onödiga prylar i kökslådorna räknas, kommer man snabbt upp i hundra, försäkrar hon. “Och när man bor fem personer i samma lägenhet, är det mycket värt att bli av med 500 saker som har blivit onödiga,” säger hon och föreslår att om det verkar för mycket, kan man dela upp jobbet och välja tio saker varje dag i tio dagar.
Men stopp, hundra saker! Det går bara inte, är en typisk reaktion, när inredningsarkitekten berättar om leken. Men när allt från strumpor med hål och väl använda hårsnoddar till onödiga prylar i kökslådorna räknas, kommer man snabbt upp i hundra, försäkrar hon. “Och när man bor fem personer i samma lägenhet, är det mycket värt att bli av med 500 saker som har blivit onödiga,” säger hon och föreslår att om det verkar för mycket, kan man dela upp jobbet och välja tio saker varje dag i tio dagar.
4. Allt ska ha en fast plats
Frågar man Lena Bentsen hur oordning egentligen uppstår, får man ett snabbt svar: Skräp är saker, som inte har en fast plats.
“Allt ska ha sin plats, för annars slutar det snabbt som skräp. Och all oordning handlar i grund och botten om, att man har tappat fokus och inte gör klart det man håller på med. Om du avslutar alla handlingar du påbörjar, skapas det faktiskt ingen oordning,” säger hon.
Frågar man Lena Bentsen hur oordning egentligen uppstår, får man ett snabbt svar: Skräp är saker, som inte har en fast plats.
“Allt ska ha sin plats, för annars slutar det snabbt som skräp. Och all oordning handlar i grund och botten om, att man har tappat fokus och inte gör klart det man håller på med. Om du avslutar alla handlingar du påbörjar, skapas det faktiskt ingen oordning,” säger hon.
Hänger du upp jackan när du kommer innanför dörren, sätter du brev i mappar och kastar kuverten när du har öppnat dem, och har du fasta platser i skåpen för vaser, magasin och laddare, när du inte använder dem – ja, då har du kommit långt i kampen mot röran. “Slut cirkeln när du påbörjar något, för annars blir det stökigt,” råder Lena Bentsen.
Vill du ha inspiration till vacker förvaring i hela hemmet? Här finns bilder att spara ned i dina idéböcker
Vill du ha inspiration till vacker förvaring i hela hemmet? Här finns bilder att spara ned i dina idéböcker
5. Inrätta en tillfällig vet-inte-låda
I utsorteringens hetta kan det vara svårt att bevara en kylig överblick på vad som ska bort och vad man bör spara. Vem har inte stått med en gammal, nästan oanvänd tröja som känns för bra eller för dyr för att göra sig av med?
Sådana gånger kan en vet-inte-låda vara räddningen, så att du kommer vidare och inte fastnar i sorteringen, säger Kamille Sommer. “Inrätta en låda till saker, som du verkligen inte kan ta beslut om, och titta på sakerna igen med friska ögon en tid senare.” Det viktigaste är att ha en klar deadline för när man tar sig an lådan igen – efter en månad eller kanske två – och då äntligen ta ett beslut att behålla eller skiljas ifrån, förklarar hon.
I utsorteringens hetta kan det vara svårt att bevara en kylig överblick på vad som ska bort och vad man bör spara. Vem har inte stått med en gammal, nästan oanvänd tröja som känns för bra eller för dyr för att göra sig av med?
Sådana gånger kan en vet-inte-låda vara räddningen, så att du kommer vidare och inte fastnar i sorteringen, säger Kamille Sommer. “Inrätta en låda till saker, som du verkligen inte kan ta beslut om, och titta på sakerna igen med friska ögon en tid senare.” Det viktigaste är att ha en klar deadline för när man tar sig an lådan igen – efter en månad eller kanske två – och då äntligen ta ett beslut att behålla eller skiljas ifrån, förklarar hon.
“Man saknar sällan saker man har skiljts ifrån och gör man det, är det som regel för att det har gått för snabbt att städa bort, berättar städexperten.
Slutligen kommer tiden för en hard core vet-inte-låda. “Försegla lådan, skriv datum på den och om du inte har saknat något i den innan datumet dyker upp, så släng lådan utan att öppna den. Det händer ofta något irrationellt i oss; när vi ser sakerna igen kan vi ångra oss, även om vi faktiskt inte har saknat dem,” säger Kamille Sommer.
Slutligen kommer tiden för en hard core vet-inte-låda. “Försegla lådan, skriv datum på den och om du inte har saknat något i den innan datumet dyker upp, så släng lådan utan att öppna den. Det händer ofta något irrationellt i oss; när vi ser sakerna igen kan vi ångra oss, även om vi faktiskt inte har saknat dem,” säger Kamille Sommer.
6. Begränsa skräpet efter jul
Julen är ofta en källa till en massa oordning hemma med julklappar som hopar sig. Ta chansen i januari och städa bort gamla saker som ersatts, innan de växer fast som långvarig oreda, råder inredningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen.
Julen är ofta en källa till en massa oordning hemma med julklappar som hopar sig. Ta chansen i januari och städa bort gamla saker som ersatts, innan de växer fast som långvarig oreda, råder inredningsarkitekt Anita Wodstrup Madsen.
“Barnrummet är ett bra ställe att börja på. När barnen har fått nya saker i julklapp, betyder det ibland att de ersätter något av det som de lekte med tidigare. Ta reda på vad som har blivit mindre kul, och se till att det inte blir liggande,” säger hon och tillägger att man med fördel kan stoppa undan den gamla leksaken i några veckor och vänta med att göra sig av med den, tills man är säker på att barnen inte saknar den.
Detsamma gäller också för `vuxna´ områden hemma. “Köksprylar är bland det som ges bort mest under julen. Och innan du bara ställer in det i köksskåpet så titta kritiskt på vad som har stått där för länge och borde slängas,” säger Anita Wodstrup Madsen.
Samma runda kan man gärna ta i garderoben. “Man behöver ju inte göra sig av med allt, bara för att man har gått upp i vikt ett par kilo. Men årsskiftet är en bra anledning att göra upp med vad man egentligen har använt och inte alls tagit fram under det gångna året,” säger hon.
Samma runda kan man gärna ta i garderoben. “Man behöver ju inte göra sig av med allt, bara för att man har gått upp i vikt ett par kilo. Men årsskiftet är en bra anledning att göra upp med vad man egentligen har använt och inte alls tagit fram under det gångna året,” säger hon.
7. Behåll en minneslåda
Bara för att det finns saker man inte har haft användning för på senare tid, betyder det inte att det automatiskt ska kastas, understryker Kamille Sommer. Gamla barnteckningar, speciella brev och andra saker som har särskilt affektionsvärde, är inte nödvändigtvis användbara, men i hög grad värda att behålla. Därför tipsar Kamille Sommer att man gör en minneslåda. “En liten gömma, där man kan spara det som betyder något särskilt.” Så länge det är begränsat till en låda och inte ett helt rum, kan den formen av förpackning av minnen vara riktigt meningsfull,” säger hon.
Bara för att det finns saker man inte har haft användning för på senare tid, betyder det inte att det automatiskt ska kastas, understryker Kamille Sommer. Gamla barnteckningar, speciella brev och andra saker som har särskilt affektionsvärde, är inte nödvändigtvis användbara, men i hög grad värda att behålla. Därför tipsar Kamille Sommer att man gör en minneslåda. “En liten gömma, där man kan spara det som betyder något särskilt.” Så länge det är begränsat till en låda och inte ett helt rum, kan den formen av förpackning av minnen vara riktigt meningsfull,” säger hon.
Anita Wodstrup Madsen jobbar efter samma princip. “Jag har gjort en nostalgilåda för min dotter, där bland annat hennes första kläder och hennes barnteckningar är gömda,” säger hon. Även hon understryker, att det gäller att inte spara allt, utan ett litet urval. “Många har svårt att kasta barnteckningar, men man ska komma ihåg att man inte älskar sitt barn mindre, för att man gör sig av med en teckning,” säger hon.
BERÄTTA!
Vad har du svårt att göra dig av med? Finns det en speciell plats i ditt hem som borde rensas ut? Dela med dig i kommentarsfältet!
Vad har du svårt att göra dig av med? Finns det en speciell plats i ditt hem som borde rensas ut? Dela med dig i kommentarsfältet!
“Av någon anledning har vi mer motivation att städa i början av året,” berättar städkonsulent Kamille Sommer, som står bakom oprydningskonsulenten.dk, där hon går i spetsen för städkampanjer under olika tider på året – och hon har alltid störst respons i januari.