Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
Utan erfarenhet eller stort kapital skapade Susanne Liljenberg och Anett Jorméus Granit, som blev en riktig fullträff redan från dag ett.
Året var 1996 och Susanne Liljenberg och Anett Jorméus hade fullt upp med småbarn, stökiga hem och stressiga jobb inom klädbranschen, när de en dag bestämde sig för att försöka komma på en lösning som skulle hjälpa både dem själva och andra att förenkla livet. Tillsammans slog de sig ned vid köksbordet och under samtalet som följde kläcktes idéen om att bygga upp ett livsstilsföretag som skulle specialisera sig på förvaring och inredning med en tydlig funktion. “Därefter körde vi bara gasen i botten”, berättar Susanne.
De saknade båda erfarenhet av att starta upp ett företag, men trots det gick allt snabbt redan från början. “Det var lättare att komma på att företaget skulle heta Granit än vad det var att döpa våra respektive barn”, säger Susanne, och fortsätter, “och att välja typsnitt tog typ bara en kvart.” De följde sin magkänsla, och struntade i om de gjorde saker lite tvärtemot mot vad man normalt gör när man skapar något nytt från grunden. “Vi lyckades få två investerare som la in några hundratusen var i företaget och tack vare det kunde vi sedan få ett lån från banken.” Men att därefter få tag på en central lokal som ville ta emot dem var lättare sagt än gjort.
“Jag tror inte att det lät så kul när vi gick runt och berättade att vi skulle sälja förvaringslådor, så det var många som sa nej. Men vi gav inte upp och en dag när vi gick längs med Götgatan i Stockholm såg vi lokalen som vi drömt om. När vi ringde upp ägaren fick vi dock höra samma sak som innan, nej tack. Som tur var är vi envisa så vi tjatade och tjatade och tillslut gick de med på att träffas på ett möte där vi skulle presentera vad vi ville göra.” Men under telefonsamtalet visade det sig också att lokalen var aningen större än vad de tänkt sig, för Granit ville de ha 200 kvadratmeter men här skulle de istället få 2000.
Detta var ju trots allt drömlokalen för duon och deras nya företag så de var helt enkelt tvungna att lösa det lilla kruxet med den extra kvadratmeterytan. En liten lögn under mötet som följde, några telefonsamtal och ett extra möte senare och så var lokalen deras. “De byggde också om den åt oss för 13 miljoner, och gjorde så vi fick våra 200 kvadratmeter.”
Från dag ett ringlade sig kön lång utanför Granit. Folk älskade butikens utbud med praktiska förvaringslösningar, köksattiraljer och möbler i enkla basfärger och gedigna material. “Vi har från starten jobbat medvetet och konsekvent med varumärket. Det skulle inte finnas några starka färger alls på våra produkter – var det en röd liten plupp på en sopborste så gick den bort.”
LÄS MER: Från idé till succé: Kristina Lindhe, Lexington
LÄS MER: Från idé till succé: Kristina Lindhe, Lexington
En butik blev två och sen blev det tre… “Det är viktigt att hitta kundnytta i sin produkt, lyssna på magkänslan och hålla sig till sin grundidé, det är så man får ett lyckat företag”, förklarar Susanne.
Idag finns det många Granit-butiker både i Sverige och utomlands. “Vi gjorde tidigt en handbok där vi bland annat skrev hur man bygger upp en Granit-butik och vilken känsla det ska vara där, vilket gjorde att det var väldigt enkelt att öppna nya butiker.”
Idag finns det många Granit-butiker både i Sverige och utomlands. “Vi gjorde tidigt en handbok där vi bland annat skrev hur man bygger upp en Granit-butik och vilken känsla det ska vara där, vilket gjorde att det var väldigt enkelt att öppna nya butiker.”
“Jag och Anett brukade skoja och säga att om hon hade startat Granit på egen hand så hade det bara funnits en butik, och om jag hade startat företaget själv så hade det funnits för många butiker för snabbt – vi är väldigt olika så där, hon är broms och jag är gas.” Tillsammans var de en bra duo, men efter att ha jobbat så tätt ihop i flera år började de till slut gå varandra på nerverna och samarbetet fick sig en törn. “Det är väldigt viktigt att acceptera varandras olikheter, och det önskar jag att jag hade gjort mer då. Idag har vi lärt oss att vi är olika och att det är helt okej.”
Efter tio år bestämde sig Anett och Susanne för att sälja Granit. “Företaget växte så pass mycket, och vi ville ägna mer tid år våra barn så vi kände att det var dags.” Nu äger Bergendahls Granit men Anett jobbar fortfarande kvar som butiksetablerare och Susanne är inspiratör. “Jag måste säga att jag själv är väldigt imponerad över vad vi har skapat, vi hade inte en krona på fickan och saknade erfarenhet men ändå blev det så bra som det blev.”
LÄS OCKSÅ: Från idé till succé: Familjeföretaget i Visby som skapar drömvärldar
LÄS OCKSÅ: Från idé till succé: Familjeföretaget i Visby som skapar drömvärldar