Cementkakel – Golvet som fick nytt liv med modern geometrisk design
När en uråldrig teknik möter anslående ny design blir resultatet så här vackert – cementkaklet sprider sig på golv och väggar världen över.
Cementkakel dateras tillbaka till 1800-talets Europa, där det utvecklades och var vanligt inom Art Nouveau-stilen. Kakel var ett populärt golvmaterial i Spanien – som i Gaudí’s Barcelona – och i Frankrike, Tyskland och många andra länder i världen. När sen Bauhaus och andra 1900-talsstilar tog över, gick plattorna ur mode.
Nu är cementkakel, också kallat betongkakel, på väg tillbaka som golv och väggmaterial, tack vare hypen för allt vad vintage heter och det växande intresset för handgjorda produkter världen över. Med det traditionella cementkaklets återkomst ser vi ökad efterfrågan på nya mönster. Designers och tillverkare har gjort cementplattan samtida med moderna geometriska mönster och givit den ett andra liv.
Nu är cementkakel, också kallat betongkakel, på väg tillbaka som golv och väggmaterial, tack vare hypen för allt vad vintage heter och det växande intresset för handgjorda produkter världen över. Med det traditionella cementkaklets återkomst ser vi ökad efterfrågan på nya mönster. Designers och tillverkare har gjort cementplattan samtida med moderna geometriska mönster och givit den ett andra liv.
Det nya med de här plattorna var att de inte behöver brännas, till skillnad från ler- och keramikkakel. Förutom att det var mer praktiskt kunde tillverkarna vara säkra på att färgerna i de färdiga, torra plattorna skiljde sig väldigt lite från de våta. Så var inte fallet med keramikplattor, där bränningsprocessen förändrade färgerna avsevärt och sannolikheten att få fram enhetliga färger var mycket mindre.
Tekniken att skapa cementkakel består i att blandningen av cementsand, grus och färgpigment pressas i en form; fyrkantig, sexkantig, åttkantig eller annan. Den kan i sin tur inrymma en mindre form, på spanska kallad trepa, som delar upp mönstret för att hålla de olika färgerna separerade som på bilden.
Plattorna görs en och en och tar ungefär tre minuter att tillverka. När plattan lagts i press och tagits ut ur formen, läggs den i vatten i flera timmar för att påbörja härdningen – Portland cement stelnar och härdas tack vare en kemisk process mellan de torra ingredienserna och vatten. Sen måste plattan torka i ungefär en månad.
Tekniken att skapa cementkakel består i att blandningen av cementsand, grus och färgpigment pressas i en form; fyrkantig, sexkantig, åttkantig eller annan. Den kan i sin tur inrymma en mindre form, på spanska kallad trepa, som delar upp mönstret för att hålla de olika färgerna separerade som på bilden.
Plattorna görs en och en och tar ungefär tre minuter att tillverka. När plattan lagts i press och tagits ut ur formen, läggs den i vatten i flera timmar för att påbörja härdningen – Portland cement stelnar och härdas tack vare en kemisk process mellan de torra ingredienserna och vatten. Sen måste plattan torka i ungefär en månad.
Genom att använda den ursprungliga tekniken har några tillverkare och designers börjat ta fram nya mönster för cementkakel. Drops kollektion som syns här, designades av den spanska studion Mut Design och introducerades 2012 av Valenciabaserade tillverkaren Enticdesigns.
”Drops kollektion satte fart på industrin för den var en av de första omarbetningarna som gav en twist åt de klassiska plattorna, som ofta var fantasilösa”, säger Mut Designs grundare Alberto Sánches. Då cementkakel traditionellt har haft geometriska mönster, kunde Drops erbjuda något helt nytt genom att möjliggöra slumpmässig design.
”Vi tror att det är första gången det görs”, säger Alberto Sánchez.”Cementkakel har alltid haft en stel design, med en enda platta som utgångspunkt för homogen design och mönster. Vi letade efter något mer än bara vacker design, så därför skapade vi ett öppet layoutsystem baserat på fyra varierade plattor, som ger möjligheten att leka med mönster och skapa rytm i ytorna.” Ett exempel är det här köksgolvet.
”Den öppna layouten inbjuder kunden att ta del av designprocessen och själv ha åsikter om hur resultatet blir”, tillägger Alberto Sánchez.
”Vi tror att det är första gången det görs”, säger Alberto Sánchez.”Cementkakel har alltid haft en stel design, med en enda platta som utgångspunkt för homogen design och mönster. Vi letade efter något mer än bara vacker design, så därför skapade vi ett öppet layoutsystem baserat på fyra varierade plattor, som ger möjligheten att leka med mönster och skapa rytm i ytorna.” Ett exempel är det här köksgolvet.
”Den öppna layouten inbjuder kunden att ta del av designprocessen och själv ha åsikter om hur resultatet blir”, tillägger Alberto Sánchez.
Den mer geometriska Keidos kollektion, på bilden, som också har tillverkats av Enticdesigns, bygger på samma idé.
Enticdesigns, grundat av María-Eugenia Rubio i Valencia 2005, tillverkar sina plattor i samarbete med en workshop i Córdoba som kan falla tillbaka på fyra generationers know-how i branschen. “Cementkakel åldras mycket vackert”, säger María-Eugenia Rubio. “Plattorna får en fantastisk patina med tiden, och plus det faktum att allt handgjort uppskattas igen, är den här sortens plattsättning modern igen.”
”Marknaden är väldigt krävande så vi försöker alltid sticka ut med vår design, både med färger och mönster”, säger María-Eugenia Rubio om sin filosofi. ”I arbetet för Enticdesigns ingår att hitta det nya och annorlunda, långt från vad vi är vana vid att se inom cementkakel.”
Enticdesigns, grundat av María-Eugenia Rubio i Valencia 2005, tillverkar sina plattor i samarbete med en workshop i Córdoba som kan falla tillbaka på fyra generationers know-how i branschen. “Cementkakel åldras mycket vackert”, säger María-Eugenia Rubio. “Plattorna får en fantastisk patina med tiden, och plus det faktum att allt handgjort uppskattas igen, är den här sortens plattsättning modern igen.”
”Marknaden är väldigt krävande så vi försöker alltid sticka ut med vår design, både med färger och mönster”, säger María-Eugenia Rubio om sin filosofi. ”I arbetet för Enticdesigns ingår att hitta det nya och annorlunda, långt från vad vi är vana vid att se inom cementkakel.”
Den här lägenheten i Barcelona inredd av CaSA – Colombo and Serboli Architecture har designat cementkakel av Zelart. Färgsättningen på plattorna är framtagen speciellt för projektet, så de matchar designen i resten av huset. ”De nya mönstren ökar användningsområdet och öppnar upp marknaden”, säger Matteo Colombo från CaSA. Materialet kan användas på nya sätt i projekt där man lägger nya golv. Det syns tydligt i lägenheten Tycke (på bilden) där vi ville understryka att det inte är ett originalgolv. Vi var tvungna, annars hade det sett ut som en förfalskning. När vi lägger nya golv, vill vi att det ska synas att det är ett modernt material, hellre än att skapa en falsk historia runt det.”
”Cementkakel behåller sin identitet med ny design”, säger CaSA’s Andrea Serboli. ”Mönstren öppnar upp en värld av möjligheter. Varje material har sin egen utvecklingskurva, och vi tror verkligen att den nya kakeldesignen kommer att åldras lika fint som den traditionella.”
Se Tyche lägenheten
”Cementkakel behåller sin identitet med ny design”, säger CaSA’s Andrea Serboli. ”Mönstren öppnar upp en värld av möjligheter. Varje material har sin egen utvecklingskurva, och vi tror verkligen att den nya kakeldesignen kommer att åldras lika fint som den traditionella.”
Se Tyche lägenheten
”Liksom i andra delar av Europa var cementkakel mycket populärt i Sverige för 100 år sedan och användes flitigt i hallar, korridorer, skolor, teatrar och liknande”, säger Per Anders Ovin. Han grundade det svenska företaget Marrakech Design med sin fru Inga-Lill år 2006, och namngav företaget efter den marockanska staden som var inspirationskällan. “I svenska hem var det trä och inte cementkakel som gällde. Det hade fallit i glömska tills för tio år sedan.”
”Vi tror att den här nya synen kommer från en internationell trend; ökad efterfrågan på unika och personliga projekt, återkomsten av vintage och intresset för geometriska mönster, allt som ett svar på minimalismen som har dominerat ett tag”, säger Per Anders Ovin. “Plattorna är handgjorda och kan specialbeställas, de är vackra i sig själva och får vacker patina med åren. Alla de här faktorerna bidrar till att göra dem till ett intressantare material än andra, visserligen modernare, men som inte blir vackrare med åren.”
Bortsett från badrum används den här typen av plattor mest i offentliga miljöer.
”Vi tror att den här nya synen kommer från en internationell trend; ökad efterfrågan på unika och personliga projekt, återkomsten av vintage och intresset för geometriska mönster, allt som ett svar på minimalismen som har dominerat ett tag”, säger Per Anders Ovin. “Plattorna är handgjorda och kan specialbeställas, de är vackra i sig själva och får vacker patina med åren. Alla de här faktorerna bidrar till att göra dem till ett intressantare material än andra, visserligen modernare, men som inte blir vackrare med åren.”
Bortsett från badrum används den här typen av plattor mest i offentliga miljöer.
Per Anders Ovin förklarar att plattorna normalt inte används för att skapa medelhavskänsla i ett rum utan för att få till en effektfull atmosfär som i det här badrummet med kaklet Dandelion designat av Claesson Koivisto Rune.
Branschens förnyelse är ”en naturlig utveckling för den här sortens ytmaterial”, säger Per Anders Ovin. “Om man tittar tillbaka på traditionell kakeldesign finner man många geometriska mönster. Det som den nya designen gör är att ta ännu ett steg framåt.”
Paret Ovin har byggt upp en nära relation med Popham Design som grundades 2007 av det amerikanska paret Caitlin och Samuel Dowe-Sandes i Marrakech. “Vi marknadsför en del av varandras produkter och deras produkter representeras av oss i Sverige”, säger Per Anders Ovin.
Branschens förnyelse är ”en naturlig utveckling för den här sortens ytmaterial”, säger Per Anders Ovin. “Om man tittar tillbaka på traditionell kakeldesign finner man många geometriska mönster. Det som den nya designen gör är att ta ännu ett steg framåt.”
Paret Ovin har byggt upp en nära relation med Popham Design som grundades 2007 av det amerikanska paret Caitlin och Samuel Dowe-Sandes i Marrakech. “Vi marknadsför en del av varandras produkter och deras produkter representeras av oss i Sverige”, säger Per Anders Ovin.
”USA har inte en lika lång historia av kakelgolv som Europa. Jag tror att boomen här handlar om längtan efter autentiska, handgjorda produkter. Man kan aldrig jämföra känslan av cementkakel med fabriksgjorda alternativ”, säger Caitlin Dowe-Sandes på Popham Design.
”Amerikanerna tycker att mönstren påminner om exotiska länder som Marocko, och de måste modifieras så att de passar USA:s livsstil”, säger Caitlin Dowe-Sandes.”Där har vi Popham Designs koncept: blanda traditionell teknik och behåll ett hantverk, men gör produkten tidsenlig med moderna mönster och färger.
”Våra mönster, som är moderna i stilen och inte ett dugg traditionella, används av arkitekter och inredningsarkitekter för att ge speciell karaktär åt ett rum. De sätts på väggar och golv ungefär som tapeter eller en stor matta, för att göra rummet speciellt och ge en ny dimension”, tillägger Caitlin Dowe-Sandes. ”Det faktum att färgen i mönstren kan specialbeställas ger arkitekten eller inredaren chansen att lägga in dekorativa detaljer som är helt unika.”
”Våra mönster, som är moderna i stilen och inte ett dugg traditionella, används av arkitekter och inredningsarkitekter för att ge speciell karaktär åt ett rum. De sätts på väggar och golv ungefär som tapeter eller en stor matta, för att göra rummet speciellt och ge en ny dimension”, tillägger Caitlin Dowe-Sandes. ”Det faktum att färgen i mönstren kan specialbeställas ger arkitekten eller inredaren chansen att lägga in dekorativa detaljer som är helt unika.”
”Som jag nämnde beror boomen för cementkakel delvis på den växande trenden för allt handgjort”, fortsätter Caitlin Dowe-Sandes. ”Hantverkarna som tillverkar våra plattor har åratals erfarenhet och de är väldigt stolta över vad de gör. Det kan man se i den färdiga produkten. Dessutom går det en våg av geometrisk design och djärva färger över världen. Vårt kakel har allt detta och skapar en unik miljö och ger en massa karaktär till rummen.”
”Vi älskar traditionellt cementkakel, så vi tycker inte att det moderna är finare”, säger hon. ”Design utvecklas hela tiden och de bästa produkterna är ofta de som kombinerar gammal kunskap och tekniker med nya idéer och modern teknologi. Mönstren vi har sett i branschen de senaste åren hjälper folk att lära känna den här sortens inredningsmaterial, och på så sätt lever traditionen vidare.”
”Vi älskar traditionellt cementkakel, så vi tycker inte att det moderna är finare”, säger hon. ”Design utvecklas hela tiden och de bästa produkterna är ofta de som kombinerar gammal kunskap och tekniker med nya idéer och modern teknologi. Mönstren vi har sett i branschen de senaste åren hjälper folk att lära känna den här sortens inredningsmaterial, och på så sätt lever traditionen vidare.”
Alexander Kolganov och Schepenok Eugene från ryska inredningsstudion Model_Bananova använder ofta cementkakel i sina projekt. Plattorna över diskbänken och på pelaren i det här köket är tillverkade av spanska företaget Mosaic del Sur.
I Ryssland associerar man också cementkakel till Marocko, det nordafrikanska landet som startade produktion efter Frankrike och Spanien.” De används normalt i medelhavsinspirerade projekt, men nu ser man ett intresse även i moderna inredningar”, säger Alexander Kolganov. ”Popham Designs är ett nytt företag, men ett av de som sticker ut, och deras produkter är långtifrån traditionella. De är en av våra favoriter liksom det franska företaget Carocim och Malagabaserade Mosaic del Sur.”
I Ryssland associerar man också cementkakel till Marocko, det nordafrikanska landet som startade produktion efter Frankrike och Spanien.” De används normalt i medelhavsinspirerade projekt, men nu ser man ett intresse även i moderna inredningar”, säger Alexander Kolganov. ”Popham Designs är ett nytt företag, men ett av de som sticker ut, och deras produkter är långtifrån traditionella. De är en av våra favoriter liksom det franska företaget Carocim och Malagabaserade Mosaic del Sur.”
Tyskarna har använt cementkakel sedan Art Nouveaus dagar och det var väldigt populärt i början av 1900-talet. En av de mest välkända tillverkarna i landet är Via.
”Vi arbetar tillsammans med designers och jag skapar själv mönster till våra cementkakel”, säger Almut Lager som driver företaget. ”På Via har vi en fascination för äldre design, särskilt från Art Nouveau. Cementkakel är underbart och fungerar bra med ett stort urval av mönster, inklusive de nya. Äldre design är mer klassisk och en utmärkt lösning på lång sikt. Vi vet ännu inte hur den nya designen kommer att åldras.”
”Vi arbetar tillsammans med designers och jag skapar själv mönster till våra cementkakel”, säger Almut Lager som driver företaget. ”På Via har vi en fascination för äldre design, särskilt från Art Nouveau. Cementkakel är underbart och fungerar bra med ett stort urval av mönster, inklusive de nya. Äldre design är mer klassisk och en utmärkt lösning på lång sikt. Vi vet ännu inte hur den nya designen kommer att åldras.”
Med stöd av entusiaster över världen, har trenden plockats upp av flera stora tillverkare. År 2015 lanserade det italienska företaget Bisazza, specialister på glasmosaik, en kollektion av cementkakel, helt nytt för dem, och inledde en ny fas i sin utveckling.
I den processen anlitade företaget en rad toppdesigners, som Tom Dixon, India Mahdavi, Paola Navone, Carlo Dal Bianco och Jaime Hayon, mannen bakom den här designen.
I den processen anlitade företaget en rad toppdesigners, som Tom Dixon, India Mahdavi, Paola Navone, Carlo Dal Bianco och Jaime Hayon, mannen bakom den här designen.
Det speciella med Jaime Hayon’s design är de oändliga möjligheterna att kombinera kaklet. De har en mångfald strukturer och sätter geometrin i blickfånget genom att tyckas fortsätta i evighet och förmedla rörelse och kontinuitet mellan olika rum.
Som kontrast är Tom Dixon’s mönster mycket mer urbana och `poppiga´till sin natur, som oftast är fallet med den brittiske designern. “Med den här kollektionen har vi haft för avsikt att ge en nutida och sofistikerad tolkning av traditionellt cementkakel genom att kombinera modern design med dragningskraften i handgjorda produkter”, säger Rosella Bisazza, dotter till företagets grundare och kommunikationschef.
”Trots att cementkakel har ett annat språk än glasmosaik, försöker vi hitta sätt att knyta ihop det med Bisazzas stil”, tillägger hon. Designen är av Paola Navone, vars design är den lekfullaste i kollektionen.
Ett annat märke som just har kommit på marknaden är Peronda, en av Spaniens största kakeltillverkare. Kaklet på bilden heter Roll från kollektionen Harmony, ritad av studio Dsignio och släppt i slutet av 2015. Det är en riktigt intelligent design.
”Hela golvet i det här rummet har formen av en enda hexagon som har roterats och placerats på olika sätt”, säger Patxi Cotarelo från Dsignio. ”Som layout är möjligheterna oändliga, en del mer ordnade och formella och andra mer kaotiska och roliga.”
”Hela golvet i det här rummet har formen av en enda hexagon som har roterats och placerats på olika sätt”, säger Patxi Cotarelo från Dsignio. ”Som layout är möjligheterna oändliga, en del mer ordnade och formella och andra mer kaotiska och roliga.”
Som ett resultat av boomen inom cementkakel har en del företag som specialiserar sig på keramikkakel, som Peronda och Porcelanosa, börjat sälja kakel med mönster inspirerade av cementkaklets design. Kaklet som syns här är från FS Collection av Francisco Segarra för Peronda. I allmänhet har de en åldrad, sliten patina och retromönster.
Cementkakel är handgjort, vilket är en förklaring till att det är så populärt. Tillverkningssättet har inte förändrats på över hundra år.
Det var i mitten av 1800-talet som tekniken att göra kakel utvecklades i södra Frankrike. Metoden baserades på britternas patent på Portland cement, den vanligaste blandningen. Först ut att producera registrerade kollektioner var katalanerna i Spanien.