mendula49

Trist och vanligt hus på Riseberga, östra Malmö

Sanna Sanna
6 år sedan

Hej! Så här ser mitt hus ut från gatan.

Jag brukar ha lite krukor vid trappan och den blåa kökssoffan, samt i en blomsterlåda. Så här har det sett ut de senaste 10 åren och jag vill gärna förändra något, men är helt utan ideér. Därför vänder jag mig till Er :)

Kommentarer (7)

  • Sanna Sanna
    Författare
    6 år sedan

    Tack Tiina! I de banorna tänker jag också! Muren brukar jag tvätta med högtryck (och staketet) på våren. Tujan ska jag runda till våren, det har inte gjorts förra året. Soffan är så pass gammal att den ska slängas så fort jag hittar på någon lösning och dörren har jag funderat på att måla i knallblått. Jag hoppas att flera ideér kommer innan det är dags att börja röja i trädgården på riktigt :)

  • Sara Norrman
    6 år sedan

    Hej Sanna Sanna! Kanske kan du plantera lite färgglada krukor och placera nära staketet? Ger lite djup till hus och trädgård, blir kanske lite platt nu. Då kan du ju också välja blomster som matchar eller kontrasterar till din nya, knallblåa dörr!

  • Cajsa Carlson
    6 år sedan

    Jag funderar på om man skulle kunna ha en spaljé med klematis mot väggen till höger om dörren, bakom soffan, för att få in mer grönska? Stora krukor längs med gräsmattans kant vid gången tror jag också skulle vara fint, kanske med formklippt buxbom eller några mindre träd?

  • mariannese
    6 år sedan
    Ändrades senast: 6 år sedan

    Som rosodlare tänker jag naturligtvis genast på en klätterros och i din zon 1 kan du vraka och välja vilken som helst. Till tegel passar nog en ljus ros bäst, vit, gul eller riktigt ljusrosa. En Clematis montana skulle också passa (kan jag bara drömma om i min kalla zon) eller en Clematis 'Summer Snow' (även kallad Paul Farges). Har du bil kan du åka till Helsingborg där två av landets bästa rosplantskolor finns, Flora Linnea på Fredriksdal och Cedergrens på Råå, båda väldigt charmiga ställen även om du inte köper något! Av Krister Cedergren får du också goda råd gratis om både rosor och clematis.

  • Anna Efternamn
    6 år sedan

    Ta bort ädelcypressen helt, den ger obalans. Sätt en klippt, vintergrön häck som liguster, buxbom eller idegran för att täcka husgrunden sett från gatan. Placera mellan grusplan och gräsmatta. Ett lövträd på var sida om dörren, man kan sätta flera plantors djup av häckplantorna så att träden blir omslutna av häcken.

  • PRO
    Kreativa Katarina
    6 år sedan

    Hej! Tycker du har fått många bra tips. Själv blir jag nostalgisk när jag ser fotot. Jag bodde en gång i ett (rött) tegelhus som hade ett liknande staket. Men stolparna var av någon anledning i vitt mexitegel, med svart smide emellan. Allt var fel helt enkelt. Det tog 11 år innan vi äntligen bytte till svart smide som också är lite högre än det ursprungliga staketet och i skala med huset.

    Du kommer långt med att måla dörrar och andra detaljer i en ljusare färg tror jag. En varm gråbeige nyans eller grå med dragning mot grönt till exempel.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.