Trendspaning: Porslinet tar plats i modevärlden
Allt fler modeskapare jobbar med porslin. Vi frågar Lars Wallin och Minimarket vad som är charmen med materialet?
När Minimarket släppte porslin med Rörstrand i december 2016 var märket det senaste svenska modeföretaget som tog steget in i heminredningsbranschen. Servisen är ett av Minimarkets första samarbeten på flera år, och har blivit väl mottagen. Även Lars Wallin, couturedesignern som kanske är mest känd för sina aftonklänningar, har lanserat en ny porslinskollektion: i samarbete med Fyrklövern har han skapat “Royal Garden” och “Royal Dream”. Minimarket och Wallin följer i designern Filippa Ks fotspår – hon samarbetade med Rörstrand redan 2003.
Att modedesigners också släpper inredningskollektioner är vanligt utomlands; brittiske Matthew Williamson har ett samarbete med varuhuset Debenhams, som bland annat innehåller porslin, och amerikanska Vera Wang har gjort en porslinservis för Wedgwood som inspirerades av handledsblommorna från hennes bröllopskollektion. Men vad är det hos materialet som attraherar modeskaparna? Vi pratade med Minimarket och Lars Wallin om vad som fick dem att skapa porslin, skillnaden mellan att designa keramik och kläder, och hur man rör sig mellan två olika kreativa områden.
Att modedesigners också släpper inredningskollektioner är vanligt utomlands; brittiske Matthew Williamson har ett samarbete med varuhuset Debenhams, som bland annat innehåller porslin, och amerikanska Vera Wang har gjort en porslinservis för Wedgwood som inspirerades av handledsblommorna från hennes bröllopskollektion. Men vad är det hos materialet som attraherar modeskaparna? Vi pratade med Minimarket och Lars Wallin om vad som fick dem att skapa porslin, skillnaden mellan att designa keramik och kläder, och hur man rör sig mellan två olika kreativa områden.
Kaffemuggen har fått ett öra med en innovativ ny form
Resultatet är en kollektion som innehåller en skål, en tallrik, två muggar, en burk, en kökshandduk och servetter. Kollektionen har ett vackert geometriskt mönster, som påminner om de 1960-talsmönster som många håller utkik efter på äldre koppar – men med en modern uppdatering. “Vi har alltid skapat egna prints och använt mycket färg, så det kändes rätt naturligt att överföra det till samarbetet med Rörstrand,” säger Sofie. “För textil gör vi ofta organiska mönster, något vi snabbt kände inte passade på hårt material. Då började vi experimentera med grafiska mönster och kom fram till en oändlighetsprincip, baserad på geometriska former som skapar nya geometriska former.”
LÄS MER: Vänliga kontraster – Så inreder du med den trendiga 70-tals-keramiken
Resultatet är en kollektion som innehåller en skål, en tallrik, två muggar, en burk, en kökshandduk och servetter. Kollektionen har ett vackert geometriskt mönster, som påminner om de 1960-talsmönster som många håller utkik efter på äldre koppar – men med en modern uppdatering. “Vi har alltid skapat egna prints och använt mycket färg, så det kändes rätt naturligt att överföra det till samarbetet med Rörstrand,” säger Sofie. “För textil gör vi ofta organiska mönster, något vi snabbt kände inte passade på hårt material. Då började vi experimentera med grafiska mönster och kom fram till en oändlighetsprincip, baserad på geometriska former som skapar nya geometriska former.”
LÄS MER: Vänliga kontraster – Så inreder du med den trendiga 70-tals-keramiken
Hela porslinskollektionen
Som många andra är systrarna uppvuxna med Rörstrands serier, och Sofie har en uppsättning av Rörstrands tallrikar från olika årtionden, ett fåtal av varje, på landet. När det var dags för dem att designa sin egen servis ville systrarna göra en serie som tar för sig i butikshyllan. “Samtidigt ville vi att serien skulle vara tidlös och med lätthet kunna appliceras till befintligt, enklare porslin. Det kändes också viktigt att göra något könsneutralt. Och självklart att det skulle kännas ”Minimarket”,” berättar Sofie. Designen influerades av allt från ett italienskt bord från 1980-talet till en surrealistisk restaurang i Portugal. “Som alltid när vi arbetar så handlar det om att koka ihop referenserna till ett gemensamt slutresultat.”
Som många andra är systrarna uppvuxna med Rörstrands serier, och Sofie har en uppsättning av Rörstrands tallrikar från olika årtionden, ett fåtal av varje, på landet. När det var dags för dem att designa sin egen servis ville systrarna göra en serie som tar för sig i butikshyllan. “Samtidigt ville vi att serien skulle vara tidlös och med lätthet kunna appliceras till befintligt, enklare porslin. Det kändes också viktigt att göra något könsneutralt. Och självklart att det skulle kännas ”Minimarket”,” berättar Sofie. Designen influerades av allt från ett italienskt bord från 1980-talet till en surrealistisk restaurang i Portugal. “Som alltid när vi arbetar så handlar det om att koka ihop referenserna till ett gemensamt slutresultat.”
På frågan om vad de tyckte var det roligaste med att designa porslin svarar Sofie: “Att vi återgick till vår ursprungliga arbetsform, där alla gör formgivningen ihop. Vi har ju effektiviserat oss med åren och delat upp arbetsområdena mellan oss. Men i det här samarbetet jobbade alla med designen. Vi hade verkligen roligt.” Jobbigast var prestationsångesten: “Vi hyser stor respekt för Rörstrand, och ville verkligen göra något vi kunde vara stolta över länge. Det känns fantastiskt att vi lyckades med det.”
Som sanna modeskapare tog Minimarket också tillfället i akt att skapa en klädkollektion inspirerad av samarbetet, som säljs på bland annat Åhléns och Grandpa. “I klädkollektionen är det främst de printade plaggen som gått åt fort, ett bra exempel på hur man kan överföra ett print från hårt material till textil,” säger Sofie.
I januari blev den blå koppen från servisen utsedd till “månadens pryl” i tidningen Elle, och Sofie säger att de dagligen får komplimanger för kollektionen. “Samarbetet med Rörstrand smittade av sig med glädje på verksamheten i stort, vilket gav mersmak. Vi har nu skapat tid och förutsättningar för att göra fler samarbeten och renodlade konsultarbeten inom formgivning och skapande av konceptuella ramverk,” avslutar Sofie.
I januari blev den blå koppen från servisen utsedd till “månadens pryl” i tidningen Elle, och Sofie säger att de dagligen får komplimanger för kollektionen. “Samarbetet med Rörstrand smittade av sig med glädje på verksamheten i stort, vilket gav mersmak. Vi har nu skapat tid och förutsättningar för att göra fler samarbeten och renodlade konsultarbeten inom formgivning och skapande av konceptuella ramverk,” avslutar Sofie.
Lars Wallin för Fyrklövern
I fjol var det 25 år sedan svenske designern Lars Wallin lanserade sitt eget märke, vilket uppmärksammats med en utställning på konsthallen Artipelag i Stockholms skärgård. Sedan starten har han bland annat designat klänningar åt både kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine, och scenkläder för produktioner som Chicago och Kungliga operans uppsättning Gustav III. I januari släppte han en annan kollektion med kunglig anknytning – gjord i porslin den här gången. Serviserna Royal Dream och Royal Garden är en hyllning till kronprinsessan Victoria, som han tidigare designat klänningar för och som fyller 40 år i år.
I fjol var det 25 år sedan svenske designern Lars Wallin lanserade sitt eget märke, vilket uppmärksammats med en utställning på konsthallen Artipelag i Stockholms skärgård. Sedan starten har han bland annat designat klänningar åt både kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine, och scenkläder för produktioner som Chicago och Kungliga operans uppsättning Gustav III. I januari släppte han en annan kollektion med kunglig anknytning – gjord i porslin den här gången. Serviserna Royal Dream och Royal Garden är en hyllning till kronprinsessan Victoria, som han tidigare designat klänningar för och som fyller 40 år i år.
Royal Garden
Royal Garden har en vårgrön blomsterdesign med luktärter, Victorias favoritblomma, och Royal Dream har ett mönster av sidenband. Det är andra gången Lars arbetar med Fyrklövern – han skapade Lace för deras 40-årsjubileum 2014. “Med Royal Dream och Royal Garden hade jag kommit in mer i tänket om hur kollektionen var uppbyggd,” berättar han. Han avslöjar också att serviserna kan komma att byggas på ytterligare: “Det var kul att även göra en kaffeservis efter första Lace-kollektionen, och den är fin att blanda med vanliga Lace. Jag har också byggt på Lace med champagneglas i samma färgskala.” Royal Dream och Royal Garden kan redan blandas med varandra, för att skapa en personligare dukning.
LÄS MER: Fråga experten: Hur skapar man en lyxig dukning på en liten budget?
Royal Garden har en vårgrön blomsterdesign med luktärter, Victorias favoritblomma, och Royal Dream har ett mönster av sidenband. Det är andra gången Lars arbetar med Fyrklövern – han skapade Lace för deras 40-årsjubileum 2014. “Med Royal Dream och Royal Garden hade jag kommit in mer i tänket om hur kollektionen var uppbyggd,” berättar han. Han avslöjar också att serviserna kan komma att byggas på ytterligare: “Det var kul att även göra en kaffeservis efter första Lace-kollektionen, och den är fin att blanda med vanliga Lace. Jag har också byggt på Lace med champagneglas i samma färgskala.” Royal Dream och Royal Garden kan redan blandas med varandra, för att skapa en personligare dukning.
LÄS MER: Fråga experten: Hur skapar man en lyxig dukning på en liten budget?
Royal Garden och Royal Dream
Att arbeta med ett annat material än tyg var en av sakerna som attraherade Lars. “Jag tycker att själva designprocessen är intressant, och det är roligt att få applicera den på andra områden. När Fyrklövern kontaktade mig i samband med deras 40-årskollektion så var det kul, eftersom det var ett nytt område som jag var intresserad av. De hade organisationen och distributionen att göra det möjligt, och det var roligt för mig att kunna utveckla mig som designer inom ett annat område.”
Att arbeta med ett annat material än tyg var en av sakerna som attraherade Lars. “Jag tycker att själva designprocessen är intressant, och det är roligt att få applicera den på andra områden. När Fyrklövern kontaktade mig i samband med deras 40-årskollektion så var det kul, eftersom det var ett nytt område som jag var intresserad av. De hade organisationen och distributionen att göra det möjligt, och det var roligt för mig att kunna utveckla mig som designer inom ett annat område.”
Man behöver givetvis fokusera på andra saker när man designar porslin än när man skapar klänningar, men Lars menar att det finns likheter i processen. “Royal Dream är ju lite som en textil, den bygger på sidenband. Det är en design som får en att tänka på festligheter – som ett sidenband runt midjan, eller runt ett paket. Jag designade mönstret särskilt för porslinet; jag ville inte bara applicera ett mönster som jag redan hade.” Lars var också angelägen om att respektera porslinets storlek och form. “Det var viktigt för mig att delarna skulle vara smäckra och att formen på tallrikarna stämde med mönstret. Jag ville inte att det skulle vara för grovt porslin, och jag ville att det skulle ha en gammaldags känsla, men en modern form. Jag arbetade mycket med bredden och formen på tallrikarna,” berättar han.
“När jag först gjorde Lace försökte jag teckna på papper, men var tvungen att jobba med porslinet för att se mönstret. Många kanske jobbar tvärtom och lägger bara på ett mönster; jag ritade det med tuschpenna på porslinet. Jag ville ha en balans och fylla de tomma utrymmena på porslinet.” På de djupa tallrikarna och assietterna i Royal Dream och Royal Garden-serviserna finns det till exempel former som går över båda delarna, så att man kan skapa olika mönster genom att blanda tallrikarna.
Kanske är en av fördelarna med att designa porslin att det för många är mer lättanvänt än en vacker aftonklänning som köps för ett särskilt tillfälle? Lars håller med: “Jag vill att mina serviser ska användas ofta och göra vardagen till fest; jag vill inte att de ska vara en finservis som man gömmer i ett skåp – även om det är klart att uttrycket känns elegant och festligt.”
Kanske är en av fördelarna med att designa porslin att det för många är mer lättanvänt än en vacker aftonklänning som köps för ett särskilt tillfälle? Lars håller med: “Jag vill att mina serviser ska användas ofta och göra vardagen till fest; jag vill inte att de ska vara en finservis som man gömmer i ett skåp – även om det är klart att uttrycket känns elegant och festligt.”
Och att modeskapare väljer att också designa porslin tycker inte Lars är konstigt. “Det är ju ett nytt område, och det är tacksamt att placera mönster på porslinsformar; porslinet blir också som en slags kropp. Det har en fram- och baksida, precis som en människokropp. Och om man gillar att skapa mönster blir det ofta vackert på porslin! Jag tror att vi kommer att se mer av sådana här samarbeten. Det är ett väldigt kreativt sätt att arbeta på, och det skapar nya idéer. När jag arbetade med Fyrklövern hade de alltid gjort saker på samma sätt, men det visste ju inte jag, utan kunde komma med nya idéer. Det är bra både för mig som kreatör och för företaget,” säger Lars.
Det är alltså inte helt osannolikt att vi snart kommer att kunna pryda både våra köksskåp och våra garderober med designs från fler av våra svenska modeskapare. Och visst skulle tisdagsfrukosten kännas lite roligare med såhär vackert porslin?
LÄS MER: Så inreder du som en modedesigner
BERÄTTA!
Har du en finservis som kommer fram bara till fest, eller använder du samma tallrikar och koppar?
Det är alltså inte helt osannolikt att vi snart kommer att kunna pryda både våra köksskåp och våra garderober med designs från fler av våra svenska modeskapare. Och visst skulle tisdagsfrukosten kännas lite roligare med såhär vackert porslin?
LÄS MER: Så inreder du som en modedesigner
BERÄTTA!
Har du en finservis som kommer fram bara till fest, eller använder du samma tallrikar och koppar?
Minimarket, som består av systrarna Sofie, Jennifer och Pernilla, hade inte egentligen planerat att skapa en servis. “Vi fick ett samtal från Rörstrand och bestämde oss snabbt för att häva vårt tidigare insatta förbud mot samarbeten. Vi gjorde för många samarbeten under en period och hann inte med vårt eget. Men nu kände vi oss redo, eller – vi såg till att bli det, för vi ville gärna jobba med Rörstrand,” berättar Sofie.