6 framtida trender från designlandet Danmark
Hur vi lever med sociala medier, återuppväckta hantverk och djuriska lustar – allt påverkar hur våra hem kommer se ut...
Vilka material kommer att dominera marknaden i framtiden? Hur ska färgkombinationerna se ut, hur kommer vi att använda design och hur kommer industrin att utvecklas de närmaste åren? Det är såklart inget vi kan veta säkert – men på designfestivalen 3 Days of Design, som hölls i Köpenhamn i juni, fick vi en försmak av de viktigaste trenderna. Nästan 100 designföretag och organisationer visade upp sina senaste idéer och produkter på mässan, och delade med sig av sina tankar om framtiden för dansk design. Här har vi samlat de sex mest intressanta och visionära idéerna.
Trendforskaren Mads Arlien Søborg
“Efter att ha varit konstant tillgängliga och online på många olika digitala plattformar känner vi nu ett behov av att slå av på takten och koppla ner,” säger Mads. Han förutspår att den här digitala detoxen också kommer att påverka sättet vi designar och inreder våra hus på. Till exempel kan vi vänta oss att se “wi-fi disruptors,” små apparater som stryper den digitala anslutningen till omvärlden, i fler privathem.
“Efter att ha varit konstant tillgängliga och online på många olika digitala plattformar känner vi nu ett behov av att slå av på takten och koppla ner,” säger Mads. Han förutspår att den här digitala detoxen också kommer att påverka sättet vi designar och inreder våra hus på. Till exempel kan vi vänta oss att se “wi-fi disruptors,” små apparater som stryper den digitala anslutningen till omvärlden, i fler privathem.
Samtidigt tror Mads att vi kommer att lära oss uppskatta att saker tar den tid de tar – som ett gammeldags kaffekok, där man måste vänta på att kaffet bryggs klart. Det blir mer och mer acceptabelt att saker går långsamt, eftersom vi alla behöver sakta ner för att motverka den digitala världens stress.
“På 1990-talet var så kallade “samtalskök” (kök med köksöar och extra umgängesutrymme) otroligt populära i Danmark, men sedan kom den digitala revolutionen. Plötsligt var vi för upptagna med annat för att ta oss tid att umgås i köket. Men nu tror jag att vi äntligen är redo att verkligen uppskatta och utnyttja sociala kök,” säger Mads.
“På 1990-talet var så kallade “samtalskök” (kök med köksöar och extra umgängesutrymme) otroligt populära i Danmark, men sedan kom den digitala revolutionen. Plötsligt var vi för upptagna med annat för att ta oss tid att umgås i köket. Men nu tror jag att vi äntligen är redo att verkligen uppskatta och utnyttja sociala kök,” säger Mads.
2. Modernt monokromt
Även färgtrenderna just nu pekar på att vi vill ha en motvikt till våra hektiska liv. Monokroma rum och inredning som går ton-i-ton blir mer och mer populärt. “Enfärgat kan skapa ett lugn som kontrasterar med den moderna världens ständiga sociala medie-flimmer och brist på fokus,” säger inredningsarkitekten Tine Mouritsen. Hon har designat inredningen till Erik Jørgensens sprillans nya showroom “Home Collection,” där tre rum är inredda helt och hållet i en färg var: ett i mörkblått, ett i vitt och ett i grönt.
Även färgtrenderna just nu pekar på att vi vill ha en motvikt till våra hektiska liv. Monokroma rum och inredning som går ton-i-ton blir mer och mer populärt. “Enfärgat kan skapa ett lugn som kontrasterar med den moderna världens ständiga sociala medie-flimmer och brist på fokus,” säger inredningsarkitekten Tine Mouritsen. Hon har designat inredningen till Erik Jørgensens sprillans nya showroom “Home Collection,” där tre rum är inredda helt och hållet i en färg var: ett i mörkblått, ett i vitt och ett i grönt.
“Särskilt det vita rummet ger utrymme för sinnesro, man blir avkopplad och får vara i fred från störande element. I det blå rummet känner man sig ombonad och trygg och det gröna, som är mer inspirerat av botanik och natur, verkar lugnande,” berättar Tine.
LÄS MER: Trendrapport: Stockholm Furniture & Light Fair 2017
LÄS MER: Trendrapport: Stockholm Furniture & Light Fair 2017
Indredningsarkitekt Tine Mouritsen.
Vi skandinaver är kända för vår stilrena design och enkla, strama färgscheman. Men inredningsarkitekten tror att både monokroma rum och rum med färg i stora paneler eller avdelningar kommer att bli mer och mer populära. “Det harmoniserar väl med många av våra skandinaviska möbler som är enkelt och strikt designade, vilket understryker den lugna känslan i rummen,” säger hon.
Vi skandinaver är kända för vår stilrena design och enkla, strama färgscheman. Men inredningsarkitekten tror att både monokroma rum och rum med färg i stora paneler eller avdelningar kommer att bli mer och mer populära. “Det harmoniserar väl med många av våra skandinaviska möbler som är enkelt och strikt designade, vilket understryker den lugna känslan i rummen,” säger hon.
3. Helt och hållet hållbart
Hållbarhet och miljövänlighet har det talats om länge inom både design och möbelproduktion, men nu finns det flera företag som tar det till en helt ny nivå. Bland annat nya möbelproducenten Wehlers, vars affärsmodell prioriterar hållbarhet lika mycket som kvalité och god design.
“När vi börjar designa en ny möbel är det viktigt att så mycket som möjligt av produkten är gjort av återvunna material. Vi tar också ställning till vad som ska hända med produkterna när de inte fungerar eller används längre,” säger Henrik Holm, direktör och en av grundarna till Wehlers.
Till exempel är bordsskivan på det lilla bordet på bilden gjord av kasserade tyger, som rivits till remsor och med hjälp av bland annat värmebehandling och bindemedel förvandlats till ett hårt material som påminner om plywood eller gips.
Hållbarhet och miljövänlighet har det talats om länge inom både design och möbelproduktion, men nu finns det flera företag som tar det till en helt ny nivå. Bland annat nya möbelproducenten Wehlers, vars affärsmodell prioriterar hållbarhet lika mycket som kvalité och god design.
“När vi börjar designa en ny möbel är det viktigt att så mycket som möjligt av produkten är gjort av återvunna material. Vi tar också ställning till vad som ska hända med produkterna när de inte fungerar eller används längre,” säger Henrik Holm, direktör och en av grundarna till Wehlers.
Till exempel är bordsskivan på det lilla bordet på bilden gjord av kasserade tyger, som rivits till remsor och med hjälp av bland annat värmebehandling och bindemedel förvandlats till ett hårt material som påminner om plywood eller gips.
Henrik Holm från Wehlers
“Överdraget på vår dagbädd är också gjort av återvunnen, sammanpressad textil, och det mesta av skumgummit inne i madrassen är återvunnet. Även stålramen använder återvunnet material,” säger Henrik. Alla företagets produkter är designade och tillverkade i Danmark.
Men Wehlers kanske mest banbrytande idé är överenskommelsen företaget gjort med sina distributörer, som uppmuntrar dem att ta tillbaks möblerna när kunderna tröttnat på eller slitit ut dem. “Om de som säljer våra möbler accepterar vårt förslag att ta tillbaka produkterna, så erbjuder vi både dem och kunderna ett bättre pris. Vi tillverkar ingenting som vi inte kan återanvända eller återvinna. Det är en cirkulär, hållbar ekonomi från början till slut,” säger Henrik.
“Överdraget på vår dagbädd är också gjort av återvunnen, sammanpressad textil, och det mesta av skumgummit inne i madrassen är återvunnet. Även stålramen använder återvunnet material,” säger Henrik. Alla företagets produkter är designade och tillverkade i Danmark.
Men Wehlers kanske mest banbrytande idé är överenskommelsen företaget gjort med sina distributörer, som uppmuntrar dem att ta tillbaks möblerna när kunderna tröttnat på eller slitit ut dem. “Om de som säljer våra möbler accepterar vårt förslag att ta tillbaka produkterna, så erbjuder vi både dem och kunderna ett bättre pris. Vi tillverkar ingenting som vi inte kan återanvända eller återvinna. Det är en cirkulär, hållbar ekonomi från början till slut,” säger Henrik.
4. Glöm vita kök
Vitt har länge varit både standard- och favoritfärg i skandinaviska kök. Men om du vill visa att du har koll på de senaste trenderna i Norden, satsa på en annan färgskala när du väljer kök nästa gång. Framtidens kök kommer att vara mycket mer färgglada, en trend som vi bland annat såg hos &shufl. Företaget grundades för fyra år sedan och var det första i Danmark att specialisera sig på att hacka och försköna Ikea-kök.
&shufl har ett uppseendeväckande motto: Inget vitt! “Vi var personligen väldigt trötta på vita kök som alla såg likadana ut, och på att folk automatiskt köpte vita kök för att det var det säkraste valet,” berättar Kristoffer Brems, en av företagets grundare.
Blir du sugen på att renovera köket nu? Hitta en lokal expert här!
Vitt har länge varit både standard- och favoritfärg i skandinaviska kök. Men om du vill visa att du har koll på de senaste trenderna i Norden, satsa på en annan färgskala när du väljer kök nästa gång. Framtidens kök kommer att vara mycket mer färgglada, en trend som vi bland annat såg hos &shufl. Företaget grundades för fyra år sedan och var det första i Danmark att specialisera sig på att hacka och försköna Ikea-kök.
&shufl har ett uppseendeväckande motto: Inget vitt! “Vi var personligen väldigt trötta på vita kök som alla såg likadana ut, och på att folk automatiskt köpte vita kök för att det var det säkraste valet,” berättar Kristoffer Brems, en av företagets grundare.
Blir du sugen på att renovera köket nu? Hitta en lokal expert här!
Kristoffer Brems talar med 3 Days of Design-besökare på &shufls showroom i Köpenhamn
I början var &shufls kundgrupp liten och bestod mest av formgivare, grafiska designers och andra människor med kreativa yrken, men det är på väg att förändras.
“Fler och fler människor börjar inse att kök inte måste vara vita. Alla sorters köpare är sugna på att sticka ut lite mer. Vi märker dessutom att resten av branschen börjar komma ikapp; till och med mer konventionella köksföretag börjar satsa på färg,” säger Kristoffer.
Det är särskilt varma naturmaterial, som kork och trä, som börjar ta plats i skandinaviska kök. “Överlag är köken numera mer präglade av hygge. Det är ju något som vi är kända för i Danmark, men de senaste åren har det verkligen inte märkts i köken – de har liknat tandvårdskliniker,” tillägger han.
I början var &shufls kundgrupp liten och bestod mest av formgivare, grafiska designers och andra människor med kreativa yrken, men det är på väg att förändras.
“Fler och fler människor börjar inse att kök inte måste vara vita. Alla sorters köpare är sugna på att sticka ut lite mer. Vi märker dessutom att resten av branschen börjar komma ikapp; till och med mer konventionella köksföretag börjar satsa på färg,” säger Kristoffer.
Det är särskilt varma naturmaterial, som kork och trä, som börjar ta plats i skandinaviska kök. “Överlag är köken numera mer präglade av hygge. Det är ju något som vi är kända för i Danmark, men de senaste åren har det verkligen inte märkts i köken – de har liknat tandvårdskliniker,” tillägger han.
5. Gammalt möter nytt
De senaste åren är det många danska designföretag som grävt djup i arkiven och återupplivat produkter gjorda av ikoniska namn, som Arne Jacobsen och Finn Juhl. Men nu har turen kommit till att leta efter annat än gamla teckningar, skisser och prototyper – nu handlar det om gamla hantverk. Den här trenden märker man bland annat hos Overgaard & Dyrman, där de två unga grundarna och möbelformgivarna har specialiserat sig på gamla smides- och sadelmakar-tekniker.
De senaste åren är det många danska designföretag som grävt djup i arkiven och återupplivat produkter gjorda av ikoniska namn, som Arne Jacobsen och Finn Juhl. Men nu har turen kommit till att leta efter annat än gamla teckningar, skisser och prototyper – nu handlar det om gamla hantverk. Den här trenden märker man bland annat hos Overgaard & Dyrman, där de två unga grundarna och möbelformgivarna har specialiserat sig på gamla smides- och sadelmakar-tekniker.
“Det finns så mycket kvalitet i det gamla hantverket. Vårt mål är inte att hålla äldre tiders hantverk vid liv bara för sakens skull; men det är av såpass hög kvalité att vi tycker att det skulle vara synd att inte återuppliva det,” säger Christian Dyrman, som konsulterat med en av Danmarks sista utbildade sadelmakare.
Samtidigt har ny teknologi sina egna, unika kvalitéer, och därför är den perfekta möbeln en kombination av det bästa av de två världarna.
Spana in mer dansk design och vackra danska hem i vårt bildarkiv
Samtidigt har ny teknologi sina egna, unika kvalitéer, och därför är den perfekta möbeln en kombination av det bästa av de två världarna.
Spana in mer dansk design och vackra danska hem i vårt bildarkiv
“Till exempel använder vi CNC (computer numerical control) för att ge stålrören på våra stolar den perfekta formen, men maskiner kan inte svetsa lika vackert som människor, så vi har en smed som gör den delen åt oss på det gammaldags sättet,” berättar Christian.
Overgaard & Dyrman är långt ifrån det enda företaget som använder sig av traditionella tekniker, och det har också skett en ökning i användandet av traditionella material – inklusive läder, metall, sten och trä. Här ser vi till exempel en hantverkare som arbetar i trä på PP Møbler-fabriken.
“Många unga formgivare tycker att traditionellt hantverk är väldigt viktigt, och fler och fler personer använder återvunna och råa material,” avslutar Christian.
“Många unga formgivare tycker att traditionellt hantverk är väldigt viktigt, och fler och fler personer använder återvunna och råa material,” avslutar Christian.
6. Djurens värld
Djur har länge varit en del av Danmarks designvärld – tänk bara på Arne Jacobsens “Myran"-stol för Fritz Hansen, Maria Berntsens “Quack"-kanna för Georg Jensen (på nästa bild) och Juhls Pelikanstol – för att inte tala om träaporna och alla andra djur som Kay Bojesen skapat (sista bilden.)
Djur har länge varit en del av Danmarks designvärld – tänk bara på Arne Jacobsens “Myran"-stol för Fritz Hansen, Maria Berntsens “Quack"-kanna för Georg Jensen (på nästa bild) och Juhls Pelikanstol – för att inte tala om träaporna och alla andra djur som Kay Bojesen skapat (sista bilden.)
Men det är värt att hålla koll på djurens roll inom den danska designvärlden även i framtiden. Experter på Designmuseum Danmark har noterat att djur har stort inflytande på dansk design.
“När vi höll på att förbereda en utställning för barn upptäckte vi att det inte bara var där vi hittade djur; förvånansvärt nog dominerar de på alla nivåer,” säger Christian Holmsted Olesen, som är chef för muséets samlingar och utställningar.
Det är ännu inte officiellt, men Christian avslöjade för oss på Houzz Nordics att nästa år öppnar en stor utställning om djurens roll inom dansk design på Designmuseum Danmark – du hörde det här först!
BERÄTTA! Vad tror du kommer att bli framtidens designtrend?
Det är ännu inte officiellt, men Christian avslöjade för oss på Houzz Nordics att nästa år öppnar en stor utställning om djurens roll inom dansk design på Designmuseum Danmark – du hörde det här först!
BERÄTTA! Vad tror du kommer att bli framtidens designtrend?
Uttrycket FOMO, Fear Of Missing Out, har nog alla hört. Att vi lider av FOMO beror inte minst på hur snabbt den digitala utvecklingen har gått. Nu är vi aktiva på sociala medier dygnet runt och omges alltid av digital teknik, vare sig det rör sig om våra mobiler, paddor, högtalare eller datorer – många av oss är smått beroende av att ständigt vara uppkopplade.
Men det är på väg att förändras. Den senaste trenden är “JOMO”, eller “Joy Of Missing Out,” säger Mads Arlien Søborg, livsstilsexpert och en av Danmarks mest erfarne trendanalytiker inom design och inredning.