Fråga experten: Hur kan jag byta mina julklappar?
I decembertider duggar julklappsinköpen tätt – undvik de här konsumentmissarna i shoppingruschen.
I december finns det mycket som ska inhandlas – och det är inte sällan det blir stressiga köp dagarna innan jul. Ibland behöver julklapparna bytas i mellandagarna, något kan gå sönder eller någon annan kan behöva rycka ut och handla en eller två julklappar i ditt ställe – men vad gäller egentligen då? Här hjälper Axel af Petersens som skrivit Boken om vardagsjuridik till att reda ut alla frågetecken kring konsumenträtt i julhandeln.
2. När måste jag senast lämna tillbaka en produkt jag inte vill ha?
Förutsatt att du har kvittot kan du lämna tillbaka julklappen inom ramen för det antal dagar som butiken erbjuder öppet köp. Även om de flesta stora butikskedjor brukar ha öppet köp är det inget tvång för dem att erbjuda det. Om du vill köpa en julklapp från en butik som inte har det är det fritt fram att be om det. Se till att butiksbiträdet noterar öppet köp på kvittot och skriver sin signatur.
Förutsatt att du har kvittot kan du lämna tillbaka julklappen inom ramen för det antal dagar som butiken erbjuder öppet köp. Även om de flesta stora butikskedjor brukar ha öppet köp är det inget tvång för dem att erbjuda det. Om du vill köpa en julklapp från en butik som inte har det är det fritt fram att be om det. Se till att butiksbiträdet noterar öppet köp på kvittot och skriver sin signatur.
Tips! Det här kan vara bra att tänka på om du gillar att köpa klappar långt i förväg. Förklara att det är julklapp och be om ett förlängt öppet köp till efter jul.
3. Vad gäller om jag handlar på nätet?
När decemberstressen är som mest påträngande är det smidigt att göra sina köp hemifrån istället för att springa runt på stan. Till skillnad från öppet köp har du med vissa undantag (t.ex. hygienartiklar) alltid 14 dagars ångerrätt om du handlar på nätet. Det betyder att du kan skicka tillbaka produkten inom 14 dagar och få tillbaka pengarna. Om du använt produkten ”mer än vad som behövs” för att kolla och undersöka den, har företaget rätt att göra ett värdeminskningsavdrag om de har informerat om det i förväg. Däremot kan de inte neka dig om du har ångrat dig, även om du använt produkten.
När decemberstressen är som mest påträngande är det smidigt att göra sina köp hemifrån istället för att springa runt på stan. Till skillnad från öppet köp har du med vissa undantag (t.ex. hygienartiklar) alltid 14 dagars ångerrätt om du handlar på nätet. Det betyder att du kan skicka tillbaka produkten inom 14 dagar och få tillbaka pengarna. Om du använt produkten ”mer än vad som behövs” för att kolla och undersöka den, har företaget rätt att göra ett värdeminskningsavdrag om de har informerat om det i förväg. Däremot kan de inte neka dig om du har ångrat dig, även om du använt produkten.
4. Kan någon annan handla åt mig?
Om du inte har möjlighet att ta dig till butiken på egen hand kan du be någon annan göra det åt dig. Genom att göra det, kan den andra personen handla i ditt namn. Vad som händer är att du har gett den andra personen en fullmakt och avtalet som ingås är mellan dig och butiken. Inte mellan butiken och den andra personen.
Visste du att… I vanliga fall får avtal inte ingås med minderåriga. Det innebär att om ditt barn är under 18 år och har köpt något utan din vetskap kan du gå tillbaka till butiken och kräva att de tar tillbaka produkten.
Om du inte har möjlighet att ta dig till butiken på egen hand kan du be någon annan göra det åt dig. Genom att göra det, kan den andra personen handla i ditt namn. Vad som händer är att du har gett den andra personen en fullmakt och avtalet som ingås är mellan dig och butiken. Inte mellan butiken och den andra personen.
Visste du att… I vanliga fall får avtal inte ingås med minderåriga. Det innebär att om ditt barn är under 18 år och har köpt något utan din vetskap kan du gå tillbaka till butiken och kräva att de tar tillbaka produkten.
5. Kan jag lämna tillbaka något som gått sönder?
Ja det kan du göra. Enligt konsumentköplagen har du 3 år på dig att göra en reklamation, men du måste reklamera inom 2 månader från att du upptäckte felet. Lagen gäller köp av ”lösa saker”, det vill säga i princip vad som helst som du hittar i en butik.
Det är alltid du som ska bevisa att det är ett fel på varan. Efter 6 månader måste du bevisa att det inte är du som legat bakom felet, men om felet uppstår inom 6 månader är det butiken som ska bevisa att det är ditt fel att varan gått sönder.
Ja det kan du göra. Enligt konsumentköplagen har du 3 år på dig att göra en reklamation, men du måste reklamera inom 2 månader från att du upptäckte felet. Lagen gäller köp av ”lösa saker”, det vill säga i princip vad som helst som du hittar i en butik.
Det är alltid du som ska bevisa att det är ett fel på varan. Efter 6 månader måste du bevisa att det inte är du som legat bakom felet, men om felet uppstår inom 6 månader är det butiken som ska bevisa att det är ditt fel att varan gått sönder.
En TV du köpt kan alltså gå sönder efter två år och 11 månader, och du har fortfarande rätt att gå till butiken och reklamera den. Du kan då kräva:
(1) att din produkt lagas.
(2) att du får en ny produkt av samma slag.
(3) att få avdrag på priset om felet inte är av väsentlig betydelse.
(4) lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka om felet är av väsentlig betydelse. Det kallas att häva köpet.
(1) att din produkt lagas.
(2) att du får en ny produkt av samma slag.
(3) att få avdrag på priset om felet inte är av väsentlig betydelse.
(4) lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka om felet är av väsentlig betydelse. Det kallas att häva köpet.
6. Vilka rättigheter har butiken om jag reklamerar något?
Butiken har rätt att göra vad de kan för att laga det du köpt men strular det fortfarande efter två lagningsförsök kan det vara rimligt att be om pengarna tillbaka och lämna tillbaka produkten, om felet är av väsentlig betydelse. Om du ”kan leva med felet” kan du annars få ett prisavdrag.
LÄS OCKSÅ:
Stressfri jul: 10 sista-minuten idéer för att rädda glöggfesten
Fråga experten: Hur ska jag tänka när jag väljer gran?
Julpyssel: Slå in julklapparna billigt med hemgjort presentpapper
Butiken har rätt att göra vad de kan för att laga det du köpt men strular det fortfarande efter två lagningsförsök kan det vara rimligt att be om pengarna tillbaka och lämna tillbaka produkten, om felet är av väsentlig betydelse. Om du ”kan leva med felet” kan du annars få ett prisavdrag.
LÄS OCKSÅ:
Stressfri jul: 10 sista-minuten idéer för att rädda glöggfesten
Fråga experten: Hur ska jag tänka när jag väljer gran?
Julpyssel: Slå in julklapparna billigt med hemgjort presentpapper
Fått något i julklapp som du inte riktigt önskat dig? Till skillnad från vad man kan tro går det faktiskt att lämna tillbaka något även utan kvitto men det är lite komplicerat. Du måste nämligen på något annat sätt kunna bevisa att varan är köpt i just den butiken vid just det tillfället, till ett pris som motsvarar vad varan kostade. Till exempel genom att visa ett kontoutdrag om att julklappen är inhandlad med kort.