Ingen gräns mellan ute och inne: 10 hem som hyllar naturen
I takt med att ny byggteknik utvecklas hittar arkitekter världen över nya sätt - och nya platser - att integrera byggnation med naturen.
Vulkanisk sten som en del av en vägg. Ett glastak för stjärnskådning. Köket nedsänkt i jorden för att få ögonkontakt med djurlivet utanför. Ett växande antal internationella arkitekter och husägare vill skapa ett samband mellan bostaden och landskapet men inte med avsikt att betvinga naturen till att passa de egna behoven, utan för att komma närmare den. Naturen blir husets stilsättare och arkitekter plockar upp lokala färgskalor och material, traditioner och inspirationskällor på plats.
Läs om hur dessa arkitekter har utmanat naturens egna gränser och använt ny teknik för att bygga hus där ingen trodde det var möjligt.
Läs om hur dessa arkitekter har utmanat naturens egna gränser och använt ny teknik för att bygga hus där ingen trodde det var möjligt.
Inne i huset separeras de olika utrymmena av böjda utdragbara plåtar. De här öppna rumsavdelarna fungerar som riktlinjer för möbellayouten, och är till hjälp för invånarna att hålla ordning på saker och ting. “De ljusa materialen och de organiska formerna smälter in i landskapet”, säger arkitekten.
Badrummet och toaletten är delvis dolda under jord för att man ska ha sitt privatliv med bara himlen som sällskap. I köksutrymmet, som finns på den lägre golvnivån i huset, ligger bänkskivan i marknivå, så man kan stå och laga mat samtidigt som man kan ha turen att se betande hjortar utanför.
Fler bilder av huset i Hiroshima
Badrummet och toaletten är delvis dolda under jord för att man ska ha sitt privatliv med bara himlen som sällskap. I köksutrymmet, som finns på den lägre golvnivån i huset, ligger bänkskivan i marknivå, så man kan stå och laga mat samtidigt som man kan ha turen att se betande hjortar utanför.
Fler bilder av huset i Hiroshima
Foto: Simon Wood
2. Bo på en klippvägg i Australien
Plats: Sydney, Australien
Arkitekter: Richard Cole på Richard Cole Architecture
Ibland tittar man upp i himlen som för att hitta inspiration, men det kan man hitta under fötterna också – i vissa fall rent bokstavligt. Det duger knappast med lite lera eller vanlig sandjord – men sten gör sig bra i både konstruktion och dekoration.
Istället för att dölja husgrunden som enbart ett byggelement kan man använda den som feature i inredningen. Richard Cole, som ritade det här huset i Waverton i Sydney, beskriver sitt projekt som ”en djärv, skuptural gest formad av platsen”.
2. Bo på en klippvägg i Australien
Plats: Sydney, Australien
Arkitekter: Richard Cole på Richard Cole Architecture
Ibland tittar man upp i himlen som för att hitta inspiration, men det kan man hitta under fötterna också – i vissa fall rent bokstavligt. Det duger knappast med lite lera eller vanlig sandjord – men sten gör sig bra i både konstruktion och dekoration.
Istället för att dölja husgrunden som enbart ett byggelement kan man använda den som feature i inredningen. Richard Cole, som ritade det här huset i Waverton i Sydney, beskriver sitt projekt som ”en djärv, skuptural gest formad av platsen”.
Det tog Richard Cole lång tid att skapa ett koncepthus som smälter in i klippväggen, där det skulle ligga. ”Vi ritade båda våningarna så att de skulle kännas solida på baksidan, man skulle nästan få en grottkänsla mot sluttningen för att sedan öppna upp mot utsikten i söder och väster”, förklarar han.
Se mer av det här huset
Se mer av det här huset
3. Blicka mot himlen i Italien
Plats: Berici Hills nära Vicenza, Italien
Arkitekter: Traverso-Vighy Architetti
En boning som integrerar med naturen måste inte nödvändigtvis vara ett stort hus. Vi är många som skulle vilja ha ett litet krypin där vi kan läsa, lyssna på musik eller ostört njuta av utsikten. Traverso-Vighy Architetti hörsammade ett sådant önskemål och byggde ett krypin på 9 kvm i Berici Hills nära Vicenza som fungerar som en liten lässtudio på dagarna och ett ställe att kika på stjärnorna nattetid. Ägaren är en pensionerad affärsman som ville ha ett relaxrum i anslutning till sitt sommarhus.
Plats: Berici Hills nära Vicenza, Italien
Arkitekter: Traverso-Vighy Architetti
En boning som integrerar med naturen måste inte nödvändigtvis vara ett stort hus. Vi är många som skulle vilja ha ett litet krypin där vi kan läsa, lyssna på musik eller ostört njuta av utsikten. Traverso-Vighy Architetti hörsammade ett sådant önskemål och byggde ett krypin på 9 kvm i Berici Hills nära Vicenza som fungerar som en liten lässtudio på dagarna och ett ställe att kika på stjärnorna nattetid. Ägaren är en pensionerad affärsman som ville ha ett relaxrum i anslutning till sitt sommarhus.
”Det mest problematiska var att transportera de stora fönsterkarmarna genom skogen och att installera dem”, säger Giovanni Traverso från Studio Traverso-Vighy. ”Ursprungstanken var att låta den omgivande skogen förbli helt orörd och konstruera ett trevligt rum med tillräckligt mycket naturligt ljus på vintern och skugga på sommaren”.
”Rummet är ganska litet, men ljuset och de höga fönstren bidrar till känslan av en expanderande yta där man verkligen känner sig omsluten av naturen. De stora fönsterkarmarna ser ut att vara nergrävda i marken – glasen når ända ner till markytan – och lövmattan förstärker intrycket att trädet befinner sig inne i rummet.”
Se mer av detta fina krypin
”Rummet är ganska litet, men ljuset och de höga fönstren bidrar till känslan av en expanderande yta där man verkligen känner sig omsluten av naturen. De stora fönsterkarmarna ser ut att vara nergrävda i marken – glasen når ända ner till markytan – och lövmattan förstärker intrycket att trädet befinner sig inne i rummet.”
Se mer av detta fina krypin
4. Gömsle i gräset i Danmark
Plats: Nära Skagen, Danmark
Arkitekter: Mogens Kassow och Lisa Kassow på Kassow Arkitekter
Arkitekter har också anammat idén om ”kamouflagehus” genom att i möjligaste mån låta byggnader smälta in i landskapet. Det här huset nära Skagen i Danmark, skapat av arkitekterna Mogens Kassow och Lise Kassow, är ett bra exempel på hur visionen kan genomföras.
Byggnaden är en del av omgivningen med grästaket och mörka träpaneler som gör den så gott som osynlig. ”Det var absolut nödvändigt att bygga bort känslan av att huset står i en grop, det är en sänka i terrängen just där”, säger Lise Kassow. ”Husets tre delar följer varandra i tre nivåer, och det får det att kännas som om huset växer upp ur den naturliga sänkan. Det ger ett starkt intryck – man står nere vid ingången och tittar rakt igenom huset upp på himlen och kullarna”.
Plats: Nära Skagen, Danmark
Arkitekter: Mogens Kassow och Lisa Kassow på Kassow Arkitekter
Arkitekter har också anammat idén om ”kamouflagehus” genom att i möjligaste mån låta byggnader smälta in i landskapet. Det här huset nära Skagen i Danmark, skapat av arkitekterna Mogens Kassow och Lise Kassow, är ett bra exempel på hur visionen kan genomföras.
Byggnaden är en del av omgivningen med grästaket och mörka träpaneler som gör den så gott som osynlig. ”Det var absolut nödvändigt att bygga bort känslan av att huset står i en grop, det är en sänka i terrängen just där”, säger Lise Kassow. ”Husets tre delar följer varandra i tre nivåer, och det får det att kännas som om huset växer upp ur den naturliga sänkan. Det ger ett starkt intryck – man står nere vid ingången och tittar rakt igenom huset upp på himlen och kullarna”.
På sommaren täcker gräset taket som en tjock matta som fångar nattkylan och sprider den vidare i huset på dagarna, vilket hindrar huset från att bli alltför hett på sommaren. När vintern kommer förvandlas gräset till hö, som fungerar som isolering på samma sätt som syntetmaterialen som används idag. Det blir en extra bra isolering som har stor betydelse i regioner med kallt klimat.
Se mer från detta hus
Se mer från detta hus
5. Svårt läge, en utmaning i Spanien
Plats: Les Gavarres, Katalonien, Spanien
Arkitekter: ZEST architecture
Begränsningar och hinder på en byggplats inspirerar ofta till nytänkande lösningar, när arkitekten utmanas av förutsättningarna och av naturen själv. Eftersom strikta lokala byggregler gäller i Les Gavarres, ett naturreservat i Katalonien, blev det ZEST archicecture´s uppdrag att pietetsfullt restaurera en förfallen gammal gård till dess forna utseende. Avsikten var att göra om den till ett fritidshus för en familj med två tonårsbarn.
”Vi ville få huset att smälta in i landskapet i ännu högre grad än originalet, och vi ville förändra omgivningen så lite som möjligt, eftersom gården är en del av ett naturreservat. Lösningen blev att använda swimmingpoolen för att skapa en mellannivå. På det sättet kunde vi bygga poolen utan extra grävjobb och lämna marken orörd, och vi kunde använda gamla skifferplattor som finns i området som fyllnadsmaterial”, säger Co Govers, grundare av ZEST architecture.
”Genom att använda material i samma färgton som skiffret, husets originalmaterial, har vi lyckas få huset att smälta in i landskapet. Den här effekten syns också inomhus, där den grå-gröna färgen på lerbruket ger en minimal kontrast mellan inne och ute”.
Plats: Les Gavarres, Katalonien, Spanien
Arkitekter: ZEST architecture
Begränsningar och hinder på en byggplats inspirerar ofta till nytänkande lösningar, när arkitekten utmanas av förutsättningarna och av naturen själv. Eftersom strikta lokala byggregler gäller i Les Gavarres, ett naturreservat i Katalonien, blev det ZEST archicecture´s uppdrag att pietetsfullt restaurera en förfallen gammal gård till dess forna utseende. Avsikten var att göra om den till ett fritidshus för en familj med två tonårsbarn.
”Vi ville få huset att smälta in i landskapet i ännu högre grad än originalet, och vi ville förändra omgivningen så lite som möjligt, eftersom gården är en del av ett naturreservat. Lösningen blev att använda swimmingpoolen för att skapa en mellannivå. På det sättet kunde vi bygga poolen utan extra grävjobb och lämna marken orörd, och vi kunde använda gamla skifferplattor som finns i området som fyllnadsmaterial”, säger Co Govers, grundare av ZEST architecture.
”Genom att använda material i samma färgton som skiffret, husets originalmaterial, har vi lyckas få huset att smälta in i landskapet. Den här effekten syns också inomhus, där den grå-gröna färgen på lerbruket ger en minimal kontrast mellan inne och ute”.
”Själva poolen är en naturlig damm, där plantor och grus filtrerar vattnet”, säger Co Grovers. ”Djuren älskar det, det finns massor av grodor, salamandrar och trollsländor som lever i vattenväxterna på sommaren och fåglarna kommer hit och tvättar sig hela året. Avloppsvattnet från huset filteraras genom en vassbädd och vattnet recyclas och används till att vattna trädgården.”
Fler bilder från projektet
Fler bilder från projektet
Foto: Yosuke Harigane
6. Sluttande plan i Japan
Plats: Fukuoka, Japan
Arkitekter: Suppose Design Office
Ägarna till det här lilla huset i Fukuoka i Japan ville vara så nära naturen som det bara var möjligt. Och fastän terrängförhållandena var ganska problematiska, lyckades arkitekterna från Suppose Design Office att placera en trevåningsbyggnad i en tämligen brant sluttning. Taket restes ovanför väggarna på tunna pelare för att få en väl avvägd utsikt av den konstgjorda sjön som syns i mellanrummen.
6. Sluttande plan i Japan
Plats: Fukuoka, Japan
Arkitekter: Suppose Design Office
Ägarna till det här lilla huset i Fukuoka i Japan ville vara så nära naturen som det bara var möjligt. Och fastän terrängförhållandena var ganska problematiska, lyckades arkitekterna från Suppose Design Office att placera en trevåningsbyggnad i en tämligen brant sluttning. Taket restes ovanför väggarna på tunna pelare för att få en väl avvägd utsikt av den konstgjorda sjön som syns i mellanrummen.
7. En landskapsimitation i Spanien
Plats: Sagunto, Valencia i Spanien
Arkitekter: Ramón Esteve Estudio
Arkitekterna som ritade huset i Sagunto, Valencia, fick också inspiration från det lokala landskapet. Den bergiga terrängen blev inspiration för designen och layouten, med stora klippblock som lämnades intakta för att utgöra väggar. Huset är helt integrerat i omgivningen – röda sandstensblock som bröts under utgrävningen av grunden kunde senare användas till huggna stenväggar.
”Huset är rotat i marken och blir till ett landmärke i det omgivande landskapet. Att använda sig av de resurser som finns till hands är det naturliga sättet att jobba med design… Det här är ett vakttorn byggt av röd sandsten som verkligen ser varm och naturlig ut”, säger Ramón Esteve, grundare och ledande arkitekt på kontoret. Stora glasrutor omgärdar stenmurarna och skapar total genomsiktlighet mellan berget och dalen, och understryker väggarnas monumentala intryck.
Se fler bilder av huset
Plats: Sagunto, Valencia i Spanien
Arkitekter: Ramón Esteve Estudio
Arkitekterna som ritade huset i Sagunto, Valencia, fick också inspiration från det lokala landskapet. Den bergiga terrängen blev inspiration för designen och layouten, med stora klippblock som lämnades intakta för att utgöra väggar. Huset är helt integrerat i omgivningen – röda sandstensblock som bröts under utgrävningen av grunden kunde senare användas till huggna stenväggar.
”Huset är rotat i marken och blir till ett landmärke i det omgivande landskapet. Att använda sig av de resurser som finns till hands är det naturliga sättet att jobba med design… Det här är ett vakttorn byggt av röd sandsten som verkligen ser varm och naturlig ut”, säger Ramón Esteve, grundare och ledande arkitekt på kontoret. Stora glasrutor omgärdar stenmurarna och skapar total genomsiktlighet mellan berget och dalen, och understryker väggarnas monumentala intryck.
Se fler bilder av huset
8. Hukande skönhet på en sluttning i Sverige
Plats: Stockholm, Sweden
Arkitekter: Trigueiros Architecture
Cone House smälter in i naturen inte enbart genom dess konstruktion utan också genom valet av material, färger och texturer som samarbetar med landskapet.
Det byggdes på en tätbefolkad ö i Stockholm med kraftigt lutande tomter. ”Vi ville få det att verka som om huvudbyggnaden flöt nedför sluttningen och omfamnade havsutsikten som en avslutning”, säger Vasco Trigueiros. På tomten finns också några uthus som ser ut som om de lutar i en ovanlig vinkel för att passa topografin.
De ovanliga fjällen på huset, som gav det namnet Cone House, är gjorda av cederträ och kommer att anta en silvergrå färgton med åren när det exponeras för sol och vind. Dessutom kommer materialet få huset att smälta in ännu mer i landskapet på ett ombonat sätt.
Läs mer om huset
Plats: Stockholm, Sweden
Arkitekter: Trigueiros Architecture
Cone House smälter in i naturen inte enbart genom dess konstruktion utan också genom valet av material, färger och texturer som samarbetar med landskapet.
Det byggdes på en tätbefolkad ö i Stockholm med kraftigt lutande tomter. ”Vi ville få det att verka som om huvudbyggnaden flöt nedför sluttningen och omfamnade havsutsikten som en avslutning”, säger Vasco Trigueiros. På tomten finns också några uthus som ser ut som om de lutar i en ovanlig vinkel för att passa topografin.
De ovanliga fjällen på huset, som gav det namnet Cone House, är gjorda av cederträ och kommer att anta en silvergrå färgton med åren när det exponeras för sol och vind. Dessutom kommer materialet få huset att smälta in ännu mer i landskapet på ett ombonat sätt.
Läs mer om huset
9. Inramad utsikt i Ryssland
Plats: Sochi, Russia
Designers: Yury Zubenko and Olga Tsherbakova, Studia Yury Zubenko
När designerparet Yury Zubenko och Olga Tsherbakova såg byggplatsen första gången, med floden som rinner förbi uppifrån bergen, blev de betagna och föreslog att kunden skulle låta naturen ge avtryck i interiören. Som en konsekvens av det har flera av ytterväggarna panoramafönster med fenomenal utsikt över skogen och flodkröken.
Arkitekter har använt fönster för att rama in motiv i många år, men ny teknik har gjort det möjligt att installera panoramafönster i nästan alla klimat. Men för att designa det här projektet, behövde man inte oroa sig för kyligt klimat eftersom temperaturer under noll nästan är okända i Sochi i sydvästra Ryssland. De enorma fönstren runt om i huset ger ägarna möjlighet att beundra utsikten direkt utanför huset, och njuta av skogen samt naturens färgskiftningar hela året.
Plats: Sochi, Russia
Designers: Yury Zubenko and Olga Tsherbakova, Studia Yury Zubenko
När designerparet Yury Zubenko och Olga Tsherbakova såg byggplatsen första gången, med floden som rinner förbi uppifrån bergen, blev de betagna och föreslog att kunden skulle låta naturen ge avtryck i interiören. Som en konsekvens av det har flera av ytterväggarna panoramafönster med fenomenal utsikt över skogen och flodkröken.
Arkitekter har använt fönster för att rama in motiv i många år, men ny teknik har gjort det möjligt att installera panoramafönster i nästan alla klimat. Men för att designa det här projektet, behövde man inte oroa sig för kyligt klimat eftersom temperaturer under noll nästan är okända i Sochi i sydvästra Ryssland. De enorma fönstren runt om i huset ger ägarna möjlighet att beundra utsikten direkt utanför huset, och njuta av skogen samt naturens färgskiftningar hela året.
”Vi hade som målsättning att skapa en inomhusmiljö med Zen-buddhistiska förtecken – en plats där kunden kan lämna det stressiga livet i stan”, säger Jyry Zubenko. ”Vi ville att huset skulle få liv, genom att skapa en plats där man kan känna sig fri och väl till mods nära naturen”.
Det lättaste sättet att gifta ihop interiören med landskapet är att använda stora glasfönster som tar fram det bästa av naturen. Här kan man se solen gå upp i den östra delen av huset och beundra en solnedgång i väster, eller se vågspelet i havet eller bara beundra trädgården när den blommar.
Se fler bilder av huset i Sochi
Det lättaste sättet att gifta ihop interiören med landskapet är att använda stora glasfönster som tar fram det bästa av naturen. Här kan man se solen gå upp i den östra delen av huset och beundra en solnedgång i väster, eller se vågspelet i havet eller bara beundra trädgården när den blommar.
Se fler bilder av huset i Sochi
10. Smälter in i lövsalen i Nya Zeeland
Plats: Förort till Piha, Auckland
Arkitekter: Herbst Architects
Gary och Sherry Butler tillbringade många somrar i havsnära Piha, innan de beslutade sig för att köpa en avskild skogstomt där.
Fridlysta, gamla pohutukawa-träd täckte 90 procent av tomten och paret ville bygga sitt hem med respekt för träden samtidigt som de ville omslutas av dem. Lance Herbst på Herbst Architects kallades in för att få sommarhuset att smälta in i den naturliga omgivningen.
”Byggnaden skulle identifiera trädens betydelse, både metaforiskt och strukturellt”, säger Herbst. ”Lokalbefolkningen är intensiva motståndare till att såga ner träd och man kan inte anlägga något ovanför rötterna eller innanför lövverkets radie vilket gjorde byggandet mycket svårt.”
Plats: Förort till Piha, Auckland
Arkitekter: Herbst Architects
Gary och Sherry Butler tillbringade många somrar i havsnära Piha, innan de beslutade sig för att köpa en avskild skogstomt där.
Fridlysta, gamla pohutukawa-träd täckte 90 procent av tomten och paret ville bygga sitt hem med respekt för träden samtidigt som de ville omslutas av dem. Lance Herbst på Herbst Architects kallades in för att få sommarhuset att smälta in i den naturliga omgivningen.
”Byggnaden skulle identifiera trädens betydelse, både metaforiskt och strukturellt”, säger Herbst. ”Lokalbefolkningen är intensiva motståndare till att såga ner träd och man kan inte anlägga något ovanför rötterna eller innanför lövverkets radie vilket gjorde byggandet mycket svårt.”
Ett litet fåtal träd måste trots allt bort, men i det stora hela lyckades Herbst arbeta runt begränsningarna. Och husets struktur är verkligen tänkt att omfamnas av lövsalarna runtom. Takdesignen, till exempel, alluderar till trädens grenar samt kvistar och filtrerar in ljus i rummet på ungefär samma sätt som naturligt grenverk gör.
Läs fler artiklar i samarbete med Houzz alla globala redaktioner:
Coola nya sätt att förvara maten klimatsmart
11 män världen över designar sina favoritrum
Globala foodies och deras kök
Läs fler artiklar i samarbete med Houzz alla globala redaktioner:
Coola nya sätt att förvara maten klimatsmart
11 män världen över designar sina favoritrum
Globala foodies och deras kök
Plats: Hiroshima, Japan
Arkitekter: Makoto Tanijiri och Ai Joshida på Suppose Design Office
Arkitekterna Makoto Tanijiri och Ai Yoshida från Suppose Design Office byggde det här lilla huset med transparanta väggar för att integrera det i omgivningen. De lät även möblerna fungera som markörer för de olika zonerna i huset. Innanför de genomskinliga akrylväggarna flyter den öppna ytan där avgränsningar mellan de olika zonerna bara antyds med hjälp av böjda genomsläppliga metallplåtar och varierande golvnivåer.
”Konceptet i det här projektet var att lägga ett tunt lock över en naturlig kulle, och möblera det så att människor och djur kunde mötas i dess skugga”, säger Makoto Tanijiri.