birgittepetersen1

Hvilket grus skal jeg vælge?

Jeg vil anlægge en indkørsel og sti af grus ala det på billedet, og er ikke sikker på, hvilket grus jeg skal bruge. Hvilke fordele og ulemper er der med forskellige størrelser af grus, når de skal bruges til en grussti? Er der også fordele og ulemper ved forskellige typer af grus?


Country Farm House · Mer info

Kommentarer (8)

  • PRO
    Den Friske Anlægsgartner
    8 år sedan

    Vil også sige slotgrus, det virker som det rigtige valg her

  • Birgitte Petersen
    Författare
    8 år sedan

    Mange tak for svar begge. jeg har slået slotsgrus op på Google og de billeder, som kommer frem af grusen viser en grus som er meget "jordet" at se på (se det ene billede med hånden på). Synes umiddelbart ikke det er særlig kønt og tænker at sko ville blive støvede af at gå i det. Fås det i flere farver og kan I i så fald anbefale en farve?

    Er selv faldet pladask for sandperler, da jeg synes de har et dejlig spil og er fine at se på modsat slotsgrusen, men har svært ved at gennemskue om det ville være praktisk i forhold til en sti der skal kunne gås og køres på? Billedet af stenene jeg taler om, har jeg også lagt ind.

    Venlig hilsen

    Birgitte

    Slotsgrus:


    Sandperler:


  • PRO
    Den Friske Anlægsgartner
    8 år sedan

    slotsgrus er godt da det kan komprimeres og giver en "god fast bund", kender ikke til sandperler, men det ligner ikke noget man kan komprimere særlig godt. du kan eventuelt sandperlerne i nogle skærvenet, kan være det holder bedre. Men generelt vil jeg fraråde skærver og små sten som ikke kan komprimeres ordenligt til gangstier, det kan godt give lidt problemer for damer med højehæle.

  • PRO
    Den Friske Anlægsgartner
    8 år sedan

    Birgitte, du er velkommen til at kontakt mig, hvis du ønsker noget information eller råd, er lidt nemmere over telefonen.

  • PRO
    Kirsten Lund-Andersens Tegnestue
    8 år sedan

    Birgitte, tag ud i virkeligheden og se på det i 1:1. Der er masser af gode referencer. God tur Kirsten

  • PRO
    Hansen Living ApS
    8 år sedan

    Du skal være opmærksom på, om der skal køre biler på det eller ej. Hvis der skal køre biler på det må stenene ikke være for små, da de kan sætte sig fast i dækkene.

    Vi har valgt ærtesten 8-16mm til vores indkørsel og op langs huset, de er lagt på et lag af stabilgrus, og det er super nemt at holde. Man køber sådan en trærive hvor der er langt mellem tænderne, og så river man ærtestene en gang i mellem, så biologisk materiale rulles af og trykkes ned i gruset under.

    Og så trækker vi en tot græs op her og der, som kommer nnår frø fra oven alligevel får fodfæste en gang imellem. ;-)

    Du kan vælge mellem ærtesten fra sømateriale, som er det vi har valgt, eller fra bakkemateriale. Der er en farveforskel, og det skal du nok ud og se ved selvsyn, som en anden også foreslår dig.

    Billedet er taget ud gennem vinduet fra mit skrivebord.


  • Birgitte Petersen
    Författare
    8 år sedan

    Sjovt du skriver Hansens Kitchen - vi er endt med netop at købe ærtesten, dog i en mørkere farve så vidt jeg kan se på billedet. Super gode forslag alle sammen - stort tak fra Birgitte

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.