anna_holmquist26

Vilken typ av trädgård föredrar du?

Anna Holmquist
8 år sedan

Vilken typ av trädgård föredrar du? En trädgård med rabatter som kräver mycket härligt pyssel, en parkliknande trädgård eller kanske en naturtomt som sköter sig själv? Rösta och berättar här!

Haslemere Garden · Mer info

Trädgård med planteringar
Naturtomt
Parkliknande tomt
Annat....kommentera gärna nedan

Kommentarer (24)

  • PRO
    T som i Trädgård
    8 år sedan

    Så svårt! Jag vill ha allt ;) men jag måste nog få påta i trädgården... även om jag älskar parkmiljöer.

  • PRO
    Trädgårdsdesign Värmdö
    8 år sedan
    Ändrades senast: 8 år sedan

    Svårt val..... För mig är det viktigt att grundstrukturen är tydlig med former och funktioner sen får gärna växterna ta mycket plats. Jag tycker mycket om trädgårdsskötsel så att den är skötselkrävande är inte ett problem så jag väljer det jag tycker om t.ex grusade ytor som innebär väldigt mycket skötsel. Mina favoritväxter är de som ingår i gruppen för halvskuggeplacering som t.ex lundväxter, en stor växtgrupp med många härlig växter att välja bland.

  • PRO
    Almbacken Trädgårdsdesign
    8 år sedan

    Jag gillar egentligen många typer av trädgårdar. Det viktigaste för mig är att trädgården stämmer med den omgivande miljön och husets arkitektur. Trädgården ska locka till utevistelse och "häng".

  • PRO
    Gröna Rummet
    7 år sedan

    Trädgårdar skall alltid anpassas till både beställaren och platsen.

  • PRO
  • PRO
    Melindas Trädgård
    7 år sedan

    Den fantastiska torpträdgården med alla sina kulturväxter. Gå gärna in på min profil och lär känna mitt sätt att jobba!

  • Sophie I
    7 år sedan

    Vilken fantastisk trädgård du har mariannese!

  • mariannese
    7 år sedan

    Tack Sophie! Vissa bitar gör sig bra på bild men inte alla. Just nu är torkan ett bekymmer.

  • PRO
    Bengtsson Design
    7 år sedan
    En funktionell och väl komponerad trädgård/ utemiljö som är tilltalande även under vintermånaderna. Stilen beror på husets karaktär. En trädgård borde alltid utformas utifrån detta .

    Vi gillar framförallt när gränsen mellan inne och ute suddas ut.
  • PRO
    Länsmansgården Design
    7 år sedan

    För mig är det viktigt att trädgården passar ihop med huset och den omgivande miljön. En trädgård är alltid personlig och det är den som lever i den som ska trivas i slutändan.

  • PRO
    Pamelas TrädgårdsDesign
    7 år sedan

    Trädgård för mig är nyckelplatsen för människans välmående, harmonin är viktig.

  • PRO
    Womanish AB
    7 år sedan

    Jag föredrar skogstomter. Ett med naturen känns viktigt för mig.

  • PRO
    Jenny Evers Trädgårdsmästare
    7 år sedan

    Jag föredrar en vacker och lättskött trädgård i harmoni med huset och omgivningarna. Trädgården ska ge lugn och återhämtning.

  • PRO
    MK Trädgård
    7 år sedan

    En lättskött trädgård

  • User
    7 år sedan

    En vacker och lättskött trädgård!

  • PRO
    Trädgårdsfröjd, trädgårdsdesign i Ängelholm
    7 år sedan

    Om jag måste välja, så blir det den romantiska trädgården. Rosor, lavendel, kaprifol... Men jag har hellre flera olika slags trädgårdar på samma tomt. Olika rum kan innehålla olika stilar. Det gillar jag.

  • PRO
    Gaia Gardens
    7 år sedan

    Lummig och lättskött trädgård

  • User
    7 år sedan

    Trädgården skall passa ihop med huset och mig som ägare av trädgården. Men trädgården kan innehålla olika rum, för möjligheten att utnyttja trädgården optimalt. Min privata trädgård skall ge avkoppling och njutning, inte vara en belastning.

  • ellen_ee
    7 år sedan

    Jag gillar en blandning av allt...

    Bakom mitt hus skulle jag ha en grönsaksodling, örter och fruktbärande buskar och träd.

    En jordkällare att förvara allt det goda, och ett växthus att driva upp nya intressanta blommor/örter.

    Närmast huset på framsidan.... en plantering med klätterväxter, och en palett av olika färger på blommor.

    En liten bit bort från huset skulle jag vilja " en slottsliknade entré" med en fontän och lummiga stora träd.

    Och allra längst bort skulle en naturskog ta vid med en stig som leder till en sjö, en bäck, en sittplats fylld av lugn och harmoni där bara fågelkvitter bryter tystnaden.

  • Lhena .
    7 år sedan

    Jag vill ha sömlösa övergångar mellan inne och ute och även övergången mellan trädgård och omgivande natur så att man utan att märka det plötsligt befinner sig i "den vilda naturen". Mycket gröna växter och vintergröna "fyrar" som binder ihop trädgården med skogen även vintertid.

  • Påk Carita Gustafsson
    7 år sedan
    Det är odling av ätbart blandat med blommor, buskar och träd! Det är jorden som är avgörande!
  • PRO
    Ahrling & Östinge Trädgårdsanläggningar
    6 år sedan

    En trädgård är en upplevelse året runt, ,men de flesta känner den största njutningen tidigt på våren. Om man ber någon beskriva sin drömträdgård blir svaren högst varierande, beroende på vem du frågar Det kan vara den härliga villatomten med fruktträden, den ombonade uteplatsen, det porlande vattnet i dammen, den prunkande blomsterrabatten. För många är det kvartersparken i bostadsområdet. Så inte undra på att trädgård är liktydigt med ett paradis, Ingen trädgård är den andra lik. Det är en av anledningarna till att arbeta med trädgård är så fascinerande.

  • lisa1926
    6 år sedan

    Eftersom vi har ett hus från 1927 med en tillbyggnad från -60 talet så har vi bytt fönster på 60-tals delen till spröjs så huset blir enhetligt. Största delen av gräsmattan är på baksidan då man förr odlade det man åt. Vi har sparat en stor del av gräsmattan "ren" då vi först hade barn/fotbollsmål osv och nu har ett barnbarn/gungställning mm. Vi har fortsatt som man gjorde förr med fruktträd och bärbuskar efter kanterna och en stor rabatt i en vågform och runt vårt gästhus så har jag grävt rabatter där vi har bla kryddväxter och växter som drar bin, fjärilar mm. Ett par små, flygfäsholkar har vi också satt upp. Det senaste är ett växthus och en rabatt mot parkeringen som skall blomma i lila, vitt och silver.


Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.