Arkitektur: Frank Lloyd Wrights inflytande i Japan – och vice versa
Filmmakaren Karen Severns berättar om hur den amerikanska arkitekturpionjären gjort ett djupt och bestående intryck på japanska arkitekter.
För tio år sedan färdigställde jag en film om Frank Lloyd Wright i ett försök att belägga hans stora inflytande på japansk arkitektur – liksom Japans föregångare inom arkitekturen i sin tur influerade honom.
Inflytande från andra är ett känsligt kapitel för många konstnärer, och få vill erkänna att det skulle finnas föregångare. Men Frank Lloyd Wright insisterade på att japansk konst och estetik, inte arkitektur, hade påverkat honom mest. När han fick upp ögonen för japanska ukiyo-e, träsnitt, och det förfinade artistiska uttrycket, höjde han dess ”organiska karaktär” till skyarna: ”Konstnärerna var närmare jorden och gav ett naturligare uttryck för det infödda livet och arbetet och därför närmare det moderna än någon europeisk civilisation.”
Wright bodde i Japan i början av 1900-talet, där han lämnade bestående påverkan på landet han beundrade som sitt eget. Arkitekteleverna som assisterade honom smälte samman sitt arbete med Wrights ideal, och det lämnade outplånliga spår i deras eget arbete och i sin tur hos arkitekterna som kom senare. Idag lever Wrights filosofi vidare i japanska hem, både historiskt och i nutid.
Inflytande från andra är ett känsligt kapitel för många konstnärer, och få vill erkänna att det skulle finnas föregångare. Men Frank Lloyd Wright insisterade på att japansk konst och estetik, inte arkitektur, hade påverkat honom mest. När han fick upp ögonen för japanska ukiyo-e, träsnitt, och det förfinade artistiska uttrycket, höjde han dess ”organiska karaktär” till skyarna: ”Konstnärerna var närmare jorden och gav ett naturligare uttryck för det infödda livet och arbetet och därför närmare det moderna än någon europeisk civilisation.”
Wright bodde i Japan i början av 1900-talet, där han lämnade bestående påverkan på landet han beundrade som sitt eget. Arkitekteleverna som assisterade honom smälte samman sitt arbete med Wrights ideal, och det lämnade outplånliga spår i deras eget arbete och i sin tur hos arkitekterna som kom senare. Idag lever Wrights filosofi vidare i japanska hem, både historiskt och i nutid.
Frank Lloyd Wrights Coonley House, litografi från Wasmuth portfolio (“Ausgeführte Bauten und Entwürfe von Frank Lloyd Wright"), 1910. Foto från Frank Lloyd Wright Foundation
En bostadsrevolution
Wrights långa, låga hus omfamnade jorden och smälte fysiskt och andligt samman med landskapet på prärien i mellanvästern. Den öppna korsformade designen frigjorde yta och rörelse på ett dynamiskt, amerikanskt sätt som visar på både intimitet och expansion. Han fokuserade också på den typiskt amerikanska eldstaden som skulle förena familjen i hemmets centrum. Wright skapade blyinfattade glasväggar som han kallade ”ljusskärmar”, och upphöjde konsolstöd till konst.
Frank Lloyd Wrights karriärinriktning att rita praktiska, vackra och livsbejakande hem, går hand i hand med vår tids globala arkitektutmaning med bekväma, hållbara och energieffektiva hus.
I dagens Japan hittar man tydliga spår av Wrights bostadsrevolution i design av arkitekter som Kazuyo Sejima, Kengo Kuma och Takaharu Tezuka. De är kända för känsla för byggplatsens klimat och miljöpåverkan, innovativ byggteknik och teknologi samt sinnrika visioner.
Det är ett faktum att japanska arkitekter fortfarande inspireras av Wrights ideal. ”Frank Lloyd Wright såg naturen på ett praktiskt sätt, inte abstrakt”, säger Kengo Kuma. ”När Wright använder naturliga material, får de liv. Hans vision var förutseende på ett briljant vis. Nu mer än någonsin och efter le Corbusiers `hus som livsmaskin´ som nästan kvävde oss, är studier av Wrights byggnader en fantastisk möjlighet att lära om verklighetens beskaffenhet.”
Takaharu Tezuka citerar Wrights fokus på komfort: ”De boende i Wright-designade hus behöver aldrig uthärda i en kylig, rationell atmosfär. När han skapar bekväma rum, blir de naturligt hållbara. Vi har fortfarande massor att lära av honom.”
En bostadsrevolution
Wrights långa, låga hus omfamnade jorden och smälte fysiskt och andligt samman med landskapet på prärien i mellanvästern. Den öppna korsformade designen frigjorde yta och rörelse på ett dynamiskt, amerikanskt sätt som visar på både intimitet och expansion. Han fokuserade också på den typiskt amerikanska eldstaden som skulle förena familjen i hemmets centrum. Wright skapade blyinfattade glasväggar som han kallade ”ljusskärmar”, och upphöjde konsolstöd till konst.
Frank Lloyd Wrights karriärinriktning att rita praktiska, vackra och livsbejakande hem, går hand i hand med vår tids globala arkitektutmaning med bekväma, hållbara och energieffektiva hus.
I dagens Japan hittar man tydliga spår av Wrights bostadsrevolution i design av arkitekter som Kazuyo Sejima, Kengo Kuma och Takaharu Tezuka. De är kända för känsla för byggplatsens klimat och miljöpåverkan, innovativ byggteknik och teknologi samt sinnrika visioner.
Det är ett faktum att japanska arkitekter fortfarande inspireras av Wrights ideal. ”Frank Lloyd Wright såg naturen på ett praktiskt sätt, inte abstrakt”, säger Kengo Kuma. ”När Wright använder naturliga material, får de liv. Hans vision var förutseende på ett briljant vis. Nu mer än någonsin och efter le Corbusiers `hus som livsmaskin´ som nästan kvävde oss, är studier av Wrights byggnader en fantastisk möjlighet att lära om verklighetens beskaffenhet.”
Takaharu Tezuka citerar Wrights fokus på komfort: ”De boende i Wright-designade hus behöver aldrig uthärda i en kylig, rationell atmosfär. När han skapar bekväma rum, blir de naturligt hållbara. Vi har fortfarande massor att lära av honom.”
Väst möter öst i Asakusa-distriktet i Tokyo. Foto från Edo Tokyo Museum.
Med blicken mot Japan
När Wright besökte Japan första gången 1905, hade västvärldens förkärlek för japansk exotism svalnat i den feodala arkitekturens släptåg. Efter nästan 300 års isolering, som tog slut med Meiji-restaurationen 1868, satsade Japan på undervisning, ”upplysning” och västinflytande.
Fastän Wright senare skulle rasa mot europeiskt byggnadssätt, ”dåliga kopior i dålig teknik av lika dåliga original”, fann han fortfarande Japan som ”den mest romantiska och vackraste platsen i världen”. Och när personliga skandaler påverkade hans karriär negativt i början av 1910-talet, började hans kamp för att få bygga det nya Imperial Hotel i Tokyo.
Med blicken mot Japan
När Wright besökte Japan första gången 1905, hade västvärldens förkärlek för japansk exotism svalnat i den feodala arkitekturens släptåg. Efter nästan 300 års isolering, som tog slut med Meiji-restaurationen 1868, satsade Japan på undervisning, ”upplysning” och västinflytande.
Fastän Wright senare skulle rasa mot europeiskt byggnadssätt, ”dåliga kopior i dålig teknik av lika dåliga original”, fann han fortfarande Japan som ”den mest romantiska och vackraste platsen i världen”. Och när personliga skandaler påverkade hans karriär negativt i början av 1910-talet, började hans kamp för att få bygga det nya Imperial Hotel i Tokyo.
Frank Lloyd Wright (raden längst ner, trea från höger) och Imperial Hotels team, 1921. Foto från Frank Lloyd Wright Foundation, The Museum of Modern Art/Avery Architectural & Fine Arts Library, Columbia University
Första generationens lärjungar
Runt dussinet unga män assisterade Wright på ritkontoret på Imperial Hotel 1917-1922. Av den första generationens lärjungar hade fyra redan egna karriärer som till stor del byggde på Wrights inflytande: Antonin Raymond (sittande längst till vänster på fotot ovan, taget 1921). Arata Endo (bredvid i vitt), Kameki Tsuchiura (i mitten i vit kostym, mellan byggchefen Paul Mueller, (trea från vänster och Wright trea från höger) och Yoshiya Tanoue. Dessa män skulle i framtiden inte bara skapa egna mästerverk utan också förändra Japans stadsbilder och vara förebild för en ny generation arkitekter – som i sin tur influerade en ny generation, och de i sin tur ännu en.
Det som Wright och de fyra ”generationerna” av följare representerar är en sann konvergens av olika världar: det bästa av det traditionella och det moderna, av Japan och västvärlden. Genom att kronologiskt leta i deras fotspår, uppenbaras en dynamisk röd tråd där Wrights direkta och indirekta inspiration framträder, och det arkitektoniska sammanhanget blir uppenbart.
Första generationens lärjungar
Runt dussinet unga män assisterade Wright på ritkontoret på Imperial Hotel 1917-1922. Av den första generationens lärjungar hade fyra redan egna karriärer som till stor del byggde på Wrights inflytande: Antonin Raymond (sittande längst till vänster på fotot ovan, taget 1921). Arata Endo (bredvid i vitt), Kameki Tsuchiura (i mitten i vit kostym, mellan byggchefen Paul Mueller, (trea från vänster och Wright trea från höger) och Yoshiya Tanoue. Dessa män skulle i framtiden inte bara skapa egna mästerverk utan också förändra Japans stadsbilder och vara förebild för en ny generation arkitekter – som i sin tur influerade en ny generation, och de i sin tur ännu en.
Det som Wright och de fyra ”generationerna” av följare representerar är en sann konvergens av olika världar: det bästa av det traditionella och det moderna, av Japan och västvärlden. Genom att kronologiskt leta i deras fotspår, uppenbaras en dynamisk röd tråd där Wrights direkta och indirekta inspiration framträder, och det arkitektoniska sammanhanget blir uppenbart.
1. Frank Lloyd Wright och Arata Endo
I januari 1917 kommer Wright tillbaka för att tidvis bo i Tokyo under byggandet av Imperial Hotel. Under de följande sex åren ritade han, med hjälp av sin högra hand, Arata Endo, ytterligare 13 byggnader i Japan, varav sex privata residens. Endo hade tagit examen på det som nu är Tokyos universitet och han handplockade flera av hotellritarna. Han bodde hemma hos Wright i Taliesin, Wisconsin medan han arbetade på hotellet och andra projekt, och senare övervakade han färdigställandet av Imperial och Jiyu Gakuen-skolan – för vilken han delade äran med Wright, när han återvände till USA 1922.
Av Wrights sex residens-uppdrag byggdes bara tre; Aisaku Hayashi House, Arinobu Fukuhara House och Tazaemon Yamamura House. Fukuhara House förstördes i en jordbävning 1923.
Hayashi House
Wrights första bostadsprojekt utanför Nordamerika var ett hem ritat 1917 för Imperials hotellchef Aisaku Hayashi och hans stora familj. Aisaku Hayashi hade gått i gymnasiet och arbetat i USA i flera år, så en västerländsk bostad var naturlig för honom.
Inbäddad på en sluttning i en Tokyo-förort ligger enplanshuset i trä byggt i präriestil. Men koppartaket med träkors längs nocken påminner om katsuogi – utsmyckningar på traditionella Shinto-tempel. Ett öppet vardagsrum, dominerat av en grovhuggen oya, öppen spis, sträcker sig mot poolen på baksidan. Oya är samma lavasten som Wright flitigt använde för geometriska detaljer på Imperial Hotel.
Aisaku Hayashi skulle komma att sälja huset 1923, och det hade flera ägare innan ett reklambolag köpte det 1950 för att ha det som gästhus. Det genomgick flera ombyggnader under åren, och bara vardagsrummet och poolen är till större delen intakta. Byggnaden är inte öppen för allmänheten.
I januari 1917 kommer Wright tillbaka för att tidvis bo i Tokyo under byggandet av Imperial Hotel. Under de följande sex åren ritade han, med hjälp av sin högra hand, Arata Endo, ytterligare 13 byggnader i Japan, varav sex privata residens. Endo hade tagit examen på det som nu är Tokyos universitet och han handplockade flera av hotellritarna. Han bodde hemma hos Wright i Taliesin, Wisconsin medan han arbetade på hotellet och andra projekt, och senare övervakade han färdigställandet av Imperial och Jiyu Gakuen-skolan – för vilken han delade äran med Wright, när han återvände till USA 1922.
Av Wrights sex residens-uppdrag byggdes bara tre; Aisaku Hayashi House, Arinobu Fukuhara House och Tazaemon Yamamura House. Fukuhara House förstördes i en jordbävning 1923.
Hayashi House
Wrights första bostadsprojekt utanför Nordamerika var ett hem ritat 1917 för Imperials hotellchef Aisaku Hayashi och hans stora familj. Aisaku Hayashi hade gått i gymnasiet och arbetat i USA i flera år, så en västerländsk bostad var naturlig för honom.
Inbäddad på en sluttning i en Tokyo-förort ligger enplanshuset i trä byggt i präriestil. Men koppartaket med träkors längs nocken påminner om katsuogi – utsmyckningar på traditionella Shinto-tempel. Ett öppet vardagsrum, dominerat av en grovhuggen oya, öppen spis, sträcker sig mot poolen på baksidan. Oya är samma lavasten som Wright flitigt använde för geometriska detaljer på Imperial Hotel.
Aisaku Hayashi skulle komma att sälja huset 1923, och det hade flera ägare innan ett reklambolag köpte det 1950 för att ha det som gästhus. Det genomgick flera ombyggnader under åren, och bara vardagsrummet och poolen är till större delen intakta. Byggnaden är inte öppen för allmänheten.
Tadashiro Inoue House i perspektiv, 1918, modell av Nihon University. Foto: Frank Lloyd Wright Foundation
Inoue House
Tadashiro Inoue bodde i Tyskland och USA runt sekelskiftet och kände väl till Wright. Inoue beställde ett hus av honom på en kulle i Mejiro, Tokyo. År 1918 ritade Wright det här eleganta tvåvånings-residenset i sen präriestil av tegel, oya-sten och förstärkt betong, med en envånings flygelbyggnad i nordost, tatami-rum i väst och ett garage för tre bilar inklusive chaufförsbostad. Villan byggdes aldrig, möjligen skulle underhållskostnaderna bli för stora.
Inoue House
Tadashiro Inoue bodde i Tyskland och USA runt sekelskiftet och kände väl till Wright. Inoue beställde ett hus av honom på en kulle i Mejiro, Tokyo. År 1918 ritade Wright det här eleganta tvåvånings-residenset i sen präriestil av tegel, oya-sten och förstärkt betong, med en envånings flygelbyggnad i nordost, tatami-rum i väst och ett garage för tre bilar inklusive chaufförsbostad. Villan byggdes aldrig, möjligen skulle underhållskostnaderna bli för stora.
Shimpei Goto House,fasad, 1921, modell av Nihon University. Foto: Frank Lloyd Wright Foundation
Goto House
Wright gjorde preliminära skisser 1921 på detta tvåvånings-residens för Shimpei Goto, chef för japanska järnvägen och Tokyos guvernör. Det byggdes aldrig men skisserna och den här nya modellen visar en utomordentlig tillämpning av präriestilen på en formell, officiell byggnad. En stor lobby skulle ligga på bottenvåningen, inramad av en loggia med utsikt över trädgården och privat våning en trappa upp.
Foto: Yodoko Steel Works
Goto House
Wright gjorde preliminära skisser 1921 på detta tvåvånings-residens för Shimpei Goto, chef för japanska järnvägen och Tokyos guvernör. Det byggdes aldrig men skisserna och den här nya modellen visar en utomordentlig tillämpning av präriestilen på en formell, officiell byggnad. En stor lobby skulle ligga på bottenvåningen, inramad av en loggia med utsikt över trädgården och privat våning en trappa upp.
Foto: Yodoko Steel Works
Yamamura House
Den här sommarvillan för en rik sake-tillverkare, Tazeamon Yamamura, byggdes inte färdigt förrän sex år efter att Wright hade gjort konceptuella ritningar och en modell år 1918, beroende på förseningar av Imperial Hotell-bygget. Endo övertog ansvaret för villan sedan Wright lämnade Japan 1922, och när huset stod klart 1924 fick han dela äran för andra gången, första gången var Jiyu Gakuen-skolan.
Foto: Yodoko Steel Works
Den här sommarvillan för en rik sake-tillverkare, Tazeamon Yamamura, byggdes inte färdigt förrän sex år efter att Wright hade gjort konceptuella ritningar och en modell år 1918, beroende på förseningar av Imperial Hotell-bygget. Endo övertog ansvaret för villan sedan Wright lämnade Japan 1922, och när huset stod klart 1924 fick han dela äran för andra gången, första gången var Jiyu Gakuen-skolan.
Foto: Yodoko Steel Works
Belägen på toppen av en kulle i Ashiya med utsikt över Osaka Bay i västra Japan, visar villan Wrights skicklighet i rumslig komposition: huset har fyra nivåer, men inget högre än två våningar. “Det huset liknar Escher,” säger forskaren Alex Kerr med ett skratt. Han brukade smyga in i villan när den var tom för ett kort tag på 70-talet. ”Man kunde gå några steg uppåt och hamna på en lägre nivå än när man startade”, säger han.
Genom att bygga i trappsteg mot kullen, tog Wright fördel av tomtens fulla utsikt liksom korsvindarna. Exteriören påminner om Aline Barnsdall House i Los Angeles som Wright ritade vid samma tidpunkt, men de dekorativa blocken är av oya sten i stället för betong.
Endo färdigställde Wrights koncept-skisser när den slutliga designen skulle göras och lade till tre tatami rum med fusuma, skjutbara paneler. Han skapade också en ”lånad” utsikt, sakkei, i salongen på andra våningen och ramade in den med ett fönster som om det vore en målning.
Hallen längs tatami-rummen på tredje nivån framhäver ett långt valv av bågdörrar, var och en med variationer av husets patinerade koppar- och trämotiv. Den skapade en symfoni av optiska effekter när solen rörde sig längs den västra fasaden.
Endo färdigställde Wrights koncept-skisser när den slutliga designen skulle göras och lade till tre tatami rum med fusuma, skjutbara paneler. Han skapade också en ”lånad” utsikt, sakkei, i salongen på andra våningen och ramade in den med ett fönster som om det vore en målning.
Hallen längs tatami-rummen på tredje nivån framhäver ett långt valv av bågdörrar, var och en med variationer av husets patinerade koppar- och trämotiv. Den skapade en symfoni av optiska effekter när solen rörde sig längs den västra fasaden.
Foto: Yodoko Steel Works
Wright’s lärlingar:
1. Arata Endo
Yamamura House markerar den första sanna syntesen mellan japansk och västerländsk arkitektur. ”Jag tycker att Arata Endos bidrag är väl så starkt som Wrights i Japan”, säger Margo Stipe, arkitekturhistoriker och registrator på Frank Lloyd Wright Foundation. ”Han trodde verkligen på Wrights verk. Han personifierade den japanska anknytningen i traditionell arkitektur – hur Wrights arkitektur och den traditionella japanska kunde smältas samman för att fortsätta traditionen av organisk arkitektur.”
Yodogawa Steel Works tog över huset 1947. Och det blev den första byggnaden från Taisho-eran som fick benämningen ”Betydelsefull Kulturell Byggnad” år 1974. Yodoko Guest House är öppet för besökare vissa dagar.
Wright’s lärlingar:
1. Arata Endo
Yamamura House markerar den första sanna syntesen mellan japansk och västerländsk arkitektur. ”Jag tycker att Arata Endos bidrag är väl så starkt som Wrights i Japan”, säger Margo Stipe, arkitekturhistoriker och registrator på Frank Lloyd Wright Foundation. ”Han trodde verkligen på Wrights verk. Han personifierade den japanska anknytningen i traditionell arkitektur – hur Wrights arkitektur och den traditionella japanska kunde smältas samman för att fortsätta traditionen av organisk arkitektur.”
Yodogawa Steel Works tog över huset 1947. Och det blev den första byggnaden från Taisho-eran som fick benämningen ”Betydelsefull Kulturell Byggnad” år 1974. Yodoko Guest House är öppet för besökare vissa dagar.
Foto: Wasaku Kuno
Kondo House
Genom kyrkan mötte Arata Endo Kenji Kondo, chef för Asahi Asbestos Co, 11-barns far och en gång sekreterare hos viscount Shimpei Goto i Taiwan. Kenji Kondo ägde en enorm bit mark i Tsujido i Kanagawa, och där bad han Kondo att rita en weekend-villa. Enligt Wrights intentioner skapade han en L-formad struktur bredvid en damm på norra delen av ägan, med sömlös övergång mellan hus och land. Liksom Wright ritade Kondo alla möbler och lampor för en perfekt enhet.
Kondo House
Genom kyrkan mötte Arata Endo Kenji Kondo, chef för Asahi Asbestos Co, 11-barns far och en gång sekreterare hos viscount Shimpei Goto i Taiwan. Kenji Kondo ägde en enorm bit mark i Tsujido i Kanagawa, och där bad han Kondo att rita en weekend-villa. Enligt Wrights intentioner skapade han en L-formad struktur bredvid en damm på norra delen av ägan, med sömlös övergång mellan hus och land. Liksom Wright ritade Kondo alla möbler och lampor för en perfekt enhet.
Andra våningen innehåller ett tatami arbetsrum och shoji-skärmar, medan första våningen har tre tatami sovrum och ett västinspirerat vardagsrum, fokuserat runt en stor oya eldstad lik de på Imperial Hotel, i Jiju Gakuen-skolan och Yamamura House. Hemmet byggdes 1925 med ett lätt halmtak. På baksidan fanns en terrass med en pergola täckt av blåregn.
Villan har mirakulöst undgått rivning och 1983 plockades den ner och byggdes upp invid Folkets Hus i Fujisawa stad. Den är öppen för besökare.
Villan har mirakulöst undgått rivning och 1983 plockades den ner och byggdes upp invid Folkets Hus i Fujisawa stad. Den är öppen för besökare.
Kachi Villa
En affärsman, Toshio Kachi, ville ha en villa nära havet i Hayama i Kanagawa och ett lyxigt hem i Tokyo, när han återvände efter många år i London. Arato Endo byggde båda, villan från 1928 är gjord av trä, murbruk och oya sten med ett sadeltak i koppar. Den sågtandade balkongen, en reminiscens från Wrights Taliesin, sträcker sig längs ett ”utsiktsrum” på andra våningen med vy över Sagami Bay.
En affärsman, Toshio Kachi, ville ha en villa nära havet i Hayama i Kanagawa och ett lyxigt hem i Tokyo, när han återvände efter många år i London. Arato Endo byggde båda, villan från 1928 är gjord av trä, murbruk och oya sten med ett sadeltak i koppar. Den sågtandade balkongen, en reminiscens från Wrights Taliesin, sträcker sig längs ett ”utsiktsrum” på andra våningen med vy över Sagami Bay.
Interiören i original i Kachi-villan. Foto från Kiyoshi Higuchi
Med sitt läge på en brant kulle är hemmets sammanhängande volymer komplext och intelligent sammanfogade, och liknar på så sätt Yamamura House. Från entrén kommer man upp till första våningens vardagsrum med dess uthuggna oya eldstad, eller till baksidans kök och in i matsalen. Ett biljardrum ligger ett fåtal steg upp, även där en oya och en av Wrights favoriter, en spiselbänk. På mellanvåningen är rombformade gallerier där man ser ner i vardagsrummets båda ändar, och en våning upp härifrån ligger sovrummen.
Kärleksfullt underhållet av Kachi-familjen i flera generationer, sköts huset nu av Heritage Houses Trust som håller öppet för besökare vissa tider.
***
Med sitt läge på en brant kulle är hemmets sammanhängande volymer komplext och intelligent sammanfogade, och liknar på så sätt Yamamura House. Från entrén kommer man upp till första våningens vardagsrum med dess uthuggna oya eldstad, eller till baksidans kök och in i matsalen. Ett biljardrum ligger ett fåtal steg upp, även där en oya och en av Wrights favoriter, en spiselbänk. På mellanvåningen är rombformade gallerier där man ser ner i vardagsrummets båda ändar, och en våning upp härifrån ligger sovrummen.
Kärleksfullt underhållet av Kachi-familjen i flera generationer, sköts huset nu av Heritage Houses Trust som håller öppet för besökare vissa tider.
***
2. Antonin Raymond
En annan första generationens Wright-lärling i Japan var Antonin Raymond, naturaliserad amerikan av tjeckiskt ursprung. Raymond och hans franskfödda konstnärshustru Noémi Pernessin Raymond, fick drömmen uppfylld att arbeta med Wright 1916 på Taliesin, där Raymond gjorde skisser för billiga American Model systemhus – en föregångare till det som skulle bli Wrights Usonia-hem – och perspektivskisser av Imperial Hotel. Paret lärde sig av Wright att uppskatta japansk nerskalad estetik och den flytande relationen mellan människa och natur. När de inbjöds att arbeta med hotellbygget 1919, accepterade de genast.
Raymonds stannade bara ett år på hotellprojektet men kom sen att spendera mer än 40 år i Japan och göra 400 designprojekt. Precis som Wright ritade de möbler och belysning och de hade en egen version av organiska arkitektoniska principer: en byggnad ska vara enkel, ärlig, direkt, ekonomisk och naturlig. När Antonin Raymond steg ut ur Wrights skugga började han experimentera med betong förstärkt in-situ med detaljer som påminde om traditionella japanska träkonstruktioner.
Han blev en kanal till de senaste trenderna i västerländsk arkitektur genom att anställa lokala arkitekter som hade återvänt från väst. Tillsammans med lärjungar som Junzo Yoshimura and Kunio Maekawa, med en bakgrund hos Le Corbusier, följde Raymond sin mentors fotspår genom att öppna japanernas ögon för möjligheterna i den inhemska arkitekturen. I början av 1930 hade de utvecklat en unik öst/väst modernism i Japan.
Italienska ambassadens villa
Raymonds villa för italienska ambassaden på stranden av Chuzenjin-sjön i Nikko, populärt semestermål, var den andra av hans träkonstruktioner. Det byggdes år 1929 när han började experimentera i inhemska traditionella japanska byggnadssätt med lokalt material.
Raymond valde ut bark av cederträ på innertak och väggar i ajiro-stil, som ofta återfinns i chashitsu, tehus, och som skapar ett fantastiskt lappverk med olika mönster som förenar struktur med den naturliga omgivningen. Vardagsrummet har en rustik eldstad av sten, och en veranda i tre väderstreck bjuder obruten utsikt över vattnet bort mot bergen.
En annan första generationens Wright-lärling i Japan var Antonin Raymond, naturaliserad amerikan av tjeckiskt ursprung. Raymond och hans franskfödda konstnärshustru Noémi Pernessin Raymond, fick drömmen uppfylld att arbeta med Wright 1916 på Taliesin, där Raymond gjorde skisser för billiga American Model systemhus – en föregångare till det som skulle bli Wrights Usonia-hem – och perspektivskisser av Imperial Hotel. Paret lärde sig av Wright att uppskatta japansk nerskalad estetik och den flytande relationen mellan människa och natur. När de inbjöds att arbeta med hotellbygget 1919, accepterade de genast.
Raymonds stannade bara ett år på hotellprojektet men kom sen att spendera mer än 40 år i Japan och göra 400 designprojekt. Precis som Wright ritade de möbler och belysning och de hade en egen version av organiska arkitektoniska principer: en byggnad ska vara enkel, ärlig, direkt, ekonomisk och naturlig. När Antonin Raymond steg ut ur Wrights skugga började han experimentera med betong förstärkt in-situ med detaljer som påminde om traditionella japanska träkonstruktioner.
Han blev en kanal till de senaste trenderna i västerländsk arkitektur genom att anställa lokala arkitekter som hade återvänt från väst. Tillsammans med lärjungar som Junzo Yoshimura and Kunio Maekawa, med en bakgrund hos Le Corbusier, följde Raymond sin mentors fotspår genom att öppna japanernas ögon för möjligheterna i den inhemska arkitekturen. I början av 1930 hade de utvecklat en unik öst/väst modernism i Japan.
Italienska ambassadens villa
Raymonds villa för italienska ambassaden på stranden av Chuzenjin-sjön i Nikko, populärt semestermål, var den andra av hans träkonstruktioner. Det byggdes år 1929 när han började experimentera i inhemska traditionella japanska byggnadssätt med lokalt material.
Raymond valde ut bark av cederträ på innertak och väggar i ajiro-stil, som ofta återfinns i chashitsu, tehus, och som skapar ett fantastiskt lappverk med olika mönster som förenar struktur med den naturliga omgivningen. Vardagsrummet har en rustik eldstad av sten, och en veranda i tre väderstreck bjuder obruten utsikt över vattnet bort mot bergen.
Foto: Nikko National Museum
Chuzenji-sjön föll småningom ur mode inom diplomatkåren och 1997 övertogs villan av Tochigi-prefekturen som reparerade den under två år och öppnade upp för besökare.
Chuzenji-sjön föll småningom ur mode inom diplomatkåren och 1997 övertogs villan av Tochigi-prefekturen som reparerade den under två år och öppnade upp för besökare.
Foto: Koichi Kitazawa
Sommarhus
Antonin Raymond skulle komma att skapa en poetisk fusion av öst och väst år 1933 genom att låna design från Le Corbusiers icke färdigställda hus Errazuris och skapa ett studiohem för sommarbruk i Karuizawa. Det var byggt på betongfundament och helt i trä med tak i lärkträ. Den T-formade designen saknade innerväggar och skjutbara hikido skapade en obruten rumskänsla inifrån och ut. Tyvärr har Sommarhuset förändrats i grunden, men det är öppet för allmänheten under namnet Peynet Museum.
***
Sommarhus
Antonin Raymond skulle komma att skapa en poetisk fusion av öst och väst år 1933 genom att låna design från Le Corbusiers icke färdigställda hus Errazuris och skapa ett studiohem för sommarbruk i Karuizawa. Det var byggt på betongfundament och helt i trä med tak i lärkträ. Den T-formade designen saknade innerväggar och skjutbara hikido skapade en obruten rumskänsla inifrån och ut. Tyvärr har Sommarhuset förändrats i grunden, men det är öppet för allmänheten under namnet Peynet Museum.
***
Foto: Wasaku Kuno
3. Kameki Tsuchiura
En annan första generationens lärjunge, Kameki Tsuchiura, började arbeta som student med Wright på Imperial Hotel 1921. När Wright lämnade Japan följande år, följde Tsuchiura och hans nyblivna brud Nobu snart efter. De bodde tillsammans med Wright i två år, både i Los Angeles och på Taliesin och arbetade med skisser för textilblock-hus (Storer, Freeman, Ennis) och andra projekt. De lärde också känna andra arkitektlärjungar som R.M. Schindler, Werner Moser och Richard Neutra.
När Kameki Tsuchiura återkom till Japan 1926 fortsatte han att rita i Wrights anda men styrd av kravet på förbättrade huskonstruktioner började han gradvis ta till sig den internationella stilen med de funktionella, rationella och ekonomiska fördelarna. Med lärdom från textilblock-husen sökte han standardisering och effektivitet och ersatte blocken med panelväggar upphängda på träramar.
Tsuchiura House
År 1935 byggde Tsuchiura det som skulle bli hans mest berömda hemdesign; hans eget hus i västra Tokyo. De vertikala sammanfogade ytorna inomhus, det två våningar höga vardagsrummet och dess interagerande med trädgården, arvet efter Wright, men likväl en ren modernistisk vit box, även om det fanns lekfulla färgkulörter lite här och där. Tsuchiura valde ett platt tak hellre än det traditionella skarpa taket som passade Japans våta klimat, som ett sätt att bryta med det gamla och visa vägen för det nya.
3. Kameki Tsuchiura
En annan första generationens lärjunge, Kameki Tsuchiura, började arbeta som student med Wright på Imperial Hotel 1921. När Wright lämnade Japan följande år, följde Tsuchiura och hans nyblivna brud Nobu snart efter. De bodde tillsammans med Wright i två år, både i Los Angeles och på Taliesin och arbetade med skisser för textilblock-hus (Storer, Freeman, Ennis) och andra projekt. De lärde också känna andra arkitektlärjungar som R.M. Schindler, Werner Moser och Richard Neutra.
När Kameki Tsuchiura återkom till Japan 1926 fortsatte han att rita i Wrights anda men styrd av kravet på förbättrade huskonstruktioner började han gradvis ta till sig den internationella stilen med de funktionella, rationella och ekonomiska fördelarna. Med lärdom från textilblock-husen sökte han standardisering och effektivitet och ersatte blocken med panelväggar upphängda på träramar.
Tsuchiura House
År 1935 byggde Tsuchiura det som skulle bli hans mest berömda hemdesign; hans eget hus i västra Tokyo. De vertikala sammanfogade ytorna inomhus, det två våningar höga vardagsrummet och dess interagerande med trädgården, arvet efter Wright, men likväl en ren modernistisk vit box, även om det fanns lekfulla färgkulörter lite här och där. Tsuchiura valde ett platt tak hellre än det traditionella skarpa taket som passade Japans våta klimat, som ett sätt att bryta med det gamla och visa vägen för det nya.
”Första gången jag besökte Tsuchiura-huset var jag sju år gammal,” minns Pritzger-pristagaren arkitekten Fumihiko Maki. ”Jag glömmer aldrig ögonblicket när jag gick in och upplevde rymden för första gången. Det gjorde ett bestående intryck på mig. Den unika artikuleringen av rymd var influerad av Wright. Men jag tycker att husets material och dess språk kan ses som ett förkroppsligande av modernismen.”
***
***
4. Yoshiya Tanoue
En annan första generationens elev hos Wright, Yoshiya Tanoue, fortsatte att arbeta på Imperial Hotel sedan Wright lämnat, och var tillsammans med Arata Endo när den förödande jordbävningen Kanto drabbade staden på hotellets stora öppningsdag 1923. Tanoue beslutade sig för att resa norrut till Hokkaido. Wright skrev uppmuntrande: ”Ditt land behöver sina söners nyvaknade intresse för arkitektur. Om jag har lyckats med det, kommer jag alltid att vara tacksam. Ingen som deltar i en storartad strävan är obetydlig.”
Tanoue öppnade arkitektkontor i Sapporo 1923. Hans tidigare verk visar Wrights inflytande i takdesign, geometrisk ornamentation och vackra ”ljusskärmar” som fönster. Men på 1930-talet började han utveckla ett inhemskt ”snöland”, genom att rita hus med det snöiga klimatet som koncept. Idag, 800 byggnader senare är han betraktad som grundaren av modern Hokkaido-arkitektur.
Oguma House
Beläget vid foten av berget Moiwayama i Sapporo, byggdes det omtalade huset Oguma av Tanoue år 1927. Det faktum att järnvägen går norr om tomten gjorde att han placerade kök och arbetsutrymme på den sidan av huset. Entrédörren leder omedelbart in till ett storartat rum med ett högt blyinfattat fönster. Tvåvåningslösningen med horisontella linjer i trä och korslayout är klassisk Wright. Men Tanoue började hävda en mer personlig stil genom sina geometriska fasta belysningar, små fönster och ornament runt fönstren.
En annan första generationens elev hos Wright, Yoshiya Tanoue, fortsatte att arbeta på Imperial Hotel sedan Wright lämnat, och var tillsammans med Arata Endo när den förödande jordbävningen Kanto drabbade staden på hotellets stora öppningsdag 1923. Tanoue beslutade sig för att resa norrut till Hokkaido. Wright skrev uppmuntrande: ”Ditt land behöver sina söners nyvaknade intresse för arkitektur. Om jag har lyckats med det, kommer jag alltid att vara tacksam. Ingen som deltar i en storartad strävan är obetydlig.”
Tanoue öppnade arkitektkontor i Sapporo 1923. Hans tidigare verk visar Wrights inflytande i takdesign, geometrisk ornamentation och vackra ”ljusskärmar” som fönster. Men på 1930-talet började han utveckla ett inhemskt ”snöland”, genom att rita hus med det snöiga klimatet som koncept. Idag, 800 byggnader senare är han betraktad som grundaren av modern Hokkaido-arkitektur.
Oguma House
Beläget vid foten av berget Moiwayama i Sapporo, byggdes det omtalade huset Oguma av Tanoue år 1927. Det faktum att järnvägen går norr om tomten gjorde att han placerade kök och arbetsutrymme på den sidan av huset. Entrédörren leder omedelbart in till ett storartat rum med ett högt blyinfattat fönster. Tvåvåningslösningen med horisontella linjer i trä och korslayout är klassisk Wright. Men Tanoue började hävda en mer personlig stil genom sina geometriska fasta belysningar, små fönster och ornament runt fönstren.
Foto: Yukihiro Kado
Vardagsrummen vetter åt söder för att ta in solvärmen under de långa vintrarna, och på andra våningen markeras en konstnärs ateljé av höga fönster och kraftiga träbjälkar – en början på Tanoues försök att anpassa och inskränka.
Som ett sällsynt undantag vad gäller historiska byggnader i Japan bevarades huset tack vare protester på gräsrotsnivå och restaurerades till ursprunget 1998. Idag inrymmer det populära Lloyd´s Coffee shop.
Vardagsrummen vetter åt söder för att ta in solvärmen under de långa vintrarna, och på andra våningen markeras en konstnärs ateljé av höga fönster och kraftiga träbjälkar – en början på Tanoues försök att anpassa och inskränka.
Som ett sällsynt undantag vad gäller historiska byggnader i Japan bevarades huset tack vare protester på gräsrotsnivå och restaurerades till ursprunget 1998. Idag inrymmer det populära Lloyd´s Coffee shop.
Foto: Yukihiro Kado
Sada House
Sada House som ligger nära Hakodate Bay i södra Hokkaido byggdes för en affärsman i marina produkter år 1928. Cement-och träbyggnaden i två våningar har dubbla ingångar, en mot gatan och den andra direkt upp till andra våningens gästrum via en trappa. Den L-formade konstruktionen har norrläge med vy över bukten och trädgården, med ett unikt oktagont mottagningsrum där dekorativa blyinfattade fönster filtrerar in solljuset från tre sidor. Det västinspirerade vardagsrummet har en enorm eldstad, men det finns också tre klassiska tatami rum med shoji skiljeväggar på första våningen.
Sada House
Sada House som ligger nära Hakodate Bay i södra Hokkaido byggdes för en affärsman i marina produkter år 1928. Cement-och träbyggnaden i två våningar har dubbla ingångar, en mot gatan och den andra direkt upp till andra våningens gästrum via en trappa. Den L-formade konstruktionen har norrläge med vy över bukten och trädgården, med ett unikt oktagont mottagningsrum där dekorativa blyinfattade fönster filtrerar in solljuset från tre sidor. Det västinspirerade vardagsrummet har en enorm eldstad, men det finns också tre klassiska tatami rum med shoji skiljeväggar på första våningen.
Den forna bostaden, nu ett viktigt kulturellt arv, är öppen under sommarmånaderna och inhyser Hiyori Coffee Shop.
Upptäck mer läsning om arkitektur:
Besök det första Bauhaus-huset
Skog på höjden i Milanos häftigaste skyskrapa
Hederligt trä är framtidens byggmaterial
Upptäck mer läsning om arkitektur:
Besök det första Bauhaus-huset
Skog på höjden i Milanos häftigaste skyskrapa
Hederligt trä är framtidens byggmaterial
Wrights organiska arkitektur
När Frank Lloyd Wright startade egen verksamhet i Chicago 1893 började han utveckla sin filosofi om organisk arkitektur genomsyrad av den japanska tesen ”skala bort det oviktiga”. Hans hem i prärie-stil hade obestridliga filosofiska likheter med traditionella japanska hem – den mänskliga skalan, relativ enkelhet, varma jordtoner och respekt för naturliga material och integration av huset med trädgården – men där upphör likheterna.