Houzz Tour: Familjen som bor bland trädtopparna i Sydney
Upptäck hur denna öppna och lugna bostad, i samspel med naturen runtomkring, skapar ett dynamiskt hem med plats för vänner och familj.
Våra hem är vår tillflyktsort, och påverkar hur vi lever och mår. Nyckeln är att hitta, eller skapa, en bostad som ger oss möjlighet att leva de liv vi önskar leva. I det här huset på trädtoppsnivå i Freshwater, på Sydneys Northern Beaches, skapade arkitekten Matt Elkan en miljö som främjar umgänge. “Huset handlar i grunden om engagemang”, säger han. Genom dess material och planlösning omfamnar huset de fyra familjemedlemmarna, de omgivande träden, utsikten och det lokala klimatet. “Hemmet är dessutom väldigt lugnt”, tillägger Matt. “Det är omsorgsfullt placerat på platsen, utan att dominera den. Det är ett subtilt och välkomnande hus.”
Foto: Simon Whitbread
Foto: Simon Whitbread
Familjen Williams kunde inte vara lyckligare med sitt hus. “Jag minns hur vi de första morgnarna vaknade upp och spenderade hela dagen i huset, ända tills ljuset från solnedgången strilade in genom våra relativt glesa persienner, och hur vi njöt av känslan av att vara både avskärmade och exponerade på samma gång, av det naturliga ljuset”, säger Greg.
Varje rum har ett vackert ljus som Greg menar förändras under dagen. “Vänner berättar hur harmoniska de känner sig när de är på besök”, tillägger han.
Familjen har upptäckt hur enkelt livet kan vara i ett hem som omfamnar deras livsstil. “Att leva i ett väldesignat, vackert och funktionellt utrymme har en positiv påverkan på hur vår familj samverkar, vilket dessutom ger en bra inverkan på humöret”, säger Greg.
Varje rum har ett vackert ljus som Greg menar förändras under dagen. “Vänner berättar hur harmoniska de känner sig när de är på besök”, tillägger han.
Familjen har upptäckt hur enkelt livet kan vara i ett hem som omfamnar deras livsstil. “Att leva i ett väldesignat, vackert och funktionellt utrymme har en positiv påverkan på hur vår familj samverkar, vilket dessutom ger en bra inverkan på humöret”, säger Greg.
Matt och Greg liknar hemmet vid en trädkoja – beläget ungefär tre kilometer från stranden, med dalen nedanför och träden runt omkring. “Den här designen kändes som den rätta vägen att ta”, säger Greg.
“Vi ville att huset skulle få besökare att känna, i så stor utsträckning som möjligt, att de odde utomhus”, säger Matt. “I grund och botten ville vi att huset skulle kännas som en lyxig camping året runt.”
“Vi ville att huset skulle få besökare att känna, i så stor utsträckning som möjligt, att de odde utomhus”, säger Matt. “I grund och botten ville vi att huset skulle kännas som en lyxig camping året runt.”
Inuti huset finns tydliga avgränsningar mellan rummen. De gemensamma utrymmena ligger på den östra sidan av huset och sovrum samt badrum på den västra. Arkitekturen ger vissa visuella ledtrådar. “Vi försökte medvetet att göra sovrummen och badrummen mer kompakta, med relativt låga tak, så att människor uppmuntras att ta sig ur sina sovrum och in i de gemensamma utrymmena”, säger Matt.
Det öppna vardagsrummet uppmuntrar ljus, luft och människor att röra på sig. Huset vetter mot norr, och havets vindar blåser in från nordost. Matt designade huset med taköverhäng för att skugga huset under sommaren och samtidigt välkomna in solen på vintern, när den står lägre på himlen.
Med undantag för takfläktar finns det inget aktivt kylningssystem. “Med Sydneys tempererade klimat kan det vara lätt att utforma ett hus där det mesta av värmen och kylan är passiv”, säger Greg. Genom att använda naturkrafterna för klimatkontroll, blir hemmet öppet mot omvärlden.
De använde lågemissionsglas och tvåglasfönster i de flesta rummen samt kraftig isolering för att minska behovet av uppvärmning. Det finns en öppen spis för att värma upp vardagsrummet och vattenburna element i hela huset.
Det öppna vardagsrummet uppmuntrar ljus, luft och människor att röra på sig. Huset vetter mot norr, och havets vindar blåser in från nordost. Matt designade huset med taköverhäng för att skugga huset under sommaren och samtidigt välkomna in solen på vintern, när den står lägre på himlen.
Med undantag för takfläktar finns det inget aktivt kylningssystem. “Med Sydneys tempererade klimat kan det vara lätt att utforma ett hus där det mesta av värmen och kylan är passiv”, säger Greg. Genom att använda naturkrafterna för klimatkontroll, blir hemmet öppet mot omvärlden.
De använde lågemissionsglas och tvåglasfönster i de flesta rummen samt kraftig isolering för att minska behovet av uppvärmning. Det finns en öppen spis för att värma upp vardagsrummet och vattenburna element i hela huset.
TVn, som är avskärmad från det dagliga livet, är placerad i ett litet rum utanför det stora vardagsrummet. “Det separata TV-rummet skapades avsiktligt för att se till att vardagsrummet inte bara kretsar kring den”, säger Matt. “Greg och Susan ville att TVn ska vara något man tittar på vid specifika tillfällen snarare än något som bara är på i bakgrunden.”
Öppen spis Morso 7648. Golv, oljebehandlat, australiensiskt blackbutt-trä.
Öppen spis Morso 7648. Golv, oljebehandlat, australiensiskt blackbutt-trä.
“Jag blev särskilt imponerad av deras önskan att döttrarna skulle vara aktiva deltagare i familjelivet och att huset bör bidra till att skapa detta,” fortsätter Matt. Rörliga träskärmar ger möjlighet att öppna upp TV-rummet mot resten av huset.
Familjen önskade sig ett hem med plats för att bjuda in vänner och familj. “Möjligheten att hålla stora middagar var viktigt för oss. Särskilt eftersom vårt tidigare hus verkligen gav oss den möjligheten”, säger Greg.
“Matt ansträngde sig för att inkludera flickorna i designprocessen,” tillägger Susan. “Som ett resultat kan vi alla njuta av att leva här. Vi har ett hus fullt av springande barn, samtidigt som de vuxna kan föra en konversation.”
Paul Gray, hemmets byggmästare, byggde matbordet utifrån Matts design som inflyttningspresent till familjen. Han gjorde också taklampan ovanför matbordet av en aboriginsk fiskfälla och kopparrör från det ursprungliga huset. Alla andra möbler i huset köptes på Vampt Vintage Design.
“Matt ansträngde sig för att inkludera flickorna i designprocessen,” tillägger Susan. “Som ett resultat kan vi alla njuta av att leva här. Vi har ett hus fullt av springande barn, samtidigt som de vuxna kan föra en konversation.”
Paul Gray, hemmets byggmästare, byggde matbordet utifrån Matts design som inflyttningspresent till familjen. Han gjorde också taklampan ovanför matbordet av en aboriginsk fiskfälla och kopparrör från det ursprungliga huset. Alla andra möbler i huset köptes på Vampt Vintage Design.
Matsalen övergår i ett öppet kök som lätt rymmer vänner och familj, samtidigt som det fungerar som en mittpunkt och överbryggar de två sidorna av huset. “Vi finner att de som besöker vårt hus nästan alltid hamnar i matsalen/köket, nästan som om de har någon typ av dragningskraft,” säger Greg.
Bänkskivorna är i australiensiskt blackbutt-trä och rostfritt stål. Köksskåpen är i ett lokalt träslag med en vit yta.
Bänkskivorna är i australiensiskt blackbutt-trä och rostfritt stål. Köksskåpen är i ett lokalt träslag med en vit yta.
Ett hemmakontor angränsar till matsalen. “Att prata om hur vi kan använda kontoret var, för mig, en viktig del i de tidiga design-diskussionerna”, säger Greg. De såg rummet på samma sätt som de gjorde med TV-rummet. “Det är ett separat utrymme där jag kan koncentrera mig, men samtidigt vara placerad relativt centralt i huset, så att jag inte försvinner från familjelivet när jag arbetar.”
Eukalyptusträd ger visuella markörer av landskapet vid båda ändarna av husets huvudaxel.
Den nedre våningen utgörs av en källare med tvättstuga, lekrum, garage och förvaringsutrymmen.
Regncisterner rymmer 10 000 liter vatten för badrum, tvättstuga och trädgård.
Hemmets färg kom senare i designprocessen. Ägarna valde en nästintill svart färg, “Monument”, som sedan “spred sig som ett virus genom resten av huset”, säger Greg. Han drogs genast till nyansen, som han beskriver som “djup kol med en antydan av choklad”. Kontrasten mellan det svarta och det naturliga träet är slående.
Matt säger: “Det viktigaste var att färgen visuellt smälter in i landskapet. Om du tittar på en sluttning som fyllts av hus är det de ljusa husen som sticker ut. Du tittar inte på de mörka. Kommunrådet försökte avråda från användning av ljusa färger av just detta skäl.”
Matt säger: “Det viktigaste var att färgen visuellt smälter in i landskapet. Om du tittar på en sluttning som fyllts av hus är det de ljusa husen som sticker ut. Du tittar inte på de mörka. Kommunrådet försökte avråda från användning av ljusa färger av just detta skäl.”
Samma färger som används utanpå huset återfinns på insidan, och vice versa. “I Sydney försöker vi att vara utomhus så mycket som möjligt under minst sex månader av året, vilket gör att utrymmen, där gränsen mellan inomhus och utomhus är hårfin, utgör en mycket viktig del av bra design”, säger Greg. Det gjorde det också enklare att hålla färgschemat minimalistiskt. Det finns egentligen bara tre huvudfärger som använts i hela huset: mjukt vit, mörk askgrå och naturligt trä. Konst och möbler adderar andra färger.
Här bor: Greg och Susan Williams, med sina döttrar (9 och 10 år gamla)
Läge: Freshwater, Sydney, New South Wales
Storlek: 200 kvm (3 sovrum, 3 badrum)
Byggår: 2013
Samhället, som ligger vid kusten, bestod ursprungligen av sommarstugor. Under åren som gått har området byggts om och utvecklats. “Detta kvarter är ovanligt för att det omges av bevarad vildmark, vilken ägarna var mycket angelägna om att ha kvar”, säger Matt.
“När vi byggde det nya huset ville vi skapa en plats som inte bara tjänade våra behov, utan även var inspirerande att leva i, välkomnande för gäster och gjorde platsen runt omkring rättvisa”, säger husägaren Greg Williams.
Greg och Susan ville ha ett hus som kunde rymma deras växande familj, utan att bygga något stort bara för att de kunde. “Kunderna hade relativt enkla ambitioner när det gällde storleken på huset, vilket gav större utrymme i budgeten för detaljerna i huset”, säger Matt. De använde originalritningarna av stugan för att minimera arbetet med ombyggnaden.