Världens design: Människan växer, men gör våra möbler det?
De senaste femtio åren har våra livsstilar – och även våra kroppar – förändrats. Så här påverkar det storleken på inredningen.
Елена Игумнова
24 juli 2016
Storleken och skalan på möblerna är mer än bara harmoniska proportioner. Först och främst är det en praktisk fråga. Höjden och djupet på en soffa kan bestämma hur bekvämt man tycker att det är när man sitter och läser eller ser på en film. En stolsrygg som är för låg kan störa en måltid eller arbetet, liksom alltför höga köksskåp kan dämpa matlagningsglädjen.
Pionjärerna inom modernismen studerade proportioner och människors rörelser och använde sin forskning inom möbeldesignen. Den berömda Modulor Man, en antropometrisk skala för proportioner utvecklad av Le Corbusier, erbjöd en typstandard som fungerade som manual för möbeltillverkare. Men medellängden har ökat sedan dess och möbelproportionerna har förändrats efter hand. Så här ändrar tillverkarna sina utbud för att vi ska få fler val och större flexibilitet.
Pionjärerna inom modernismen studerade proportioner och människors rörelser och använde sin forskning inom möbeldesignen. Den berömda Modulor Man, en antropometrisk skala för proportioner utvecklad av Le Corbusier, erbjöd en typstandard som fungerade som manual för möbeltillverkare. Men medellängden har ökat sedan dess och möbelproportionerna har förändrats efter hand. Så här ändrar tillverkarna sina utbud för att vi ska få fler val och större flexibilitet.
Så var det förr
Ända fram till renässansen saknades det ett standardiserat mätsystem; den mänskliga kroppen användes som standardmått. Meter och centimeter kommer från enkla och tillgängliga kroppsmått. En engelsk fot var den ungefärliga längden på den mänskliga foten, en engelsk inch var toppleden på en tumme, en engelsk yard var en steglängd eller en mans utsträckta arm mätt från mitten av kroppen.
Det metriska systemet var mer abstrakt och blev allmänt känt tack vare franska vetenskapsakademien, som år 1791 definierade en meter som 1/10,000,000 av avståndet mellan ekvatorn och nordpolen, mätt via Paris.
Ända fram till renässansen saknades det ett standardiserat mätsystem; den mänskliga kroppen användes som standardmått. Meter och centimeter kommer från enkla och tillgängliga kroppsmått. En engelsk fot var den ungefärliga längden på den mänskliga foten, en engelsk inch var toppleden på en tumme, en engelsk yard var en steglängd eller en mans utsträckta arm mätt från mitten av kroppen.
Det metriska systemet var mer abstrakt och blev allmänt känt tack vare franska vetenskapsakademien, som år 1791 definierade en meter som 1/10,000,000 av avståndet mellan ekvatorn och nordpolen, mätt via Paris.
Modernisternas standard
Avvikelserna var så stora att de blev hindrande för experter från länder med andra mätsystem. Den som fick bukt med inkonsekvenserna och missmatchningarna i mitten av 1900-talet var modernismens fader, Le Corbusier.
Le Corbusier utvecklade ett nytt system, läran om proportioner: Modulor, som han beskrev som ett antal harmoniska mått som skulle passa den mänskliga skalan och fungera universellt på arkitektur och mekanik. Modulor var till att börja med baserat på mannens längd, 1.75 meter och ändrades sedan till 1.83 meter år 1946.
Avvikelserna var så stora att de blev hindrande för experter från länder med andra mätsystem. Den som fick bukt med inkonsekvenserna och missmatchningarna i mitten av 1900-talet var modernismens fader, Le Corbusier.
Le Corbusier utvecklade ett nytt system, läran om proportioner: Modulor, som han beskrev som ett antal harmoniska mått som skulle passa den mänskliga skalan och fungera universellt på arkitektur och mekanik. Modulor var till att börja med baserat på mannens längd, 1.75 meter och ändrades sedan till 1.83 meter år 1946.
Le Corbusier ville skapa harmoni mellan den ström av produkter som tillverkades över världen genom att införa ett system som rättesnöre, men inte minst som ett användbart verktyg.
”Jag såg en design på ritborden som väckte min förtret och som misshagade mig”, sade han. ”Men det hade gjorts med Moduler… Om du inte kan göra något bättre ens med Modulor, så släpp det. Ögonen är de bästa bedömarna, de enda man kan lita på.”
”Jag såg en design på ritborden som väckte min förtret och som misshagade mig”, sade han. ”Men det hade gjorts med Moduler… Om du inte kan göra något bättre ens med Modulor, så släpp det. Ögonen är de bästa bedömarna, de enda man kan lita på.”
Mot nya höjder
“Vi har bara blivit längre och längre de senaste århundradena, särskilt det senaste”, säger designer Marco Piva på Studio Marco Piva. Det är bara att tänka på Napoleons säng eller kejsar Franz Josefs i Schönbrunn i Österrike, de är väldigt små jämfört med dagens sängar och ändå har det bara gått tvåhundra år sedan de sov där. Generellt visar statistiken att folk har börjat växa ordentligt sedan början av 1900-talet. Det är en betydande skillnad och ändå verkar det inte ha haft någon större effekt i designvärlden.
Enligt Marco Piva är den stora skillnaden hur dagens människor lever och känner sig komfortabla i sin privata sfär. ”Storleken på objekt har förändrats hand i hand med användningen av ny teknologi, men jag anser att detta har skett i det individuella välmåendets och bekvämlighetens perspektiv.”
De senaste 50 åren har medellängden ökat globalt med nästan 10 centimeter, enligt det schweiziska designföretaget Vitra. Därför drog det trendiga möbelföretaget slutsatsen att långa människor antagligen känner sig obekväma av att sitta i Eames Lounge Chair (bilden), eftersom 1900-talsklassikern är lite för låg.
“Vi har bara blivit längre och längre de senaste århundradena, särskilt det senaste”, säger designer Marco Piva på Studio Marco Piva. Det är bara att tänka på Napoleons säng eller kejsar Franz Josefs i Schönbrunn i Österrike, de är väldigt små jämfört med dagens sängar och ändå har det bara gått tvåhundra år sedan de sov där. Generellt visar statistiken att folk har börjat växa ordentligt sedan början av 1900-talet. Det är en betydande skillnad och ändå verkar det inte ha haft någon större effekt i designvärlden.
Enligt Marco Piva är den stora skillnaden hur dagens människor lever och känner sig komfortabla i sin privata sfär. ”Storleken på objekt har förändrats hand i hand med användningen av ny teknologi, men jag anser att detta har skett i det individuella välmåendets och bekvämlighetens perspektiv.”
De senaste 50 åren har medellängden ökat globalt med nästan 10 centimeter, enligt det schweiziska designföretaget Vitra. Därför drog det trendiga möbelföretaget slutsatsen att långa människor antagligen känner sig obekväma av att sitta i Eames Lounge Chair (bilden), eftersom 1900-talsklassikern är lite för låg.
Uppdaterade klassiker
”År 2010 beslutade Vitra att komplettera Lounge Chair´s original med en uppgraderad version”, säger Margarita Morozova, talesperson på Vitra. ”Vår vision av stolen är helt dikterad av hur Charles och Ray Eames tolkade design.”
”De jämförde designen med en bra värd, vars uppgift är att välkomna och skämma bort gästerna”, säger Margarita Morozova. ”Det ingick i arbetet på Eames kontor att hela tiden ompröva produkterna, även om de redan hade sänts iväg för tillverkning, och anpassa till nya krav, så länge förändringarna var motiverade och användbara.”
”År 2010 beslutade Vitra att komplettera Lounge Chair´s original med en uppgraderad version”, säger Margarita Morozova, talesperson på Vitra. ”Vår vision av stolen är helt dikterad av hur Charles och Ray Eames tolkade design.”
”De jämförde designen med en bra värd, vars uppgift är att välkomna och skämma bort gästerna”, säger Margarita Morozova. ”Det ingick i arbetet på Eames kontor att hela tiden ompröva produkterna, även om de redan hade sänts iväg för tillverkning, och anpassa till nya krav, så länge förändringarna var motiverade och användbara.”
Den nya versionen av Eames Lounge Chair har längre sits och armstöd och högre rygg. Förutom de ändringarna är storlek, konstruktion och material desamma.
”Vid första ögonkastet är det ingen stor skillnad mellan den nya upplagan och originalet, som fortfarande finns i handeln. Skillnaden är svår att se med blotta ögat, men man känner den genast om man provsitter båda stolarna”, säger Margarita Morozova.
”Vid första ögonkastet är det ingen stor skillnad mellan den nya upplagan och originalet, som fortfarande finns i handeln. Skillnaden är svår att se med blotta ögat, men man känner den genast om man provsitter båda stolarna”, säger Margarita Morozova.
Vitra har fortsatt att uppdatera sin 1900-talsdesign och 2015 lanserade de Eames ikoniska plaststol på nytt. Många hade påpekat att stolen var för låg jämfört med moderna bord och stolar.
”Vi har höjt upp sätet 20 millimeter och gjort en del ändringar i stolens geometri”, säger Edwin Gugerell på Vitra International. ”Skillnaderna är ytterst subtila men stolen blir mycket bekvämare, speciellt när den används vid ett modernt bord.”
LÄS MER: Världens design: Favoritrecept från matälskare runt världen
”Vi har höjt upp sätet 20 millimeter och gjort en del ändringar i stolens geometri”, säger Edwin Gugerell på Vitra International. ”Skillnaderna är ytterst subtila men stolen blir mycket bekvämare, speciellt när den används vid ett modernt bord.”
LÄS MER: Världens design: Favoritrecept från matälskare runt världen
Illustration av WK Wohnens möbler från företagets arkiv.
Tiderna förändras
De flesta möbeldimensionerna har ändrats i takt med sociala förändringar och marknadens efterfrågan”, säger Victoria Baryshnikova på tyska Furniture Union, Premiumwerk. ”För hundra år sedan hade varken Thonet Brothers eller WK Wohnen en tanke på att stolen skulle ha en ansvarsfriskrivning: Max 130 kilo. Men nu för tiden gör alla tillverkare det.
Tiderna förändras
De flesta möbeldimensionerna har ändrats i takt med sociala förändringar och marknadens efterfrågan”, säger Victoria Baryshnikova på tyska Furniture Union, Premiumwerk. ”För hundra år sedan hade varken Thonet Brothers eller WK Wohnen en tanke på att stolen skulle ha en ansvarsfriskrivning: Max 130 kilo. Men nu för tiden gör alla tillverkare det.
”Viktgränsen kom till i och med nya material och design”, säger Victoria Baryshnikova. Ikoniska modernistiska stolen D42 av Mies van der Rohe och Wassilystolen av Marcel Breuer har en böjd stålrörsram. Den fördelar vikten annorlunda jämfört med en fyrbent stol. Det är hemligheten bakom förändringen.”
”De mest dramatiska förändringarna i möbelstorlek har skett de senaste tre, fyrahundra åren”, säger designer Ivan Ceretennikov på Interiery Extra Klassa.
”Baker Furniture använde museérnas objekt för att skapa repliker i en av sina kollektioner”, berättar han. ”Det visade sig att 15- och 1600-talsmöbler har sitsar som är 37-40 centimeter höga, jämfört med dagens standard, 45-50 centimeter.”
LÄS OCKSÅ: Världens design: Rapport från arkitektur-biennalen 2016
”Baker Furniture använde museérnas objekt för att skapa repliker i en av sina kollektioner”, berättar han. ”Det visade sig att 15- och 1600-talsmöbler har sitsar som är 37-40 centimeter höga, jämfört med dagens standard, 45-50 centimeter.”
LÄS OCKSÅ: Världens design: Rapport från arkitektur-biennalen 2016
För inte så länge sedan var europeiska och amerikanska möbelmått standard överallt, allt annat måste måttbeställas.
”Sent 1990-tal gjorde möbelföretaget Hülsta en 2,40 meter lång säng åt en basketbollspelare från St Petersburg, som var 2,20 meter lång”, säger Victoria Baryshnikova. Då var det något extraordinärt och tillverkarna var inte beredda på möbler av den storleken. Nu finns 2,10 och 2,20-sängar överallt, både i det dyra och billiga sortimentet.
”Sent 1990-tal gjorde möbelföretaget Hülsta en 2,40 meter lång säng åt en basketbollspelare från St Petersburg, som var 2,20 meter lång”, säger Victoria Baryshnikova. Då var det något extraordinärt och tillverkarna var inte beredda på möbler av den storleken. Nu finns 2,10 och 2,20-sängar överallt, både i det dyra och billiga sortimentet.
Flexibla lösningar
Många möbelföretag ser över sina kollektioner och ändrar med tanke på livsstil och storlek. Förutom längre sängar görs garderober numera högre än tidigare.
SE OCKSÅ: Världens design: Coola nya sätt att förvara maten klimatsmart
Många möbelföretag ser över sina kollektioner och ändrar med tanke på livsstil och storlek. Förutom längre sängar görs garderober numera högre än tidigare.
SE OCKSÅ: Världens design: Coola nya sätt att förvara maten klimatsmart
Ikea gjorde stora förändringar i sitt kökssortiment efter företagets egen ergonomiska forskning. Nya generationens kökssystem Metod är flexibelt. Metods lådor, dörrar och luckor (bilden) kan beställas i olika mått och med olika rymd. ”Köksinredning nuförtiden ska kunna passa alla olika utrymmen”, säger Roy Hesling, ledare för inredningsdesign på Ikea i Ryssland.
”Sängmåtten har ju, som väntat, ökat. I badrummen har badkaren blivit längre och duschutrymmet är större”, säger Marco Piva.
”Den moderna människan ser sitt hem inte bara som privata sfär utan också som en social och mer informell plats”, säger Marco Piva. ”Av det skälet är objekten hemma flexibla – flexibilitet är det verkliga nyckelordet i nutida design.”
”Inom design driver konkurrensen företagen att hitta nya lösningar som handlar om individuell komfort, så nu hittar man varierande storlekar inom all inredning. Samma sak har hänt i modevärlden: Om det var nästan omöjligt att hitta storlek 41 i damskor för 20 år sedan, (stora damfötter existerade även då), så är det lätt idag”, säger han.
”Design och mode föder den moderna människans behov, och från den utgångspunkten skapas en mycket större spännvidd av möjligheter.
”Den moderna människan ser sitt hem inte bara som privata sfär utan också som en social och mer informell plats”, säger Marco Piva. ”Av det skälet är objekten hemma flexibla – flexibilitet är det verkliga nyckelordet i nutida design.”
”Inom design driver konkurrensen företagen att hitta nya lösningar som handlar om individuell komfort, så nu hittar man varierande storlekar inom all inredning. Samma sak har hänt i modevärlden: Om det var nästan omöjligt att hitta storlek 41 i damskor för 20 år sedan, (stora damfötter existerade även då), så är det lätt idag”, säger han.
”Design och mode föder den moderna människans behov, och från den utgångspunkten skapas en mycket större spännvidd av möjligheter.
Stor eller liten?
Den möbelstandard som introducerades på Le Corbusiers tid gäller fortfarande: rekommenderad höjd på ett matbord är 72-78 centimeter från golvet till bordsskivan. Standarden för stolar är 40-45 centimeter från golv till dyna och för soffa 42 centimeter.
De flesta möbeltillverkare har utökat urvalet av storlekar. Vi behöver inte längre stå ut med en för smal säng eller skaffa oss knäskador av köksskåp på golvnivå. Tack vare en variation av storlekar och modultänkande i möbelbyggande är det lättare att hitta rätt objekt för alla familjemedlemmar, hur liten eller stor den än är.
BERÄTTA
Har du ärvt antika möbler eller har du 1900-talsklassiker hemma? I så fall; tycker du fortfarande att de är bekväma?
Den möbelstandard som introducerades på Le Corbusiers tid gäller fortfarande: rekommenderad höjd på ett matbord är 72-78 centimeter från golvet till bordsskivan. Standarden för stolar är 40-45 centimeter från golv till dyna och för soffa 42 centimeter.
De flesta möbeltillverkare har utökat urvalet av storlekar. Vi behöver inte längre stå ut med en för smal säng eller skaffa oss knäskador av köksskåp på golvnivå. Tack vare en variation av storlekar och modultänkande i möbelbyggande är det lättare att hitta rätt objekt för alla familjemedlemmar, hur liten eller stor den än är.
BERÄTTA
Har du ärvt antika möbler eller har du 1900-talsklassiker hemma? I så fall; tycker du fortfarande att de är bekväma?
Liknande artiklar
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Sverige
Designsverige – är vi så jämlika som vi tror?
Av Sara Norrman
Kvinnor köper möbler och inredning, men de som tillverkar och leder företagen är män – eller håller något på att hända?
Läs artikeln
Sverige
Topp 10 – nya svenska produkter du måste se från designveckan
Av Sara Norrman
Håll koll på vad som lanserades under SFLF och SDW, och vad som snart kommer ligga högt på inredningstokiga önskelistor.
Läs artikeln
Internationellt
Doshi Levien – Intervju med den dynamiska designduon
Av Sara Norrman
Nipa Doshi och Jonathan Levien är årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair, där Houzz träffade dem.
Läs artikeln
Design
Du är bjuden till en exklusiv – och hållbar – lyxupplevelse
Av Sara Norrman
Njut av vårt pop-up penthouse under Stockholm Design Week, fyllt av glädje, färg och hållbara produkter.
Läs artikeln
Tips för experter
Maison & Objet 2020: Högpunkter från vintermässan
Av Elen Pouhaer
Trä är hett, och färgerna får oss att må bra – men bäst är ändå de nya uppfinningarna. Data router i keramik, någon?
Läs artikeln
Internationellt
IMM Cologne: Trä, hantverk och lek med LEDs
Spännande belysning, danskt hantverk och multifunktionella möbler för små hem – allt finns här.
Läs artikeln
Internationellt
Årets designer: Intervju med Michael Anastassiades
Av Elen Pouhaer
Den stora Maison et Objet mässan utser ljusdesignens mästare Michael Anastassiades till årets designer.
Läs artikeln
Sverige
3 produkter du vill ha för att de är så snygga – och klimatsmarta
Av Sara Norrman
När etik möer estetik kan resultatet bli både hållbart och stilrätt. Här är innovatörerna att hålla ögonen på!
Läs artikeln
Internationellt
Hållbarhet blir verklighet på världens största textilmässa
Heimtextil i Frankfurt bjöd på nåbara lösningar och uppfinningar som ger hopp om industrins framtid.
Läs artikeln
Its great for all those that got a bit bigger but me - still being at 5 feet 2. I have issues with my posture working at my desk. Chair lowered at the correct height for my feet at my desk - and then arm not at the correct height on the desk for optimum use of the mouse. Every possible way they say you should have your body positioned at a desk will not work. Time for custom made furniture!
Love This!
Love This!