Designikon: Eero Saarinens klassiska Womb-fåtölj
Womb-stolen är en av de mest berömda möblerna i designvärlden med dess organiska bekvämlighet och stil.
I den här serien tittar vi närmare på några av 1900-talets mest kända och omtryckta designmöbler – från klassiska stolar till legendariska lampor. Följ med och upptäck historien bakom en rad ikoniska designer och få tips på hur de kan användas i en modern miljö.
Den finskamerikanska arkitekten Eero Saarinen tillhör 1900-talets främsta formgivare. Hans far var arkitekten Eliel Saarinen som föreläste på Cranbrook Academy of Art i Michigan i USA, där Eero själv studerade möbelformgivning och skulptur. Det var här han stiftade bekantskap med Charles och Ray Eames och Florence Schust (Knoll som gift) som han upprätthöll ett framgångsrikt samarbete med i många år därefter. Han studerade även skulptur vid Académie de la Grande Chaumière i Paris och fortsatte sedan att läsa arkitektur vid Yale University.
Saarinen designade både möbler och byggnader, och bland hans mästerverk återfinns fåtöljen Grasshopper (gräshoppan), stolen Tulip (tulpanen) och TWA-terminalen på John F. Kennedy-flygplatsen i New York. En av hans mest kända modeller är fåtöljen Womb (livmodern) som lanserades 1948.
Den finskamerikanska arkitekten Eero Saarinen tillhör 1900-talets främsta formgivare. Hans far var arkitekten Eliel Saarinen som föreläste på Cranbrook Academy of Art i Michigan i USA, där Eero själv studerade möbelformgivning och skulptur. Det var här han stiftade bekantskap med Charles och Ray Eames och Florence Schust (Knoll som gift) som han upprätthöll ett framgångsrikt samarbete med i många år därefter. Han studerade även skulptur vid Académie de la Grande Chaumière i Paris och fortsatte sedan att läsa arkitektur vid Yale University.
Saarinen designade både möbler och byggnader, och bland hans mästerverk återfinns fåtöljen Grasshopper (gräshoppan), stolen Tulip (tulpanen) och TWA-terminalen på John F. Kennedy-flygplatsen i New York. En av hans mest kända modeller är fåtöljen Womb (livmodern) som lanserades 1948.
Drömmen om en kokongstol
Florence bad Saarinen att designa en stol som framför allt var bekväm. ”Jag vill ha en fåtölj som är så skön att kura ihop sig och läsa sin favoritbok i att det känns som att sjunka ner bland mjuka kuddar”, sa hon till honom.
Då tog Saarinen fram en fåtölj med en nyskapande form som numera är synonym med komfort. Den namngavs efter tanken på en moders sköte och är utformad för att skänka samma lugn och bekvämlighet som ett foster upplever i mammans mage.
Florence bad Saarinen att designa en stol som framför allt var bekväm. ”Jag vill ha en fåtölj som är så skön att kura ihop sig och läsa sin favoritbok i att det känns som att sjunka ner bland mjuka kuddar”, sa hon till honom.
Då tog Saarinen fram en fåtölj med en nyskapande form som numera är synonym med komfort. Den namngavs efter tanken på en moders sköte och är utformad för att skänka samma lugn och bekvämlighet som ett foster upplever i mammans mage.
Inspiration
År 1940 fick Eero Saarinen och Charles Eames dela förstapriset i en tävling i organisk design som anordnades av New York Museum of Modern Art. Deras verk bestod delvis av formpressat laminat och blev inspirationskällan till Womb-fåtöljen.
Saarinen letade efter en snickare som kunde tillverka fåtöljen åt honom, men i stället hittade han skeppsbyggaren Winter som främst arbetade med glasfiber. Eftersom det är betydligt lättare att forma glasfiber än laminat visade sig detta vara det perfekta materialet till Womb-stolen.
År 1940 fick Eero Saarinen och Charles Eames dela förstapriset i en tävling i organisk design som anordnades av New York Museum of Modern Art. Deras verk bestod delvis av formpressat laminat och blev inspirationskällan till Womb-fåtöljen.
Saarinen letade efter en snickare som kunde tillverka fåtöljen åt honom, men i stället hittade han skeppsbyggaren Winter som främst arbetade med glasfiber. Eftersom det är betydligt lättare att forma glasfiber än laminat visade sig detta vara det perfekta materialet till Womb-stolen.
Det hänger på komforten
Något som var betydligt svårare än att forma fiberglasskalet var att fästa det ordentligt på underdelen utan att äventyra komforten. Efter ett antal försök lyckades man dock till slut – en skumdyna, två lösa dynor och rundade former var vad som behövdes för att skapa överlägsen komfort och erbjuda en flexibel sittställning.
Något som var betydligt svårare än att forma fiberglasskalet var att fästa det ordentligt på underdelen utan att äventyra komforten. Efter ett antal försök lyckades man dock till slut – en skumdyna, två lösa dynor och rundade former var vad som behövdes för att skapa överlägsen komfort och erbjuda en flexibel sittställning.
Flera färger och storlekar
Womb-fåtöljen tillverkas i tre olika storlekar, en rad olika material och ett flertal färger. Stommen finns i krom eller svart finish. Möbelns unika form gör att den passar utmärkt i så gott som alla inredningslösningar.
Womb-fåtöljen tillverkas i tre olika storlekar, en rad olika material och ett flertal färger. Stommen finns i krom eller svart finish. Möbelns unika form gör att den passar utmärkt i så gott som alla inredningslösningar.
Fin från alla håll
Womb-fåtöljen ser lika inbjudande ut vilket håll du än betraktar den ifrån. Dess tillbakalutade rygg är alltid en tilltalande syn när man kommer hem, och om du väljer en annorlunda färg på den, som den röda på bilden som är omgiven av neutrala toner, får den otvivelaktigt tillbörlig uppmärksamhet. Den tillhörande fotpallen och den röda mattan sammanlänkar obesvärat fåtöljen med resten av rummet.
Womb-fåtöljen ser lika inbjudande ut vilket håll du än betraktar den ifrån. Dess tillbakalutade rygg är alltid en tilltalande syn när man kommer hem, och om du väljer en annorlunda färg på den, som den röda på bilden som är omgiven av neutrala toner, får den otvivelaktigt tillbörlig uppmärksamhet. Den tillhörande fotpallen och den röda mattan sammanlänkar obesvärat fåtöljen med resten av rummet.
Bekväm överallt
Fåtöljens eleganta former gör att den passar i alla moderna miljöer. I det här rummet ger den ett fräscht och sofistikerat intryck tack vare det vita Sabrina-lädret och benen av polerat krom. Faktum är att olika kombinationer av färger och material på Womb-stolarna gör att varje modell får en helt egen stil.
Fåtöljens eleganta former gör att den passar i alla moderna miljöer. I det här rummet ger den ett fräscht och sofistikerat intryck tack vare det vita Sabrina-lädret och benen av polerat krom. Faktum är att olika kombinationer av färger och material på Womb-stolarna gör att varje modell får en helt egen stil.
Obehindrat organisk
Strukturen på mattan, träpallarna och de flätade korgarna skapar en naturlig harmoni ihop med Womb-fåtöljen i det här rummet. Tillsammans bildar de en fängslande helhet som lockar till eftertanke men samtidigt ger intryck av blygsam elegans. De rundade formerna i rummet återkommer graciöst i fåtöljen och vaggar in åskådaren i en naturlig trygghetskänsla.
BERÄTTA!
Vill du luta dig tillbaka i en Eero Saarinen stol, eller har du någon annan designidol? Dela med dig av dina tankar nedan.
Strukturen på mattan, träpallarna och de flätade korgarna skapar en naturlig harmoni ihop med Womb-fåtöljen i det här rummet. Tillsammans bildar de en fängslande helhet som lockar till eftertanke men samtidigt ger intryck av blygsam elegans. De rundade formerna i rummet återkommer graciöst i fåtöljen och vaggar in åskådaren i en naturlig trygghetskänsla.
BERÄTTA!
Vill du luta dig tillbaka i en Eero Saarinen stol, eller har du någon annan designidol? Dela med dig av dina tankar nedan.
Saarinens gamla vän Florence Knoll (f. Schust) från tiden på Cranbrook hade gift sig med Hans Knoll och tillsammans hade de startat möbelfirman Knoll Associates. Hon bad Saarinen att designa för dem. ”Vi tjatade helt enkelt på honom”, avslöjade hon senare. ”Vi var så unga och entusiastiska att han till slut gav med sig och inledde ett samarbete med oss.”