Här är 9 trender vi alla kommer följa 2018 från Salone i Milano
Enorma blommor, klassiska rutor och soffor som rymmer hela familjen är det vi kan se fram emot i våra butiker nästa år.
Enkla, okonstlade möbler, självklara konturer, runda former och varma färger dominerade Salone del Mobile 2017. Det verkar som om designsamfundet vänt sig till det som är klassiskt och tryggt, i en osäker värld. Det fanns få effektsökande utställningar eller galna produkter, och trenderna var i stort mogna, lugna och tidlösa med möbler som återspeglade en önskan att slappna av och satsa på ‘slow design’ med fokus på kvalitet.
Salone del Mobile tog plats 4-9 april i Milano med mer än 2000 utställare och 343,602 besökare från 165 länder. Houzz chefredaktörer från Italien, Leonora Sartori, Elena Ambrosimova från Ryssland och Rafael F. Bermejo från Spanien fanns på plats och delar här de 9 nyckeltrender de såg på världens största designmässa.
Salone del Mobile tog plats 4-9 april i Milano med mer än 2000 utställare och 343,602 besökare från 165 länder. Houzz chefredaktörer från Italien, Leonora Sartori, Elena Ambrosimova från Ryssland och Rafael F. Bermejo från Spanien fanns på plats och delar här de 9 nyckeltrender de såg på världens största designmässa.
Säng Fluttua av Daniele Lago för italienska Lago Design
2. Personliga inredningar med samma produkter
Många designs på mässan firade friheten i en personlig heminredning. Daniele Lago, chef för italienska designhuset Lago, berättade för Houzz att “design fokuserar nu mer på atmosfär och omgivning snarare än att skapa enstaka starka produkter”. Denna tanke åskådliggjordes i Lago’s egen monter, där möbler från föregående år, som den vägghängda sängen Letto Fluttua eller det lilla Air bordet, placerades i flera sorters inredningar. Tillsammans med åtta kända italienska kvinnor satte de ihop lika många rum, under ledordet ‘vänlighet’. Det helvita rummet på bilden skapades av prima ballerinan Carla Fracci.
2. Personliga inredningar med samma produkter
Många designs på mässan firade friheten i en personlig heminredning. Daniele Lago, chef för italienska designhuset Lago, berättade för Houzz att “design fokuserar nu mer på atmosfär och omgivning snarare än att skapa enstaka starka produkter”. Denna tanke åskådliggjordes i Lago’s egen monter, där möbler från föregående år, som den vägghängda sängen Letto Fluttua eller det lilla Air bordet, placerades i flera sorters inredningar. Tillsammans med åtta kända italienska kvinnor satte de ihop lika många rum, under ledordet ‘vänlighet’. Det helvita rummet på bilden skapades av prima ballerinan Carla Fracci.
Soffa Vuelta av Jaime Hayon för österrikiska företaget Wittmann
3. Det förflutna är framtiden
Årets Salone visade på en längtan bland formgivare att skapa en ny klassiker, framtidens designikon. Rena former från gårdagen som nu är lättare att tillverka presenterades, anpassade till samtida smak. Ett exempel är spanska designern Jaime Hayons kollektion för österrikiska tillverkaren Wittmann. “Detta arbete är ett resultat av en resa i fantasin som jag gjorde till Wien på 1930-talet,” berättade designern för Houzz. Han tillade att han var glad över att ha funnit ett företag som hade rika traditioner, men som också ger honom frihet i designarbetet.
3. Det förflutna är framtiden
Årets Salone visade på en längtan bland formgivare att skapa en ny klassiker, framtidens designikon. Rena former från gårdagen som nu är lättare att tillverka presenterades, anpassade till samtida smak. Ett exempel är spanska designern Jaime Hayons kollektion för österrikiska tillverkaren Wittmann. “Detta arbete är ett resultat av en resa i fantasin som jag gjorde till Wien på 1930-talet,” berättade designern för Houzz. Han tillade att han var glad över att ha funnit ett företag som hade rika traditioner, men som också ger honom frihet i designarbetet.
De Sede DS 22, av Stephan Hürlemann
4. Soffan tar över
Årets soffor är enorma: XXXL är nya normalstorleken. Avsikten är att skapa en plats för hela familjen och alla vänner att samlas, och som ger en känsla av värme och säkerhet.
Standardmåtten på sofforna är nu djupare än de förut varit i Tyskland, Schweiz och Frankrike. Italienska soffor har man länge kunnat sjunka ner i, men till och med de har blivit större än förr. Italienska tillverkaren Living Divani till exempel har nu en soffa med ett sittdjup på 122 centimeter.
Läs mer om nordiska nyheter på Salone
4. Soffan tar över
Årets soffor är enorma: XXXL är nya normalstorleken. Avsikten är att skapa en plats för hela familjen och alla vänner att samlas, och som ger en känsla av värme och säkerhet.
Standardmåtten på sofforna är nu djupare än de förut varit i Tyskland, Schweiz och Frankrike. Italienska soffor har man länge kunnat sjunka ner i, men till och med de har blivit större än förr. Italienska tillverkaren Living Divani till exempel har nu en soffa med ett sittdjup på 122 centimeter.
Läs mer om nordiska nyheter på Salone
Pack soffa, designad av Francesco Binfaré för italienska Edra
Andra varianter inkluderar stora, låga sektioner som kan sättas ihop av mindre moduler eller som modellen Pack av Francesco Binfaré för Edra, som mer liknar ett lekrum för barn än en soffa. “Det är ett faktiskt objekt, ett spännande inomhuslandskap,” säger Binfaré i pressmeddelandet. Han beskriver sin design som en ‘isbjörn på ett isberg som bryts sönder,’ ett objekt som påminner om ‘oskyldighet, lycka och sagor.’
Andra varianter inkluderar stora, låga sektioner som kan sättas ihop av mindre moduler eller som modellen Pack av Francesco Binfaré för Edra, som mer liknar ett lekrum för barn än en soffa. “Det är ett faktiskt objekt, ett spännande inomhuslandskap,” säger Binfaré i pressmeddelandet. Han beskriver sin design som en ‘isbjörn på ett isberg som bryts sönder,’ ett objekt som påminner om ‘oskyldighet, lycka och sagor.’
Modernista, designad av Doshi & Levien för italienska Moroso
5. Det lätta och enkla är det nya svarta
Soffor har alltså blivit större, men inte nödvändigtvis klumpigare. Enkla linjer, neutrala färger och runda former samverkar ofta med ramar som nästan ser sköra ut och bär upp dessa enorma soffor. Ramarna ger en elegant känsla, de är rena men starka på samma gång. I pressmeddelandet säger Moroso att “soffan på bilden är inspirerad av skräddarsydda kostymer, perfekt sydda med smakfulla och sofistikerade material och detaljer.”
5. Det lätta och enkla är det nya svarta
Soffor har alltså blivit större, men inte nödvändigtvis klumpigare. Enkla linjer, neutrala färger och runda former samverkar ofta med ramar som nästan ser sköra ut och bär upp dessa enorma soffor. Ramarna ger en elegant känsla, de är rena men starka på samma gång. I pressmeddelandet säger Moroso att “soffan på bilden är inspirerad av skräddarsydda kostymer, perfekt sydda med smakfulla och sofistikerade material och detaljer.”
Mattor och kuddar för att användas på golvet och utomhus: Garden Layers av Patricia Urquiola för spanska Gandia Blasco.
6. Grått, beige och klassiska mönster
Grått, beige och terrakotta var huvudfärgerna på textilerna på mässan, men de gjordes intressanta av texturer och mönster. Igen ser man klassiska influenser: Tweed, svart-vitt, tvåfärgade, melerade skotskrutor, som man ofta ser i kostymer, visades om och om igen. De matchades på möbler, kuddar eller i geometriska mönster på mattor, bordsytor och konstverk.
6. Grått, beige och klassiska mönster
Grått, beige och terrakotta var huvudfärgerna på textilerna på mässan, men de gjordes intressanta av texturer och mönster. Igen ser man klassiska influenser: Tweed, svart-vitt, tvåfärgade, melerade skotskrutor, som man ofta ser i kostymer, visades om och om igen. De matchades på möbler, kuddar eller i geometriska mönster på mattor, bordsytor och konstverk.
Bord Tweed av Vicente Garcia och Cinzia Cumini för italienska Zanotta
Bordet Tweed visar hur textil-inspirerade mönster kan kontrasteras mot andra – de raka linjerna sitter fint mot bordets mjukt rundade form. Vinkeln de möts i förhöjs av mattans triangelmönster.
Läs om framtidens nordiska formgivare från Stockholm Furniture Fair 2017
Bordet Tweed visar hur textil-inspirerade mönster kan kontrasteras mot andra – de raka linjerna sitter fint mot bordets mjukt rundade form. Vinkeln de möts i förhöjs av mattans triangelmönster.
Läs om framtidens nordiska formgivare från Stockholm Furniture Fair 2017
Cala kollektionen av Doshi & Levien för Kettal
7. Fokus på material
Återhållsamheten formgivarna visade på årets mässa balanserades med känsla för detaljer, särskilt när det gäller material. Jonathan Levien från Londons design duo Doshi & Levien, sade till Houzz att: “Vi gillar att fokusera på små saker, en bit tyg eller ett rep.” Vilket de bevisade i sin kollektion för Kettal som är gjort av just rep.
7. Fokus på material
Återhållsamheten formgivarna visade på årets mässa balanserades med känsla för detaljer, särskilt när det gäller material. Jonathan Levien från Londons design duo Doshi & Levien, sade till Houzz att: “Vi gillar att fokusera på små saker, en bit tyg eller ett rep.” Vilket de bevisade i sin kollektion för Kettal som är gjort av just rep.
Matsalsstol från Krusin Collection för Knoll. Foto av Federico Cedrone, från Knoll
Sten spelade också en stor roll när det gäller matchande färger. Brun ‘Imperador’ marmor var en favorit, men djupt grön-blå granit och bärnstens-färgad onyx var också framträdande. Till och med företag som vanligen jobbar med glas, som Fiam eller Galotti & Radice visade åtminstone en produkt med sten.
Sten spelade också en stor roll när det gäller matchande färger. Brun ‘Imperador’ marmor var en favorit, men djupt grön-blå granit och bärnstens-färgad onyx var också framträdande. Till och med företag som vanligen jobbar med glas, som Fiam eller Galotti & Radice visade åtminstone en produkt med sten.
Textil Ikebana av Edward van Vliet för Moroso
8. Full blomning hemma
“Naturen är världens bästa designer och den djupaste inspirationskällan på samma gång,” säger holländska designern Edward van Vliet. Många av hans kollegor verkar hålla med, blommor och djungelmönster är fortfarande mycket populära. På mässan sågs en massa bananträd, japansk lönn och vanliga krukväxter, ofta matchade med enorma blommönster på väggarna. Driade visade enorma blomster och fjärilar på paneler, Missoni på mattor och Kartell och Moroso på möbler.
8. Full blomning hemma
“Naturen är världens bästa designer och den djupaste inspirationskällan på samma gång,” säger holländska designern Edward van Vliet. Många av hans kollegor verkar hålla med, blommor och djungelmönster är fortfarande mycket populära. På mässan sågs en massa bananträd, japansk lönn och vanliga krukväxter, ofta matchade med enorma blommönster på väggarna. Driade visade enorma blomster och fjärilar på paneler, Missoni på mattor och Kartell och Moroso på möbler.
Stol Nuez av Patricia Urquiola för Andreu World
Den naturliga världen verkar inte bara ha inspirerat färger och mönster på årets mässa men även former. När Patricia Urquiola vek ett papper fick hon idén till den här enkla formen som ser ut som ett nötskal. Fogarna är sinnrikt sammansatta och stolen tog tre år från början till slut att förverkliga.
Den naturliga världen verkar inte bara ha inspirerat färger och mönster på årets mässa men även former. När Patricia Urquiola vek ett papper fick hon idén till den här enkla formen som ser ut som ett nötskal. Fogarna är sinnrikt sammansatta och stolen tog tre år från början till slut att förverkliga.
Domino soffa för italienska Rubelli
9. Skräddarsytt och lekfullt
Många tillverkare utgick från att köpare vill anpassa en produkt enligt egna önskemål om färg eller form. Vi är vana vid att kunna byta färg på sittkuddarna i en soffa (nu även i utomhuskollektionerna som från Tribu) eller byta nyans på glödlampor som hos Philips Hue. Men i Rubellis soffa kan kunden även byta färg på själva stommen på soffan, eftersom tyget kan vändas för en lysande orange färg istället för standardgrått.
9. Skräddarsytt och lekfullt
Många tillverkare utgick från att köpare vill anpassa en produkt enligt egna önskemål om färg eller form. Vi är vana vid att kunna byta färg på sittkuddarna i en soffa (nu även i utomhuskollektionerna som från Tribu) eller byta nyans på glödlampor som hos Philips Hue. Men i Rubellis soffa kan kunden även byta färg på själva stommen på soffan, eftersom tyget kan vändas för en lysande orange färg istället för standardgrått.
Graffiti lampa av Kazuhiro Yamanaka för Pallucco Italia
Lampan Graffiti är skulptural med metallrör som fästs på väggen med magneter som kan placeras var man än känner för det, beroende på humör, solljus eller annat.
Den här innovativa och användbara designen sammanfattar hela Salone 2017. Istället för att satsa på banbrytande och revolutionära idéer visade designvärlden hur innovativa grepp runt klassiska produkter kan sätta fokus på det som är viktigast: hur möbler och produkter utformas så de bäst passar våra liv och hem, snarare än tvärtom.
Läs mer: Rapport från Stockholm Furniture Fair 2017
Lampan Graffiti är skulptural med metallrör som fästs på väggen med magneter som kan placeras var man än känner för det, beroende på humör, solljus eller annat.
Den här innovativa och användbara designen sammanfattar hela Salone 2017. Istället för att satsa på banbrytande och revolutionära idéer visade designvärlden hur innovativa grepp runt klassiska produkter kan sätta fokus på det som är viktigast: hur möbler och produkter utformas så de bäst passar våra liv och hem, snarare än tvärtom.
Läs mer: Rapport från Stockholm Furniture Fair 2017
1. The New Basics
Mässans genomgående koncept kan beskrivas som “back to basics”. Företagen fokuserade på genomtänkta produkter som inte strävade efter stor wow-faktor. Kanske kan man jämföra det med vissa större modehus som varje år presenterar fräscha heta accessoarer, men håller basplaggen neutrala, tidlösa och av hög kvalitet. På årets Salone såg man liknande uppdateringar av existerande produkter, tillsammans med en ny sorts lyxig minimalism.
I och med att företagen undvek paradnummer såg man istället likheterna mellan många möbler och man visade på möjligheterna att kombinera tidlösa möbler från hela världen för en sammanhängande design.