jill_pukite

Terrassen

Jill
7 år sedan

Jag har flyttat och fått en terrass på 11 kvm med en stor blomlåda i betong. Min fråga är, hur ska jag tänka när det gäller markiser och solparasoll? Det blåser rätt bra och jag undrar hur jag ska hålla värmen borta? Det är sol hela dagen till ung kl 18.00.

Kommentarer (3)

  • mariannese
    7 år sedan

    Jag skulle velat se din terrass för att kunna ge bra råd. Nu är jag odlare och tänker främst på växter. Om det blåser mycket tycker jag du ska ordna vindskydd i första hand. Om betonglådan är stor nog skulle du kunna ställa den mot den kortsida där det brukar blåsa mest och ha en spaljé i den, annars resa en fristående spaljé med klängväxter på. Ett parasoll kan annars bli ett vindfång. En annan idé är att bygga en pergola över hela eller halva terrassen, (kanske med plast-eller glastak över en del?) och odla flera olika klängväxter på den. Om odlingszonen tillåter (max zon 2) vore ju en vinranka eller en wisteria härligt, annars kaprifol, rosor eller klematis. En del går att odla i stora krukor men för större växter måste det finnas jord att odla i utanför terrassen. Det finns även färdiga uterum med spaljëer runt om att köpa.

  • Jill
    Författare
    7 år sedan

    Hej, betonglådan går inte att flytta, den utgör hela utsidan på terassen och är drygt 10 m lång. Jag har försökt ta en bild som kan ge en aning om mitt problem.

  • mariannese
    7 år sedan

    Då förstår jag och det var ju inte som jag föreställde mig. Ett terrasshus, eller hur? Tycker nästan verkligheten var mera intressant. Här skulle du kunna plantera en hel del vindskyddande växter med luckor mellan för utsiktens skull, främst olika lägre vintergröna barrväxter som kan sila vinden. Men det måste vara sorter som inte ränner iväg. Inte 60- och 70-talens monstertallar! Prata med en bra plantskola. Om du vill kan du ha både högre och lägre blommande växter emellan dem, kanske också växter som kan hänga ner och mjuka upp kanten inåt terrassen. Har sett det gjort med framgång i Upplands Väsbys terrasshus. En markis skulle nog bli bästa solskydd om det är tillåtet på fastigheten.

    Jill thanked mariannese
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.