Inredning & dekoration
Från idé till succé: Bxxlght - en starkt strålande ljusstjärna
Daniela Upmark gick från PR-jobb till entreprenör med sitt Bxxlght, ljusboxarna som nu utvecklas med nya tekniker och koncept.
Daniela är uppvuxen med kreativitet och entreprenörsskap i familjen. Mamman är konstnär och före detta reklambyråägare, och pappan är entreprenör med fokus på business. “Intresset för inredning kommer från mamma som är duktig på styling. Hon har också varit ett bra bollplank.”
Lanseringen var en nervös och kaotisk period. “Jag ville skapa en trend som innebar att ta in skylten i hemmet, vilket var en jättestor utmaning i början. Alla som hörde om det trodde först att det skulle bli som att ha en butiksskylt hemma och förstod inte konceptet med skyltar som inredningsprodukt.”
Lanseringen var en nervös och kaotisk period. “Jag ville skapa en trend som innebar att ta in skylten i hemmet, vilket var en jättestor utmaning i början. Alla som hörde om det trodde först att det skulle bli som att ha en butiksskylt hemma och förstod inte konceptet med skyltar som inredningsprodukt.”
Efter ett år kunde Daniela börja anställa personal, och i dag jobbar hon och fem kollegor med Bxxlght. “Det är skönt både att ha kollegor att bolla med och få tid att kunna göra det jag är absolut bäst på. Vi har också öppnat en fysisk butik i Stockholm.”
LÄS MER: Från idé till succé: Ylva Skarps fina linjer och raka rör
LÄS MER: Från idé till succé: Ylva Skarps fina linjer och raka rör
Daniela tror att hemligheten bakom Bxxlghts framgång är att företaget integrerar kunden i designarbetet. Det går att välja citat själv, och man får sprida sina egna tankar och åsikter via produkten. Många boxar har fasta citat i olika storlekar, men bästsäljaren är “Changeable” där man kan sätta sin egen text. “Det går inte att beställa en box med en egen bild, men vi samarbetar med bland andra fotograf Kia Lefwander som tog riktigt coola bilder”, säger Daniela.
Boxarna kan stå på golvet eller möbler eller sitta på väggen. “Jag älskar att ha dem stående, det är min favorit. Som person gillar jag inredning med kontraster så jag tycker det är fint att ha modellen Changeable, som är i retrostil, i till exempel en sekelskifteslägenhet. Jag inspireras mycket av arkitektur och Palm Springs och inredningen går i grönt, gult och blått.” Så, vilket är Danielas eget favoritcitat på boxarna? “Helt klart “Be naked when I come home” Jag tröttnar aldrig på den, eftersom den är enkel och unisex.”
LÄS MER: Från idé til succé: Familjeföretaget i Visby som skapar drömvärldar
LÄS MER: Från idé til succé: Familjeföretaget i Visby som skapar drömvärldar
Att det har dykt upp en hel del konkurrenter i många varianter och prisklasser på marknaden ser Daniela inte som ett problem. “Jag tycker att det är kul med kopior, det bevisar att vi verkligen har lyckats nå ut och starta en trend,” säger hon.
Hon tror också att konceptet går att bredda: “Det kan vara inredning, lampor eller konst. Det kan bli hur stort som helst. Vi har en plan, och en del av den kommer man kunna se mer av i höst.” Till hösten 2016 släpps nämligen en kollektion för ett nytt segment med LED-neon och även andra tekniker som är nya för Bxxlght.
LÄS MER: Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
BERÄTTA! Har du gjort en ovanlig inredningsidé till verklighet?
LÄS MER: Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
BERÄTTA! Har du gjort en ovanlig inredningsidé till verklighet?
Daniela Upmark var 23 år när hon bestämde sig för att säga upp sin anställning inom PR-branschen med målet att starta eget. “Det gick väldigt snabbt. Jag sa upp mig och kastade mig ut utan en klar affärsidé”, berättar hon.
Först under en inspirationsresa till New York blev idén konkret. “Tidigare visste jag bara att jag ville göra någon typ av kommunikation med ljuskonst, men känslan för hur produkten skulle se ut och vara kom i New York. Det var gamla gatuskyltar, filmskyltar och olika typer av neonskyltar som inspirerade mig till Bxxlght.”