saranorrman

Vilken kompost ska jag skaffa?

Sara Norrman
8 år sedan
senast redigerad:6 år sedan

Jag har länge tänkt skaffa en kompost i vår trädgård på landet, men vill att den ska vara lätt att använda och framför allt sköta om. Ska jag bygga egen eller köpa? Och känner någon till nån köpekompost som också är snygg? Tacksam för råd!

Raised Bed Vegetable Garden · Mer info


Kommentarer (6)

  • PRO
    User
    8 år sedan

    Mycket vackert arbete, kungligt. Det kan passa bra med restprodukt efter chokladproduktion tycker jag. Det luktar bra också. Jag går ut i från att det är bra lufttillförsel, det är alfa omega, men det brukar att vara det i upphöjde bet.

  • mariannese
    8 år sedan

    Jag har tre kompostlådor med lock i lärkträ, men den sorten går inte att köpa längre. Om du kan köpa eller bygga din egen kompost med löstagbar framsida är det nog det bästa, både för att gräva om komposten och för att ta ut den färdiga myllan. Finns byggbeskrivningar på nätet. De jag har är svårarbetade, för djupa att gräva om bekvämt. Men kompost måste man ha, för trädgårdsavfall och organiskt köksavfall som potatisskal och kaffesump mm. Det är mycket lättare att kompostera än många tror, hur man än gör så blir det kompost till slut, även om man kan snabba på processen på olika sätt. En av mina lådor skymtar i bild, står i skugga för att inte torka ut för fort.

  • mariannese
    8 år sedan

    Rekommendationen är att ha markkontakt under komposten så att maskar och andra organismer kan komma in. Går inte det får man se till att fylla på lite jord i komposten i stället och se till att det följer med kompostmaskar.

  • PRO
    T som i Trädgård
    8 år sedan

    De hittar dit så länge komposten inte är helt sluten. Det följer alltid med gammalt växtmaterial och jord som slängs på eller kryper de in från sidorna. :) ingen stoppar naturen ;)

  • PRO
    Trolle Lindros AB
    7 år sedan

    Det kommer en ny leverantör som heter Gröøn, som har byggbara system i kiselbehandlad furu. Kika efter det!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.