Houzz Tour: Tryckeriet blev arkitekturpärla för familjen
Med ett öga på byggnadens industriella bakgrund fick huset ett nytt, spännande utseende och planlösning.
I det lugna, lyxiga området Zehlendorf i Berlin stack den lådliknande byggnaden ut rätt ordentligt. Den hade en lång historia, först som tryckeri, sedan som Mongoliets ambassad innan huset lämnades och glömdes bort. När arkitekterna från SEHW Architektur tog sig an byggnaden hade den stått tomt i 10 år. Arkitekterna förvandlade en ruin till ett familjehem som hyllar husets industriella rötter och tar in de gröna omgivningarna.
Husets form behölls intakt och fasaden täcktes av trä. Panelen är målad svart och får huset att smälta in med träden och naturen runt omkring.
Isolerade väggar och solpaneler håller nere kostnaden för uppvärmning, och huset hålls varmt och skönt med golvvärme.
Isolerade väggar och solpaneler håller nere kostnaden för uppvärmning, och huset hålls varmt och skönt med golvvärme.
Vill du ha hjälp av en arkitekt? Här finns svenska arkitekter som du enkelt kan kontakta med frågor och för en offert
På den undre våningen är det bara det råa cementtaket som påminner om husets bakgrund som tryckeri. Det nya, öppna köket och vardagsrummet har en takhöjd på 6.5 meter. Arkitekterna tog bort delar av taket så utrymmet knyter ihop med den övre våningen.
Inredningen jobbar i samverkan med arkitekturen. “Eftersom vi isolerade väggarna så mycket ville vi visa det även i inredningen,” säger Xaver Egger. Så de gjorde vissa specialbeställda möbler lika breda som den externa väggen för att understryka tjockleken på den.
Ett exempel är den 20 meter långa svarta bänken i vardagsrummet. En annan möbel i samma material finns i sovrummet på övervåningen.
Ett exempel är den 20 meter långa svarta bänken i vardagsrummet. En annan möbel i samma material finns i sovrummet på övervåningen.
Effekten syns bäst från den andra våningen. Färgschemat går i svart, vitt och grått med bara ett fåtal accenter.
Det öppna köket har en svart arbetsdel med en stor köksö i rostfritt stål mittemot. Den fanns redan i huset, så arkitekterna tog med den i planeringen.
Läs mer: För- och nackdelar med svarta kök
Läs mer: För- och nackdelar med svarta kök
Ena änden av det stota rummet används som bibliotek. “Känslan från det gamla tryckeriet har bevarats,” säger Xaver Egger som gjorde hyllorna av björkfanér, samma material som användes för transportlådor.
Större delen av trappan är original och lyses upp av enkla hängande lysrör som understryker skillnaden mellan våningsplanen.
“Det är enkla industriella lampor, liknande de vi har på kontoret. Det är inte alla som gillar dem, men den här kunden tyckte om vårt förslag att ha dem hängande i trappen,” säger Egger.
“Det är enkla industriella lampor, liknande de vi har på kontoret. Det är inte alla som gillar dem, men den här kunden tyckte om vårt förslag att ha dem hängande i trappen,” säger Egger.
På en nybyggd avsats finns hemmakontoret. Grönskan på takterrassen är bara några steg bort.
I Houzz bildgalleri finns miljontals foton att spara ned som inspiration i dina idéböcker – dela dem med din arkitekt eller byggare för att illustrera dina idéer!
Det stora sovrummet med tillhörande toalett är också beläget en trappa upp, där tryckeriets kontor förut låg. En skjutdörr skiljer dem åt.
I badrummen kan man hitta färg. Mörkt gröna väggar och tapeter med bananblad livar upp gästtoaletten på första våningen. De andra badrummen har också livfulla mönster. “I bastun finns en glaciär och i det andra badrummet finns bambu. Vi har designat alla mönster för att passa in, utom ett som redan fanns i handeln,” avslutar Xaver Egger.
Vill du läsa om fler spännande, internationella hus? I Houzz Magasin finns massor av artiklar!
Vill du läsa om fler spännande, internationella hus? I Houzz Magasin finns massor av artiklar!
HUSESYN
Här bor: En familj
Yta: 300 kvadratmeter på tre våningar
Läge: Berlin, Tyskland
Arkitekt: Xaver Egger på SEHW Architektur
Det fanns många fördelar med att renovera det gamla huset. “Vi skulle nog inte fått tillstånd att bygga något nytt i det här området,” säger arkitekten Xaver Egger, som ledde renoveringen med kollegan Sandra Scheffl.
I området kallades huset “den mongoliska ruinen”, säger Xaver Egger. “Renoveringen välkomnades av grannarna eftersom det övergivna huset drog till sig ovälkomna besökare, och polisen kallades hit regelbundet.”