rikke_holmberg

Hjælp med min umulige stue

Rikke Holmberg
8 år sedan

Hvordan ville i møblere min smalle umulige stue med alt for mange døre og vinduer?
Døren øverst til venstre fører ud til køkken/alrum.

På væggen mod højre er der et stort vindue med en lang radiator under, og et parti med franske døre og høje vinduer ved siden af - som fører ind til vores kontor/hobbyrum. Døren ved siden af brændeovnen går ind til soveværelset.

Der er brug for tv, mindst 4 gode siddepladser (helst flere) og opbevaring til bøger/spil/diverse.




Kommentarer (17)

  • Nikolaj Peters
    8 år sedan

    Hej Rikke!

    Nu ved jeg ikke hvordan du har det med sofaer op ad radiatorer, men hvad med at sætte jeres TV op ad den "øverste" væg på billedet, og supplere med en sofa med chaiselong? Det giver helt sikkert en masse pladser, så I rigtigt kan slappe af. Eller den mere traditionelle løsning med to sofaer - 3 personers og 2 personers. Stil eventuelt den store op ad radiatoren, så der kommer mere luft i bredden af stuen. Du burde kunne finde nogle "kompakte" [sofaer[(https://www.houzz.dk/produkter/sofaer-og-moduler-prbr0-br~t_18217), hvor selve siddepladserne er rigtig gode, uden at de tager alt for meget plads.

    Det giver i hvert fald en masse plads og luft i den anden ende af stuen, hvor der så er plads til reoler, opbevaring, og eventuelt et lille gulvtæppe :)


    Der er helt sikkert nogle professionelle, der kan give mere kvalificerede forslag, men det var i hvert fald mit umiddelbare bud. Håber du får styr på din stue! :)

  • Trine Nyborg
    8 år sedan

    Uh ja, den kan jeg godt se er tricky. Hvordan har I det nu? Min første indskydelse ville være at have sofaen foran radiatoren og det store vinduesparti, på den måde er der plads til tv ved siden af brændeovnen og måske endda en lænestol, som kan stå med ryggen til resten af rummet. Hernæst ville jeg placere et spisebord i den anden ende af stuen midt på gulvet, så man stadig har plads til at komme ind til både kontor og soveværelse. Ved ikke om I allerede har købt møbler men et rundt bord ville nok se mindre fyldigt ud,

    Kan det passe, at det er bredere nede ved kontor/soveværelse end oppe i "toppen" ud til køkkenet? I så fald vil det nok være bedst at have sofaen i den smalle ende, hvor man ikke skal bevæge sig så meget rundt som omkring spisebordet.

    I forhold til opbevaring ville jeg gå efter høje, smalle reoler, så der er plads til mere og de ikke "buler ud" i rummet.

  • Jette N
    8 år sedan

    Er det muligt at blænde nogle af dørene eller er de den eneste indgang til de nærliggende rum? Det nederste på tegningen - er det en radiator eller en dør/vindue?

  • Birgitte Petersen
    8 år sedan

    Noget jeg gjorde da jeg i sin tid boede i lejlighed, og der var småt med plads, var at vende spisebordet ind mod en væg på den lange side. Så kan man stadig side der, men det fylder ikke alverden, og man kan hive det ud når man har gæster.

  • Sofie Hansen
    8 år sedan

    Hvis du kan have et spisearrangement foroven er det muligvis bedst, da det er rart at have spisebordet tæt på køkkenet, når man skal ind med varme gryder osv. Ved ikke om to meter bliver lige i underkanten? Kommer an på om du allerede har købt møbler - hvis ikke kan du gå efter et smalt bord med stole, der kan komme hele vejen ind under bordet.

  • PRO
    Katrine Risbjerg Vardrup / Interiorlovin
    8 år sedan

    Hej Rikke, det er en fin, lang stue i har, men også mange funktioner igennem.

    Jeg ville forsøge at dele rummet op med gulvtæpper, evt. bare i den ene ende, og så en farve på en eller to af væggene, som hver kunne definere sit område.

    Jeg ville sætte et stor hjørnesofa i den nederste del af stuen, med ryg mod soveværelset og bagvæg, male bagvæggen med det lille vindue og evt. også den mod soveværelset, og lægge et tæppe under for at samle stuen. Fjernsynet ville jeg hænge på væggen modsat brændeovnen. Brændeovnen deler rummet op på en fin og naturlig måde, og det lader til den del af rummet mod køkkenet er mindre, her ville jeg lave en reolvæg på væggen mod køkkenet og evt. et rundt spisebord foran det store vinduesparti, hvis der er et behov.

    På væggen mellem brændeovn og køkkendør ville jeg bygge noget væghængt opbevaring til brænde, få det til at hænge sammen med højden på reolvæggen og mindre dybde end brændeovnen, dermed er gangareal til stuen ikke generet.

    Ved at lægge stuen bagerst skaber du mere ro omkring det rum i rummet, og opdelingen vha. tæpper og maling kan give dig 2 fine rum.

    Vis gerne billeder, når du er på plads, eller sig til, hvis du har brug for hjælp:)

  • Trine Nyborg
    8 år sedan

    Jeg synes virkelig godt om Katrines idéer og tanker omkring opdelingen af rummet! Jeg vil selv tage det med tæpperne og malingen til mig, da det er et råd, der helt klart også ville kunne forbedre min stue, som er meget opdelt at se på.

  • Rikke Holmberg
    Författare
    8 år sedan

    tusind tak for alle jeres kommentarer

    jeg svarer lige på et par spørgsmål. Det nederste på tegningen er et vindue med radiator under. Vi har ikke brug for et spisebord i stuen, da vi har et stort køkken/alrum. Tv'et kan ikke umiddelbart være ved siden af brændeovnen, da der ikke er stikkontakter der. vi har prøvet at stille tv-møblet der, men det virker som om det blokerer ganglinjen fra køkkenet. Ingen af dørene kan blændes, og der er væg til væg- tæppe på gulvet. Problemet med rummet er, at hvis man deler det i to zoner virker det for småt, og det er for langt og smalt til at fungere som en. Jeg vil lægge hovedet i blød over jeres forslag.

  • Rikke Holmberg
    Författare
    8 år sedan

    @Boligtjek. har du et forslag til en sofa der er lille nok til at fungere på den måde du viser?

  • Rikke Holmberg
    Författare
    8 år sedan

    @katrine risbjerg: Vi har engang haft sofaerne stående som du foreslår. dog to sofaer i vinkel i stedet for en hjørne. men det tv vi har nu er for stort til at være på vægstykket over for brændeovnen. Det skal desuden vinkles mod sofaen for at det kan ses, og så bliver den anden ende af rummet sådan et underligt dødrum hvor man bare ser bagsiden af tv'et

  • Trine Nyborg
    8 år sedan

    Tak for billederne Rikke - det giver en meget bedre fornemmelse for rummet!

  • Jette N
    8 år sedan

    Det er ærgerligt at TV'et ikke kan være ved siden af brændeovnen på væggen, for der synes jeg det giver rigtig god mening. Måske man kan trække nogle kabler der over på en pæn måde? Alternativ skal TV-stuen være i den anden ende, og så skal det hænge på væggen ind til soveværelset. I den anden ende kunne man så have et hyggehjørne med bogreoler og to stole.

  • Rikke Holmberg
    Författare
    8 år sedan

    Ja, det giver mening på papir at placere det der, Jette. Men det fungerer ikke i virkeligheden. Vi har prøvet. Jeg har også en mand der går op i højtalere, og dem er der ikke plads til der. Og dvd-afspiller og kabelboks og diverse ting skal jo også være et sted, og det stikker simpelthen for langt ud fra væggen og blokerer indgangen fra køkkenet. Det er også usmart at alle der bevæger sig ind i stuen går mellem sofaen og tv'et. Desuden varmer brændeovnen virkelig meget, så elektronik tæt på den er ikke så godt

  • Jette N
    8 år sedan

    Jeg kan godt se den er tricky - så er det bedste nok nede i den ande halvdel. En hjørnesofa, som flere skriver, er garanteret en god måde frem at skaffe flere pladser omkring tv'et.

  • Rikke Holmberg
    Författare
    8 år sedan

    Jeg har selv tænkt hjørnesofa, men hvis den skal stå som Boligtjek foreslår, så kan den ikke være ret stor. Og som Katrine Risbjerg foreslår har vi tidligere haft det, men det giver et problem med placeringen af tv'et. Jeg er lost :-/.

    Måske skal jeg inddrage vores kontor/hobbyrum/gæsteværelse/legerum (på den anden side af de franske døre) og omtænke placeringen helt ... Den er heller ikke nem, for der er et vinduesparti fra gulv til loft på den ene væg, med terassedør og en virkelig træls lav bred radiator på gulvet foran. Så heller ikke meget vægplads der. Lige nu er det fyldt med bogreoler, sybord, skrivebord og et stort spisebord midt i rummet, som bliver brugt til hobby-gejl og ungernes legokreationer. Døren ud af kontoret går til musikværelset, som er bedre halvdels arbejdsværelse. Giver det nye ideer? Jeg har nogle gange overvejet at flytte tv og sofaer derind, men på den anden side er det jo hyggeligt at være ved brændeovnen.

    Faktisk fungerer det ok, som det står nu, og det er den opstilling der har virket længst tid for os. Jeg trænger bare til forandring ;-)

  • PRO
    HOE Boligdesign
    8 år sedan

    Hej igen,

    Man kan få en 3 pers sofa med chaiselong som ikke er så stor men hvor man sagtens kan sidde 5 per. som stadig ville være en mulighed. Hvis i ikke skal ha plads til spisebord vil jeg foreslå at sætte jeres sorte stole der op med et lille bord og reoler rundt, så det virker som en hygge krog, hvor man slapper af med et spil eller en bog. Lidt som i har det nu men bare uden sofaen ;-)

    Igen hvis multirummet ikke bruges optimalt er det helt sikker et godt valg at bruge det som en del af stuen, men igen så får man vel bare en lang stue den anden vej :-)

    Håber snart det lykkes for jer at finde en løsning :-)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.