sanne_malmmark

Öppet mellan hall och kök?

Sanne Malm Mark
9 månader sedan

Har idag en öppning mellan hall och kök. Liten hall med knapp förvaring. Nu ska vi renovera köket och undrar om vi ska passa på att stänga mellan kök och hall för att bygga en grundare garderob? Blir det fel.. Lägger bild på planlösning i kommentar

Kommentarer (6)

• Sara Norrman
    9 månader sedan

Hej Sanne! Låter som en intressant lösning, lägg gärna in en planlösning så kommer du lättare att få hjälp och råd. Blir det knepigt att röra sig mellan kök och hall om ni stänger igen öppningen t ex.

Tack!

• Sanne Malm Mark
    Författare
    9 månader sedan

Planlösning idag. Väggen mellan matplats occh vqrdagsrumvardagsrum är bortragenborttagen

• Kristina Rundegren
    9 månader sedan
    Ändrades senast: {last_modified_time}9 månader sedan

Hej!
    Jättesmart idé!

• charlotte_widing
    9 månader sedan

Hej Sanne!
    Jag hade inte byggt igen dörrhålet mellan kök och hall eftersom det skulle ta bort en stor del av ert fina flöde i hemmet. Personligen uppskattar jag när man kan komma in och ut från ett rum från två håll och jag skulle hellre lösa förvaringen på annat sätt och se över helheten. Här kommer ett par tankar utan att jag egentligen vet något om era behov av förvaring, er möblering av hemmet och hur ni använder övriga förvaringsutrymmen idag.

1. Gör om städskåpet till en garderob för diverse ytterkläder och skor. Med enkla medel kan ni få till en optimal garderob som dessutom ligger fint i anslutning både till hallen och tvätten. Hallen kan nu användas för mer vardaglig avhängning.
    2. Flytta innehållet i städskåpet till utrymmet under trappan. Det förutsätter att det finns ett befintligt utrymme under trappan som är inbyggt annars skulle jag hellre lägga ombyggnadspengar på att skapa bra förvaring under trappen. Förhoppningsvis finns det plats för mer än städsaker under trappen.
    3. Använd garderoben i rummet vid trappen som städskåp om det inte går att använda utrymmet under trappan.
      Det kan i sin tur innebära att ni behöver mer garderobsförvaring för sakerna som förvaras där och då kan ni kanske utöka garderobsväggen i sovrummet med 1-2 garderober. Om det inte stör er övriga möblering för mycket kan ni skapa en fin garderobsvägg längs hela väggen och därmed skapa mer förvaringsutrymme än tidigare. Ett annat alternativ är att satsa på ett vackert (vitrin)skåp för förvaring som kan stå i vardagsrummet eller sovrummet.

Jag vet inte om tipsen är till någon hjälp men jag hade passat på att se över alla förvaringsmöjligheter för att optimera i alla led så frågan om en ny garderob i hallen blir egentligen en dominoeffekt. Lycka till!

• Anne-Marie Wikström
    9 månader sedan

Hej Sanne!

Det är en fin kvalitet att kunna gå runt i huset ... bygg inte bort det! Mycket av ljuset i hallen kommer väl också från köket ... du riskerar att få en väldigt mörk hall. Det första jag reagerade på var dock att behöva bära allt som ska till köket genom vardagsrummet.

Jag håller med Charlotte att du kan säkert lösa mycket av hallens förvaringsproblem genom att se över förvaringsmöjligheter på andra ställen.

Lycka till!

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.