hilla_duka

Renovering av gammalt hus - tell me everything!

Hilla Duka
8 år sedan

Ok, så eftersom vi har vårt permanentboende i en tråkig charmlös men ack så praktisk hyresrätt i stan, drömmer vi om att skaffa sommarstuga som innehåller allt det där underbara som vi saknar - gammalt hus, stor trädgård och kanske egen brygga/ strandbit. Vi hittar flera riktigt ljuvliga gamla torp, men generellt saknar de två saker - vatten och avlopp. Min man är VVS'are, så kan han bygga badrum och dra vattenledningar enkelt, men vad kostar resten? Bygglov, dra ledningar från tomtgräns osv?


Jag vet att det är charmigt att leva enkelt, men jag är inte frisk, så torr/ mulltoa osv är helt enkelt inte ett alternativ.


Och större renoveringar, som ett hus vi fastnat för där grunden skjutit sig, hur dyrt/ svårt/ farligt etc? Vad är de största varningsflaggorna? Tusen tack för råd och tips!

Kommentarer (2)

  • Sara Norrman
    8 år sedan

    Vi har ett gammalt hus som byggts av stockar täckta med panel, och har nyligen bytt grundstockarna på två sidor eftersom de var murkna. Vill inte avskräcka dig, men det är stora projekt, som dessutom kostar en hel del eftersom man måste hyra allt från byggställningar till hantverkare. Jag tror jag skulle dra mig om grunden skjutit sig, om man inte har en massa tid och pengar att lägga ner!

  • Lisen Karlsson
    8 år sedan

    Jag tror det ä rjättevårt att säga precis vad saker kostar utan att ha ert exakta hus och förutsättningar framför sig. Dessutom kostar bygglov etc olika i olika delar av landet. När jag och min man renoverade vårt radhus blev det dyrare än vi hade trott eftersom det hela tiden dök upp saker som vi inte hade räknat med. Så ta i när ni gör er budget. Mycket. Berätta gärna mer om ert hus. Det ska bli spännande att följa!!!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.