Helrenovering eller bygga nytt?
Elvira Dahlgren
7 år sedan
Utvalt svar
Sortera efter:Äldsta
Kommentarer (10)
MM Måleri AB
7 år sedanRelaterade diskussioner
Vad planerar du för inredningsprojekt 2016?
Kommentarer (16)Vi har ett gästrum som hela tiden blir någon slags avställningsrum när vi inte vet var vi ska ställa olika saker. Visserligen är vi också ganska duktiga att städa upp där men därinne finns också en hemsk gammal solsliten bäddsoffa. Jag har länge velat slänga ut den men insett att den har sina fördelar och jag hittar ingen liknande i handeln. Så nu är nästa idé att på något sätt ta bort armstöd och ev rygg om det går och klä om den. Jag är just nu helt försälskad i alla dagbäddar som dykt upp och tänkte att jag kunde styra upp soffan åt den stilen med härliga kuddar. Vad tror ni?... Se merÄr det dyrt att hyra en arkitekt?
Kommentarer (5)Nej Sara, det är inte arkitekten som gör att huset kostar en viss peng. Tvärtom kan arkitektens arbete göra att du får ett hus som är mer användbart trots en mer begränsad yta. Och därmed kostar mindre att bygga. Men att bygga eller ändra ett hus är komplext. Det är många delar som ska tas hänsyn till och det är vi arkitekter inte alltid så bra på att beskriva. Många av delarna är självklara för oss arkitekter och alla har vi ju en kunskap, större eller mindre, om hus genom vårt eget boende. Vad är det då som kostar? Precis som ett kök eller ett badrum kan kosta nästan hur mycket som helst med dyra material och dyra maskiner så kan ett hus med dyra material kosta mer. Men vad är dyra material? Är en tegelfasad dyr? Ja, den är dyrare än vad en träfasad är initialt men på hela husets livslängd så kan tegelfasaden bli billigare eftersom ett trähus ofta målas om med jämna mellanrum och ställningar kan behövas, oftast, förutom målarfärg och arbetskraft - och emellanåt ny panel. Men det finns ju träfasader som målas med järnvitriol eller inte målas alls utan får gråna med tiden som huset ovan - antagligen. Vad är det som inte kostar? Att utforma och sätta fönster rätt från början exempelvis. Och att bygga rätt från början. Med planering. Jag har ännu inte fått något bra svar från någon kund hur man ska beskriva processen med alla beslut som ska tas. Men genom att göra en bra planering och arbeta fram ritningar och beskrivningar så minskar du antalet beslut som behöver tas under byggets gång och du får med stor sannolikhet ett hus som stämmer mer med vad du tänkt dig. Och med planering så vet byggaren/entreprenören hur han ska bygga och vad det kommer att kosta. Varför gör man inte alltid en planering? En professionell beställare gör en planering men de som kanske mest borde göra en bra planering av sitt bygge snålar in på denna del. För man vet ju inte vad som kommer att gå fel men man kan se att mer detaljerade ritningar och beskrivningar kostar en slant. Naturligtvis finns det olika komplexitet på hus och husändringar och ibland behövs bara ett mindre underlag men hur som helst ska du som beställare av en entreprenad veta vad du har betalat för och ett bra sätt är att ha ett underlag som du och entreprenören kommit överens om och som finns på papper i form av ritningar och text. Men Sara, om du kan hitta ett så kallat nyckelfärdigt hus som passar dig och ansluter bra till platsen och det befintliga huset så är antagligen det billigaste sättet att komplettera ditt sommarhus. Men undersök gärna vad det är för material på det nyckelfärdiga huset du tänkt dig. Och ta även reda på från vilken punkt det nyckelfärdiga börjar. Ofta ovanför grunden.... Se merVad skulle du välja? Nytt eller renovera?
Kommentarer (10)Det beror alldeles på hur mycket tid och pengar du har - Dåligt med tid, riv o bygg nytt, bra med tid, renovera, men det kan ta låååång tid och vara svårt att hitta hantverkare som verkligen ÄR hantverkare, att tro att man skall kunna göra allt själv, det funkar inte, för eldragning, VVS, skorsten (sotaren kollar och bedömer om den är säker) att hitta en bra murare som inte klantar till är heller inte lätt, MEN vill du renovera så se till att utnyttja folks vetande på orten, dom brukar ha full koll på vem som kan vad och vad som finns i lador (gamla breda golvplank t ex, duktiga hantverkare, många med pension, det går inte fort men det blir attans bra, Lycka till !!... Se merOm du fick 2 miljoner att lägga på ditt hem - vad skulle du göra om??
Kommentarer (16)Eftersom jag bor i hyreslägenhet så kan jag inte göra så stora förändringar. Men om det hade gått så skulle jag gjort om planlösningen och rivit väggar för att bygga nya någon annanstans och flyttat ytterdörren. Jag hade satt in vikbara terassdörrar i glas i vardagsrummet samt gjort om terassen genom att höja den så man går rätt ut på den istället för, som idag, att gå ner för en trappa. I annat fall skulle jag byta ut mina hemska mörkgråa plastgolv i kök o hall, samt tapetsera om överallt och till sist, bygga om köket som idag är väldigt opraktiskt och väldigt litet. (I fantasin är allt möjligt )... Se merMc Carthys Snickeri & Bygg AB
7 år sedanBjorkGroup AB
7 år sedanBygg & Interiör Ale AB
6 år sedanSydvillan AB
6 år sedanÄndrades senast: 6 år sedanBlomsterdesign
6 år sedanCarsten Andersson arkitekter AB
6 år sedanHomeccc
6 år sedanHouzz-ID: 385422761
förra året
Fler diskussioner
Studio In