Houzz Tour: Ett hus på huk med taktila spån i Stockholms skärgård
Att bygga på en sluttande ö-tomt utan broar och biltrafik var en passande utmaning för Trigueiros Architects spännande syn på arkitektur.
Vatten var ett återkommande tema när Trigueiros Architects började skissa på detta ovanliga familjehus. Först och främst ligger ju sommarhemmet på Tranholmen, som är en urban sorts ö med bara 89 meter som skiljer ön från fastlandet, men utan en fast bro. På somrarna går en båt till ön, som är ungefär lika stor som Gamla Stan, in till Ropsten och Djursholm, medan när isen ligger finns det en pontonbro.
Ön är ganska tätbebyggd, och många av tomterna är branta. “Projektet var givet från första början, huset skall rinna upp och ner från sluttningen och omfamna utsikten,” säger arkitekten Vasco Trigueiros. “Det var ett måste att tomtens
areal skulle utnyttjas på ett maximalt sätt och möta vattnet med strand och brygga.”
Utifrån ser huset ovanligt ut, med en sorts sittande position i slänten och en betäckning av vägg- och takspån. Insidan bjuder på än fler överraskningar, då den terrasserade byggtekniken gör att interiören spänner från 2,5 m till 7 m i takhöjd och man njuter en vacker utsikt över Lilla Värtan från alla rum – inklusive badrum.
Ön är ganska tätbebyggd, och många av tomterna är branta. “Projektet var givet från första början, huset skall rinna upp och ner från sluttningen och omfamna utsikten,” säger arkitekten Vasco Trigueiros. “Det var ett måste att tomtens
areal skulle utnyttjas på ett maximalt sätt och möta vattnet med strand och brygga.”
Utifrån ser huset ovanligt ut, med en sorts sittande position i slänten och en betäckning av vägg- och takspån. Insidan bjuder på än fler överraskningar, då den terrasserade byggtekniken gör att interiören spänner från 2,5 m till 7 m i takhöjd och man njuter en vacker utsikt över Lilla Värtan från alla rum – inklusive badrum.
Kunden ville ha en kombination av de danska sommarresidenserna man finner längs kusten där Louisianas konstmuseum ligger, och spån-hus från Floridas kust. “Vi har ett workshop upplägg på Trigueiros Architecture där vi enligt en inarbetad mall
stöper om våra kunders önskemål, och drömmer sedan fram något tidlöst som med sin arkitektur tillför något till
familjen men också för samhället.
Med det sagt, har vi inga begränsningar när det kommer till önskemål och preferenser från våra kunder. Det kan vara
klassicistiskt, barock, falurött med vita knutar eller annat man drömmer om… men när vi tar tag i det blir det något helt eget”, säger Vasco.
stöper om våra kunders önskemål, och drömmer sedan fram något tidlöst som med sin arkitektur tillför något till
familjen men också för samhället.
Med det sagt, har vi inga begränsningar när det kommer till önskemål och preferenser från våra kunder. Det kan vara
klassicistiskt, barock, falurött med vita knutar eller annat man drömmer om… men när vi tar tag i det blir det något helt eget”, säger Vasco.
Den största utmaningen med huset var att bygga på en ö, utan fast förbindelse till land, samt det faktum att Tranholmen är bilfri.
Den sluttande tomten var också en sporre, som har resulterat i en slående insida med olika nivåer och våningsplan vigda åt olika sysselsättningar.
Den sluttande tomten var också en sporre, som har resulterat i en slående insida med olika nivåer och våningsplan vigda åt olika sysselsättningar.
Den ovanliga fasaden är täckt av spån i cederträ. “Vi tänker alltid på att våra projekt skall vara taktila”, säger Vasco, som har rötter i Sverige och Brasilien.
“Alla material är för oss levande, det gäller att hitta själen i sammansättningen av alla material i paletten och ge dem ett uttryck som kan leva med tiden.
Detta gäller väder och vind samt allt annat som påverkar en byggnad.
Om byggnaden sedan ser ut som en kotte eller båt, det får vara upp till betraktaren… vi ritar inga pastischer.”
“Alla material är för oss levande, det gäller att hitta själen i sammansättningen av alla material i paletten och ge dem ett uttryck som kan leva med tiden.
Detta gäller väder och vind samt allt annat som påverkar en byggnad.
Om byggnaden sedan ser ut som en kotte eller båt, det får vara upp till betraktaren… vi ritar inga pastischer.”
Husets stomme är i sten, rakt igenom. Sedan är stommen klädd med en täckning av cederspån. För projektet var det en teknisk utmaning att klä tak och sneda ytor med spånskivor när det kommer till byggnormer. “Detta är en väldigt gammal tradition i Skandinavien.
Materialet kommer att åldras med värdighet och bli silvergrått med tiden. Då kommer även plåtslagerier, som minimerats, att smälta ihop med fasaden.
Ceder har en fantastisk transparangs på grund av sin porositet som plockar upp atmosfären från sin omgivning”, säger arkitekten.
Materialet kommer att åldras med värdighet och bli silvergrått med tiden. Då kommer även plåtslagerier, som minimerats, att smälta ihop med fasaden.
Ceder har en fantastisk transparangs på grund av sin porositet som plockar upp atmosfären från sin omgivning”, säger arkitekten.
Att såga skivor och spån i sådana exakta vinklar var inte helt oproblematiskt.
“Vi har som kärnidé att jobba utifrån detaljer, de ger karaktären på byggnaden en tydlig image, det skall kännas
‘hantverk’. Det viktiga är att det inte blir så krångligt att det inte går att bygga.”
“Vi har som kärnidé att jobba utifrån detaljer, de ger karaktären på byggnaden en tydlig image, det skall kännas
‘hantverk’. Det viktiga är att det inte blir så krångligt att det inte går att bygga.”
Materialpaletten består av nakna material som sten, trä, glas och läder. De skall förutom att vara komponenter till varandra även berätta något om sitt ursprung samt åldras fint tillsammans. “Vi strävar efter att använda så mycket svenska material som möjligt”, säger Vasco.
Även om Cone House mestadels bebos under sommar, vår och höst, är huset vinterbonat. “Idag bygger man i princip allt i Sverige för året-runt boende”, säger Vasco. “Energifrågan har mognat hos svensken och man vill bidra genom att bygga energiförnuftigt”. Huset värms med bergvärme samt är förberett för solpaneler. Fönstren är 3-glas fönster från Schüco.
Det utbuktande fönstret på övervåningen är en del av utsiktsplaneringen av huset samt att en extra yta i det rummet som inte hade ståhöjd på så sätt skapats.
Köket har belagts med ett vackert golv i sten. Arkitekterna använde i princip uteslutande svensk sten förutom
i fönsterbänkar.
i fönsterbänkar.
Ovanför den öppna spisen gömmer sig en TV. All teknik har byggts in och gömts för att skapa ro och flykt från den ständigt uppkopplade världen utanför.
Från översta mezzanin-planet ser man ett av de två uthusen på 15 kvm, läckert inramat av fönstret som understryker stugans lutning.
I ett av de två uthusen finns ett gästrum, och i det andra ett spa med bastu – båda husen har bedövande utsikt över havet.
Kvällssolen på bryggan skapar en känsla av vara avskuren från allt, både av vattnet runt ön och husets genomtänkta position - en lyx som inte kan köpas för pengar.
Här bor: En familj som använder Cone House mest under sommarhalvåret
Läge: På ön Tranholmen, Stockholms skärgård
Storlek: ca 170 kvm, plus två uthus på 15 kvm vardera
Arkitekt: Trigueiros Architecture
Byggtid: 32 veckor från bygglov
Kostnad: 8 milj kronor