Houzz Tour: Lägenhet i Vesterbro inredd med ändlös dekadens och kuriosa
En lägenhet i Köpenhamn tar dig med på en resa runt jorden, genom berättelser och vackra detaljer.
Om man kisar med ögonen och låter fantasin flöda för ett ögonblick, tar denna lägenhet i centrala Köpenhamn dig runt världen och berättar historier om allt från kinesiska statyer från 1600-talet till traditionellt holländskt porslin från Delft och franska rokoko-möbler klädda med överdådiga tyger i vackra mönster.
“Vårt hem är varken coolt, trendigt, modernt eller hippt. Det är bara vackert. Men det räcker gott för oss”, förklarar Mads från designbyrån MK Agency. Detta är utgångspunkten i ett hem som genomsyras av historia och en passion för antikviteter och böcker. Paret ser inredningen i lägenheten som en målinriktad process vilken inleddes för två år sedan och fortsätter med en tydlig estetik och nyfikenhet för att fånga världens konst- och möbelhistoria i hemmet.
HUSESYN
Här bor: Mads Lehn Kruse, 29, som är art director och ägare av designbyrån MK Agency; och Michael Hoegh, 35, som är inredningsarkitekt på Bach Copenhagen
Läge: Vesterbro nära Søndermarken i Köpenhamn
Storlek: 105 kvadratmeter; fördelat på två badrum, matsal, sovrum och vardagsrum
När: Paret flyttade in i lägenheten 2013
Foto: Sofie Barfoed
“Vårt hem är varken coolt, trendigt, modernt eller hippt. Det är bara vackert. Men det räcker gott för oss”, förklarar Mads från designbyrån MK Agency. Detta är utgångspunkten i ett hem som genomsyras av historia och en passion för antikviteter och böcker. Paret ser inredningen i lägenheten som en målinriktad process vilken inleddes för två år sedan och fortsätter med en tydlig estetik och nyfikenhet för att fånga världens konst- och möbelhistoria i hemmet.
HUSESYN
Här bor: Mads Lehn Kruse, 29, som är art director och ägare av designbyrån MK Agency; och Michael Hoegh, 35, som är inredningsarkitekt på Bach Copenhagen
Läge: Vesterbro nära Søndermarken i Köpenhamn
Storlek: 105 kvadratmeter; fördelat på två badrum, matsal, sovrum och vardagsrum
När: Paret flyttade in i lägenheten 2013
Foto: Sofie Barfoed
Både Mads och Michael har ett stort intresse för konst, design och möbelhistoria, vilket ger sig till känna i heminredningen. Varje detalj har en historia och bygger på parets intuitiva nyfikenhet.
“Det är bara att hålla ögonen öppna. Vi får mycket inspiration från privatsamlingar, böcker och konst”, säger Mads.
“Det är bara att hålla ögonen öppna. Vi får mycket inspiration från privatsamlingar, böcker och konst”, säger Mads.
Inredningen är full av små, ovanliga detaljer, vilket ger ett något humoristiskt uttryck och för känslan i en ny riktning. Här ligger boken om den italienska konstnären Michelangelo di Caravaggio till exempel, dekorerad på ett överraskande sätt: “De två askarna köpte vi i en antikaffär i Köpenhamn vid namn Flemming Kjær. Han är riktigt skicklig på att hitta objekt som har charm’, säger Mads.
En av de första sakerna man lägger märke till hos Mads och Michael är känslan av berättande och förmågan att fånga en doft av världens kuriosa. Det är denna förmåga att berätta historier, som de båda två gör i sina kreativa yrken, och inspirationen som de finner i sin stora samling av böcker, som sprider sig över hela hemmet.
“Vi köper nästan uteslutande facklitteratur, antalet romaner i hemmet är väldigt begränsat. Det är oftast böcker om inredning, mode, smycken och historiska personer. Vi har förmodligen omkring 2000 böcker fördelade över hela lägenheten. Vissa står i bokhyllor, andra på och under bord och i travar här och var. Det är i första hand min make som är besatt av att köpa böcker”, säger Mads.
Samlingen må vara stor men passionen för böcker verkar trots det inte ha något slut: “Jag har ännu inte beställt den nya boken om Anoushka Hempel men jag skulle älska att ha den här hos mig nu”, säger Mads.
“Vi köper nästan uteslutande facklitteratur, antalet romaner i hemmet är väldigt begränsat. Det är oftast böcker om inredning, mode, smycken och historiska personer. Vi har förmodligen omkring 2000 böcker fördelade över hela lägenheten. Vissa står i bokhyllor, andra på och under bord och i travar här och var. Det är i första hand min make som är besatt av att köpa böcker”, säger Mads.
Samlingen må vara stor men passionen för böcker verkar trots det inte ha något slut: “Jag har ännu inte beställt den nya boken om Anoushka Hempel men jag skulle älska att ha den här hos mig nu”, säger Mads.
Lägenheten erbjuder en mängd dekorativa stilleben som har ett något slumpmässigt uttryck, men hjälper berättandet och skapar den rätta stämningen. Varje liten detalj har noga valts ut för att framkalla minnen och anekdoter.
“Hästen är en kinesisk Tang Sancai, så den är förmodligen ungefär 1200 år gammal. Vi köpte den på auktion i Sverige. De två mindre vaserna är nederländska från Delft från omkring 1730 och köptes av en återförsäljare i Paris”, säger Mads och tillägger: “Vi är ganska strikta med vårt utbud av objekt i hemmet, men trots det tycker vi om att blanda många olika stilar. Det krävs nog en hel del kunskap för att kunna se det. Här har vi till exempel blandat kinesiska element från 800-talet med holländska från 1730-talet. Vårt hem är i allmänhet starkt influerat av kunskap snarare än enbart visuella beslut”, säger Mads.
“Hästen är en kinesisk Tang Sancai, så den är förmodligen ungefär 1200 år gammal. Vi köpte den på auktion i Sverige. De två mindre vaserna är nederländska från Delft från omkring 1730 och köptes av en återförsäljare i Paris”, säger Mads och tillägger: “Vi är ganska strikta med vårt utbud av objekt i hemmet, men trots det tycker vi om att blanda många olika stilar. Det krävs nog en hel del kunskap för att kunna se det. Här har vi till exempel blandat kinesiska element från 800-talet med holländska från 1730-talet. Vårt hem är i allmänhet starkt influerat av kunskap snarare än enbart visuella beslut”, säger Mads.
Lägenheten är också hem till två hundar som har tillgång till alla rum och troget följer Mads och Michaels minsta rörelse. Den här heter Asta.
“Vi har också en hund som heter Laika, en grekisk gatuhund som har tagits till Danmark. De har flera korgar utspridda över hela lägenheten, men de följer nästan alltid med oss. De brukar vara där vi är”, säger Mads.
“Vi har också en hund som heter Laika, en grekisk gatuhund som har tagits till Danmark. De har flera korgar utspridda över hela lägenheten, men de följer nästan alltid med oss. De brukar vara där vi är”, säger Mads.
De asiatiska referenserna uttrycks bland annat i form av porslin och skulpturer, vilket skapar liv och ger en extra dimension till inredningen. Denna skulptur visar en Guanyin, som är en gestalt inom buddismen.
“Det finns något väldigt vackert i kinesisk konst. De lyckas skapa ett samband mellan de olika stilarterna – även om föremålen är gjorda med flera hundra års mellanrum. Naturligtvis finns det variationer, men det är ingenting jämfört med Europa. Under hela 16-,17-, och 1800-talen förändrades stilen ständigt i Europa och vi kan nästan se skillnaderna i stil från årtionde till årtionde. I Kina har förändringarna tagit mycket längre tid. Det finns något vackert i den idén”, säger Mads.
“Det finns något väldigt vackert i kinesisk konst. De lyckas skapa ett samband mellan de olika stilarterna – även om föremålen är gjorda med flera hundra års mellanrum. Naturligtvis finns det variationer, men det är ingenting jämfört med Europa. Under hela 16-,17-, och 1800-talen förändrades stilen ständigt i Europa och vi kan nästan se skillnaderna i stil från årtionde till årtionde. I Kina har förändringarna tagit mycket längre tid. Det finns något vackert i den idén”, säger Mads.
Lägenheten har i allmänhet ett mycket mjukt uttryck som resulterar i ett inbjudande hem, med massa värme och naturligtvis en extravagant dekadens. I varje rum vimlar vackra, vävda tyger, sammet och mönster i form av möbler, kuddar och gardiner.
“Generellt sätt är det sådant vi tycks samla på oss. Vi har högar av textilier som vi köpte bara för att vi tyckte att de var vackra. Vissa samlar frimärken, vi samlar på saker. Vi lever nästan uteslutande med antikviteter. Det är viktigt för oss att de inte känns dammiga och smutsiga. Därför har nästan alla tyger på möblerna ersatts”, säger Mads.
Även om här finns en uppsjö av antikviteter är det fortfarande en plats där man kan bo och koppla av på. Mads återfinns ofta på den stora, mjuka soffan på kvällen, i sällskap med en av hemmets många böcker.
“Även om vårt hem inte framstår som särskilt praktiskt, är det faktiskt ett väldigt funktionellt hem. Saker och ting är till för att användas”, tillägger Mads.
“Generellt sätt är det sådant vi tycks samla på oss. Vi har högar av textilier som vi köpte bara för att vi tyckte att de var vackra. Vissa samlar frimärken, vi samlar på saker. Vi lever nästan uteslutande med antikviteter. Det är viktigt för oss att de inte känns dammiga och smutsiga. Därför har nästan alla tyger på möblerna ersatts”, säger Mads.
Även om här finns en uppsjö av antikviteter är det fortfarande en plats där man kan bo och koppla av på. Mads återfinns ofta på den stora, mjuka soffan på kvällen, i sällskap med en av hemmets många böcker.
“Även om vårt hem inte framstår som särskilt praktiskt, är det faktiskt ett väldigt funktionellt hem. Saker och ting är till för att användas”, tillägger Mads.
“Vi har specialdesignat textilierna i lägenheten. Hittar vi ett vackert tyg, som vi till exempel gärna skulle vilja ha på kuddar, så köper vi tyget och går till en syateljé. Dessa kuddar är tillverkade av ett klassiskt renässansmönster av Edmond Petit. Fransarna på kuddarna är från franska Houles. Vi är mycket förtjusta i tofsarna från Houles”, säger Mads.
Bland hemmets mörka, mönstrade tapeter och gyllene trämöbler finner man ett varierat utbud av porslin, som lyser upp och drar till sig uppmärksamhet.
“Tidigare samlade vi på massa olika typer av porslin; tyskt, franskt, danskt, holländskt, och flera kinesiska. Det har nu begränsats till att endast inkludera holländskt Delft och kinesiskt blått och vitt. De båda stilarna liknar varandra jättemycket, i och med att holländarna började kopiera kinesiska tekniker och därmed också utseendet. Hela vårt hem är nog ganska påverkat av det faktum att inredningen är mycket selektiv och fokuserad – det är i alla fall grundtanken“, säger Mads.
“Tidigare samlade vi på massa olika typer av porslin; tyskt, franskt, danskt, holländskt, och flera kinesiska. Det har nu begränsats till att endast inkludera holländskt Delft och kinesiskt blått och vitt. De båda stilarna liknar varandra jättemycket, i och med att holländarna började kopiera kinesiska tekniker och därmed också utseendet. Hela vårt hem är nog ganska påverkat av det faktum att inredningen är mycket selektiv och fokuserad – det är i alla fall grundtanken“, säger Mads.
Även när det gäller tavelramar och lampskärmar hamnar valet oftast på ganska mörka nyanser och gyllene detaljer för att ge rätt stämning.
“Vi tycker att guld är vackert. Vår belysning är väldigt varm, vilket får guldet att lysa när det är mörkt ute. Det skapar en vacker atmosfär “, säger Mads.
“Vi tycker att guld är vackert. Vår belysning är väldigt varm, vilket får guldet att lysa när det är mörkt ute. Det skapar en vacker atmosfär “, säger Mads.
Mads och Michael har inte det typiskt danska hemmet med rena linjer och moderna möbler som annars ofta tilltalar deras åldersgrupp. I detta rum i Vesterbro verkar det som om tiden står stilla, vilket tillåter dig att förloras i en gammal målning, en detaljerad porslinsvas eller en rokokostol omklädd i dekadenta, tunga tyger. När de flyttade in för två år sedan var en av de viktigaste prioriteringarna i hemmet de ville skapa att det utstrålade en uppskattning för skönhet.
“Vi har mycket få skandinaviska antikviteter, vilket är ganska ovanligt för människor i Danmark som har antikviteter. Det finns vissa saker som du bara “borde” ha när du lever med antikviteter. Men vi är naturligtvis också yngre än den genomsnittliga åldern för människor som intresserar sig för antikviteter, så vi gör det lite annorlunda”, säger Mads.
Både Mads och Michael styr inredningsprocessen med järnhand och har en mycket specifik estetik, som alltid står högst på prioriteringslistan. Vilket man också bör ha åtanke när man får svaret på vad som är viktigast i deras designprocess:
“Det faktum att vi alltid håller fast vid vårt mål. Att vi inte frestas av saker som inte kommer föra oss närmare vårt slutmål. Vi vet hur vårt hem ser ut när vi är 80 år gamla, och det håller vi oss till. Varje gång vi funderar på att köpa en sak frågar vi oss om vi tror att det passar in i vårt hem om 50 år? Om svaret är nej, då låter vi det vara. Vi har tyvärr inte obegränsad ekonomi, så vi måste vara fokuserade för att nå vårt mål “, säger Mads.
“Vi har mycket få skandinaviska antikviteter, vilket är ganska ovanligt för människor i Danmark som har antikviteter. Det finns vissa saker som du bara “borde” ha när du lever med antikviteter. Men vi är naturligtvis också yngre än den genomsnittliga åldern för människor som intresserar sig för antikviteter, så vi gör det lite annorlunda”, säger Mads.
Både Mads och Michael styr inredningsprocessen med järnhand och har en mycket specifik estetik, som alltid står högst på prioriteringslistan. Vilket man också bör ha åtanke när man får svaret på vad som är viktigast i deras designprocess:
“Det faktum att vi alltid håller fast vid vårt mål. Att vi inte frestas av saker som inte kommer föra oss närmare vårt slutmål. Vi vet hur vårt hem ser ut när vi är 80 år gamla, och det håller vi oss till. Varje gång vi funderar på att köpa en sak frågar vi oss om vi tror att det passar in i vårt hem om 50 år? Om svaret är nej, då låter vi det vara. Vi har tyvärr inte obegränsad ekonomi, så vi måste vara fokuserade för att nå vårt mål “, säger Mads.
“Statyn är gjord av Glyptoteket och är en kopia av en byst av kejsar Augustus”, säger Mads.
Just denna typ av detalj är ovanlig och kräver ett visst mått av kunskap och kreativitet. När det gäller inredningen av hemmet är paret bland annat inspirerade av inredningsarkitekten Jacques Garcia, samt andra stora personligheter med ikoniska hem såsom Pierre Bergé, Hubert de Givenchy och Coco Chanel.
Just denna typ av detalj är ovanlig och kräver ett visst mått av kunskap och kreativitet. När det gäller inredningen av hemmet är paret bland annat inspirerade av inredningsarkitekten Jacques Garcia, samt andra stora personligheter med ikoniska hem såsom Pierre Bergé, Hubert de Givenchy och Coco Chanel.
I detta hem uppskattar man verkligen vackra tyger med integritet och historia, som ger sig till känna i utformningen av allt från kuddar till omklädda möbler och gardiner. Men när du söker perfektion kan det ta flera försök innan du får önskat resultat.
“Gardiner i vardagsrummet har varit lite av ett krig. Vi började med svarta strama gardiner i moiré-tyg, men tyckte det såg lite tamt ut så vi lade till ytterligare en lite tyg. Senare lade vi även till en rad av tyg som hänger bakom den första. Så nu har vi faktiskt två lager gardiner. Vi hamnar på 54 kvadratmeter tyg för varje fönster. Dra aldrig in på textilier”, säger Mads.
Gardiner Bach Copenhagen. Tofsar och omtag Houles. Siden Romo. Svart moiré-tyg Lelievre.
“Gardiner i vardagsrummet har varit lite av ett krig. Vi började med svarta strama gardiner i moiré-tyg, men tyckte det såg lite tamt ut så vi lade till ytterligare en lite tyg. Senare lade vi även till en rad av tyg som hänger bakom den första. Så nu har vi faktiskt två lager gardiner. Vi hamnar på 54 kvadratmeter tyg för varje fönster. Dra aldrig in på textilier”, säger Mads.
Gardiner Bach Copenhagen. Tofsar och omtag Houles. Siden Romo. Svart moiré-tyg Lelievre.
“Denna målningen köpte min man till mig i en butik i Paris, vilket faktiskt är en dansk målning från omkring 1730. Det var lite roligt att vi behövde åka ända till Paris för att hitta en dansk målning till vår lägenhet. Det är en av de få danska målningar som vi har i lägenheten, vår konst är främst fransk, italiensk och nederländsk. Den sträcker sig från omkring 1480 och fram till ca 1780. Min stora kärlek är 1600-talet i Nederländerna, vilket kan få mig helt uppspelt. Särskilt landskapsmålningar och porträtt”, säger Mads.
Trots möblernas antika utseende är det mycket viktigt för paret att hemmet aldrig känns dammigt eller slitet. De tillbringar mycket tid på att försöka hitta rätt möbler och sedan ge dem nytt liv.
“Stolen, som är fransk rokoko, har vi köpt på auktion i Tyskland för att sedan renovera här hemma. Sedan klädde vi om den i silke från Lelievre. Dynan är tillverkad av leopardsammet från Ralph Lauren med tofsar från Houles“, säger Mads.
“Stolen, som är fransk rokoko, har vi köpt på auktion i Tyskland för att sedan renovera här hemma. Sedan klädde vi om den i silke från Lelievre. Dynan är tillverkad av leopardsammet från Ralph Lauren med tofsar från Houles“, säger Mads.
En av de första sakerna du lägger märke till är den varma belysningen. Ingen detalj lämnas åt fantasin och väggarnas färg har naturligtvis noga övervägts. Belysningen bidrar till att skapa rätt atmosfär, som fungerar som en bakgrund för hela lägenhetens äkthet.
“Vi ville verkligen ha en väggfärg som bidrog med viss värme. Det finns inget som mörka färger som kan få målningar och objekt på en vägg att stå ut på samma sätt. Det är också mycket lättare att leka med ljuset. När du har vita eller ljusa väggar reflekteras ljuset i hela rummet. Med mörka väggar dör ljuset, vilket gör det enklare att kontrollera det. Den bruna färgen tillsammans med alla dessa förgyllda prylar skapar en glöd i rummet när vi tänder ljus på kvällen. Det är då vårt hem är som vackrast!”, säger Mads.
“Vi ville verkligen ha en väggfärg som bidrog med viss värme. Det finns inget som mörka färger som kan få målningar och objekt på en vägg att stå ut på samma sätt. Det är också mycket lättare att leka med ljuset. När du har vita eller ljusa väggar reflekteras ljuset i hela rummet. Med mörka väggar dör ljuset, vilket gör det enklare att kontrollera det. Den bruna färgen tillsammans med alla dessa förgyllda prylar skapar en glöd i rummet när vi tänder ljus på kvällen. Det är då vårt hem är som vackrast!”, säger Mads.
Hemmet erbjuder en mängd antika möbler, men har inga förväntningar på att hitta en massa moderna möbler i rummen. Om man tittar tillräckligt noga kan du hitta ett par stycken.
“Fåtöljen är en av de få moderna objekten vi har. Den köptes från Bach Copenhagen, men är gjord av Zoffany. Skiljeväggen är ett bra exempel på hur man på 1700-talet kopierade kinesisk stil, som med Delft porslinet. Den är faktiskt engelskt även om det finns kinesiska motiv på den”, säger Mads.
“Fåtöljen är en av de få moderna objekten vi har. Den köptes från Bach Copenhagen, men är gjord av Zoffany. Skiljeväggen är ett bra exempel på hur man på 1700-talet kopierade kinesisk stil, som med Delft porslinet. Den är faktiskt engelskt även om det finns kinesiska motiv på den”, säger Mads.
Inredningen är full av trevliga, små detaljer. Här betonar de mörka väggarna träbordets varma glöd, vars glans står i kontrast till väggarnas matta yta.
Skrivbord Greensquare.
Besök även dessa danska hem
Sommarhuset i Skagen i harmoni med sand och hav
På besök hos en modedesigner i Köpenhamn
Petras universum i en taklägenhet i Nørrebro
BERÄTTA!
Vad tycker du om detta fabulösa danska hem och vilken är din favorit detalj? Skriv till oss i kommentarsfältet.
Skrivbord Greensquare.
Besök även dessa danska hem
Sommarhuset i Skagen i harmoni med sand och hav
På besök hos en modedesigner i Köpenhamn
Petras universum i en taklägenhet i Nørrebro
BERÄTTA!
Vad tycker du om detta fabulösa danska hem och vilken är din favorit detalj? Skriv till oss i kommentarsfältet.
“Min man och jag bodde på mycket olika sätt när vi träffades. Han bodde mer klassiskt och ljust med engelska antikviteter. Mitt hem var mycket mer knäppt, mörkt och våldsamt. Men vår nuvarande stil uppstod ganska snabbt efter att vi hade flyttat ihop. På ett eller annat sätt kom vi överens om vad vi ville lämna utanför dörren och sedan dess har vi arbetat på vår gemensamma stil. Tack gode Gud att vi är överens och att ingen av oss har minimalistiska tendenser. Jag är nog den något mer våldsamma – jag älskar italienska 1700-talsmöbler, som går hela vägen och lite till”, säger Mads och skrattar.