Hur kommer skandinavisk design att se ut om tio år?
Design från vårt grannland Danmark är evigt populär. Vi bad ett antal danska märken att förutspå hur framtiden ser ut!
Från interiörer till kompletta livsstilskoncept
Om tio år kommer dansk design att erbjuda mer storytelling och övergripande konsumenterfarenheter. Joachim Kornbek Engell-Hansen, varumärkes- och designchef på Menu, säger: “Tiden när produkter tillverkades bara för att något skulle produceras är över. I dagens produktionsprocess måste vi, mer än någonsin, vara innovativa och tänka om. Jag tror att Danmark kommer att gå före i utvecklingen, eftersom öppenhet inför nya utmaningar är en del av den danska designmentaliteten.”
Miljön, hållbarhetsfrågor och naturtillgångar kommer att vara i fokus och ligga i topp på designagendan de kommande tio åren, argumenterar han.
“Hållbarhet är redan i fokus och jag är övertygad om att det blir alltmer viktigt ur designers, tillverkares och konsumenters synvinkel de kommande åren. Man vill optimera varje produkt så att den kan framställas så hållbart som möjligt.”
Om tio år kommer dansk design att erbjuda mer storytelling och övergripande konsumenterfarenheter. Joachim Kornbek Engell-Hansen, varumärkes- och designchef på Menu, säger: “Tiden när produkter tillverkades bara för att något skulle produceras är över. I dagens produktionsprocess måste vi, mer än någonsin, vara innovativa och tänka om. Jag tror att Danmark kommer att gå före i utvecklingen, eftersom öppenhet inför nya utmaningar är en del av den danska designmentaliteten.”
Miljön, hållbarhetsfrågor och naturtillgångar kommer att vara i fokus och ligga i topp på designagendan de kommande tio åren, argumenterar han.
“Hållbarhet är redan i fokus och jag är övertygad om att det blir alltmer viktigt ur designers, tillverkares och konsumenters synvinkel de kommande åren. Man vill optimera varje produkt så att den kan framställas så hållbart som möjligt.”
Digital teknologi är nyckeln. “Förr var det viktigt att sända ett enda klart budskap, men nu, med sociala media, kan vi skicka nya meddelanden och historier till våra följare varenda dag,” säger han.
Storytelling ligger redan i framkant på andra sätt också. I Nordhavn – ett trendigt område i norra Köpenhamn som står mitt uppe i en snabb utveckling – bygger Menu ett helt designuniversum i ett komplex av hotell, restauranger och caféer, som företaget har klätt in helt med sin design och estetik. “Jag är övertygad om att det här konceptet kommer att spridas till andra delar av designindustrin. Företag och designers kommer att samarbeta med tillverkarna för att skapa heltäckande upplevelser i olika designuniversum,” säger Joachim Kornbek Engell-Hansen.
Storytelling ligger redan i framkant på andra sätt också. I Nordhavn – ett trendigt område i norra Köpenhamn som står mitt uppe i en snabb utveckling – bygger Menu ett helt designuniversum i ett komplex av hotell, restauranger och caféer, som företaget har klätt in helt med sin design och estetik. “Jag är övertygad om att det här konceptet kommer att spridas till andra delar av designindustrin. Företag och designers kommer att samarbeta med tillverkarna för att skapa heltäckande upplevelser i olika designuniversum,” säger Joachim Kornbek Engell-Hansen.
När Mater startade 2006 ansågs de vara “naiva pionjärer”, som Henrik Marstrand uttrycker det, för att de satte hållbarhet främst i företagets policy. Men nu finns det utrymme för ännu vildare experiment – som papperslampor gjorda av elefantspillning som är torkad och luktfri, lovar Henrik Marstrand.
Hittills har hållbara designexperiment bara gjorts av små och medelstora företag, men Henrik Marstrand förutspår att fler och fler stora tillverkare kommer att gå med i kampen för hållbarhet framöver.
Hittills har hållbara designexperiment bara gjorts av små och medelstora företag, men Henrik Marstrand förutspår att fler och fler stora tillverkare kommer att gå med i kampen för hållbarhet framöver.
Morgondagens golv är hållbara och varaktiga
På det familjeägda företaget Dinesen, som producerar solida trägolv, förutspår ägaren Thomas Dinesen att marknaden för trägolv på sikt kommer att gå i två olika riktningar.
“Alltfler kunder kommer att efterfråga material som ser ut som trä, utan att det nödvändigtvis är äkta vara. De kunderna kommer att fokusera på är först och främst kortsiktiga ekonomiska aspekter, där valet av material inte säger mycket om den som bor i huset. De har inget stort behov av skräddarsydda lösningar, varken vad gäller golv eller möbler,” säger han.
LÄS MER: Framtidens kök: 6 senaste trenderna från Milano-mässan 2018
På det familjeägda företaget Dinesen, som producerar solida trägolv, förutspår ägaren Thomas Dinesen att marknaden för trägolv på sikt kommer att gå i två olika riktningar.
“Alltfler kunder kommer att efterfråga material som ser ut som trä, utan att det nödvändigtvis är äkta vara. De kunderna kommer att fokusera på är först och främst kortsiktiga ekonomiska aspekter, där valet av material inte säger mycket om den som bor i huset. De har inget stort behov av skräddarsydda lösningar, varken vad gäller golv eller möbler,” säger han.
LÄS MER: Framtidens kök: 6 senaste trenderna från Milano-mässan 2018
Å andra sidan kommer de konsumenter som vill ha individuella lösningar, specialanpassade efter deras behov och baserade på estetisk hållbarhet, att öka. “Det måste vara vackert och imponerande inte bara nu utan i många år framåt. Materialet måste visa att du är kvalitetsmedveten i ditt boende och tänker in i framtiden. Golv ska åldras med skönhet och reflektera livet som levs på det. I allmänhet kommer det att vara mycket fokus på estetisk hållbarhet, vilket betyder material som står emot slitage och får vacker patina med tiden. Autenticitet kommer att vara viktigt, och folk kommer att ha höga krav när de väljer golv,” säger Thomas Dinesen.
Thomas Dinesen tvivlar inte på att den kvalitetsmedvetna trenden kommer att öka efterfrågan på naturliga, autentiska och hållbara material.
“Sann hållbarhet skapas i samarbete mellan arkitekter och designers, där resultatet når en kvalitetsnivå som finns kvar en lång tid efter oss,” säger han.
“Sann hållbarhet skapas i samarbete mellan arkitekter och designers, där resultatet når en kvalitetsnivå som finns kvar en lång tid efter oss,” säger han.
Individualitet – inget blir tabu
“Om tio år tror jag att dansk design är en eklektisk mix av allt, och det kommer att bli svårare att konstatera att något är typiskt danskt. Inget kommer att vara “fel” och man kommer att hitta spår av olika perioder och stilar,” säger Poul Madsen, grundare och delägare i Normann Copenhagen.
“Om tio år tror jag att dansk design är en eklektisk mix av allt, och det kommer att bli svårare att konstatera att något är typiskt danskt. Inget kommer att vara “fel” och man kommer att hitta spår av olika perioder och stilar,” säger Poul Madsen, grundare och delägare i Normann Copenhagen.
Han tror också att strömningarna mot personlig och individuell design, som redan nu vinner mark, blir alltmer tydliga under kommande år: “Det betyder också att möjligheterna att skräddarsy lösningar kommer att öka. Folk kommer att pränta sin egen design hemma, precis som när man gör en kopp kaffe. Men det kommer antagligen alltid att finnas referenser till Danmarks guldålder under 1950 och 1960-talen, som är en viktig del av vår självbild inom design,” säger han.
Nytt liv för klassisker
På Klassik Copenhagen, som säljer vintageversioner av klassiska danska designmöbler, är försäljningschef Stefan Jensen övertygad om att objekt som Hans J. Wegners Y-stol och Arne Jacobsens Sjuanserie fortfarande håller i popularitet 2028. “Vi är absolut inte färdiga med klassisk dansk design av de gamla mästarna. Nya möbler baserade på deras design lanseras fortlöpande. Carl Hansen släpper en ny “gammal” stol av varumärket Wegner nästan varje år, och jag är övertygad om att vi fortfarande kommer att fortsätta om tio år,” säger Stefan Jensen.
Här hittar du möbelexperten nära dig
På Klassik Copenhagen, som säljer vintageversioner av klassiska danska designmöbler, är försäljningschef Stefan Jensen övertygad om att objekt som Hans J. Wegners Y-stol och Arne Jacobsens Sjuanserie fortfarande håller i popularitet 2028. “Vi är absolut inte färdiga med klassisk dansk design av de gamla mästarna. Nya möbler baserade på deras design lanseras fortlöpande. Carl Hansen släpper en ny “gammal” stol av varumärket Wegner nästan varje år, och jag är övertygad om att vi fortfarande kommer att fortsätta om tio år,” säger Stefan Jensen.
Här hittar du möbelexperten nära dig
Internationellt förutspår han en fortsatt boom för de största möbelklassikerna. I Danmark däremot är en del av de mest berömda möblerna så vanliga, att efterfrågan på mindre kända objekt av kända danska designers ökar. Klassik Copenhagen tror så mycket på de gamla klassikerna att de har startat ett systerföretag, Klassik Studio, med fokus på att producera bortglömda objekt från designens guldålder under 50- och 60-talen. “Vi valde ut några fantastiskt vackra gamla möbler, som inte får mycket uppmärksamhet idag av olika skäl – kanske för att designen var före sin tid, eller kanske för att produktionsmetoderna då inte fungerade för massproduktion,” säger han.
Kung Fredrik IX i “Royal Chair” när den lanserades 1952
Ett bra exempel på satsningen är en stol som Klassik Studio just nu ger ett nytt liv under namnet “The Royal Chair”. Poul Volther lanserade den 1952, men bara tre kopior producerades. Poul Volther behöll en själv, Danmarks kung Fredrik IX köpte nummer två, och den tredje har försvunnit. Designen är så bra och tidlös att Stefan Jensen kallar den en “bortglömd klassiker.” Enligt honom kommer vi att få se många fler återuppväckta modeller under de kommande 10-20 åren.
Ett bra exempel på satsningen är en stol som Klassik Studio just nu ger ett nytt liv under namnet “The Royal Chair”. Poul Volther lanserade den 1952, men bara tre kopior producerades. Poul Volther behöll en själv, Danmarks kung Fredrik IX köpte nummer två, och den tredje har försvunnit. Designen är så bra och tidlös att Stefan Jensen kallar den en “bortglömd klassiker.” Enligt honom kommer vi att få se många fler återuppväckta modeller under de kommande 10-20 åren.
Varaktig, framtidssäkrad design är en vinnare
Framtidens design måste hålla i många år, så att vi använder så lite som möjligt av våra ändliga naturresurser, och danska designers och tillverkare måste tänka in miljömässig hållbarhet. Detta enligt Henrik Sørensen, delägare i House of Finn Juhl, som producerar klassiska möbler ritade av den berömde designern Finn Juhl (1912-1989).
“Dansk design ska vara så bra att den inte kontaminerar världen med intetsägande, resurskrävande möbler. Vi tror att folk i framtiden kommer att vara ännu mer intresserade av material och ursprung, och av vad deras möbler uttrycker,” säger Henrik Sørensen.
Se fler skandinaviska vardagsrum i vårt stora bildarkiv
Framtidens design måste hålla i många år, så att vi använder så lite som möjligt av våra ändliga naturresurser, och danska designers och tillverkare måste tänka in miljömässig hållbarhet. Detta enligt Henrik Sørensen, delägare i House of Finn Juhl, som producerar klassiska möbler ritade av den berömde designern Finn Juhl (1912-1989).
“Dansk design ska vara så bra att den inte kontaminerar världen med intetsägande, resurskrävande möbler. Vi tror att folk i framtiden kommer att vara ännu mer intresserade av material och ursprung, och av vad deras möbler uttrycker,” säger Henrik Sørensen.
Se fler skandinaviska vardagsrum i vårt stora bildarkiv
Hållbar utveckling, som han ser på den, betyder att nya möbler bara kommer att sättas i produktion om designen kan hålla i många år och om materialen kan återvinnas den dagen de är uttjänta. Dessutom kommer möbelindustrin förhoppningsvis, och troligen, att lära av high-techindustrin så att designprocesser, material och produktionsmetoder blir betydligt mer miljömässigt hållbara om tio år.
Finn Juhls möbler, liksom dansk designindustri i allmänhet, tillverkas med “ett ökat intresse för det speciella,” och “en förståelse för framtiden,” säger Henrik Sørensen. “Industrin är genomsyrad av hantverksskicklighet och kvalité, något man investerar i för att behålla i generationer.”
BERÄTTA! Vilka är dina danska designfavoriter?
Finn Juhls möbler, liksom dansk designindustri i allmänhet, tillverkas med “ett ökat intresse för det speciella,” och “en förståelse för framtiden,” säger Henrik Sørensen. “Industrin är genomsyrad av hantverksskicklighet och kvalité, något man investerar i för att behålla i generationer.”
BERÄTTA! Vilka är dina danska designfavoriter?
Det är en sak att känna till årets trender, men en helt annan att till exempel förutsäga vilken inriktning dansk design kommer att ta på lite längre sikt. Ingen vet säkert, men vi har talat med representanter från en handfull visionära danska designmärken som delar med sig av sina förutsägelser om vilka förändringar vi ska räkna med det närmaste decenniet.