Experthjälp: Så städar du ur Monica-skåpet
Alla har vi väl något ställe i hemmet där vi, som Monica i Friends, gömmer allt möjligt skräp? Såhär tar du itu med det!
Monica i Friends var pedanten och städmanikern – som hade ett låst skåp i lägenheten som dolde mängder av saker hon inte kunde göra sig av med. Och det är nog många av oss som har ett förråd, skåp eller en källare som vi våndas vid blotta tanken på att städa ut. Men varför inte försöka ta itu med förrådskaoset en gång för alla? Då får du mer plats till förvaring av viktiga saker i hemmet och, ännu bättre, du blir av med det dåliga samvetet. Städexperten Kamille Sommer från oprydningenskonsulenten.dk guidar dig till hur bäst rensar ut – i ditt eget tempo.
Hur kommer man igång?
Eftersom en del av sakerna i den här sortens oreda kan ha en särskild betydelse för ägaren är det viktigt att det blir en bra och grundlig städprocess, förklarar Kamille. Rent praktiskt råder hon att man skaffar lådor och säckar att sortera sakerna i. Om det är tal om större möbler, kan man dela upp sorteringen i områden. “Man startar i ena delen av utrymmet och frågar sig om man kan vara utan just den här saken eller möbeln. Det handlar om att ha respekt för sakerna – man har ingen glädje alls av saker som är undanstoppade. Och ofta står de och samlar damm när vi inte använder dem och det har sakerna inte förtjänat, “ säger hon.
Eftersom en del av sakerna i den här sortens oreda kan ha en särskild betydelse för ägaren är det viktigt att det blir en bra och grundlig städprocess, förklarar Kamille. Rent praktiskt råder hon att man skaffar lådor och säckar att sortera sakerna i. Om det är tal om större möbler, kan man dela upp sorteringen i områden. “Man startar i ena delen av utrymmet och frågar sig om man kan vara utan just den här saken eller möbeln. Det handlar om att ha respekt för sakerna – man har ingen glädje alls av saker som är undanstoppade. Och ofta står de och samlar damm när vi inte använder dem och det har sakerna inte förtjänat, “ säger hon.
Hur sorterar man?
Kamille föreslår att man skaffar olika kartonger eller delar upp hörn av rummet i kategorier, till exempel:
1. Det som ska kastas.
2. Det som ska ges till återvinning eller liknande.
3. Det som ska skänkas till vänner.
4. Dilemmalåda för de saker du verkligen tvekar över och som du i första omgången väljer att behålla.
5. Det som ska lämnas tillbaka till den rätta ägaren. Om du har något liggande som du har lånat, är det på tiden att lämna tillbaka det!
Kamille föreslår att man skaffar olika kartonger eller delar upp hörn av rummet i kategorier, till exempel:
1. Det som ska kastas.
2. Det som ska ges till återvinning eller liknande.
3. Det som ska skänkas till vänner.
4. Dilemmalåda för de saker du verkligen tvekar över och som du i första omgången väljer att behålla.
5. Det som ska lämnas tillbaka till den rätta ägaren. Om du har något liggande som du har lånat, är det på tiden att lämna tillbaka det!
Kamille understryker dock, att dilemmalådan varken får vara för stor eller stå för länge, för då kan det bli fel igen. “Man kan till exempel ställa dilemmalådan i ett hörn, där man lägger det som är tveksamt. Sätt ett datum i kalendern när du tittar på sakerna igen och ser om du är redo att göra dig av med dem. Men ändra inte på datumet, för då skjuter du bara upp beslutet,” säger hon.
Här kan du se snygga svenska förvaringsutrymmen
Här kan du se snygga svenska förvaringsutrymmen
Som utgångspunkt är det alltid bra att sortera sakerna efter material när man gallrar, så att allt hamnar på rätt ställe i sopsorteringen. Men det får inte vara ett hinder som gör projektet ännu mer oöverstigligt, säger Kamille. “Man ska förstås helst sortera rätt, men somliga har helt enkelt så många saker, att jag råder dem att bara strunta i det. Låt det gå i brännbart. Batterier, kemikalier och så vidare ska naturligtvis hamna rätt, men andra saker kan man fastna på, så att det plötsligt blir så besvärligt att gallra att det slutar med att man ger upp,” säger hon.
Hur skapar man ett hållbart system?
I riktigt röriga hem upplever Kamille ofta att det saknas systematik. “När du ställer en massa saker i källaren, förrådet och på vinden har du till slut ingen aning om vad som egentligen finns. Överblicken försvinner snabbt,” förklarar Kamille, Hon uppmanar folk att skapa ett system under utrensningens lopp för att veta vad som finns i utrymmena.
Här hittar du lokal städhjälp
I riktigt röriga hem upplever Kamille ofta att det saknas systematik. “När du ställer en massa saker i källaren, förrådet och på vinden har du till slut ingen aning om vad som egentligen finns. Överblicken försvinner snabbt,” förklarar Kamille, Hon uppmanar folk att skapa ett system under utrensningens lopp för att veta vad som finns i utrymmena.
Här hittar du lokal städhjälp
“Ett system kan till exempel vara genomskinliga lådor med Dymo-märkning utanpå, så att man ser vad de innehåller,” säger hon. Många säsongsprylar, som skidor, vinterkläder och strandsaker, ska också markeras tydligt, eftersom man har användning för dem under olika delar av året och de ska vara lätta att hitta.
Hur många ska man vara när man städar?
Enligt Kamille är det mycket individuellt huruvida man är mest effektiv när man städar själv eller med andra. “Det beror mycket på vilken sorts person man är. Många av mina kunder säger att de har lättare att sortera när jag som utomstående är med, för jag har ingen relation till deras saker,” berättar hon. Städning i förrådsutrymmen kan vara en jobbig historia om det har packats in massor av möbler och prylar. Här kan det vara bra om man är flera, så att man lätt kan flytta tyngre möbler och lyfta upp sakerna på en trailer när de ska köras till återvinning eller sopcontainer, tipsar hon.
Enligt Kamille är det mycket individuellt huruvida man är mest effektiv när man städar själv eller med andra. “Det beror mycket på vilken sorts person man är. Många av mina kunder säger att de har lättare att sortera när jag som utomstående är med, för jag har ingen relation till deras saker,” berättar hon. Städning i förrådsutrymmen kan vara en jobbig historia om det har packats in massor av möbler och prylar. Här kan det vara bra om man är flera, så att man lätt kan flytta tyngre möbler och lyfta upp sakerna på en trailer när de ska köras till återvinning eller sopcontainer, tipsar hon.
Hur mycket tid ska man avsätta?
Kamille säger att man inte ska låta sig nedslås om man inte blir färdig på en eftermiddag. Hon föreslår tvärtom att man, för sin egen skull, delar upp processen i flera, mindre etapper. “Sätt upp små delmål. Folk ger ofta upp under förrådsstädningen för att det verkar oöverskådligt och förvirrande. Du ska helt enkelt starta på ett ställe med en sak i taget. Det kan kanske gå ett halvår mellan varje städomgång. Då är du förmodligen redo att göra dig av med flera saker nästa gång, eftersom du kommer att inse att du inte har saknat det du slängde senast,” förklarar hon.
Kamille säger att man inte ska låta sig nedslås om man inte blir färdig på en eftermiddag. Hon föreslår tvärtom att man, för sin egen skull, delar upp processen i flera, mindre etapper. “Sätt upp små delmål. Folk ger ofta upp under förrådsstädningen för att det verkar oöverskådligt och förvirrande. Du ska helt enkelt starta på ett ställe med en sak i taget. Det kan kanske gå ett halvår mellan varje städomgång. Då är du förmodligen redo att göra dig av med flera saker nästa gång, eftersom du kommer att inse att du inte har saknat det du slängde senast,” förklarar hon.
Hur blir man motiverad?
För de flesta är städning ett nödvändigt ont, och särskilt när det handlar om källaren och vinden. Städkonsulten föreslår därför att man håller motivationen uppe genom att belöna sig själv när man uppnår sina delmål. “Man ska göra små avtal med sig själv som att när man fullgjort ett delmål, får man ett biobesök eller någon annan trevlig upplevelse. Man kanske även kan unna sig något speciellt när man har sålt några av sakerna som man ändå aldrig använde,” säger Kamille.
Och i slutändan är en städad och överskådlig källare eller vind ofta en fin belöning i sig själv.
LÄS MER: Rensa hela hemmet på en vecka: här finns sakerna du inte behöver
För de flesta är städning ett nödvändigt ont, och särskilt när det handlar om källaren och vinden. Städkonsulten föreslår därför att man håller motivationen uppe genom att belöna sig själv när man uppnår sina delmål. “Man ska göra små avtal med sig själv som att när man fullgjort ett delmål, får man ett biobesök eller någon annan trevlig upplevelse. Man kanske även kan unna sig något speciellt när man har sålt några av sakerna som man ändå aldrig använde,” säger Kamille.
Och i slutändan är en städad och överskådlig källare eller vind ofta en fin belöning i sig själv.
LÄS MER: Rensa hela hemmet på en vecka: här finns sakerna du inte behöver
BERÄTTA!
Vad är dina erfarenheter av Låt-Mig-Slippa-röran, och har du några bra tips på hur man blir av med den?
Vad är dina erfarenheter av Låt-Mig-Slippa-röran, och har du några bra tips på hur man blir av med den?
“Låt-Mig-Slippa-röran”, som Kamille kallar den, är röran som kräver en del överväganden och beslut innan man kan bli av med den. “Det är den svåra oredan på de ställen som vi inte riktigt orkar städa – om vi inte är absolut tvungna. Den representerar jobbiga beslut och består ofta av saker som satts åt sidan för att man inte kan besluta sig för om de ska slängas eller inte. Det kan också vara saker som man har ärvt och har ett speciellt förhållande till,” berättar hon.