Rensa ut allt onödigt och behåll ordningen – experten ger tips
Ordningsexperten Brita Hahne kommer med goda råd om vad man ska göra sig av med, och hur man behåller ordningen längre.
Nu är det nytt år och ett perfekt tillfälle att göra sig av med gamla saker. Det låter underbart i praktiken, men det är många som tycker det är svårt och kör fast redan på första prylen. Hur rensar man egentligen? Ordningsexperten Brita Hahne på Smpl ger dig svar på frågorna, och visar hur man undviker återfall till rörighet.
Våga släppa taget!
En av de svåraste uppgifterna när man rensar är att veta om man skall göra sig av med saken eller inte. Eller ännu värre – när man vet att man borde men verkligen inte vill… Var hård mot dig själv (och dina saker), och använd Britas fyra kontrollfrågor nedan för att komma vidare.
En av de svåraste uppgifterna när man rensar är att veta om man skall göra sig av med saken eller inte. Eller ännu värre – när man vet att man borde men verkligen inte vill… Var hård mot dig själv (och dina saker), och använd Britas fyra kontrollfrågor nedan för att komma vidare.
- När använde jag saken senast?
- Hur troligt är det att jag kommer använda saken igen?
- Passar den fortfarande mig/min stil?
- Finns det någon annan som har bättre användning för saken än jag?
Rensa garderoben
Inför ett nytt år är vi många som tänker att det kan vara på sin plats att uppdatera vår klädstil. Men innan du ger dig ut på stan och köper nytt kan det vara en god idé att rensa ut det gamla, både för att identifiera vad som faktiskt skall bli din nya stil, och för att få plats med nya plagg i garderoben.
Inför ett nytt år är vi många som tänker att det kan vara på sin plats att uppdatera vår klädstil. Men innan du ger dig ut på stan och köper nytt kan det vara en god idé att rensa ut det gamla, både för att identifiera vad som faktiskt skall bli din nya stil, och för att få plats med nya plagg i garderoben.
Förutom att ställa dig de tidigare fyra kontrollfrågorna (de som passerar dessa är plagg du verkligen använder och bör spara) så är bästa tipset att tänka klassiskt och kvalité. Med detta får du en riktigt bra basgarderob som du kan fortsätta att bygga på utan att ha massa annat onödigt som hänger och skräpar.
Du glömmer väl inte att skänka eller sälja av dina gamla kläder och prylar? Att bara slänga och köpa nytt är inget hållbart sätt att konsumera, och vi behöver ta ansvar för att våra gamla saker återvinns på ett rättvist sätt.
Smart förvaring av småsaker
Mobil, nycklar, handväska, post… Det är många småsaker vi använder dagligen, och som därför blir jobbiga att städa undan efter varje användning. Men samtidigt vill vi gärna ha rena ytor med vackra snittblommor och stilleben. Hur löser vi småförvaringen på bästa sätt? I hallen kan det vara bra att ha en skål eller bricka på en avställningsyta för att kunna lägga ifrån sig nycklar och dylikt. Lägger vi det bara rakt på bordet ser det betydligt rörigare ut än om sakerna samlas ihop i en skål eller ask.
Mobil, nycklar, handväska, post… Det är många småsaker vi använder dagligen, och som därför blir jobbiga att städa undan efter varje användning. Men samtidigt vill vi gärna ha rena ytor med vackra snittblommor och stilleben. Hur löser vi småförvaringen på bästa sätt? I hallen kan det vara bra att ha en skål eller bricka på en avställningsyta för att kunna lägga ifrån sig nycklar och dylikt. Lägger vi det bara rakt på bordet ser det betydligt rörigare ut än om sakerna samlas ihop i en skål eller ask.
Att ha sluten förvaring ger ett snyggt och prydligt intryck. Innanför dörrarna kan du sedan ha mindre förvaringskorgar där du kan lägga dina vardagsprylar och lätt plocka fram dem vid behov.
Brita Hahne är inne på samma spår och säger att: “Alla saker behöver ha ett hem eller en plats. När du använt dem lägger du tillbaks dem på sin plats”.
Även förråd och garage behöver organiseras på ett enkelt och tydligt sätt för att få en bra överblick.
LÄS MER: Planera din nya garderob som ett proffs
LÄS MER: Planera din nya garderob som ett proffs
Ordning på hemmakontoret
Britas bästa tips för att organisera skrivbordet är att ha det du använder dagligen och de projekt du jobbar med just nu lätt tillgängligt och i ordning (i brevkorgar, pärmar eller mappar). Vidare bör du märka lådor, hyllor och pärmar med innehållet, och lägga tillbaka papper och saker där de hör hemma när arbetsdagen är slut.
Britas bästa tips för att organisera skrivbordet är att ha det du använder dagligen och de projekt du jobbar med just nu lätt tillgängligt och i ordning (i brevkorgar, pärmar eller mappar). Vidare bör du märka lådor, hyllor och pärmar med innehållet, och lägga tillbaka papper och saker där de hör hemma när arbetsdagen är slut.
SÅ UNDVIKER DU ÅTERFALL:
Märk upp! Tydliggör var sakerna har sin plats genom att skriva fina skyltar, eller genom att använda en specifik färg som tydligt visar vad som hör hemma var.
Märk upp! Tydliggör var sakerna har sin plats genom att skriva fina skyltar, eller genom att använda en specifik färg som tydligt visar vad som hör hemma var.
Lev enklare
Försök att inte ha överfulla skåp och garderober, då blir det svårt att få ett tydligt grepp över dina saker.
Hitta inspiration bland tiotusentals bilder på garderober i vårt arkiv!
Försök att inte ha överfulla skåp och garderober, då blir det svårt att få ett tydligt grepp över dina saker.
Hitta inspiration bland tiotusentals bilder på garderober i vårt arkiv!
Investera i snygg förvaring
Att använda snygga förvaringslösningar ökar lusten att hålla ordning på skrivbordet, och gör det dessutom snyggare – vilket såklart uppskattas av oss inredningsfantaster.
Att använda snygga förvaringslösningar ökar lusten att hålla ordning på skrivbordet, och gör det dessutom snyggare – vilket såklart uppskattas av oss inredningsfantaster.
Vill du läsa mer av Brita och få fler värdefulla tips kring ordning och enkelhet? Läs då hennes bok Ordning Hemma - smarta tips för en enklare vardag.
Inför en storrensning kan det vara bra att förbereda sig för att få bästa möjliga resultat av den tid du lägger ner. Ordningsexpert Brita Hahne menar att det finns tre viktiga faktorer att tänka på i förberedelsefasen:
1. Identifiera var i hemmet du vill rensa och rangordna dem om du har fler områden.
2. Börja med det utrymme som irriterar dig mest. Ta inte ett för stort område utan välj en hylla, en bänk eller ett område i ett rum, då ökar du dina chanser att lyckas.
3. Gör en tydlig plan för: