Världens design: Hur ser det ut i 11 konstnärliga ateljéer runt jorden?
Vare sig de är graffitikonstnärer, instrumentmakare eller modedesigners har dessa kreativa personer alla ett personligt rum att skapa i.
Kärlek och talang förenar de här personerna – inte bara deras passion för ett hantverk, utan också deras ständiga sökande efter inspiration och modet att förvandla passionen till ett yrke. Följ med till olika ateljéer och verkstäder från Japan till Spanien, och se hur konstnärernas bostäder och arbetsplatser bidrar till att forma deras verk.
I vår globala serie “Världens design”, sammanställd av Houzz internationella chefredaktörer, berättar vi om hur våra liv och hem påverkar design runt om i världen.
I vår globala serie “Världens design”, sammanställd av Houzz internationella chefredaktörer, berättar vi om hur våra liv och hem påverkar design runt om i världen.
Influenser: “Jag har bytt stadslivet mot landsbygden – lugn och ro är bra för kreativiteten. Jag producerar gatukonst i naturliga omgivningar. Politik inspirerar mig också, skrämmande tendenser sveper genom Sverige och andra delar av Europa”.
Studion: Irons ateljé ligger i en gammal fabrik som fortfarande har en stor murad skorsten. “Varje dag tror jag att den ska rasa ner”, säger han. Under byggnaden rinner en vattenström som användes för att driva maskinerna inuti huset. “Jag är den enda konstnären här, vi har en uppfinnare, en bokbindare och en motorklubb också”.
Studion: Irons ateljé ligger i en gammal fabrik som fortfarande har en stor murad skorsten. “Varje dag tror jag att den ska rasa ner”, säger han. Under byggnaden rinner en vattenström som användes för att driva maskinerna inuti huset. “Jag är den enda konstnären här, vi har en uppfinnare, en bokbindare och en motorklubb också”.
Bästa projektet: “ Det är alltid runt hörnet – nästa projekt är alltid det bästa”, säger han. “Men jag dekorerar en offentlig plats i Stockholm, som kommer att avslöjas snart. Gatukonsten börjar ta fart, eftersom det nu finns särskilda väggar och utrymmen där vi kan måla, och där människor kan komma och titta på vårt arbete”.
Se mer av den här studion
Se mer av den här studion
Vackert enkel keramik i Köpenhamn
Vem: Julie Bonde Bülck, 37 år
Verk: Keramik och produktdesign
Var: Nørrebro i Köpenhamn, Danmark
Konsten: “Jag har arbetat med keramik sedan 14-årsåldern, när jag tog lektioner i skolans regi”, säger Julie Bonde Bulck. “Senare kom jag in på Danmarks Designskole och tog examen 2008.” Hon arbetade som formgivare på Royal Copenhagens porslinsfabrik i ett år innan hon förverkligade sin dröm och startade en egen studio, Uh la la Ceramics, där hon designar och tillverkar exklusiva objekt.
Influenser: “Jag håller mig till den skandinaviska designtraditionen av stor hantverksskicklighet och tillverkning inom landet”, säger Julie. “Det betyder att jag kan vara nära produktionen och ha friheten att skapa nya glasyrfärger varje vecka.” Liksom traditionen inom dansk design, använder hon material av hög kvalitet.
“Traditionen av design baserad på enkelhet har haft en stor påverkan på mig”, säger Bonde Bulck. “Jag älskar geometriska former. Mina objekt är tänkta att utgå från materialets estetik snarare än funktion. Jag brukar förändra former med hjälp av glasyrer, ibland i experimentellt syfte”.
Vem: Julie Bonde Bülck, 37 år
Verk: Keramik och produktdesign
Var: Nørrebro i Köpenhamn, Danmark
Konsten: “Jag har arbetat med keramik sedan 14-årsåldern, när jag tog lektioner i skolans regi”, säger Julie Bonde Bulck. “Senare kom jag in på Danmarks Designskole och tog examen 2008.” Hon arbetade som formgivare på Royal Copenhagens porslinsfabrik i ett år innan hon förverkligade sin dröm och startade en egen studio, Uh la la Ceramics, där hon designar och tillverkar exklusiva objekt.
Influenser: “Jag håller mig till den skandinaviska designtraditionen av stor hantverksskicklighet och tillverkning inom landet”, säger Julie. “Det betyder att jag kan vara nära produktionen och ha friheten att skapa nya glasyrfärger varje vecka.” Liksom traditionen inom dansk design, använder hon material av hög kvalitet.
“Traditionen av design baserad på enkelhet har haft en stor påverkan på mig”, säger Bonde Bulck. “Jag älskar geometriska former. Mina objekt är tänkta att utgå från materialets estetik snarare än funktion. Jag brukar förändra former med hjälp av glasyrer, ibland i experimentellt syfte”.
Studion: Julies studio har en dubbel funktion, det är även ett showroom. I källaren har hon en butik med sina objekt, och hennes arbetsstudio sträcker sig från baksidan av butiken till första våningen. Stadsdelen Nørrebro är fylld med intressanta butiker. Mycket nära ateljén ligger den berömda restaurangen Relæ, som ägs av stjärnkocken Christian F. Puglisi. Julie utformade alla tallrikar åt honom året innan han fick en Michelin-stjärna.
Bästa projektet: För två år sedan var Julie inbjuden att delta i Wallpaper´s* Handmade utställning i Milano, Italien. “Jag blev ombedd att göra några stora, unika föremål som paradnummer i min bonbonjärsamling (se bilden) för utställningen. där stora designers som Tom Dixon och Jaime Hayon deltog”, säger hon.
Se mer av den här studion
Bästa projektet: För två år sedan var Julie inbjuden att delta i Wallpaper´s* Handmade utställning i Milano, Italien. “Jag blev ombedd att göra några stora, unika föremål som paradnummer i min bonbonjärsamling (se bilden) för utställningen. där stora designers som Tom Dixon och Jaime Hayon deltog”, säger hon.
Se mer av den här studion
Fantastiskt måleri i Spanien
Vem: Arantzazu Martinez, 38 år
Verk: Figurativt realistiskt måleri
Var: Madrid, Spanien
Konsten: “Allt jag målar är så verkligt att duvorna på duken förr eller senare får ungar”, skämtar Arantzazu. Hennes verk visar en värld av magi och fantasi, men har alltid förebilder i verkliga människor, möbler eller djur.
Martinez utexaminerades år 2000 från konstnärliga fakultetet vid universitetet i Baskien, och fick sedan klassisk utbildning vid New York Academy of Art. Medan hon var där, introducerade en klasskamrat henne för den berömda realistmålaren Jacob Collins, grundare av Water Street Atelier, Hudsonfloden Fellowship och Grand Central Academy of Art. Martinez blev elev hos Collins, som fungerade som hennes mentor i tre år. “Allt jag vet om 1800-talsmåleri har jag lärt mig av honom”, säger hon.
För oljan på duk som ses på den första bilden; Confianza absoluta: La Bella Durmiente (Absolut förtroende: Törnrosa) fick Martinez en av de mest åtråvärda figurativa konstutmärkelserna i världen, Best in Show Award av Art Renewal Center Foundation.
Vem: Arantzazu Martinez, 38 år
Verk: Figurativt realistiskt måleri
Var: Madrid, Spanien
Konsten: “Allt jag målar är så verkligt att duvorna på duken förr eller senare får ungar”, skämtar Arantzazu. Hennes verk visar en värld av magi och fantasi, men har alltid förebilder i verkliga människor, möbler eller djur.
Martinez utexaminerades år 2000 från konstnärliga fakultetet vid universitetet i Baskien, och fick sedan klassisk utbildning vid New York Academy of Art. Medan hon var där, introducerade en klasskamrat henne för den berömda realistmålaren Jacob Collins, grundare av Water Street Atelier, Hudsonfloden Fellowship och Grand Central Academy of Art. Martinez blev elev hos Collins, som fungerade som hennes mentor i tre år. “Allt jag vet om 1800-talsmåleri har jag lärt mig av honom”, säger hon.
För oljan på duk som ses på den första bilden; Confianza absoluta: La Bella Durmiente (Absolut förtroende: Törnrosa) fick Martinez en av de mest åtråvärda figurativa konstutmärkelserna i världen, Best in Show Award av Art Renewal Center Foundation.
Influenser: “Spanien har så mycket starka bilder”, säger Martinez. Hennes arbete är starkt präglat av målningar från 1800-talet, både vad gäller landskap och komposition. Den spanska modeskaparen Mariano Fortuny och målaren Joaquin Sorolla är hennes stora inspiratörer, liksom målaren Francisco Pradilla y Ortiz. Hon älskar hans kompositioner, som iDoña Juana la Loca (1877). Diego Velázquez, som var verksam på 1600-talet, är en stor inspirationskälla och hjälpte till att forma Martinez stil. I själva verket ligger hennes studio ett stenkast från Pradomuseet, och hon går ofta dit för att studera hans verk.
Studion: Arantzazu bor och arbetar i ett 300 kvadratmeter hus mittemot Reina Sofia-muséet i stadsdelen Atocha i Madrid. Det är ett gammalt överklasshus i tre våningar med en veranda som hon nu använder som uteplats och ibland för att teckna på. Huset har en källare med typiskt välvt tak med exponerat tegel: “Jag kallar det fängelsehålan, eftersom mina elever sitter i små studierum där, precis som om jag har dem fängslade”, säger hon med ett skratt.
Bästa projektet: År 2009 fick Martinez ett mail från filmregissören George Lucas som var intresserad av hennes arbete och bad henne delta i ett projekt för hans företag Lucasfilm. “Jag trodde det var en bluff, som när man får ett spammeddelande som säger att man har vunnit ett pris. Jag vägrade tro på det”, säger hon. Men det var sant. Martinez ombads att måla Star Wars-motiv i egen fri stil för ett projekt kallat Star Wars Visions. “George Lucas var så nöjd med resultatet att det slutade med att han köpte bilden”, säger hon.
Studion: Arantzazu bor och arbetar i ett 300 kvadratmeter hus mittemot Reina Sofia-muséet i stadsdelen Atocha i Madrid. Det är ett gammalt överklasshus i tre våningar med en veranda som hon nu använder som uteplats och ibland för att teckna på. Huset har en källare med typiskt välvt tak med exponerat tegel: “Jag kallar det fängelsehålan, eftersom mina elever sitter i små studierum där, precis som om jag har dem fängslade”, säger hon med ett skratt.
Bästa projektet: År 2009 fick Martinez ett mail från filmregissören George Lucas som var intresserad av hennes arbete och bad henne delta i ett projekt för hans företag Lucasfilm. “Jag trodde det var en bluff, som när man får ett spammeddelande som säger att man har vunnit ett pris. Jag vägrade tro på det”, säger hon. Men det var sant. Martinez ombads att måla Star Wars-motiv i egen fri stil för ett projekt kallat Star Wars Visions. “George Lucas var så nöjd med resultatet att det slutade med att han köpte bilden”, säger hon.
Magiska metallnät i USA
Vem: Atticus Samsell Adams, 54 år
Verk: Metallskulptur
Var: Lawrenceville, stadsdel i Pittsburgh, Pennsylvania, USA
Konsten: Atticus Adams använder metallnät för att skapa 3-D konst och installationer. “Jag började använda materialet sommaren 1992 på en arkitektkurs på Harvard, och nu är metallnät det huvudsakiga materialet i allt mitt arbete”, säger han. “Ibland Iägger jag till pärlor, kristaller eller bitar av bilglas, eftersom jag gillar att komplettera med något lyxigt eller oväntat till det traditionellt industriella materialet. Jag gillar också att täcka nätet med gips för att förstärka yta och volym.
“Jag försökte att inte bli konstnär. Jag kommer inte från en rik familj och det verkade alltför opraktiskt”, säger Atticus. “Dessutom kändes det obekvämt om det skulle betyda att jag stack ut ur mängden”. Som en kompromiss försökte han studera arkitektur och grafisk design för att komma fram till en “praktisk” kreativ karriär. “Men det tjänade ingenting till. Jag slutade att kämpa emot och lade min energi på att bli en så bra konstnär som möjligt, och det pågår fortfarande”. Föremålet som Adams håller i är en blomform täckt av lack, designad för att hänga på en vägg.
Vem: Atticus Samsell Adams, 54 år
Verk: Metallskulptur
Var: Lawrenceville, stadsdel i Pittsburgh, Pennsylvania, USA
Konsten: Atticus Adams använder metallnät för att skapa 3-D konst och installationer. “Jag började använda materialet sommaren 1992 på en arkitektkurs på Harvard, och nu är metallnät det huvudsakiga materialet i allt mitt arbete”, säger han. “Ibland Iägger jag till pärlor, kristaller eller bitar av bilglas, eftersom jag gillar att komplettera med något lyxigt eller oväntat till det traditionellt industriella materialet. Jag gillar också att täcka nätet med gips för att förstärka yta och volym.
“Jag försökte att inte bli konstnär. Jag kommer inte från en rik familj och det verkade alltför opraktiskt”, säger Atticus. “Dessutom kändes det obekvämt om det skulle betyda att jag stack ut ur mängden”. Som en kompromiss försökte han studera arkitektur och grafisk design för att komma fram till en “praktisk” kreativ karriär. “Men det tjänade ingenting till. Jag slutade att kämpa emot och lade min energi på att bli en så bra konstnär som möjligt, och det pågår fortfarande”. Föremålet som Adams håller i är en blomform täckt av lack, designad för att hänga på en vägg.
Influenser: Atticus växte upp i West Virginia, “rikt på självlärda konstnärer, djupt engagerade i hantverk som quiltning och träsnideri”, säger han. “Att tillverka fysiska föremål är definitivt del av mitt familjearv. Jag kommer från en tradition av att använda grundläggande, lätt tillgängliga material för kreativa avsättningsområden”.
Atticus inspiration har sina rötter i minnen. “Många är visuella upplevelser jag haft i min barndoms West Virginia. De bubblar upp till ytan när jag försöker framkalla de vackra och lyckliga ögonblicken. Det kan variera från frosttäckta fält, till att samla mossa från skogen och till sommarena vindar som torkar kläder på tvättlinor”.
Atticus inspiration har sina rötter i minnen. “Många är visuella upplevelser jag haft i min barndoms West Virginia. De bubblar upp till ytan när jag försöker framkalla de vackra och lyckliga ögonblicken. Det kan variera från frosttäckta fält, till att samla mossa från skogen och till sommarena vindar som torkar kläder på tvättlinor”.
Studion: Studion inreddes i en familjebostad ovanför en liten lanthandel. Två väggar togs ner och balkar sattes upp för att göra en stor öppen yta. Adams partner Garry Pyles hittade en metalltrappa på nätet men den låg utanför budgeten, så de lät göra något liknande av trä. “Att ha synliga bjälkar är perfekt för min konst, eftersom många delar hänger från taket”, säger Atticus. “Golven målades vita för att reflektera mer ljus, vilket hjälper när man ska klippa ut och forma bitar av metallnät”.
Bästa projektet: “Ett definitivt wow-ögonblick för mig var att i Pittsburgh skapa en installation för Mattress Factory Gesture. Projektet var spännande eftersom det var så oväntat och mer uppmärksammat än något jag hade gjort tidigare. Mattress Factory museum är en institution som ägnar sig åt installationskonst – ett ställe man förväntar sig att hitta i en mycket större stad som New York eller Chicago. Ett citat från H.D Thoreaus ”Walden” om att göra sitt livs dröm till verklighet var min utgångspunkt. Jag skapade något monumentalt i aluminiumnät som fick signifiera den konstnärliga uppfylldheten”.
Se mer av Adams arbete och studio
Bästa projektet: “Ett definitivt wow-ögonblick för mig var att i Pittsburgh skapa en installation för Mattress Factory Gesture. Projektet var spännande eftersom det var så oväntat och mer uppmärksammat än något jag hade gjort tidigare. Mattress Factory museum är en institution som ägnar sig åt installationskonst – ett ställe man förväntar sig att hitta i en mycket större stad som New York eller Chicago. Ett citat från H.D Thoreaus ”Walden” om att göra sitt livs dröm till verklighet var min utgångspunkt. Jag skapade något monumentalt i aluminiumnät som fick signifiera den konstnärliga uppfylldheten”.
Se mer av Adams arbete och studio
Handgjorda musikinstrument i Italien
Vem: Marco La Manna, 27
Verk: Gitarrer
Var: Dovera, en liten stad nära Cremona, Lombardiet i Italien
Konsten: Marco La Manna har varit verksam som instrumentmakare, tillverkare av stränginstrument, sedan 2006. Efter gymnasiet tog han examen i en skola för gitarrbyggare i Milano. “Att skapa en ny gitarr från skiss tar cirka 200 timmar”, säger han. “Jag arbetar ensam i min stora studio medan jag lyssnar på musik. Det är ett mycket ensamt jobb, men jag måste verkligen vara koncentrerad och mycket exakt. Särskilt under målningsprocessen krävs fokus, ett färglager för mycket och ljudet i gitarren kan förändras. Jag ser mitt jobb som ett sätt att ge själ åt träet, ett annars ganska prosaiskt material”.
Influenser: Instrumentmakare arbetar över hela Italien, och det är ett gammal och svårt hantverk. Men Marco valde en mycket speciell plats för att öppna sin studio: Cremona är staden där Antonio Stradivarius, den berömde fiolbyggaren troligen föddes på 1600-talet. Det är här som han byggde fler än 1100 instrument. De som fortfarande finns kvar är värda hundratusentals om inte miljontals dollar.
Vem: Marco La Manna, 27
Verk: Gitarrer
Var: Dovera, en liten stad nära Cremona, Lombardiet i Italien
Konsten: Marco La Manna har varit verksam som instrumentmakare, tillverkare av stränginstrument, sedan 2006. Efter gymnasiet tog han examen i en skola för gitarrbyggare i Milano. “Att skapa en ny gitarr från skiss tar cirka 200 timmar”, säger han. “Jag arbetar ensam i min stora studio medan jag lyssnar på musik. Det är ett mycket ensamt jobb, men jag måste verkligen vara koncentrerad och mycket exakt. Särskilt under målningsprocessen krävs fokus, ett färglager för mycket och ljudet i gitarren kan förändras. Jag ser mitt jobb som ett sätt att ge själ åt träet, ett annars ganska prosaiskt material”.
Influenser: Instrumentmakare arbetar över hela Italien, och det är ett gammal och svårt hantverk. Men Marco valde en mycket speciell plats för att öppna sin studio: Cremona är staden där Antonio Stradivarius, den berömde fiolbyggaren troligen föddes på 1600-talet. Det är här som han byggde fler än 1100 instrument. De som fortfarande finns kvar är värda hundratusentals om inte miljontals dollar.
Studion: Marcos ateljé ligger i en kvarn. När ägarna pensionerades, skapade de ett museum med fokus på traditionellt jordbruk på bottenvåningen. Vinden stod tom så de letade efter en konstnär att hyra ut den till. Marco lärde känna familjen och så småningom flyttade han in. “I Milano skulle jag aldrig ha haft en chans att få en sådan studio, och det är så tyst här”, säger han. Från studions fönster kan man fortfarande se det stora kvarnhjulet snurra.
Bästa projektet: Att samarbeta med Augusto Creni, som deltog i Guitar Institute of Technology i Los Angeles (nu Musicians Institute) och är en världsberömd Manouche-gitarrist. Creni uppskattar La Mannas skicklighet och kompetens och har köpt ett par instrument av honom.
Se mer av Marcos verkstad
Se mer av Marcos verkstad
Framtidsmode i Frankrike
Vem: Reuven Zana, 17 år
Verk: Modedesign
Var: Paris, Frankrike
Konsten: “Jag klär kvinnor. Jag återskapar personer som hänför mig. Jag börjar med en ikon, som Brigitte Bardot, eller en konstriktning”, säger Reouven. “Jag växte upp i en kreativ familj: min morfar och farfar var målare och min mormor gjorde virkarbeten för Chanel och berömda skådespelerskor på 1960-talet. Hennes arbete inspirerade mig mycket”.
Reoven etablerade sitt första modevarumärke när han var 14. ”Det var ett ganska ledigt mode, men jag beslutade att satsa mer på haute couture. Jag kan tillbringa hela nätter i min källare och arbeta på ett projekt”, säger han. Reuven gör allt själv, från att rita mönster till den faktiska klädsömnaden. “Jag har aldrig tagit några kurser i sömnad”, säger han. “Jag är en passionerad självlärd kreatör”.
Influenser: För Reuven är Paris en mycket stimulerande stad. “Jag har allt inom räckhåll: utställningar, arkitektur, modehusen och … kvinnorna! Parisiskorna är, i dåtid, nutid och i framtiden, bland mina främsta inspirationskällor”, säger han. “Det finns också speciella platser jag besöker för att hitta inspiration, såsom Maraiskvarteren och skogen i Vincennes, där det finns en mycket charmig damm med ett vattenfall, som alltid är mycket lugnande. Jag älskar att vara i naturen.”
Vem: Reuven Zana, 17 år
Verk: Modedesign
Var: Paris, Frankrike
Konsten: “Jag klär kvinnor. Jag återskapar personer som hänför mig. Jag börjar med en ikon, som Brigitte Bardot, eller en konstriktning”, säger Reouven. “Jag växte upp i en kreativ familj: min morfar och farfar var målare och min mormor gjorde virkarbeten för Chanel och berömda skådespelerskor på 1960-talet. Hennes arbete inspirerade mig mycket”.
Reoven etablerade sitt första modevarumärke när han var 14. ”Det var ett ganska ledigt mode, men jag beslutade att satsa mer på haute couture. Jag kan tillbringa hela nätter i min källare och arbeta på ett projekt”, säger han. Reuven gör allt själv, från att rita mönster till den faktiska klädsömnaden. “Jag har aldrig tagit några kurser i sömnad”, säger han. “Jag är en passionerad självlärd kreatör”.
Influenser: För Reuven är Paris en mycket stimulerande stad. “Jag har allt inom räckhåll: utställningar, arkitektur, modehusen och … kvinnorna! Parisiskorna är, i dåtid, nutid och i framtiden, bland mina främsta inspirationskällor”, säger han. “Det finns också speciella platser jag besöker för att hitta inspiration, såsom Maraiskvarteren och skogen i Vincennes, där det finns en mycket charmig damm med ett vattenfall, som alltid är mycket lugnande. Jag älskar att vara i naturen.”
Studion: Reuvens ateljé ligger i källaren i hans föräldrars hus. Ateljéns 40 kvadratmeter är uppdelade på hans studio och hans mors, hon är inredare. “Jag går till det här rummet så snart jag har idéer”, säger han.
Bästa projektet: I början av 2015 hade Zana sin första visning på Paris Fashion Week. “Jag arbetade hårt på den i veckor fram till kvällen innan, från casting av modeller och klädskapande till själva showen. Jag visste inte om vi skulle klara det när dagen var inne men jag älskade det och lärde mig mycket.” En av hans favoriter är en balettklänning i spets, inspirerad av Brigitte Bardot, “Klänningen blandar parisisk elegans med en touch av busiga Saint-Tropez. Klänningen antyder utan att visa allt.”
Se mer av denna källarstudio
Bästa projektet: I början av 2015 hade Zana sin första visning på Paris Fashion Week. “Jag arbetade hårt på den i veckor fram till kvällen innan, från casting av modeller och klädskapande till själva showen. Jag visste inte om vi skulle klara det när dagen var inne men jag älskade det och lärde mig mycket.” En av hans favoriter är en balettklänning i spets, inspirerad av Brigitte Bardot, “Klänningen blandar parisisk elegans med en touch av busiga Saint-Tropez. Klänningen antyder utan att visa allt.”
Se mer av denna källarstudio
Stålskapelser i Berlin
Vem: Anderl Kammermeier, 58 år
Verk: Metallmöbler och porslin
Var: Moabit i Berlin, Tyskland
Konsten: Anderl Kammermeier föddes i södra Tyskland och utbildade sig ursprungligen till guldsmed. Men i dag arbetar han huvudsakligen med stål och skapar mycket större föremål, som möbler (inklusive trädgårdsstolarna på bilden), samt bordsserviser (t.ex. metallbrickorna på väggen), men han tar också uppdrag av artister eller för scenuppsättningar. “Jag är inte designer i mening av industriell design, snarare en hantverkare. Eller en artistdesigner”, säger Anderl.
När han har gjort en grovskiss, utvecklar han sina projekt direkt på arbetsbänken. “Man kan känna i ett objekt, om någon har det gjort det med sina bara händer”, säger han. “Och man kan känna kvalitén och objektets vikt även om man bara tittar på det.” En regel gäller under varenda steg i designprocessen: “Jag ger det massor av tid. Ibland åratal”.
Vem: Anderl Kammermeier, 58 år
Verk: Metallmöbler och porslin
Var: Moabit i Berlin, Tyskland
Konsten: Anderl Kammermeier föddes i södra Tyskland och utbildade sig ursprungligen till guldsmed. Men i dag arbetar han huvudsakligen med stål och skapar mycket större föremål, som möbler (inklusive trädgårdsstolarna på bilden), samt bordsserviser (t.ex. metallbrickorna på väggen), men han tar också uppdrag av artister eller för scenuppsättningar. “Jag är inte designer i mening av industriell design, snarare en hantverkare. Eller en artistdesigner”, säger Anderl.
När han har gjort en grovskiss, utvecklar han sina projekt direkt på arbetsbänken. “Man kan känna i ett objekt, om någon har det gjort det med sina bara händer”, säger han. “Och man kan känna kvalitén och objektets vikt även om man bara tittar på det.” En regel gäller under varenda steg i designprocessen: “Jag ger det massor av tid. Ibland åratal”.
Inflytande: År 1983 flyttade Kammermeier från Bayern till Västberlin. Han råkade hamna på ett jobb i en stålfabrik, där han började undersöka stålet som material, eftersom han hade tillgång till maskiner. Berlin på 1980-talet, då forna Östtyskland fortfarande existerade, formade hans attityd. Konstscenen var levande och New German Design – en rörelse vars medlemmar experimenterade med föremål och möbler – var i full gång. Om han inte hade flyttat hit, inser Kammermeier, skulle hans liv ha varit helt annorlunda.
Studion: Kammermeier har arbetat i den här gamla militärdepån sedan 1988. Det är en autentisk Berlinmiljö som har blivit ganska ovanlig.” I München skulle det vara helt omöjligt att hitta en sådan här lokal”, säger han. Det är en stor verkstadsbyggnad, med en trädgård full av ställen att sitta och spela på. Han får en hel del inspiration från sin omgivning, och från lokalbefolkningen. Under några söndagar varje sommar, öppnar han sin trädgård och ateljé för allmänheten och bjuder på musik, utställningar och läsning.
Bästa projektet: En dag under 2009 gjorde modefotografen Mario Testino en plåtning för Vogue med Keira Knightley i Kammermeier s förtrollande trädgård. “I två timmar eller så, var det en speciell spänning i luften”, minns Kammermeier. En av hans rostiga prototyper, Berliner gartenstuhl (trädgårdsstol från Berlin) användes som stöttepelare. “Då tänkte jag, om detta är vad Testino menar med ett bra motiv, är det förmodligen värt att följa upp designmässigt. Jag hade visserligen tänkt i de banorna, men detta gav mig en kick.” Idag är serien av Berliner gartenstuhl en storsäljare.
Se mer av denna trädgårdsstudio
Studion: Kammermeier har arbetat i den här gamla militärdepån sedan 1988. Det är en autentisk Berlinmiljö som har blivit ganska ovanlig.” I München skulle det vara helt omöjligt att hitta en sådan här lokal”, säger han. Det är en stor verkstadsbyggnad, med en trädgård full av ställen att sitta och spela på. Han får en hel del inspiration från sin omgivning, och från lokalbefolkningen. Under några söndagar varje sommar, öppnar han sin trädgård och ateljé för allmänheten och bjuder på musik, utställningar och läsning.
Bästa projektet: En dag under 2009 gjorde modefotografen Mario Testino en plåtning för Vogue med Keira Knightley i Kammermeier s förtrollande trädgård. “I två timmar eller så, var det en speciell spänning i luften”, minns Kammermeier. En av hans rostiga prototyper, Berliner gartenstuhl (trädgårdsstol från Berlin) användes som stöttepelare. “Då tänkte jag, om detta är vad Testino menar med ett bra motiv, är det förmodligen värt att följa upp designmässigt. Jag hade visserligen tänkt i de banorna, men detta gav mig en kick.” Idag är serien av Berliner gartenstuhl en storsäljare.
Se mer av denna trädgårdsstudio
Målningar ljusa som solen i Australien
Vem: Tamara Armstrong, 33 år
Verk: Skimrande målningar
Var: Tamborine Mountain, Gold Coast Hinterland, Queensland, Australien
Konsten: Tamara Armstrong beskriver sin konst som färgrik och djärv. “Jag målar mestadels levande porträtt av starka kvinnor och ljusa, udda fåglar, liksom geometriskt mönstrade tropiska djur och växtmotiv”, säger hon. “Jag har målat så länge jag kan minnas. Jag tror det var i 4-årsåldern som jag fick min första uppsättning av färger, och jag har bara gått framåt sedan dess.”
Hon började arbeta som professionell konstnär för tre år sedan. “Måleri är min ultimata förmån och jag känner mig så otroligt lyckligt lottad att ha hittat ett sätt att försörja mig på genom att göra det jag älskar mest”, säger hon.
Vem: Tamara Armstrong, 33 år
Verk: Skimrande målningar
Var: Tamborine Mountain, Gold Coast Hinterland, Queensland, Australien
Konsten: Tamara Armstrong beskriver sin konst som färgrik och djärv. “Jag målar mestadels levande porträtt av starka kvinnor och ljusa, udda fåglar, liksom geometriskt mönstrade tropiska djur och växtmotiv”, säger hon. “Jag har målat så länge jag kan minnas. Jag tror det var i 4-årsåldern som jag fick min första uppsättning av färger, och jag har bara gått framåt sedan dess.”
Hon började arbeta som professionell konstnär för tre år sedan. “Måleri är min ultimata förmån och jag känner mig så otroligt lyckligt lottad att ha hittat ett sätt att försörja mig på genom att göra det jag älskar mest”, säger hon.
Influenser: “Det är så mycket vacker natur i det här området och min kreativitet och mitt konstnärliga uttryck har gått från klarhet till klarhet sedan jag flyttade hit för sex år sedan”, säger Tamara. “Bergskedjorna och utsikten över dalen från min ateljé återspeglas i min användning av trianglar och fåglar i många av mina senaste målningar”. Tamborine Mountain har alltid ansetts som en helig plats bland ursprungsbefolkningen i området. Deras förfäder ansåg att ingen skulle leva på berget, eftersom det var en plats att besöka för helande och föryngring, och några områden i regnskogen tros ha kraftfulla magnetiska vibrationer. “Visst känner jag att det finns något kraftfullt här uppe som påverkar mig”, säger Armstrong. “Vad det än är, så har jag inga planer på att flytta härifrån”.
Studion: Studion, byggd i mars 2014, står där det tidigare låg ett gammalt lusthus i trädgården. Ytterdörren är ett återvunnet franskt fönster. “Jag målade det i min favoritfärg turkos Dulux Magnetic Magic. Jag tycker att det är en riktigt energisk och inbjudande nyans, och jag använder den i nästan alla mina målningar”, säger Armstrong. Hon planerade in så många fönster som huskunstruktionen tålde för att kunna njuta av den inspirerande utsikten.
Studion: Studion, byggd i mars 2014, står där det tidigare låg ett gammalt lusthus i trädgården. Ytterdörren är ett återvunnet franskt fönster. “Jag målade det i min favoritfärg turkos Dulux Magnetic Magic. Jag tycker att det är en riktigt energisk och inbjudande nyans, och jag använder den i nästan alla mina målningar”, säger Armstrong. Hon planerade in så många fönster som huskunstruktionen tålde för att kunna njuta av den inspirerande utsikten.
Bästa projektet: “Varje gång jag får i uppdrag att göra en väggmålning i ett hem, är det så spännande och enormt smickrande”, säger hon. “Men om jag var tvungen att välja ett speciellt projekt, skulle det vara när jag fick ett mycket eftertraktat uppdrag att utforma och måla en jättestor utomhus väggmålning för ett hälsoföretag, I Quit Sugar‘s takterrass med trädgård i Surry Hills, Sydney.
“Jag samarbetade med trädgårdsdesignern Richie Northcott, som byggde självbevattnande planteringslådor av återvunnet timmer längs min målade muralvägg”, säger hon. “Det var en riktigt fantastisk och minnesvärd upplevelse för mig och slutresultatet blev verkligen slående”.
Se mer av denna färgstarka studio
“Jag samarbetade med trädgårdsdesignern Richie Northcott, som byggde självbevattnande planteringslådor av återvunnet timmer längs min målade muralvägg”, säger hon. “Det var en riktigt fantastisk och minnesvärd upplevelse för mig och slutresultatet blev verkligen slående”.
Se mer av denna färgstarka studio
Handgjorda möbler i Ryssland
Vem: Anna Sazhinova och Konstantin Lagutin från Archpole, båda i 30-årsåldern
Verk: Arkitektur och objektorienterad design
Var: Moskva, Ryssland
Konsten: “Vi har inte närmat oss design som en process att välja ut möbler från kataloger och placera det här och där, utan vi låter arkitektur och möbler smälta samman i ett projekt”, säger Konstantin Lagutin. “Vi siktar på att göra inredning och handgjorda möbler mer personliga och prisvärda, så vem som helst har råd att ha dem i sitt hem. Alla 400 föremål och möbler i vår samling är förbundna med varandra och ger människor en chans att kombinera dem som de vill. “
Vem: Anna Sazhinova och Konstantin Lagutin från Archpole, båda i 30-årsåldern
Verk: Arkitektur och objektorienterad design
Var: Moskva, Ryssland
Konsten: “Vi har inte närmat oss design som en process att välja ut möbler från kataloger och placera det här och där, utan vi låter arkitektur och möbler smälta samman i ett projekt”, säger Konstantin Lagutin. “Vi siktar på att göra inredning och handgjorda möbler mer personliga och prisvärda, så vem som helst har råd att ha dem i sitt hem. Alla 400 föremål och möbler i vår samling är förbundna med varandra och ger människor en chans att kombinera dem som de vill. “
Inflytande: Archpole fokuserar på möbler och små föremål handgjorda av återvunnet trä i björk. Just björk är populärt i Ryssland för dess rena skönhet. Men duon är inte bara inspirerad av sitt land, de vill också påverka det. “Ryssland är mycket storstadsorienterat; alla företag ligger i de stora städerna, som Moskva “, säger Anna Sazhinova. “Det är därför många människor utanför storstäderna inte har en chans att få ett anständigt arbete. Vi beslutade att förändra världen lite. I september börjar vi bygga verkstäder i en liten stad i Vologdaregionen, som kommer att bli vårt huvudkontor och fabrik”.
Studion: Sedan 2012 ligger Archpoles moskvastudio i en nygotisk byggnad från 1915, rik på historia. Fabriken Elektrozavod byggdes för ett stort företag som gjorde gummiprodukter, men den ryska revolutionen 1917 avslutade det kapitlet. Tio år senare producerades elektriska lampor på platsen. Under andra världskriget gjorde fabriken raketgevär, och efter kriget transformatorer och kraftledningar. Idag ligger här arkitektkontor, fotoateljéer och workshops.
Bästa projektet: “Vår favoritprodukt är en stol från vår Full Moon kollektion. Den är en basstol, men vi fulländade den och nu är den vår populäraste produkt “, säger Lagutin. Förutom försäljningen finns det något annat speciellt med den: “Alla katter, inte bara vår kontorskatt Tom, tycker om stolen på grund av sätets form. Om en kattägare köper en, kommer deras husdjur garanterat att sitta på den.”
Se mer av den här studion med showrooom
Bästa projektet: “Vår favoritprodukt är en stol från vår Full Moon kollektion. Den är en basstol, men vi fulländade den och nu är den vår populäraste produkt “, säger Lagutin. Förutom försäljningen finns det något annat speciellt med den: “Alla katter, inte bara vår kontorskatt Tom, tycker om stolen på grund av sätets form. Om en kattägare köper en, kommer deras husdjur garanterat att sitta på den.”
Se mer av den här studion med showrooom
Organisk keramik i Storbritannien
Vem: Janene Waudby, 45 år, från jceramics
Verk: Keramik
Var: London, England
Konsten: Janene Waudby arbetar i en egen studio i ena änden av sin trädgård. Hennes månvaser, som ses här på hyllorna, skapas med en eldgropsmetod. “De bränns en första gång i ugnen, och därefter slår jag in godset i ormbunkar eller bitar av hampa och sågspån och sätter dem i öppen eld”, säger hon. “När pottorna kommer ut, vet man aldrig riktigt vad man får. Var och en är individuell, eftersom man inte kan göra två av samma sort”.
Vem: Janene Waudby, 45 år, från jceramics
Verk: Keramik
Var: London, England
Konsten: Janene Waudby arbetar i en egen studio i ena änden av sin trädgård. Hennes månvaser, som ses här på hyllorna, skapas med en eldgropsmetod. “De bränns en första gång i ugnen, och därefter slår jag in godset i ormbunkar eller bitar av hampa och sågspån och sätter dem i öppen eld”, säger hon. “När pottorna kommer ut, vet man aldrig riktigt vad man får. Var och en är individuell, eftersom man inte kan göra två av samma sort”.
Influenser: Waudbys arbete påverkas av landskapet och naturens former, så hennes drejskiva är placerad precis vid de stora fönstren i ateljén så att hon kan titta ut över trädgården när hon arbetar.
Studion: Studion var det första som installerades i trädgården när hon flyttade in i sitt nuvarande hus. “Vi byggde allt annat runt omkring studion”, säger hon. “Jag ville ha fönster över hela framsidan och ett på baksidan också, eftersom det är där morgonljuset kommer in”. Studion har blivit en tillflyktsort och en idyll, även när hon inte jobbar. “Ibland när jag sitter på terrassen, kommer grannarna och ger mig en kopp te”, säger hon. “Det har verkligen höjt livskvalitén.”
Bästa projektet: Ett av Janene Waudbys nuvarande projekt kretsar kring en serie av långa rynkade vaser. “Min syster kallar dem palsternackor”, säger hon med ett skratt. “Jag ville utforska idén om något som är statiskt i grunden men som ser ut som om de är i rörelse. Tanken är att göra dem levande”.
Se mer av keramikstudion
Studion: Studion var det första som installerades i trädgården när hon flyttade in i sitt nuvarande hus. “Vi byggde allt annat runt omkring studion”, säger hon. “Jag ville ha fönster över hela framsidan och ett på baksidan också, eftersom det är där morgonljuset kommer in”. Studion har blivit en tillflyktsort och en idyll, även när hon inte jobbar. “Ibland när jag sitter på terrassen, kommer grannarna och ger mig en kopp te”, säger hon. “Det har verkligen höjt livskvalitén.”
Bästa projektet: Ett av Janene Waudbys nuvarande projekt kretsar kring en serie av långa rynkade vaser. “Min syster kallar dem palsternackor”, säger hon med ett skratt. “Jag ville utforska idén om något som är statiskt i grunden men som ser ut som om de är i rörelse. Tanken är att göra dem levande”.
Se mer av keramikstudion
Färgglada väskor i Japan
Vem: Akemie Shiroyama, i 40-årsåldern
Verk: Handgjorda väskor
Var: Tokyo, Japan
Konsten: Akemie Shiroyama började sin karriär som designer av väskor för ungefär 10 år sedan. “Nu skapar jag unika väskor, anpassade till enskilda kunder, och kombinerar noggrant utvalda modeller och material efter samråd med kunden i mellan 40 minuter och två timmar”.
Hon använder färgat läder och vackert designade tyger. “Jag älskar att skapa väskor, eftersom de är som ens bästa vänner. Du kan ta dem med dig överallt och dela alla dina erfarenheter, bra och dåliga, med dem. När du känner dig lite ledsen, är väskan alltid vid din sida och kan muntra upp dig genom att visa sina glada färger och mönster som är valda bara för dig”.
Vem: Akemie Shiroyama, i 40-årsåldern
Verk: Handgjorda väskor
Var: Tokyo, Japan
Konsten: Akemie Shiroyama började sin karriär som designer av väskor för ungefär 10 år sedan. “Nu skapar jag unika väskor, anpassade till enskilda kunder, och kombinerar noggrant utvalda modeller och material efter samråd med kunden i mellan 40 minuter och två timmar”.
Hon använder färgat läder och vackert designade tyger. “Jag älskar att skapa väskor, eftersom de är som ens bästa vänner. Du kan ta dem med dig överallt och dela alla dina erfarenheter, bra och dåliga, med dem. När du känner dig lite ledsen, är väskan alltid vid din sida och kan muntra upp dig genom att visa sina glada färger och mönster som är valda bara för dig”.
Influenser: “Folk säger att min stil inte är typiskt japansk, men jag lärde mig av min första chef, en designer från Okinawaöarna långt söder om Japan”, säger Shiroyama. “Hon använde ljusa färger så djärvt och vackert att jag lärde mig göra oväntade, briljanta matchningar av olika nyanser”. Shiroyamas ateljé ligger i Higashi-Kanda, en av de “konstnärs- och hantverksbyar” i Tokyo som är fulla av samtida konstgallerier, konstnärsateljéer och butiker för konstnärsmaterial. “Atmosfären här inspirerade mig mycket”, säger hon.
Studion: Shiroyama designade interiören i sin hyrda studio, ett tidigare garage. “Jag hade en mycket klar bild av hur jag ville ha min egen studio när jag började jobba som designer. Den är inspirerad av min favoritbutik i Aoyama, Tokyo. Massor av vackra klänningar visades i den främre delen av butiken, och i den bakre halvan, bakom en luftig gardin, låg studion där den brittiske ägaren sydde klänningarna. Det var som en restaurang med öppet kök. Kunderna kunde köpa hans handsydda klänningar direkt från “ugnen”. Jag drömde om att ha min studio på samma sätt”.
Studion: Shiroyama designade interiören i sin hyrda studio, ett tidigare garage. “Jag hade en mycket klar bild av hur jag ville ha min egen studio när jag började jobba som designer. Den är inspirerad av min favoritbutik i Aoyama, Tokyo. Massor av vackra klänningar visades i den främre delen av butiken, och i den bakre halvan, bakom en luftig gardin, låg studion där den brittiske ägaren sydde klänningarna. Det var som en restaurang med öppet kök. Kunderna kunde köpa hans handsydda klänningar direkt från “ugnen”. Jag drömde om att ha min studio på samma sätt”.
Bästa projektet: “ Eftersom jag alltid arbetar med personliga och enskilda projekt, får jag en ofta en wowkänsla när jag pratar med mina kunder “, säger Shiroyama. “Några av dem sade att processen att välja material för sin väska var som en helande session; det är nog ett bra tillfälle för dem att komma ihåg sina favoritsaker. Det är underbart att veta att min väska kan muntra upp ägaren redan innan jag gör den. Jag arbetar ensam i studion varje dag, men det känns som om jag alltid är tillsammans med människor”.
Upptäck fler spännande möten med Houzz medlemmar världen runt
Hyresgäster som fixat ett personligt hem
11 män som älskar sina rum
Supersmart förvaring från kreativa hem
Upptäck fler spännande möten med Houzz medlemmar världen runt
Hyresgäster som fixat ett personligt hem
11 män som älskar sina rum
Supersmart förvaring från kreativa hem
Vem: Iron
Verk: Gatukonst
Var: Södra Sverige
Konsten: “Jag har alltid jobbat med bilder på olika sätt. Det började med graffiti när jag var ung, men alltid i en figurativ form snarare än tags”, säger Iron. “Med när gatukonsten kom, växte mitt intresse igen. Jag var lite uttråkad av att betrakta gatukonsten som observatör, men så fort jag höll i en färgburk igen, var jag fast”.
Anonymitet är mycket viktigt för den här konstnären. “Det gör att jag kan arbeta i fred och låta bilderna vara det centrala. Ibland tar jag mig friheten att måla utan tillstånd, vilket anses som vandalism och inte konst. Det tycker jag är diskutabelt. Jag följer min inre moraliska kompass”.