Pritzkerpriset 2017 delas ut till oväntade vinnare
Är detta slutet på stjärnarkitekternas glansdagar? RCR Arquitectes fick priset för sina lokala, hållbara projekt.
Mitchell Parker
6 mars 2017
Foton av Hisao Suzuki, om inte annat anges; porträttfoto av Javier Lorenzo Dominguez.
För första gången sedan starten 1979 har branschens viktigaste pris, Pritzkerpriset, tilldelats tre arkitekter, RCR Arquitectes.
De spanska arkitekterna, från vänster, Rafael Aranda, Carme Pigem och Ramon Vilalta, startade sitt arbete för 30 år sedan i Olot, en liten stad i Katalonien, långt ifrån den flashiga arkitekturscenen i Barcelona, ca 10 mil bort. Pigem och Vilalta är gifta med varandra.
För första gången sedan starten 1979 har branschens viktigaste pris, Pritzkerpriset, tilldelats tre arkitekter, RCR Arquitectes.
De spanska arkitekterna, från vänster, Rafael Aranda, Carme Pigem och Ramon Vilalta, startade sitt arbete för 30 år sedan i Olot, en liten stad i Katalonien, långt ifrån den flashiga arkitekturscenen i Barcelona, ca 10 mil bort. Pigem och Vilalta är gifta med varandra.
Många medier, bland annat The New York Times, säger att utmärkelsen signalerar vad som kan vara slutet på de så kallade stjärnarkitekterna, arkitekter som vunnit priset de senaste åren och som innehar någon typ av kändisstatus, som Zaha Hadid (2004) och Rem Koolhaas (2000). Pigem blir den tredje kvinnan att vinna priset, efter Hadid och japanskan Kazuyo Sejima, som delade priset med partnern Ryue Nishizawa 2010.
Detta markerar det andra året i rad som priset går till spansktalande arkitekter. Förra året var det den chilenska arkitekten Alejandro Aravena som tilldelades priset.
När det kommer till deras arbete fokuserar Aranda, Pigem och Vilalta på att använda landskapet för att driva sina konstruktioner, som ofta består av återvunnet stål och plast. Deras projekt, de flesta belägna i Spanien och Frankrike, sträcker sig över ett brett spektrum av användningsområden och inkluderar en friluftsteater, en förskola, ett äldrecenter och bibliotek, ett museum, en vingård och en uteservering. “Lokaliseringen av byggnader, valet av material och geometrin som använts är alltid avsedda att belysa de naturliga förutsättningarna och föra med dem in i byggnaden,” skrev juryn.
Aranda, Pigem och Vilalta har ritat radhuset, beläget mellan två stenväggar, som visas här.
Detta markerar det andra året i rad som priset går till spansktalande arkitekter. Förra året var det den chilenska arkitekten Alejandro Aravena som tilldelades priset.
När det kommer till deras arbete fokuserar Aranda, Pigem och Vilalta på att använda landskapet för att driva sina konstruktioner, som ofta består av återvunnet stål och plast. Deras projekt, de flesta belägna i Spanien och Frankrike, sträcker sig över ett brett spektrum av användningsområden och inkluderar en friluftsteater, en förskola, ett äldrecenter och bibliotek, ett museum, en vingård och en uteservering. “Lokaliseringen av byggnader, valet av material och geometrin som använts är alltid avsedda att belysa de naturliga förutsättningarna och föra med dem in i byggnaden,” skrev juryn.
Aranda, Pigem och Vilalta har ritat radhuset, beläget mellan två stenväggar, som visas här.
Hemmet utgörs av ett enda utrymme med plattformar som skapar nivåskillnader i rummen. Från vardagsrummet ser man köket och matsalen med ett sovrum på övervåningen.
De tre arkitekterna avslutade sina studier tillsammans 1988 vid Vallès School of Architecture. Ett år senare startade de sin egen firma, RCR Arquitectes, som representerar initialerna i deras förnamn.
Ända sedan första början har deras arbete formats av samarbete. “Processen de har utvecklat består av sant samarbete där varken en del eller hela projektet kan tillskrivas endast en person,” skrev den nionde medlemmen av juryn i sitt tillkännagivande av priset på onsdag morgon. “Deras kreativitet är ett konstant flöde av idéer och kontinuerlig dialog.”
Gården på detta centrum för äldre förefaller vara nedsänkt i sina omgivningar i Barcelona.
Ända sedan första början har deras arbete formats av samarbete. “Processen de har utvecklat består av sant samarbete där varken en del eller hela projektet kan tillskrivas endast en person,” skrev den nionde medlemmen av juryn i sitt tillkännagivande av priset på onsdag morgon. “Deras kreativitet är ett konstant flöde av idéer och kontinuerlig dialog.”
Gården på detta centrum för äldre förefaller vara nedsänkt i sina omgivningar i Barcelona.
Foto av Eugene Pons.
Femvåningsbiblioteket, även det en del av centret, har ett inglasat läsrum, svävande högt ovanför marken.
LÄS VIDARE: Den hållbara hyresrätten i Malmö – med privat pool
Femvåningsbiblioteket, även det en del av centret, har ett inglasat läsrum, svävande högt ovanför marken.
LÄS VIDARE: Den hållbara hyresrätten i Malmö – med privat pool
“För oss är det viktigt att arbeta tillsammans – en av de viktigaste sakerna vi talar om är delad kreativitet,” sa Pigem till The New York Times. “Det handlar aldrig om bara en person; vi är tre. Sex händer – en röst, som vi brukar säga.”
Här ses barn leka på daghemmet El Petit Comte, byggt 2010 i Besalu, Spanien. Vertikala rör med varierande diametrar skapar den mångfärgade utsidan, som vissa har jämfört med färgpennor.
Här ses barn leka på daghemmet El Petit Comte, byggt 2010 i Besalu, Spanien. Vertikala rör med varierande diametrar skapar den mångfärgade utsidan, som vissa har jämfört med färgpennor.
Foto av Ramon Prat.
“Det är ganska uppenbart att deras arkitektur är rå och enkel –väldigt lik Peter Zumthors, en tidigare pristagare,” säger Spaniens Houzz-redaktör Rafael Fernández Bermejo. “När det kommer till löparbanan Tossols-Basil [bilden], behöll de träden innanför spåret, en enkel gest som gjorde dem mycket välkända.”
“Det är ganska uppenbart att deras arkitektur är rå och enkel –väldigt lik Peter Zumthors, en tidigare pristagare,” säger Spaniens Houzz-redaktör Rafael Fernández Bermejo. “När det kommer till löparbanan Tossols-Basil [bilden], behöll de träden innanför spåret, en enkel gest som gjorde dem mycket välkända.”
The Soulages Museum i Rodez, Frankrike, byggdes 2014 i samarbete med G. Trégouët och hyser verk av konstnären Pierre Soulages.
Cortenstål täcker en stor del av byggnaden, som består av ett antal kuber som smälter samman med det omgivande landskapet.
LÄS VIDARE: Gotländska huset där hundarna har eget kök
LÄS VIDARE: Gotländska huset där hundarna har eget kök
På Bell-Lloc vingården i Palamos, Spanien, som byggdes 2007, skapade arkitekterna denna tunnel som leder till ett provsmakningsrum. Springor tillåter luft, ljus och regn att strömma in i utrymmet och skapar skiftande skuggor allteftersom dagen går.
Här ser man exteriören av vingården som ligger nära skogen, i en dal som sträcker sig mot havet. Det växer vin på taket som täcker ett laboratorium och gångvägar.
I La Cuisine Art Center i Nègrepelisse, Frankrike, skapade arkitekterna nya utrymmen i ett 1200-talsslott.
Från detta utrymme i La Lira Theater Public Open Space (2011), i Ripoll, Spanien, har man utsikt över Terfloden, som kan korsas via en gångbro. En övervägande del av strukturen skapades i cortenstål. Arkitekterna samarbetade med J. Puigcorbe i detta projekt.
Inne i restaurangen är atmosfären tänkt att efterlikna en familjepicknick. Bord och stolar i transparent plexiglas bidrar med en luftig känsla, medan utsiktsmöjligheterna hyllar de omgivande vulkaniska landskapet.
I detta biblioteks-lika arbetsrum jobbar de tre arkitekterna runt ett stort, gemensamt bord. Utrymmet som ligger i Olot, omvandlades till kontor 2008 från att ha varit ett gjuteri.
En paviljong i gjuteriet suddar ut gränsen mellan inne och ute.
Som ett tecken på att frågan om globalisering genomsyrar världens samtal, gav Pitzker-juryn följande beskrivning till deras val av de tre arkitekterna: “I den tid vi lever i, finns det viktiga frågor som människor över hela världen ställer sig, frågor som går bortom arkitektur, vilket involverar lagar, politik och regeringar,” skrev juryn.
“Vi lever i en globaliserad värld där vi måste förlita oss på internationella influenser, handel, diskussioner, transaktioner, osv. Samtidigt ökar rädslan bland vissa grupper i samhället inför det internationella inflytandet, och att vi i takt med det kommer förlora våra lokala värderingar, vår lokala konst och våra lokala seder. De är oroliga och ibland rädda. Rafael Aranda, Carme Pigem och Ramon Vilalta bevisar att det är möjligt att ha båda.“
Arkitekterna tar emot priset, som inkluderar en summa på $100,000 (900,000kr), i Tokyo den 20 maj.
LÄS VIDARE: Den moderna skånelängan full av ljus i mörka skogen
Som ett tecken på att frågan om globalisering genomsyrar världens samtal, gav Pitzker-juryn följande beskrivning till deras val av de tre arkitekterna: “I den tid vi lever i, finns det viktiga frågor som människor över hela världen ställer sig, frågor som går bortom arkitektur, vilket involverar lagar, politik och regeringar,” skrev juryn.
“Vi lever i en globaliserad värld där vi måste förlita oss på internationella influenser, handel, diskussioner, transaktioner, osv. Samtidigt ökar rädslan bland vissa grupper i samhället inför det internationella inflytandet, och att vi i takt med det kommer förlora våra lokala värderingar, vår lokala konst och våra lokala seder. De är oroliga och ibland rädda. Rafael Aranda, Carme Pigem och Ramon Vilalta bevisar att det är möjligt att ha båda.“
Arkitekterna tar emot priset, som inkluderar en summa på $100,000 (900,000kr), i Tokyo den 20 maj.
LÄS VIDARE: Den moderna skånelängan full av ljus i mörka skogen
Liknande artiklar
Renovering & bygga om
Stora expertguiden: Hur anlitar man en arkitekt?
Vi har gjort en djupdykning i arkitektyrket, och fått svar på de allra vanligaste frågorna med hjälp av tre experter.
Läs artikeln
Renovering & bygga om
Få dina drömmars Attefallshus: 3 experter ger sina bästa tips
Längtar du efter en gäststuga, ett hemmakontor eller kanske en bastu? Dessa experter vet hur du bäst kan använda de 25 kvadraten.
Läs artikeln
Inredning & dekoration
Drömstudion: Kreativ oas på liten yta i Göteborg
Av Sara Norrman
Studio A3 använde knep från båtbyggarvärlden när de planerade de ytterligt smarta 20 kvadratmetrarna.
Läs artikeln
Houzz Tours
Houzz Tour: Familjen som byggde ett hus till konsten
Av Sara Norrman
En tom tomt med ett underjordiskt garage blev Louise och Richards första byggprojekt – och de siktade högt.
Läs artikeln
Design
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Ett helt hus på 72 kvadrat med olika våningsplan
Arkitekten hittade omöjlig yta i den smala byggnaden med lösningar på hög nivå.
Läs artikeln
Renovering & bygga om
Experten: "Därför kan det löna sig att flytta på trappan hemma"
Av Hugo Tugman
Det låter som ett krångligt projekt att flytta på en trappa – men arkitekten skriver att det kan lösa många problem.
Läs artikeln
Renovering & bygga om
Attefallshus – 8 kreativa idéer för de nya, extra kvadratmetrarna
Av Stina Lodén
Från 1 mars 2020 får Attefallshuset vara 30 kvm, jämfört med tidigare begränsningen på 25. Vad gör du med 5 extra kvm?
Läs artikeln
Stanna hemma
Hur kommer coronaviruset förändra våra hem?
Fem arkitekter från länder i lockdown delar tankar om hur vi kan bygga tryggare och bättre i framtiden.
Läs artikeln
Sverige
5 minuter med... Marcia Harvey Isaksson
Av Sara Norrman
Inredningsarkitekten och curatorn berättar om hur hon gjort blommig tapet av arkitekters ritningar.
Läs artikeln
Congratulations and well deserved. Another example of the power of collaboration and not competition.