Designikon: Arne Jacobsens Sjuan fyller 60 år
Vi gratulerar en av världens mest omtalade (och kopierade) stolar med en utställning av Jacobsens andra spännande produkter.
Trine Hav Christensen
1 oktober 2015
Möbelklassiker, byggnader, lampor, hemaccessoarer – Arne Jacobsen välsignande mycket med sin designtalang under sitt liv, även om han själv föredrog att bli kallad arkitekt. En av hans stora styrkor var förmågan att både rita en ovanligt vacker byggnad och samtidigt arbeta igenom upplevelsen av utrymmena på insidan in i minsta detalj, ända ner till fantastisk möbeldesign – detta är SAS Royal Hotel i Köpenhamn ett exemplariskt bevis på (nu omdöpt till Radisson Blu Royal Hotel). Men den mest kända designen är förmodligen stolen Sjuan – en mycket enkel stol, men om det är något som sammanfattar dansk design från förra seklet så är det den. Känd över hela världen och i ständig produktion, och fortfarande lika aktuell i vår inredning. I år fyller Sjuan 60 år och vi firar med att se tillbaka på några av Arne Jacobsens mest kända designprodukter.
Sjuan, 1955
Myran, som Jacobsen designade 1952, hade bara tre ben men det dröjde inte länge förrän det önskades en liknande modell fast med fyra ben. Och så blev det. Serie 7 utvecklades i en mängd varianter, bland annat som arbetsstol med hjul och stoppad dyna, både med och utan armstöd. Stolens namn, Sjuan, har fått namnet från den sista siffran i modellnumret 3107. Sjuan är idag en tidlös och elegant designikon över hela världen.
Myran, som Jacobsen designade 1952, hade bara tre ben men det dröjde inte länge förrän det önskades en liknande modell fast med fyra ben. Och så blev det. Serie 7 utvecklades i en mängd varianter, bland annat som arbetsstol med hjul och stoppad dyna, både med och utan armstöd. Stolens namn, Sjuan, har fått namnet från den sista siffran i modellnumret 3107. Sjuan är idag en tidlös och elegant designikon över hela världen.
Sjuan firar stort
Arne Jacobsens främsta strävan var att alltid göra saker bättre, vilket tillverkaren Fritz Hansen i år firar med nya färger av Sjuan – en särskild jubileumskollektion i färger som skapats av konstnären Tal R.
Tal R:s fantastiska färgförnimmelse kommer verkligen till sin rätt när han bestämde sig för att matcha stålbenen med färgen på stolsryggen. Det finns 13 exceptionellt vackra jubileumnyanser att välja mellan.
Arne Jacobsens främsta strävan var att alltid göra saker bättre, vilket tillverkaren Fritz Hansen i år firar med nya färger av Sjuan – en särskild jubileumskollektion i färger som skapats av konstnären Tal R.
Tal R:s fantastiska färgförnimmelse kommer verkligen till sin rätt när han bestämde sig för att matcha stålbenen med färgen på stolsryggen. Det finns 13 exceptionellt vackra jubileumnyanser att välja mellan.
Grand Prix, 1957
Jacobsens stol Grand Prix fick sitt namn efter att ha vunnit den största utmärkelsen i “bästa design”, på Milanotriennalen 1957. Skalets kontur var ny, med en rygg som liknade vingar och ben som var fästa individuellt. Allt detta gav stolen ett mycket lätt och enkelt uttryck.
Jacobsens stol Grand Prix fick sitt namn efter att ha vunnit den största utmärkelsen i “bästa design”, på Milanotriennalen 1957. Skalets kontur var ny, med en rygg som liknade vingar och ben som var fästa individuellt. Allt detta gav stolen ett mycket lätt och enkelt uttryck.
AJ lampa, 1957
I lampserien AJ ingår förutom denna bordslampan även en golvlampa och vägglampor. Formerna är enkla och linjära, vilket står i kontrast till Arne Jacobsens mer organiska design av möbler såsom Svanen och Ägget. Lampans form påminner å andra sidan om formerna på möblerna från 3300-serien som gick i produktion i fjol. Dessa vinkelräta, linjära möbler designades för Panoramasalongen i det runda huset vid Själlands udde.
I lampserien AJ ingår förutom denna bordslampan även en golvlampa och vägglampor. Formerna är enkla och linjära, vilket står i kontrast till Arne Jacobsens mer organiska design av möbler såsom Svanen och Ägget. Lampans form påminner å andra sidan om formerna på möblerna från 3300-serien som gick i produktion i fjol. Dessa vinkelräta, linjära möbler designades för Panoramasalongen i det runda huset vid Själlands udde.
Svanen, 1958
Arne Jacobsen designade Svanen för SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Stolen stod då i lobbyn på första våningen och i Panoramasalongen på 19:e våningen. Alla sviterna var dessutom försedda med både stolar och soffor.
När Jacobsen ritade stolen var hans ambition att reproducera sättet på vilket svanar elegant flyter fram på vattnet.
Fritz Hansen producerade ursprungligen Svanen på ett fyrbent underrede i korsformationer och stolen i laminerad teak, medan den idag endast produceras i den stoppade versionen. Du kan också köpa en Svanen som soffa – en utvecklad version av stolen.
Arne Jacobsen designade Svanen för SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Stolen stod då i lobbyn på första våningen och i Panoramasalongen på 19:e våningen. Alla sviterna var dessutom försedda med både stolar och soffor.
När Jacobsen ritade stolen var hans ambition att reproducera sättet på vilket svanar elegant flyter fram på vattnet.
Fritz Hansen producerade ursprungligen Svanen på ett fyrbent underrede i korsformationer och stolen i laminerad teak, medan den idag endast produceras i den stoppade versionen. Du kan också köpa en Svanen som soffa – en utvecklad version av stolen.
Ägget, 1958
Ägget designades också 1958, även den för SAS Royal Hotel. Ägget är en fåtölj och därmed större och tyngre än Svanen, men består endast av två delar: ett skal och ett underrede. Därtill designades en medföljande fotpall.
Äggets form fungerade perfekt i hotellobbyn då det organiskt formade skalet skärmade av den som satt i fåtöljen från det stora rummet. Samtidigt inbjuder den till avslappning i den skyddade miljön. Han designade också en soffa med utgångspunkt i Ägget, den gick dock aldrig i produktion. Den organiskt formade stolen har kommit att bli synonym med dansk möbeldesign i hela världen.
Ägget designades också 1958, även den för SAS Royal Hotel. Ägget är en fåtölj och därmed större och tyngre än Svanen, men består endast av två delar: ett skal och ett underrede. Därtill designades en medföljande fotpall.
Äggets form fungerade perfekt i hotellobbyn då det organiskt formade skalet skärmade av den som satt i fåtöljen från det stora rummet. Samtidigt inbjuder den till avslappning i den skyddade miljön. Han designade också en soffa med utgångspunkt i Ägget, den gick dock aldrig i produktion. Den organiskt formade stolen har kommit att bli synonym med dansk möbeldesign i hela världen.
Droppen, 1958
Svanen, Ägget, Myran, Grytan och Droppen utgör tillsammans Arne Jacobsens stolar. Droppen var ursprungligen avsedd för SAS Royal Hotel i Köpenhamn, där den fungerade som tillhörande stol till sminkborden. Den var till en början endast avsedd för hotellet men har nyligen satts i nyproduktion i nya färger och material – i både tyg- och läderklädsel.
Svanen, Ägget, Myran, Grytan och Droppen utgör tillsammans Arne Jacobsens stolar. Droppen var ursprungligen avsedd för SAS Royal Hotel i Köpenhamn, där den fungerade som tillhörande stol till sminkborden. Den var till en början endast avsedd för hotellet men har nyligen satts i nyproduktion i nya färger och material – i både tyg- och läderklädsel.
Bankers, 1971
Det klassiska och älskade Bankers-vägguret av Arne Jacobsen designades för Danmarks Nationalbank 1971 och produceras än idag utifrån de ursprungliga ritningarna. Arne Jacobsens väggur var en succé och Rosendahl började senare att lansera klockorna Roman, City Hall och Banker även som armbandsur.
BERÄTTA!
Vilken Arne Jacobsen- möbel är din favorit? Kommentera med bild eller text nedan!
Det klassiska och älskade Bankers-vägguret av Arne Jacobsen designades för Danmarks Nationalbank 1971 och produceras än idag utifrån de ursprungliga ritningarna. Arne Jacobsens väggur var en succé och Rosendahl började senare att lansera klockorna Roman, City Hall och Banker även som armbandsur.
BERÄTTA!
Vilken Arne Jacobsen- möbel är din favorit? Kommentera med bild eller text nedan!
Liknande artiklar
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Sverige
Designsverige – är vi så jämlika som vi tror?
Av Sara Norrman
Kvinnor köper möbler och inredning, men de som tillverkar och leder företagen är män – eller håller något på att hända?
Läs artikeln
Sverige
Topp 10 – nya svenska produkter du måste se från designveckan
Av Sara Norrman
Håll koll på vad som lanserades under SFLF och SDW, och vad som snart kommer ligga högt på inredningstokiga önskelistor.
Läs artikeln
Internationellt
Doshi Levien – Intervju med den dynamiska designduon
Av Sara Norrman
Nipa Doshi och Jonathan Levien är årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair, där Houzz träffade dem.
Läs artikeln
Design
Du är bjuden till en exklusiv – och hållbar – lyxupplevelse
Av Sara Norrman
Njut av vårt pop-up penthouse under Stockholm Design Week, fyllt av glädje, färg och hållbara produkter.
Läs artikeln
Tips för experter
Maison & Objet 2020: Högpunkter från vintermässan
Av Elen Pouhaer
Trä är hett, och färgerna får oss att må bra – men bäst är ändå de nya uppfinningarna. Data router i keramik, någon?
Läs artikeln
Internationellt
IMM Cologne: Trä, hantverk och lek med LEDs
Spännande belysning, danskt hantverk och multifunktionella möbler för små hem – allt finns här.
Läs artikeln
Internationellt
Årets designer: Intervju med Michael Anastassiades
Av Elen Pouhaer
Den stora Maison et Objet mässan utser ljusdesignens mästare Michael Anastassiades till årets designer.
Läs artikeln
Sverige
3 produkter du vill ha för att de är så snygga – och klimatsmarta
Av Sara Norrman
När etik möer estetik kan resultatet bli både hållbart och stilrätt. Här är innovatörerna att hålla ögonen på!
Läs artikeln
Internationellt
Hållbarhet blir verklighet på världens största textilmässa
Heimtextil i Frankfurt bjöd på nåbara lösningar och uppfinningar som ger hopp om industrins framtid.
Läs artikeln
Jag har letat länge efter Alexander Girard tavlan (bild 6 med Ägget). Någon som vet var den går att köpa?