Designintervjun: Hemma hos italienska stjärnorna Formafantasma
Vi pratar med designduon om livet i studion, ön Sicilien som samtida ikon och vikten av gröna växter hemma.
I en före detta kaminfabrik i Amsterdam har Formafantasma skapat en designstudio som dessutom är deras hem. Vi pratade med en av grundarna, Simone Farresin, om hur det är att leva på jobbet, hur de skapat en lokal som är välkomnande och multifunktionell, samt hur de tolkar samtiden genom sitt arbete.
Duon flyttade till Amsterdam år 2015 och hittade den gamla kaminfabriken där de nu har en kombinerad studio och ett hem. Dagtid flödar ljuset in i studion, men på kvällen blir känslan mjukare och mer intim, särskilt i de mer privata rummen på övervåningen.
Kombinationen av prototyper, andra forgives arbete och designklassiker ger huset sin unika karaktär.
Lampa: vintage; soffa: Cassina
Kombinationen av prototyper, andra forgives arbete och designklassiker ger huset sin unika karaktär.
Lampa: vintage; soffa: Cassina
Före ni flyttade till Amsterdam bodde ni i 10 år i Antwerpen. Varför ville ni byta städer, och hur hittade ni fabriken där ni bor nu?
Simone Farresin: “Vi hade båda pluggat på Design Academy Eindhoven, där vi nu jobbar som lärare, och ville flytta till en större stad. Amsterdam var det naturliga valet. Det är svårt att hitta ett boende här eftersom det inte finns så många fastigheter och turismen gör att vissa områden inte känns så kul att bo i. Men vi hade tur. Vi såg en annons på nätet för en verkstad i Vogelbuurt-distriktet, i norra Amsterdam, som enbart var tillgängligt för konstnärer.
Vi blev störtförälskade första gången vi såg huset. Först tänkte vi bara att vi skulle använda det som verkstad, men insåg så småningom att vi kunde bo här också.”
Till vänster i bild syns Wolffish Stool från Craftica serien (2012). I bakgrunden finns Plastic Armchair RAR av Charles and Ray Eames för Vitra och på väggen till höger hänger WireRing av Formafantasma för Flos (2017).
Simone Farresin: “Vi hade båda pluggat på Design Academy Eindhoven, där vi nu jobbar som lärare, och ville flytta till en större stad. Amsterdam var det naturliga valet. Det är svårt att hitta ett boende här eftersom det inte finns så många fastigheter och turismen gör att vissa områden inte känns så kul att bo i. Men vi hade tur. Vi såg en annons på nätet för en verkstad i Vogelbuurt-distriktet, i norra Amsterdam, som enbart var tillgängligt för konstnärer.
Vi blev störtförälskade första gången vi såg huset. Först tänkte vi bara att vi skulle använda det som verkstad, men insåg så småningom att vi kunde bo här också.”
Till vänster i bild syns Wolffish Stool från Craftica serien (2012). I bakgrunden finns Plastic Armchair RAR av Charles and Ray Eames för Vitra och på väggen till höger hänger WireRing av Formafantasma för Flos (2017).
Det sägs att det kan vara svårt för formgivare, designer och arkitekter att skapa åt sig själva.
“Det håller jag med om. Men flexibiliteten i det här huset underlättar, eftersom uppdelningen mellan det öppna området och övervåningen gör det lättare att dela upp funktionerna. Vi har också samlat ihop en massa objekt och produkter som är en del av vårt arbetsarkiv. De hittade hem av sig själva och hela processen utvecklades av sig själv.
Till höger i köket står stolen 1892 från Formafantasmas De Natura Fossilium serie.
Läs mer: 8 trender från Salone del Mobile 2018
“Det håller jag med om. Men flexibiliteten i det här huset underlättar, eftersom uppdelningen mellan det öppna området och övervåningen gör det lättare att dela upp funktionerna. Vi har också samlat ihop en massa objekt och produkter som är en del av vårt arbetsarkiv. De hittade hem av sig själva och hela processen utvecklades av sig själv.
Till höger i köket står stolen 1892 från Formafantasmas De Natura Fossilium serie.
Läs mer: 8 trender från Salone del Mobile 2018
Kan det vara svårt att skilja arbete och fritid åt? Har ni några strategier som hjälper er göra det?
“Vi jobbar sex dagar i veckan, så arbetet är en stor del av våra liv och rutin. För att hitta en balans har vi bestämt att vi aldrig jobbar på kvällarna.
Själva byggnadens struktur hjälper oss också skapa dessa gränser. Vi arbetar i den öppna studion, medan det privata sovområdet och ett vardagsrum, ligger på andra våningen. Vi kan också belysa det vi vill för stunden, och tända lampor runt det vi vill fokusera på.”
Bord: 1123 xF av Enzo Mari, från “Autoprogettazione?” (1974)
“Vi jobbar sex dagar i veckan, så arbetet är en stor del av våra liv och rutin. För att hitta en balans har vi bestämt att vi aldrig jobbar på kvällarna.
Själva byggnadens struktur hjälper oss också skapa dessa gränser. Vi arbetar i den öppna studion, medan det privata sovområdet och ett vardagsrum, ligger på andra våningen. Vi kan också belysa det vi vill för stunden, och tända lampor runt det vi vill fokusera på.”
Bord: 1123 xF av Enzo Mari, från “Autoprogettazione?” (1974)
Var det något ni absolut inte ville ha i ert hem, när ni började inreda det?
“Vi visste att vi inte ville ha ett hem som ser ut att vara ritat av en arkitekt, men utan komfort och praktikaliteter. Den sortens tänk passar inte in med den design som vi håller på att utveckla – vi börjar alltid med att diskutera idéer och en arbetsprocess som nästan alltid leder till ett slutresultat vi inte förutspått, ofta oönskat och något vi inte ens visste att vi letade efter.
Men jag är inte helt säker på att detta huset speglar vårt designconcept; de senaste månaderna har vi jobbat med inredningen för en privatperson, och det som föds där ser helt annorlunda ut från vårt eget hem.”
“Vi visste att vi inte ville ha ett hem som ser ut att vara ritat av en arkitekt, men utan komfort och praktikaliteter. Den sortens tänk passar inte in med den design som vi håller på att utveckla – vi börjar alltid med att diskutera idéer och en arbetsprocess som nästan alltid leder till ett slutresultat vi inte förutspått, ofta oönskat och något vi inte ens visste att vi letade efter.
Men jag är inte helt säker på att detta huset speglar vårt designconcept; de senaste månaderna har vi jobbat med inredningen för en privatperson, och det som föds där ser helt annorlunda ut från vårt eget hem.”
Era möbler är verkligen enkla och opretentiösa, som den här metallhyllan, som kanske passar bättre i ett kontor?
“Idén om ett hem som ett ‘statement’ håller vi inte med om. Vi har inga förutfattade meningar om vilka objekt som är acceptabla, och vilka som inte är det. Vi gillar de industriella metallhyllorna eftersom de funkar alldeles utmärkt. Vi har inte heller konst på väggarna, men runt om i huset finns saker vi plockat upp från resor runt jorden. De berättar historier som vi tycker om att återuppleva.”
“Idén om ett hem som ett ‘statement’ håller vi inte med om. Vi har inga förutfattade meningar om vilka objekt som är acceptabla, och vilka som inte är det. Vi gillar de industriella metallhyllorna eftersom de funkar alldeles utmärkt. Vi har inte heller konst på väggarna, men runt om i huset finns saker vi plockat upp från resor runt jorden. De berättar historier som vi tycker om att återuppleva.”
Var köper ni era möbler?
“Vi har handlat mycket på olika loppisar i Nederländerna genom årens lopp, där kan man hitta saker till fantastiska priser. Vi har lite saker från Ikea, ett par bord från Enzo Mari, och lite deignklassiska stolar från Vitra och Jean Prouvé.”
Hitta en hantverkare eller inredare nära dig
“Vi har handlat mycket på olika loppisar i Nederländerna genom årens lopp, där kan man hitta saker till fantastiska priser. Vi har lite saker från Ikea, ett par bord från Enzo Mari, och lite deignklassiska stolar från Vitra och Jean Prouvé.”
Hitta en hantverkare eller inredare nära dig
Det finns en del spår av och påminnelser om Sicilien i huset – hur kommer det sig?
“Andrea är från Sicilien, och ön har inspirerat en del av vårt arbete [Moulding Tradition från 2010]. Vi tycker att Sicilien av idag på många sätt speglar de spänningar och problem som finns i världen. Det är en urgammal plats där bondekulturen nästan har dött ut och där hantverket är intressant men inte kan förnya sig eftersom det är så bundet till vad turistmarknaden eftersöker.
Den tunga industrin på ön, samt att den får ta emot så många flyktingar, gör att den blir en symbol, en paradigm, att reflektera över. Vi som formgivare ska beakta dessa saker, eftersom vi tolkar sociala och kulturella strömningar i vår samtid.”
“Andrea är från Sicilien, och ön har inspirerat en del av vårt arbete [Moulding Tradition från 2010]. Vi tycker att Sicilien av idag på många sätt speglar de spänningar och problem som finns i världen. Det är en urgammal plats där bondekulturen nästan har dött ut och där hantverket är intressant men inte kan förnya sig eftersom det är så bundet till vad turistmarknaden eftersöker.
Den tunga industrin på ön, samt att den får ta emot så många flyktingar, gör att den blir en symbol, en paradigm, att reflektera över. Vi som formgivare ska beakta dessa saker, eftersom vi tolkar sociala och kulturella strömningar i vår samtid.”
Ni har en hel del gröna växter här – hur viktiga är de i inredningen?
“Vi tycker mycket om plantor, och att ta hand om dem. När en gäst stiger in i ett hem där växterna mår bra, är det också ett tecken på hur invånarna tar hand om andra människor.”
“Vi tycker mycket om plantor, och att ta hand om dem. När en gäst stiger in i ett hem där växterna mår bra, är det också ett tecken på hur invånarna tar hand om andra människor.”
Bland era lampor hemma har ni Wirering, som ni skapat för Flos. Det är er första massproducerade produkt. Kan du berätta om lampan?
“Den var ett projekt med en ovanligt lång inkubationstid och planeringsstadium. Vi ville göra en LED lampa som liknade en glödlampa med sladd, och som skulle finnas på marknaden länge. Wirering är med eftertanke ett mycket neutralt objekt, med en extremt enkel form, som döljer den komplicerade tekniken inuti.”
“Den var ett projekt med en ovanligt lång inkubationstid och planeringsstadium. Vi ville göra en LED lampa som liknade en glödlampa med sladd, och som skulle finnas på marknaden länge. Wirering är med eftertanke ett mycket neutralt objekt, med en extremt enkel form, som döljer den komplicerade tekniken inuti.”
HUSESYN
Här bor: Andrea Trimarchi och Simone Farresin, grundare av Studio Formafantasma
Läge: Amsterdam
Yta: Ca 150 kvadratmeter. På bottenvåningen finns en öppen planlösning med kök; ett vardagsrum och sovrum finns på övervåningen; i trädgården finns en 30 kvadratmeter stor utbyggnad, som fungerar som arbetslokal.
Studio Formafantasma är ett av Italiens och världens ledande namn inom design, kända för deras tolkningar av samtida behov och problem i produktform för museer och samlare.
Andrea Trimarchi och Simone Farresin har skapat en distinkt och djupt personlig design genom antropoloigiska studier och en lusta inför olika material.
På den översta hyllan ser vi några av Formafantasmas produkter. Från vänster, Sponge Stool från serien Craftica (2012); Botanica I vas från Botanica samlingen (2011); och Bladder Water Containers, också från Craftica serien (2012).