elvira_dahl

Odla jordgubbar

Elvira Dahlgren
8 år sedan

Jag har tänkt i flera år att jag borde odla jordgubbar på landet (det är ju så gott!!!!) och nu ska det äntligen bli av. Är det för tidigt att sätta plantor vid påsk? Finns det ens plantor på plantskolorna då? Behöver jag beställa plantor eller hur funkar det? Och hur skyddar jag plantorna så att hararna inte äter upp skotten? Ska jag gödsla? Jag hoppas, hoppas på egna jordgubbar till sommaren och vill göra allt rätt! Om det finns några experter bland er vore jag mycket tacksam att få goda råd! :)

Hidden Spring Residence · Mer info

Kommentarer (2)

  • PRO
    User
    8 år sedan

    Hej Elvira! Du kan kanske hitta plantor vid påsk, även om den ligger rätt tidigt i år. Du behöver inte beställa, men det kan ju vara smart att ringa och fråga om de kommit in innan du åker dit. Tänk på att jordgubbar är frostkänsliga, så du måste täcka med duk så länge det är frostnätter (vilket det kan vara in i juni till och med). Ja gödsla absolut, och gärna till och med en tid innan du satt plantorna så att jorden är mullrik när du sätter dem. Glöm inte att vattna ordentligt, men undvik att göra det kvällstid för att förhindra att de angrips av diverse sjukdomar. Sätt plantorna med ca 30cm mellanrum. Bäst skörd kommer efter ett par år om du sköter plantorna rätt. Lycka till och hoppas du får en fin skörd!

    Elvira Dahlgren thanked User
  • Anna Holmquist
    8 år sedan

    Finfina råd! Jag ska också odla jordgubbar och kommer att göra precis som du skriver Madeleines Trädgårdar. Lite knepigt bara med täckning (för att undvika frosten) om man inte är på plats själv vid lantstället.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.