webuser_692912464

Hur budgetrenovera?

5 år sedan

Nyinflyttade i hus sedan ca 2 månader tillbaka. tanken är att spara pengar ett tag för att sedan helrenovera och ev. bygga ut köket. hade däremot varit kul att fräsha upp köket för en billigare summa innan dess! önskar tips på hur vi kan tänka och vilka färger vi kan kombinera. Tycker om vitt och grått som säkert många andra

Kommentarer (4)

  • 5 år sedan
    Har ni möjlighet att..
    1) spraymåla, så dra två-tre lager vitt på 'köksskåpen/stommen' och spraymåla luckor/lådorna, och
    2) tapetsera med en rättså mörkt grå (o ev tom med dragning åt plommonlila) ev med medaljonger/mönster på tapet på soff/fönsterväggar..
    -alt svalare gråvit liggande randig tapet för lite mer 'köksig' tapetsering.

    - Så blir det sobert o ni kommer inte att tänka på det brunröda golvet som nåt problem.
    Kul med budgerrenovering för då vet man att man testar färger/ljus/svärta till den riktiga. Ljuset från fönster behåller man ju oftast/är 'samma'.
  • 5 år sedan
    Ändrades senast: 5 år sedan

    Häng upp micron under överskåpet så att bänkskivan frigörs. Byt denna bänkskiva till en vit/ljus. Ingen gardin där och gardiner vid sidan av fönstret vid matbordet. Måla stolar och bordsunderrede vita som kökssoffan. Byt handtag på köksskåpen till ex vita porslinsknoppar/handtag. Måla väggarna ljusgrå som funkar med julgardinerna nästa år också. Kanske finns det ett trägolv under plastmattan(?) som kan målas i en mörkare grå färg.

  • 5 år sedan
    Ändrades senast: 5 år sedan

    Håller med om det som redan sades. Man kan måla väggarna vita och luckor gråa eller tvärtom luckor vita och väggar tonade. Det finns också många nyanser grått!!! Man kan tapetsera insidan av köksskåpen för att få det fräschare om det behövs.

    Häng den svarta väggklockan ovanför dörröppningen och skapa t.ex. en "tavelsamling" av olika bilder som känns aktuella/meningsfulla för familjen . Väggen blir mer intressant och den syns när man kommer in genom dörren mitt emot.

    Bestäm var du vill ha blickfång i rummet, enklast är kanske bordet med kökssoffan. Om man målar köksgruppen ska den vara vit (som luckorna) eller grå som luckorna eller ska det vara tvärtemot färgen på luckorna).Det är många " förhållanden" som man behöver beakta.


    Ha inte för hårda kontraster i det gamla köket men skapa några tydliga kontraster (t.ex.svarta detaljer, eller kontrastfärger)


    Textilier

    Med fina textilier kan man göra väldigt mycket. Dyna och fina varierade kuddar, fårskinn. En liten "förhängegardin" av samma tyg som finns någonstans kring köksbordet binder ihop hela rummet och skapar flöde. Den täcker elementet mellan bänkarna där på andra sidanoch lugnar ned den sidan utan att bryta upp den. Bordsdukar som går ihop med textilierna i soffan kan varieras efter säsongen.. Variationer och enhet samtidigt bruka skapa bäst effekt.


    Belysning

    Jag skulle definitivt satsa på ett större lampa över köksbordet för att förstärka utrycket. Kanske går det att byta ut bara lampskärmen mot en större.

    Ha flera belysningspunkter i köket. Bordlampa i fönster t..x.

    Svarta detaljer, leda blicken dit man vill.

    Behåll några svarta detaljer ( accent som plockar upp den svarta i väggklockan). Gruppera föremålen på fönsterbänken så att det blir intressanta stileben och blicken leds utåt mot naturen.

    Man kan ha en hylla högt upp ovanför fönstret som förbinderköksskåpen och dekorera med föremål eller måla en dekor där uppe ( det beror på stilen). Det för attlyfta är det ingen som studerar spisen s.a.s. Håll bänkytorna fria!


    VVS, kakel

    Man ser inte det på bilden men om fogen mellan kakelplattorna känns smutsig kan man tvätta den eller foga om med en ljusgrå fog. Det brukar kännas fräschare. Om blandare känns dålig byt gärna ut den nu mot en som fungerar/känns bra. Det blir en skillnad för den som jobbar i köket och man kan man isf behålla senare.

    Funktion

    Det är en äldre gruppering av skåp köket när det gäller funktion. Förvara därför dina grejer smart så att du slipper spring. Fundera på vad som fungerar när det gäller funktion och vad som känns krångligt. Det hjälper dig senare med planeringen av det nya köket. Köket ska "kännas" lättarbetat och logisk.


    Stil-egen utveckling

    Om man koordinerar färgerna och håller köket ombonat och trivsamt hellre än "Insta- bloggat" kan det blir mycket fint med låg budget. Använd den här tiden fram till renoveringen för att experimentera, samla bilder, förtydliga dina önskemål och stil. Det kommer att underlätta den dagen ni ska renovera. Titta på nätet (samla inspirationsbilder i en mapp på datorn) och kolla ute i affärerna (samla färgrovar, testa) för då vet du sedan exakt vilken stil du vill ha, vad som håller och vad man tröttnar på fort. Det är inte lätt att veta allt på en gång den dagen man ska börja riva. Det blir många olika beslut på en gång.


    Fundera på om du vill ha köksö i framtiden och t.ex. flytta matgruppen Om man inte bygger ut köket. så kanske man kan slå ut en inomhusvägg? Kolla t.ex. på TV4 Fixer upper program (Magnolia). Inspirerande. Eller Joanna Bradfords blogg. Hon har nu skaffat ett hus. Tidigare hade hon fina subtila färgsättningar i sin förra lägenhet.

    Man kan göra mycket med lite. Så spännande! Lycka till. Det kan bli jätte fint.

  • PRO
    5 år sedan

    Hej, Om ni ska renovera i framtiden och inte vill lägga så stora pengar idag så skulle jag rekomendera: 1.Välj en vit kulör (det finns många vita). 2.Köp färg, grundfärg måste du lägga i och med att det har varit feta ångor, köp roller och penslar som är fina i strukturen.3. Tvätta allt med målartvätt sedan måla. 4.Byt samtliga handtag och knoppar. Sen efter denna behandling kan ni se om det skall göras mer före den stora renoveringen

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.