Houzz Tour: På personlig resa i smyckesdesignerns stockholmshem
Följ med hem till smyckesdesignern Anna Öster, där hemtrevnaden är oemotståndlig och de personliga prylarna kommer från världens alla hörn.
Vissa hem omfamnar en med omedelbar värme. En känsla av att här vill jag stanna, helst hela dagen, kvällen och gärna sova över. Hem där man inte frågar om lov för att lägga upp benen i soffan, trots att man kanske är för väluppfostrad för att göra det annars. Filten finns tillhands, samtalen bubblar upp och ingen bryr sig om att minuter blir till kvartar – och kvartar till timmar. Så är det hemma hos Anna Öster. “Jag har verkligen strävat efter att det här hemmet ska spegla mig, inifrån och ut. Vad jag mår bra av, hur jag känner mig och vad jag gör.”
Idag bor Anna här tillsammans med sin yngsta dotter Nelly och sin “delsbo” Rolf, men när hon flyttade hit för nästan 9 år sedan bodde alla hennes fyra barn fortfarande hemma. “Vi klämde ihop oss, barnen delade rum två och två och jag gjorde en temporär sovlösning för mig själv. Trots att det var trångt har barnen alltid gillat att vara här. Det har firats både födelsedagsmiddagar och överraskningsfester i den här lägenheten.”
Idag bor Anna här tillsammans med sin yngsta dotter Nelly och sin “delsbo” Rolf, men när hon flyttade hit för nästan 9 år sedan bodde alla hennes fyra barn fortfarande hemma. “Vi klämde ihop oss, barnen delade rum två och två och jag gjorde en temporär sovlösning för mig själv. Trots att det var trångt har barnen alltid gillat att vara här. Det har firats både födelsedagsmiddagar och överraskningsfester i den här lägenheten.”
Till skillnad från vad man kanske kan tro, sitter den härliga känslan inte i väggarna. Det är snarare det genomtänkta möblemanget, inredningen och Anna själv som sätter stämningen i den här hyresrätten. “När vi kom hit var det linoleumgolv och hela köret. Det jag gjort är enkla saker som lyft lägenheten enormt mycket. Många av sakerna har jag köpt på resor runt om i världen eller skapat själv.”
De etniska influenserna är övervägande men balanseras upp av en varmgrå bas.
”Jag tror att det är viktigt att göra ett val, ha inredning som talar eller färg som sticker ut. Det måste finnas en balans, och håller man sig till det uppstår det mer frihet och utrymme att byta skepnad över tid. Grunden och möblerna är alltid desamma men jag kan ändra färgskala på plädar, kuddar och ibland måla om någon möbel när årstiderna skiftar. Nu inför våren börjar jag ofta längta efter gröna och gula toner, milt blått på sommaren, och jordigt, varmgult och rött på vintern.”
”Jag tror att det är viktigt att göra ett val, ha inredning som talar eller färg som sticker ut. Det måste finnas en balans, och håller man sig till det uppstår det mer frihet och utrymme att byta skepnad över tid. Grunden och möblerna är alltid desamma men jag kan ändra färgskala på plädar, kuddar och ibland måla om någon möbel när årstiderna skiftar. Nu inför våren börjar jag ofta längta efter gröna och gula toner, milt blått på sommaren, och jordigt, varmgult och rött på vintern.”
Howard-soffan är en av möblerna som kanske hängt med längst:
”Det är omöjligt att göra sig av med den. Mina barn har döpt den till dödssoffan – alla som lägger sig i den somnar. En gång hade jag en elektriker på besök som jag erbjöd en kopp kaffe. Vi pratade på samtidigt som jag stod i köket och förberedde kopparna när han plötsligt slutade att svara från vardagsrummet. När jag kikade ut halvlåg han i soffan och sov!” berättar Anna och skrattar.
”Det är omöjligt att göra sig av med den. Mina barn har döpt den till dödssoffan – alla som lägger sig i den somnar. En gång hade jag en elektriker på besök som jag erbjöd en kopp kaffe. Vi pratade på samtidigt som jag stod i köket och förberedde kopparna när han plötsligt slutade att svara från vardagsrummet. När jag kikade ut halvlåg han i soffan och sov!” berättar Anna och skrattar.
I sitt arbete som inredare utgår Anna ifrån sin egen filosofi om hemmets betydelse: ”När jag kommer hem till kunder kan jag ibland vara brutalt ärlig och fråga rakt ut ’bor du verkligen här?’ för att det är så långt ifrån den personens kärna. Man ska inte förminska vikten av att ha ett boende som man trivs i, jag tror att det direkt speglar vårt välmående. Jag brukar alltid noga intervjua de jag ska hjälpa för att få fram vad deras behov är, men också vad de drömmer om och längtar efter. En bra utgångspunkt är, vad vill du känna när du kommer hem?”, säger Anna.
“Jag har alltid rest mycket, min pappa var flygkapten när jag växte upp och jag jobbade själv som flygvärdinna i många år så jag hade samlat på mig en hel drös med smycken, stenar, tyger och prylar från favoritplatser runt om i världen. Instinktivt kanske man vill sprida ut saker för att det inte ska kännas plottrigt men jag brukar förespråka att man ska göra tvärtom och samla ihop sakerna i stilleben. Förvånansvärt ofta gifter sig souvenirer och resefynd från olika delar av världen bra med varandra så man behöver inte vara rädd för att blanda.”
Runt om i lägenheten hänger inramade halsband och amuletter med kloka ord och insiktsfulla meningar. För cirka sju år sedan kom en vändpunkt i Annas liv. När hon lyckats ta sig igenom en tuff period omvärderade hon tillvaron och landade i att hon inte hade något val än att ta sig framåt på en ny, obeprövad väg.
”Kreativiteten exploderade i mig. Den kom verkligen bara… Idén till tavlorna fick jag när jag tog två vackra gamla mattor som tyvärr blivit för trasiga för att ha på golvet, klippte ut det som var helt och ramade in. Nästa steg blev att börja experimentera med stenar, pärlor och amuletter.”
”Kreativiteten exploderade i mig. Den kom verkligen bara… Idén till tavlorna fick jag när jag tog två vackra gamla mattor som tyvärr blivit för trasiga för att ha på golvet, klippte ut det som var helt och ramade in. Nästa steg blev att börja experimentera med stenar, pärlor och amuletter.”
Resultatet blev tredimensionella tavlor med stärkande budskap.
”Jag tror att hela den där skapandeprocessen var viktig för mig då, någon form av terapi. Varje citat i tavlorna har betytt mycket för mig själv och min utveckling. Trots att jag har en hel del händiga kvinnor i mammas släkt hade det aldrig varit min grej att sitta still och pyssla. Jag fick byta från syslöjd till träslöjd i skolan för att jag absolut inte hade något tålamod och nu plötsligt kunde jag sitta i timmar och trä pärlor. Vad hände? En kväll minns jag att Nelly kom in till mig vid tiotiden och frågade om vi skulle äta middag nångång…!”
”Jag tror att hela den där skapandeprocessen var viktig för mig då, någon form av terapi. Varje citat i tavlorna har betytt mycket för mig själv och min utveckling. Trots att jag har en hel del händiga kvinnor i mammas släkt hade det aldrig varit min grej att sitta still och pyssla. Jag fick byta från syslöjd till träslöjd i skolan för att jag absolut inte hade något tålamod och nu plötsligt kunde jag sitta i timmar och trä pärlor. Vad hände? En kväll minns jag att Nelly kom in till mig vid tiotiden och frågade om vi skulle äta middag nångång…!”
Det ena ledde till det andra och efter att ha ställt ut sina tavlor började Anna märka att många fascinerades extra mycket av smyckena som hängde bakom glaset. ”Jag började få förfrågningar på att göra halsband. Men de behövde anpassas om de skulle användas som just halsband, ha rätt längd och inte vara för tunga att bära.” Med inspiration från tempel hon besökt och malas hon fått, en sorts böneband, började en ny process. ”Förvånansvärt många gånger har jag fått malas i gåvor på mina resor för att senare upptäcka att pärlantalet inte stämmer!” säger hon och skrattar innan hon fortsätter, ”Det ska vara 108 pärlor för att man ska kunna hålla räkningen när man mediterar och slutföra en full runda.” Ett av de utflugna barnens rum gjordes om till verkstad, malerna träddes på löpande band och varje smycke välsignades med ett speciellt budskap till bäraren. Rachel Brathén, mera känd som Yoga Girl, gjorde en beställning till sitt bröllop och över en natt rasslade det in Instagram-följare och beställningar från världens alla hörn.
I sovrummet finns en kudde som Annas mamma har handbroderat och i vardagsrummet hänger ett tältfönster som använts av tuareg-nomaderna i Atlasbergen.“Jag älskar när det läggs tid, omsorg och kärlek på hantverket. Det mest praktiska hade väl bara varit att hänga upp ett myggnät över tältfönstret men i vissa kulturer värderas fortfarande själva skapandet, det är ett arv vi måste vara rädda om innan det blir helt utarmat.”
Flytten till fyran på Näset på Lidingö blev också början på en personlig resa. “Jag har tidigare byggt och bott i stora, flotta hus. Det senaste huset byggdes från grunden ritat av en av Sveriges topparkitekter. Innan jag kom hit hyrde jag ett radhus en bit bort. Då saknade jag det stora huset men tänkte i alla fall ‘tack och lov att jag inte hamnade på Näset’, som lite fult kallas ‘skilsmässoberget’. Jag förstår verkligen att det låter illa och bortskämt men det var så jag kände då och en tid därefter var det precis det jag gjorde! Jag ska vara ärlig med att det kändes rätt svårt att acceptera i början men det blev startskottet för en massa andra förändringar i mitt liv, förändringar till det bättre. Jag hamnade på Näset, och har trivts ypperligt. Så här i efterhand var det nog mer en rädsla för det nya. Jag har testat att bo både stort och flådigt och litet och mysigt – nu känns det som att nästa steg är att skala ner ännu mer. Jag attraheras av att inte ha så många prylar, krympa livet lite och få ännu mer frihet att resa.”
Utan att veta säkert är en gissning att Annas lägenhet sticker ut från de andra hemmen i höghuset. Det känns som att hela världen krympts och samsas med Annas eget universum i fyra rum och kök. “Svenska hem kan vara så trendkänsliga att de blir ängsliga. När jag kliver över tröskeln vill jag inte veta exakt hur resten av hemmet kommer se ut. Det är mycket mer spännande att hälsa på i ett hem som speglar den som bor där. Det spelar egentligen ingen roll hur det ser ut eller vilken stil det är – när varje sak får ett värde kan man istället gå på upptäcktsfärd i det personliga.”
Besök fler personliga hem:
Stilenlig förförelse i den lyxigt charmiga Parislägenheten
Historien läses i detaljerna hemma hos en designer i Sydney
Jordnära färger värmer upp ett modernt hem i Kalifornien
Besök fler personliga hem:
Stilenlig förförelse i den lyxigt charmiga Parislägenheten
Historien läses i detaljerna hemma hos en designer i Sydney
Jordnära färger värmer upp ett modernt hem i Kalifornien