Vad kostar det att anlita en inredare?
Stina5
7 år sedan
Utvalt svar
Sortera efter:Äldsta
Kommentarer (7)
Caroline Ek Design
7 år sedanRelaterade diskussioner
Var går gränsen för vad du anser dig kunna göra själv hemma?
Kommentarer (4)Jag tycker det är beroende på om en har mycket annat arbete eller inte. Det är också beroende av om det finns standard / moderne lösningar. Det är viktigt att ha något vettigt att ta sej till, och om en ting tar lång tid att förstå även för fackfolk kan det bli lite ekonomisk för alla parter att använde experthjälp. Jag har satt in en ny köksbänk och WC, och var mycket stolt efteråt, men jag hade rörmokare till att koppla rör för ny vedpanna och värmetank. Jag satte in insatsrör i pipan också, men kan inte anbefalla detta utan god sakkunskap. Sotaren tyckte om mina lösningar även om det var enkelt (minimalistisk). Jag lägger stor vikt på säkerhet. Jag har tänkt att efterisolera huset också, utvändigt förstås, men har inte fått godkänd ritningar än. Problemet är nog mest att byggsättet för mitt hus inte gör det möjligt att efterpröva utan att riva (Det är en byggteknisk blindgata från 1950-talet _med nya potential i dag enligt mej). Även om jag kan påvisa att förbättra huset kan kommunen närmast kräva totalrenovering enligt PBL.... Se merArkitekt - Vad kostar det?
Kommentarer (1)Hej Axel, din fråga är inte helt enkel att besvara. Egentligen skulle man kunna tycka att ju mindre hus desto mindre kostnad. Det är en sanning med modifikation. Byggkostnaden går naturligtvis ned och det är den stora kostnaden i byggsammanhang. Byggnation kan man räkna om i ett pris per kvm. Däremot kostnaden för att rita beror på graden av detaljering. Även ett litet projekt innehåller samma uppbyggnad som ett stort, med avseende på tak, vägg, fönster, dörr, golv osv. Om man vill styra detaljutförandet av dessa olika byggdelar, så måste de ritas igenom. Arkitektens arvode kan beräknas per ritning, åtminstone i den fas vi brukar kalla bygghandling/arbetshandling. Respektive detalj tar i stort sett samma utrymme på pappret när den ritas oavsett kvadratmeteryta på den färdiga byggnaden. Men det är klart att jag i mina offerter tar hänsyn till storleken på projektet. Ibland brukar man säga att Arkitektarvodet bör ligga på mellan 5 och 10% av den totala byggkostnaden när det gäller en villa. Sofia... Se merHur svårt är det att inreda i en annan stil än sin favoritstil?
Kommentarer (3)Bra fråga... Vi tycker många gånger det kan vara svårare att inreda i en stil som inte alls går i linje med ens eget tycke och smak. Men det finns en stor portion tjusning i det. Nyckeln tillframgång är att få full förståelse för vad det är kunden går igång på i sin stil och väva ihop det med ens egen kompetens. Ambitionen är alltid att få till en inredning som kunden tilltalas av och kan identifiera sig med, samtidigt som man adderar professionella kvaliteter till det.... Se merVad kostar det att bygga en pool?
Kommentarer (3)Hej Marcus! Beroende på typ av stomme, kvalitet och utrustning brukar vi säga att en helentreprenad hamnar någonstans mellan 200.000-600.000kr! Må gott, Spakillarna... Se merFEEM Interior Design
7 år sedanÄndrades senast: 7 år sedanStudio In
7 år sedanJOSEFINT Inredning & Homestaging
7 år sedanUlrika Höglund Form
7 år sedanÄndrades senast: 7 år sedanGabriella Interiors
5 år sedan
Fler diskussioner
STUDIO gaselin