sophie12344

Hjälp - min öppna spis drar in kall luft!

Sophie I
7 år sedan

Jag har en öppen spis i min lägenhet (tyvärr inte lika modern och fin som bilden nedan) och nu när det börjar bli kallare ute så blåser det in kall luft genom spisen!

Jag använder den inte till att elda, så finns det något enkelt sätt att täppa igen så att luften inte kan blåsa igenom?


Secluded St. Helena · Mer info


Kommentarer (11)

  • mariannese
    7 år sedan

    Är du säker på att du stängt spjället?

  • Sophie I
    Författare
    7 år sedan

    Hmm.. nej det är jag faktiskt inte säker på! Vet inte riktigt vad ett spjäll är, sitter det inne i skorstenen?

  • Ossiana Smith
    7 år sedan

    Kanske sätt för en några plankor? Men skulle konsultera med en sotare för att se till att allt är säkert - kanske är sitter din skorsten ihop med andras i huset?

  • PRO
    Giovannas Konst
    7 år sedan

    DEttta problem hade jag i min gamla lägenhet i Modena. Det jag gjorde var att ta en kudde och lade den i en stor påse och tryckte upp helt enkelt. Ingen perfekt lösning kanske men det funkade fint, jag skulle ändå flytta några månader senare. Så kanske en nödlösning innan allt ordnar sig?

  • Sophie I
    Författare
    7 år sedan

    @ossiana tror det skulle vara svårt att sätta plankorna snyggt eftersom ingenting annat är i trä på spisen! @giovanna, faktiskt bra idé att sätta någonting som kan stoppa upp. Ska dock kolla upp @marianneses tips om spjället!

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    7 år sedan

    Gå till någon som monterar spisar be att få köpa en en bit isolering till skorsten. Sedan trycker du upp det i röret.Isoleringen kan inte börja brinna om någon annan eldar i sin spis i huset.

  • mariannese
    7 år sedan

    Själva spjället sitter högt upp i spisen men i min spis hänger det ner en spak som man drar i för att öppna och stänga spjället. Vi eldar ofta och det händer att vi glömmer att stänga efter eldningen och då drar det verkligen kallt. Min man säger nu att vi har ett primitivt system. Kanske kan du fråga någon granne hur det fungerar i ert hus?

  • Sophie I
    Författare
    7 år sedan

    @HH Inredning Finsnickeri - tack för tipset! Ska kolla upp isolering i helgen!

  • Sophie I
    Författare
    7 år sedan

    @mariannese jag ska försöka se om det finns något spjäll! Tack för hjälpen!

  • sylvestmatzen
    7 år sedan

    I england har man sällan ett spjäll. Istället köper man en "chimney ballong". Sök på nätet så får du instruktion hur du mäter och var du kan beställa. Enkelt att använda om du inte vill använda en "en kudde i en plastpåse".

  • Sophie I
    Författare
    7 år sedan

    Tack Selvestmatzen! Jättebra tips!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.