Sommar i P1: Var är formgivarna och arkitekterna bland årets värdar?
Företagsledare, fotbollspelare, komiker och Bert Karlsson – men inte en enda designer. Här är 8 namn vi vill höra i etern i Sommar 2017.
Det fanns ett helt gäng kreatörer på Bibi Rödöös lista med årets sommarvärdar i P1. Många artister, flertalet författare, ett par modedesigners och någon konstnär. Men inspirerande svenska formgivare och arkitekter lyste med sin frånvaro. Vem vill inte titta in i huvudet på de som skapar vår omgivning och våra hem? Här kommer en liten önskelista till framtida somrar på intressanta personligheter på den svenska designscenen som vi gärna lyssnar på i skuggan av ett träd. Finns det någon favorit du är lite extra nyfiken på?
Skålen Pond för Orrefors.
Stol och glas och bringare som skymtas till vänster i bild. Från Ikeas kollektion Viktig.
2. Emma Olbers
Ständigt aktuella Emma Olbers brukar ha det stressigt under möbel- och inredningsmässorna eftersom hon ofta gästspelar och designar produkter för olika varumärken. Sedan hon startade sin studio på Södermalm i Stockholm har hon formgivit för varumärken som Ire Möbel, Tre Sekel och Asplund. Förra året var hennes hem dessutom porträtterat i boken The Kinfolk Home. Vi är särskilt nyfikna på Emmas hållbarhetstänk och tror att många Sommar-lyssnare kan vara det också. Hon pratar mycket om vikten av livscykeltänk i sitt designarbete och har sagt att “den ultimata visionen är att en möbel, efter ett långt och innehållsrikt möbelliv, ska kunna slängas direkt på komposthögen.” Det vill vi höra mer om i en tid av massproduktion och kortsiktig konsumtion.
Foto: Bobo Olsson
Ständigt aktuella Emma Olbers brukar ha det stressigt under möbel- och inredningsmässorna eftersom hon ofta gästspelar och designar produkter för olika varumärken. Sedan hon startade sin studio på Södermalm i Stockholm har hon formgivit för varumärken som Ire Möbel, Tre Sekel och Asplund. Förra året var hennes hem dessutom porträtterat i boken The Kinfolk Home. Vi är särskilt nyfikna på Emmas hållbarhetstänk och tror att många Sommar-lyssnare kan vara det också. Hon pratar mycket om vikten av livscykeltänk i sitt designarbete och har sagt att “den ultimata visionen är att en möbel, efter ett långt och innehållsrikt möbelliv, ska kunna slängas direkt på komposthögen.” Det vill vi höra mer om i en tid av massproduktion och kortsiktig konsumtion.
Foto: Bobo Olsson
Årets möbel 2016, bord Landala
Bordet Landala för Tre Sekel presenterades på Stockholm Furniture Fair 2016 och var även en del av trendutställningen där Emma satte fokus på möbelmaterials nedbrytningsprocesser.
Skrivbordsserie Ink för Skultuna 2015.
3. Jonas Bohlin
Debatten om design verkligen kan vara konst har pågått i flera decennier, och Konstfack-utbildade Jonas Bohlin var en av de tidiga aktörerna med sin karmstol Concrete, hans examensarbete 1981. Stolen står nu på Nationalmuseum (tillsammans med en hel del andra produkter han formgivit), och Jonas själv skapar både publikvänliga designklassiker som lamporna Kvist och Liv för Örsjö och hela inredningar. En av hans mest omtalade uppdrag på senaste tiden är den anrika restaurangen Luzette på Centralstationen i Stockholm, där ett helt grenverk av armaturen Kvist finns i en starkt blå variant.
Debatten om design verkligen kan vara konst har pågått i flera decennier, och Konstfack-utbildade Jonas Bohlin var en av de tidiga aktörerna med sin karmstol Concrete, hans examensarbete 1981. Stolen står nu på Nationalmuseum (tillsammans med en hel del andra produkter han formgivit), och Jonas själv skapar både publikvänliga designklassiker som lamporna Kvist och Liv för Örsjö och hela inredningar. En av hans mest omtalade uppdrag på senaste tiden är den anrika restaurangen Luzette på Centralstationen i Stockholm, där ett helt grenverk av armaturen Kvist finns i en starkt blå variant.
Armaturen Kvist tillverkas av Örsjö och finns med 4, 6 eller 16 lampor.
Den balettkjolsliknande lampan Liv från Klong var del av den kollektion som inspirerades av Jonas Bohlins rodd till Paris. Själv fanns han alltid ombord, men han avlöstes av ett 50-tal vänner under resans gång – ett äventyr som skapat för ett Sommarprat.
4. Monica Förster
Att kamma hem priser och utmärka sig som formgivare på hemmaplan är en sak, att lyckas med detsamma utomlands en helt annan. Monica Förster gör både och, och hon gör det med bravur. Förutom svenska utmärkelser och priser för sina samarbeten med svenska varumärken har hon också uppmärksammats för design skapad för internatonella aktörer som Alessi, De Padova, Poltrona Frau och Erik Jørgensen. Hon är känd för att blanda traditionellt hantverk och modern ny teknik i ett sensuellt formspråk och har fått mycket uppmärksamhet i internationell press genom åren. Vi är nyfikna på hur resan har varit, från hemorten, lappländska Dorotea, till hela världens designscen.
Foto: Camilla Lindqvist
Att kamma hem priser och utmärka sig som formgivare på hemmaplan är en sak, att lyckas med detsamma utomlands en helt annan. Monica Förster gör både och, och hon gör det med bravur. Förutom svenska utmärkelser och priser för sina samarbeten med svenska varumärken har hon också uppmärksammats för design skapad för internatonella aktörer som Alessi, De Padova, Poltrona Frau och Erik Jørgensen. Hon är känd för att blanda traditionellt hantverk och modern ny teknik i ett sensuellt formspråk och har fått mycket uppmärksamhet i internationell press genom åren. Vi är nyfikna på hur resan har varit, från hemorten, lappländska Dorotea, till hela världens designscen.
Foto: Camilla Lindqvist
Prisbelönta bestickserien Dorotea, för Gense 2013.
M Lounge Char, designad för Arflex Japan 2015.
5. Claesson Koivisto Rune
Om Sverige har ‘starchitects’ så är det Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Sedan trion startade sitt multidisciplinära samarbete 1995 har de ritat kulturhus i Japan, privathem i Uruguay och konstgalleri i Texas. Men de är även enormt produktiva inom produktdesign, från väggklockor till soffor.
Foto: Knut Koivisto
Om Sverige har ‘starchitects’ så är det Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Sedan trion startade sitt multidisciplinära samarbete 1995 har de ritat kulturhus i Japan, privathem i Uruguay och konstgalleri i Texas. Men de är även enormt produktiva inom produktdesign, från väggklockor till soffor.
Foto: Knut Koivisto
2015 designade CKR det Rosa Bandet för Cancerfonden.
“Vi använde en stor cirkel med en liten cirkel mitt i – kanske den äldsta och tydligaste symbolen för liv och för kvinnlighet? En enkel geometri som förstås av alla människor oavsett språk eller kultur”, sade Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune.
“Vi använde en stor cirkel med en liten cirkel mitt i – kanske den äldsta och tydligaste symbolen för liv och för kvinnlighet? En enkel geometri som förstås av alla människor oavsett språk eller kultur”, sade Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune.
Kollektionen Smaller Objects föddes ur tanken att skapa så vackra vardagsföremål som möjligt i rena material och linjer som är tidlösa.
Cementkakel Dandelion för Marrakech Design.
6. Sofia Lagerkvist och Anna Lindgren – Front
Front har sedan starten 2004 växt till att bli ett välkänt designnamn, i såväl Sverige som internationellt. Kanske beror det mycket på att byrån, som idag består av Sofia Lagerkvist och Anna Lindgren, vågar sticka ut med fantasifulla och experimentella verk som bland annat influerats av djur och magi. I ett framtida sommarprat skulle vi gärna höra mer om dessa intressanta (och något annorlunda) inspirationskällor, och även få reda på hur dessa påverkats av att byrån vann ett av världens största designpris 2010 (Torsten och Wanja Söderbergs pris) på hela en miljon kronor.
Foto: Lena Modigh
Front har sedan starten 2004 växt till att bli ett välkänt designnamn, i såväl Sverige som internationellt. Kanske beror det mycket på att byrån, som idag består av Sofia Lagerkvist och Anna Lindgren, vågar sticka ut med fantasifulla och experimentella verk som bland annat influerats av djur och magi. I ett framtida sommarprat skulle vi gärna höra mer om dessa intressanta (och något annorlunda) inspirationskällor, och även få reda på hur dessa påverkats av att byrån vann ett av världens största designpris 2010 (Torsten och Wanja Söderbergs pris) på hela en miljon kronor.
Foto: Lena Modigh
En av designbyråns mest kända verk är denna hästlampa i fullskalig storlek, som skapades för Moooi. När lampan blev till bestod Front av Charlotte von der Lancken, Anna Lindgren och Sofia Lagerkvist.
7. Cristiano Pigazzini – Note Design Studio
Italienaren Cristiano Pigazzini träffade sin svenska fru Janna på en semesterresa och flyttade med henne till Sverige, där han 2008 var med och grundade en av landets idag mest spännande studios, Note Design Studio. Företaget arbetar med allt från grafisk form till produktdesign och arkitektur, och initierar och driver samarbeten med olika formgivare och företag. Vi vill gärna höra mer om den här framgångssagan, som fick sig en ordentlig skjuts 2011 när teamet, som nu består av sju personer, bestämde sig för att tänka om helt och hållet och börja på nytt.
Italienaren Cristiano Pigazzini träffade sin svenska fru Janna på en semesterresa och flyttade med henne till Sverige, där han 2008 var med och grundade en av landets idag mest spännande studios, Note Design Studio. Företaget arbetar med allt från grafisk form till produktdesign och arkitektur, och initierar och driver samarbeten med olika formgivare och företag. Vi vill gärna höra mer om den här framgångssagan, som fick sig en ordentlig skjuts 2011 när teamet, som nu består av sju personer, bestämde sig för att tänka om helt och hållet och börja på nytt.
Stolen Tonella för Sancal 2015.
Till lanseringen av det danska företaget Paper Collective’s första kollektion skapade Note Design Studio en serie affischer som fick namnet Beetle.
8. Bolle Tham och Martin Videgård – Tham & Videgård Arkitekter
1999 grundade Bolle Tham och Martin Videgård arkitektkontoret som idag är ett av Sveriges internationellt mest uppmärksammade. Företaget har under åren bland annat utsetts till Årets arkitekter av inredningsmagasinet Residence 2005, vunnit den internationella tävlingen om att rita Kalmar Konstmuseum (för vilken de senare vann det prestigefyllda Kasper Salinpriset), nominerats av Forum till Nordens bästa byggnadsverk för Villa K i Stocksund och fått i uppdrag att rita om Östasiatiska Museet i Stockholm – den här arkitektduon vill vi ju definitivt veta mer om! Och vem som ska prata när blir också intressant.
Foto: Henrik Nielsen
1999 grundade Bolle Tham och Martin Videgård arkitektkontoret som idag är ett av Sveriges internationellt mest uppmärksammade. Företaget har under åren bland annat utsetts till Årets arkitekter av inredningsmagasinet Residence 2005, vunnit den internationella tävlingen om att rita Kalmar Konstmuseum (för vilken de senare vann det prestigefyllda Kasper Salinpriset), nominerats av Forum till Nordens bästa byggnadsverk för Villa K i Stocksund och fått i uppdrag att rita om Östasiatiska Museet i Stockholm – den här arkitektduon vill vi ju definitivt veta mer om! Och vem som ska prata när blir också intressant.
Foto: Henrik Nielsen
Ett av de mest prestigefulla av alla svenska arkitekturpriser tilldelades 2015 Tham & Videgård Arkitekter för Arkitekturskolan som finns på en triangelformad tomt på KTH Campus i Stockholm, flankerad av historisk tegelarkitektur.
RÖSTA!
Vilka av dessa skulle du vilja lyssna på i Sommar i P1 2017? Dela med dig nedan!
Läs vidare:
Världens toppdesigners: Därför älskar vi svensk design
Ny svensk design: Stjärnskott på SFF16
Intervju med Barber & Osgerby
RÖSTA!
Vilka av dessa skulle du vilja lyssna på i Sommar i P1 2017? Dela med dig nedan!
Läs vidare:
Världens toppdesigners: Därför älskar vi svensk design
Ny svensk design: Stjärnskott på SFF16
Intervju med Barber & Osgerby
En av de mest välsedda kreatörerna i designsverige har fått en hel del uppmärksamhet i år. Hennes kollektion Viktig för Ikea syntes på otaliga bloggar och nättidningar, och i sommar är hon aktuell med en utställning på Nationalmuseum Design (3 juni-14 augusti). Men hennes meritlista sträcker sig flera decennier tillbaka. Råman utbildade sig till keramiker på Konstfack och i Italien och blev senare glasformgivare hos flera av de största bruken i Sverige. År 1995 tilldelades hon professorstitel av Sveriges regering. När Ingegerd går in i nya projekt har hon berättat att det är viktigt för henne att hon känner en nyfikenhet, att hon kan utvecklas och lära sig någonting nytt. Det är en inspirerande inställning från en kreatör med många års kunskap och skapande i bagaget som vi tror att många skulle vilja höra mer om.
Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum