stigkristensen

Anneks

Stig Kristensen
8 år sedan

Jeg er blevet så inspireret af alle de mini huse jeg har set her på Houzz, og da vi selv er igang med at renovere, overvejer jeg nu at bygge et Anneks selv. Men anbefaler I at man bygger selv eller kan man købe dem færdigproduceret? På forhånd tak.

FLEXANEX referancer · Mer info

Kommentarer (3)

  • PRO
    ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning for husejere
    8 år sedan

    Hej Stig, det kommer vel helt an på hvilke håndværksmæssige evner du har og hvilket udseende du ønsker på annekset (udvalget af færdige annekser er ikke rasende højt, synes jeg). Afhængig af anneksets anvendelse skal du i øvrigt huske at være opmærksom på Bygningsreglementets krav, fx om byggetilladelse/anmeldelse til kommunen.

  • PRO
    Møller Nielsens Tegnestue
    8 år sedan

    Hej Stig.

    Som det også er nævnt ovenstående, kommer det meget an på egne evner og jeres ønsker.

    Færdigt anneks:

    Et færdigt anneks er en let tilgængelig og enkel løsning. Udformningen er typisk lavet efter at det skal være let og billigt at samle.

    Hvis I ikke selv har håndværksmæssig/byggeteknisk erfaring (eller kan få hjælp af andre) og ambitionen er et almindeligt (og forholdsvist) billigt anneks, vil jeg anbefale at købe en færdig løsning.

    Pris og kvalitet hænger dog som oftest sammen, så regn ikke med at får mere end det I betaler for - materialerne er ofte billige, og løsningerne optimeret efter at producenten skal kunne tjene = vær kritisk når I sammenligner forskellige muligheder.

    MEN resultatet er sjældent særligt inspirerende og kvaliteten kan være tvivlsom - pas på så I ikke ender med en løsning der ser forfalden og nedrivningsklar ud om 5-10 år. Hvis ambitionerne eller egne evner er lidt større, kan det være en rigtig god ide selv at udforme og bygge annekset.

    Byg- og/tegn selv:

    Hvis I selv (evt. med prof. hjælp) tegner og udformer annekset, kan I få en løsning som passer præcist til jeres have, ønsker og behov. De bedste eksempler bliver et attraktivt rum som måske endda bliver det mest populære i hele huset. Især hvis I bor på en adresse hvor kvadratmeterne er sparsomme og dyre, kan et godt anneks endda være med til at øge boligens værdi.

    Hvis du ikke har en arkitekt og entreprenør i maven, kan det dog hurtigt blive en noget dyrere løsning:

    • Ideen skal udvikles og løses konstruktivt (arkitekttimer?)
    • Når man begynder at drømme om et lækkert anneks, vil man ofte have lyst til at bruge lidt bedre (dyrere) materialer og mere holdbare konstruktive løsninger.
    • Flere detaljer og gode ideer (indbyggede skabe/kontorbord/senge, lysindfald, overdækninger, udv. terrasse osv.) til typisk kræve flere materialer og arbejdstimer

    Så det selvbyggede anneks har potentialet til at blive bedre og mere spændende - og i en kvalitet der vil bestå i mange år. Men kræver større evner og/eller større økonomi - et dårligt udformet og udført gør-det-selv anneks er bestemt ikke bedre end en kedelig standartløsning.

    Mobile eller genbrugsløsninger:

    En 3. løsning kunne være at finde en semifærdig løsning - en skurvogn, campingvogn eller lignende (hvis man kan finde noget gammelt karakterfyldt med en grundlæggende god kvalitet) og så ombygge/tilpasse til den nye brug.

    Eller måske at finde brugte bygningsdele og konvertere dem til et nyt anneks - jeg har netop hjulpet min lillesøster med at tegne et drivhus ud fra ca. 26 gamle vinduer som hun havde købt billigt.

    Igen handler det meget om egne evner og hvilken kvalitet man kan finde - en campingvogn/skurvogn kan se gammel og muggen ud eller være et inspirerende designobjekt der skaber et specielt miljø I haven.

    Svar på jeres spørgsmål?

    I virkeligheden er ovenstående ikke et svar på spørgsmålet om I skal købe en færdig løsning eller bygge selv - men nærmere en anbefaling af at I gør det klart hvilket ambitionsniveau I har, hvad I vil bruge annekset til og hvad I selv har evnerne til at gøre.

    Personligt ville jeg tegne og bygge selv for at få et anneks i høj arkitektonisk kvalitet - men her har jeg fordelen i selv at kunne tegne det (er arkitekt) og jeg er klar over at der prismæssigt er et spring fra de billige færdige løsninger.

    På nettet kan man ved at søge på "Micro House" se mange inspirerende løsninger som nærmest er små arkitektoniske værker.

    HUSK Bygningsreglementet!

    Som nævnt ovestående kan det være nødvendigt at søge om byggetilladelse eller anmelde byggeriet til kommunen: http://bygningsreglementet.dk/br15_00_id2008/0/42

    Og annekset skal under alle omstændigheder overholde bygningsreglementets krav om placeringer, højder osv. - og energikravene hvis det opvarmes!

    Jeg håber at ovenstående kan få jer videre i processen!

    Med venlig hilsen

    Rune Dybkjær

    MNTarkitekter

  • Stig Kristensen
    Författare
    8 år sedan

    Tusind tak. Vi kunne bruge begge svar og har nu besluttet os for at bygge vores eget anneks. Vi er allerede i kontakt med en ekspert fra Houzz, som nu vil hjælpe os videre i processen. Endnu en gang mange tak for jeres rigtig gode råd!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.