Undersökning: Så ser bygg- och inredningsbranschen ut 2019
Det ser fortsatt ljust ut på hemmarknaden runt om i världen, säger Houzz experter i vår internationella enkät.
Upp till två av tre svarande på Houzz State of the Industry undersökning med 8,013 experter tror att deras företag kommer öka i vinst under 2019 – även om svenska och danska företag är lite försiktiga i sin optimism.
Marknadsföring nyckel till vinstökning
Företagen påvisar flera olika strategier för att öka inkomsterna under 2019. Den vanligaste är att öka marknadsföringen (42%-69%), och att satsa på större projekt kommer på andra plats (48%-71%). Att förbättra kundens upplevelse är också en populär plan, omnämnd av två av fem företag (44%-54%). I Sverige och Danmark är samarbete del av planen, med 55% av de svarande sa att de skulle ha partnerskap med andra företag.
Vill du hitta nya kunder lokalt? Läs mer om vårt Pro + program och kontakta en account manager!
Företagen påvisar flera olika strategier för att öka inkomsterna under 2019. Den vanligaste är att öka marknadsföringen (42%-69%), och att satsa på större projekt kommer på andra plats (48%-71%). Att förbättra kundens upplevelse är också en populär plan, omnämnd av två av fem företag (44%-54%). I Sverige och Danmark är samarbete del av planen, med 55% av de svarande sa att de skulle ha partnerskap med andra företag.
Vill du hitta nya kunder lokalt? Läs mer om vårt Pro + program och kontakta en account manager!
2018 starkt år trots ökade omkostnader
Två av fem företag rapporterade ökade inkomster under 2018 (48%-71%), förutom Japan, Danmark och Sverige, som ligger lite lägre på 42% and 40%. Men samma siffra, två av fem företag, sa också att omkostnaderna ökat (39%-78%) – Spanien och Japan var de länder som rapporterade lägst ökning av omkostnader (39% and 41%).
Två av fem företag rapporterade ökade inkomster under 2018 (48%-71%), förutom Japan, Danmark och Sverige, som ligger lite lägre på 42% and 40%. Men samma siffra, två av fem företag, sa också att omkostnaderna ökat (39%-78%) – Spanien och Japan var de länder som rapporterade lägst ökning av omkostnader (39% and 41%).
Gemensamma utmaningar under 2018
Företagen stod inför en massa olika utmaningar förra året. Att hantera kunders förväntningar på kostnad var vanligt runt världen (28%-52%), där Tyskland utmärkte sig genom att markera att deras största utmaning var att hitta rätt folk att anställa (29%).
I Sverige och Danmark sa 21% av svarande att de hade problem med att hitta kunder.
*Houzz Research undersöker trender i USA, Kanada, Australien, Indien, Nya Zeeland, Japan, Danmark, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Ryssland, Spanien, Sverige, och Storbritannien.
Företagen stod inför en massa olika utmaningar förra året. Att hantera kunders förväntningar på kostnad var vanligt runt världen (28%-52%), där Tyskland utmärkte sig genom att markera att deras största utmaning var att hitta rätt folk att anställa (29%).
I Sverige och Danmark sa 21% av svarande att de hade problem med att hitta kunder.
*Houzz Research undersöker trender i USA, Kanada, Australien, Indien, Nya Zeeland, Japan, Danmark, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Ryssland, Spanien, Sverige, och Storbritannien.
Vet du att det finns en sektion bara för experter på Houzz.se? Här finns info och tips!
I de flesta länder av de som deltog i undersökningen* är synen på arbetsmarknaden ljus. Mer än två av tre företag tror att vinsten kommer att öka under 2019 (52%-77%), med undantagen Tyskland och Japan som ligger lägre (52% och 53% respektive). I Sverige och Danmark tror 61% av de svarande experterna att vinsterna kommer öka, medan optimismen är hög i Indien med 77%.